Gå til innhold

Uff, nei. Ikke enda en vaksine som gir blodpropp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette en vaksine som er laget på samme måte som AstraZeneca. 

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/vaksine teknologier

Vi får se hva fagfolkene sier - man må jo anta at dette undersøkes nærmere. 

Jeg har ikke veldig lyst på 'blodpropp-vaksine', jeg heller, men samtidig vet jeg at risikoen er liten. 

Og siden jeg bor på Oslo Øst med mann som jobber i barnehage og barn som går på skolen, så føler jeg at det er et spørsmål om tid før en av oss blir smittet. Og det kan jo gå bra, men vi vet jo også at en del blir veldig syke og får langvarige skader. 

Så jeg vil gjerne ha vaksine så snart som mulig. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du bekymret deg over å bruke P-piller? 

Anonymkode: 92194...ed1

Da jeg fikk vite at p-piller kunne gi blodpropp, kuttet jeg det ut. Heldigvis gikk jeg bare på det et par år. 
Men insinuerer du at siden p-piller kan gi blodpropp, er det akseptabelt at vaksinen også gir det?

Jeg skjønte ikke helt hvor du ville med kommentaren. 

Anonymkode: 2695b...2c3

Jeg bruker ikke p-piller nettopp på grunn av risiko for blodpropp. At mange menn krever at deres kjærester utsetter seg for risiko fordi de ikke gidder å sterilisere seg eller bruke kondom, er ikke mitt problem. For øvrig sier forskere at symptomene etter AZ ikke ligner på noe annet, da blodpropp i hjernen og forekomst av lave blodplater samtidig ikke oppstår etter bruk av p-piller. 

Anonymkode: e08e3...a3f

Annonse

Det kan ikke helt sammenliknes. Problemet med de som får blodpropp pga (sannsynligvis) vaksine, er at de samtidig får lavt nivå av blodplater (noen som er gode på dette må gjerne forklare det bedre), og da kan man ikke behandle med blodfortynnende, som man vanligvis gjør ved blodpropp. Så det er vanskeligere å behandle og farligere. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da jeg fikk vite at p-piller kunne gi blodpropp, kuttet jeg det ut. Heldigvis gikk jeg bare på det et par år. 
Men insinuerer du at siden p-piller kan gi blodpropp, er det akseptabelt at vaksinen også gir det?

Jeg skjønte ikke helt hvor du ville med kommentaren. 

Anonymkode: 2695b...2c3

Poenget mitt er at det er et rabalder nå pga vaksine og blodpropp, når andelen kvinner med blodpropp etter bruk av P-piller er mye større. Så og si uten at det nevnes.

Jeg syns også at det både er alvorlig og skummelt med blodpropp etter vaksine - men jeg mener at vaksineringen må gå sin gang.. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er at det er et rabalder nå pga vaksine og blodpropp, når andelen kvinner med blodpropp etter bruk av P-piller er mye større. Så og si uten at det nevnes.

Jeg syns også at det både er alvorlig og skummelt med blodpropp etter vaksine - men jeg mener at vaksineringen må gå sin gang.. 

Ja, men da tar du vaksinen. Hva andre velger å gjøre er opp til de. Skjønner ikke alle disse diskusjonene.....

Anonymkode: 6b0ec...c99

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Der er nok vi uenige, blodpropp kan ikke sammenlignes, da det er mulig å behandle. 

Anonymkode: 77f97...5e4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du kan ikke sammenligne blodpropp forårsaket av p-piller og blodpropp forårsaket av astrazeneca vaksinen da de som har fått blodpropp pga vaksinen også har gitt lave blodplater og blødninger. Felles for de som har fått blodpropp av vaksinen er at de har hatt skyhøye nivåer av antistoffer mot trombocytter (blodplater). Antistoffene gir plateaktivering og klumping.

Ved blodpropp pga p-piller så skjer ikke dette og man kan behandle det. Så det kan ikke sammenlignes. Så ikke vits å uttale deg om noe du tydelig ikke har peiling på.

Anonymkode: b15a2...d66

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne blodpropp forårsaket av p-piller og blodpropp forårsaket av astrazeneca vaksinen da de som har fått blodpropp pga vaksinen også har gitt lave blodplater og blødninger. Felles for de som har fått blodpropp av vaksinen er at de har hatt skyhøye nivåer av antistoffer mot trombocytter (blodplater). Antistoffene gir plateaktivering og klumping.

Ved blodpropp pga p-piller så skjer ikke dette og man kan behandle det. Så det kan ikke sammenlignes. Så ikke vits å uttale deg om noe du tydelig ikke har peiling på.

Anonymkode: b15a2...d66

Nei, da får jeg la være å uttale meg om dette i fremtiden da.. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Lurt👍🏻

Anonymkode: 4199c...574

På den annen side så velger jeg å høre på dem som faktisk har kompetanse. Og følge de rådene de gir. Regner med det ikke er noen her i tråden som sitter på den kompetansen.. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tror du må lese deg litt opp. Det er ikke kun blodpropp vaksinen gir, det er en helt egen sykdom som er vanskelig å behandle. Blodpropp i kombinasjon med lavt antall blodplater. 

Anonymkode: 6f422...a2f

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, da får jeg la være å uttale meg om dette i fremtiden da.. 

Lag gjerne en egen og saklig tråd rundt alle dilemmaene med p-piller, for der er det mye man kan ta tak i. Men det har ikke noe som helst med vaksinene å gjøre.

Anonymkode: 3ac22...39d

Jeg har hatt blodpropp i begge lungene, så jeg skal så absolutt ikke ha hverken den ene eller den andre vaksinen. Man er faktisk heldig om man i det hele tatt overlever blodproppene, ikke er det spesielt behagelig og det gir livlange karskader og pusteproblemer.  Hjertelegen frarådet meg å ta noe som ikke var skikkelig testet og det rådet skal jeg sannelig holde meg til. 

Anonymkode: d168f...b29

Anonym bruker skrev (På 10.4.2021 den 19.24):

Tror du må lese deg litt opp. Det er ikke kun blodpropp vaksinen gir, det er en helt egen sykdom som er vanskelig å behandle. Blodpropp i kombinasjon med lavt antall blodplater. 

Anonymkode: 6f422...a2f

Du har helt glemt hvor mange som blir alvorlig syke og dør av covid?

Anonymkode: 477c0...b21

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du har helt glemt hvor mange som blir alvorlig syke og dør av covid?

Anonymkode: 477c0...b21

Trenger ikke være så sort hvitt da. Det er ikke slik at skepsis mot enkelte vaksiner betyr at man ikke ser problemene uten vaksine. 

For min del, som kvinne i 30-årene og tidligere i livet har hatt tilstanden DIC, så er ikke risikobildet fullt så tydelig. I dag er ca 100 000 registrert smittet, 2 % av befolkningen, etter ett år. Det tallet er mest sannsynlig en del høyere. Ca 130 000 er vaksinert med AZ, 3 dødsfall blant kvinner uten underliggende sykdom eller høy alder. Statistikken for alvorlig sykdom og død i min aldersgruppe ved korona er 0,016 og 0,002, risikovurdering til FHI. Det er hvis jeg blir smittet, sannsynligheten er stor for at jeg ikke blir smittet ved å forsette å være forsiktig. For min del da, ved å ta den vaksinen hvor jeg med sikkerhet tar risiko ved å ta vaksine, er da ikke fullt så enkelt. 

Anonymkode: 77f97...5e4

• Opprett ny...