Gå til innhold

Går det an å bare fjerne en peis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål sikkert, men jeg lurer på om det «enkelt» går an å få fjernet denne?

95D984EE-A7DE-4DC0-98D9-F516C259C9F6.jpeg

Anonymkode: 78941...724

Skrevet

Ja.

Anonymkode: cfdc9...d4a

Skrevet

Ja, men du må tette igjen hullet i pipa da

Anonymkode: 1c9c3...069

Skrevet

Ikke noe problem, du må bare tette hullet i pipa på riktig måte 

Anonymkode: 2ebfe...3f5

Skrevet

Det der er ikke en peis, det er en peisovn. Og ja, du kan fjerne ovnen. Det viktigste er å tette hullet i pipa på en forskriftsmessig måte. 

Men hvorfor fjerne? Deilig med ordentlig ovnsvarme! 

Anonymkode: 4d5f6...120

Skrevet

Ja, grunnleggende sett er det bare en tung boks med et rør inn i en pipe. Koble fra røret, få murt igjen hullet i pipa på riktig måte, mal over, og selg ovnen på finn. 😊

Anonymkode: 3ddab...bab

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, grunnleggende sett er det bare en tung boks med et rør inn i en pipe. Koble fra røret, få murt igjen hullet i pipa på riktig måte, mal over, og selg ovnen på finn. 😊

Anonymkode: 3ddab...bab

Bestemmer du at hun skal selge den på finn??

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det der er ikke en peis, det er en peisovn. Og ja, du kan fjerne ovnen. Det viktigste er å tette hullet i pipa på en forskriftsmessig måte. 

Men hvorfor fjerne? Deilig med ordentlig ovnsvarme! 

Anonymkode: 4d5f6...120

Den kan ikke brukes så den står bare og tar plass.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Den kan ikke brukes så den står bare og tar plass.

hi

Nå har du allerede fått svar på det du lurte på. Men, nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvorfor den ikke kan brukes? 

Anonymkode: 2da9c...903

Skrevet

I vinter har vi hatt flere strømbrudd her jeg bor, samt svinehøy strømpris. Kunne ikke falle meg inn å ta vekk en ovn. 

Utover det er det vel uproblematisk 0 bytte/ta ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå har du allerede fått svar på det du lurte på. Men, nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvorfor den ikke kan brukes? 

Det kom nye regler ved nyttår som gjør at vi ikke kan bruke den fordi den er for gammel / feil modell.

Vi har uansett bodd her i flere år og har aldri brukt den.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kom nye regler ved nyttår som gjør at vi ikke kan bruke den fordi den er for gammel / feil modell.

Vi har uansett bodd her i flere år og har aldri brukt den.

hi

Så den er fra før 1998 altså? Det trengs kun et kjapt besøk av en fagmann for å sjekke om den er rentbrennende og dermed godkjent.

Men, trenger dere plassen og er garantert at strømmen aldri går så dere trenger alternativ oppvarmingskilde så hadde nok jeg også fjernet den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Bestemmer du at hun skal selge den på finn??

Jeg tolket det som et tips. Men godt mulig jeg er en ekstremt godvillig, lettlurt dott 🤔

Anonymkode: f1df4...e5f

Skrevet

Ja det kan du. Men du må nok bytte hele gulvet også da peisen etterlater seg merker i gulvet(om det i det hele tatt er gulv under). 

Anonymkode: 49210...a97

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det kan du. Men du må nok bytte hele gulvet også da peisen etterlater seg merker i gulvet(om det i det hele tatt er gulv under). 

Anonymkode: 49210...a97

Tenkte å sette et skap der :)

Skrevet

Hvis dere skal selge en dag så er ildsted et stort pluss. Strømmen er dyr, å fyre med ved er et godt og rimelig alternativ, i tillegg til kosen og den gode varmen det gir. 
Selv om dere av en eller annen grunn ikke fyrer ville jeg lagt opp slik at det er enklest mulig å sette inn ny peisovn i fremtiden, og vurdert å sette inn en før salg. 

Anonymkode: 484d2...673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...