Gå til innhold

Tur med hvite busser til Polen - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her samles det inn penger til tur i høst med hvite busser til Polen/Tyskland som skal gjennomføres i høst, alternativt i mars. Jeg tviler sterkt på at det er mulig eller lurt å reise da og skulle ønske at innsamlingen kunne avsluttes. Hva gjør man med så mye penger om det ikke blir noen reise? Er snakk om neste års tiendeklassinger, så kan ikke utsette reisen lenger. Hva tenker dere? Blir det mulig/er det lurt å reise med tanke på smitte om mindre enn ett år?

Anonymkode: a3f4b...417

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde tiendeklassing i fjor, og der ble pengene brukt på en tur her i Norge.

Mange muligheter etter hvor dere bor i landet, men mange tilbydere av forskjellige leirskoler og "blåturer", alt ifra å sove i trehytter til å rafte.

Det viktigste er en minnerik og sosial tur, en opplevelse å ta med seg videre i livet.

Anonymkode: d3ced...29d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde tiendeklassing i fjor, og der ble pengene brukt på en tur her i Norge.

Mange muligheter etter hvor dere bor i landet, men mange tilbydere av forskjellige leirskoler og "blåturer", alt ifra å sove i trehytter til å rafte.

Det viktigste er en minnerik og sosial tur, en opplevelse å ta med seg videre i livet.

Ja, håper det blir noe slikt hvis det ikke blir Polentur, er snakk om rundt 600 000,-, så ikke akkurat småpenger...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, håper det blir noe slikt hvis det ikke blir Polentur, er snakk om rundt 600 000,-, så ikke akkurat småpenger...

I verste fall, om de ikke kan ta en tur i Norge heller kan de vel bare betale ut igjen pengene? Alle har vel betalt inn likt?

Anonymkode: 44ebf...cf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det viktigste med turene til Polen er kanskje å lære om folkemordet som skjedde under 2. verdenskrig? Slik at de oppvoksende generasjonene kan hindre at det skjer igjen? Fine og minnerike turer er det vel mer enn nok av opp igjennom oppveksten. Turer til konsentrasjonsleirene blir det gjerne bare en av... 

Anonymkode: 10d3e...d3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I verste fall, om de ikke kan ta en tur i Norge heller kan de vel bare betale ut igjen pengene? Alle har vel betalt inn likt?

Vi er i samme situasjon som HI. Vi har også bestilt tur til høsten evt. våren. Der er det snakk om flere dugnader som salg av toalettpapir/tørkepapir, sokker/lys, pantedugnad, salg av ting-dugnad osv. Her er det ulikt hvor mye hver enkelt bidrar med, men alle settet inn med navn. Her skal det ikke være slik at de med minst ressurser ikke får delta, så de som har stort nettverk bidrar gjerne mer. De kan ikke bare overføre samme beløp andre veien, for flere av tingene må vi betale inn til de vi har kjøpt papri og sokker hos, så det blir litt omfattende å beregne hvem som skal ha hva. 

Jeg håper de finner på noe her i landet i stedet, men jeg tror det blir ordner seg med turen. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Enten er det samme skole våre går på, ellers så er de like mange på trinnet. Tid og beløp er i alle fall likt 😉

Anonymkode: 784b2...ae1

Annonse

Skrevet

Her blir innsamlede penger gitt til en veledig organisasjon om vi ikke kan reise noen steder. Bestemt ved avstemming på foreldremøte. 

Man kan selvsagt ikke betale ut penger til klassen til fritt bruk. Det er penger som er samlet inn ved salg og lotteri til et bestemt formål. Det vil være svindel og ulovlig om det skulle gå rett tilbake i lommene til elevene/familiene. 

Det vil høyst sannsynlig være mulig å bruke pengene på en innenlandstur uansett. De hvite bussene har turer i Norge også. Og man kan avbestille på rimelig kort varsel. 

Anonymkode: 535f9...8bf

Skrevet

Bare husk på å fortelle barna at ikke alle setter pris på smile-selfie der.

53cbee4869bedd0123387ba8?width=700

Anonymkode: b258f...b82

Skrevet

Gjennomføringsmuligheten vet vi vel lite om. Her har man stanset innsamling til sånn tur, vi har fått beskjed om at de innsamlede pengen kan brukes på en annen tur, avslutningsball og annet

her har skolen gått vekk fra hvitebusser og Polen tur. det har vært en diskusjon i flere år, og med pandemien kom et nytt opplegg på banen som skal romme det  mye av det samme, men ikke turen til Polen. Turen er vistnok en kortere sak over 3-4 dager med Grini, holocaustmuseum i Oslo og tur til Utøya. Dette visstnok for å vise at grusomme ting ikke bare skjedde under krigen. men altså med fokus på det som skjedda da og.  de som går på ungdomskolen nå og fremover er jo blant de første som ikke husker Utøya.  de har dratt på den har komemt hjem. og vært kjempefornøyde. Mitt barn er nå så vant til at ting avlyses at det ikke bryr seg så mye. det går litt i dragsuget av alt annet men var kjempeskuffet i starten når det ble snall om endringen...

Med pandemien så er det vel likegreit vil jeg tro. men jeg skulle gjerne sett at ungene mine fikk den turen til Polen og vurderer å bruke egen sommerferie (neste år) på dette...

Anonymkode: 9474c...b36

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Fikk dere lov til det? Våre ungdommer skulle til Stortinget, men det ble avlyst og pengene fordelt mellom elevene.

Anonymkode: 3c325...f14

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Her blir innsamlede penger gitt til en veledig organisasjon om vi ikke kan reise noen steder. Bestemt ved avstemming på foreldremøte. 

Man kan selvsagt ikke betale ut penger til klassen til fritt bruk. Det er penger som er samlet inn ved salg og lotteri til et bestemt formål. Det vil være svindel og ulovlig om det skulle gå rett tilbake i lommene til elevene/familiene. 

Det vil høyst sannsynlig være mulig å bruke pengene på en innenlandstur uansett. De hvite bussene har turer i Norge også. Og man kan avbestille på rimelig kort varsel. 

Hvorfor blir det svindel hvis man får tilbake penger som man har investert til et formål når formålet ikke gjennomføres? Jeg hadde sagt nei til å gi penger til veldedighet. Ungdom skal da ikke jobbe dugnad og tjene penger for å sponse veldedige organisasjoner. 

Skrevet

Vi hadde unger som skulle reist i høst, vi stemte over å få pengene tilbake eller bruke de på tur i norge nå på våren. Valget ble pengene tilbake, noe som har vist seg å bli det rette. Her var det faktisk flest unger som ønsket å ikke ha noen tur, for de var lei av utsettelser og mulig, kanskje osv. Konfirmasjonen deres ble utsatt tre ganger før den ble gjennomført, men med ti gjester så er vi mange som kun konfirmerte ungen og vi har festen tilgode. Mitt barn syns det er bedre å ikke tidsfeste noe, planlegge noe for at det blir endret på. Hun gidder ikke å glede seg til noe hun ikke vet om vil skje. 

Anonymkode: 526a8...c93

Skrevet

Vi hadde også egenlig tur på agendaen i høst, det ble jo ikke noe av. Tanken var å gjennomføre nå, men det spørs vel om det lar seg gjøre selv i Norge. Vet ikke helt hva som skjer med pengene hvis de ikke kan dra i det hele tatt.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor blir det svindel hvis man får tilbake penger som man har investert til et formål når formålet ikke gjennomføres? Jeg hadde sagt nei til å gi penger til veldedighet. Ungdom skal da ikke jobbe dugnad og tjene penger for å sponse veldedige organisasjoner. 

Hvis elevene har arbeidet dugnad uten at de sem har betalt dem har vært ekstra vellvillige og betalt overpris for toalettpapir ol fordi de vil hjeøpe dem med akkurat den turen er det ikke noe problem, men hvis pengene er samlet inn til et bestemt formål kan de ikke brukes til hva som helst annet. En tur med liknende tematikk innenlands ville nok være innenfor, men ikke å gi pengene til iungdomen for at de kunne kjøpe klær oh kebab.

Anonymkode: 18b35...dbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Gjennomføringsmuligheten vet vi vel lite om. Her har man stanset innsamling til sånn tur, vi har fått beskjed om at de innsamlede pengen kan brukes på en annen tur, avslutningsball og annet

her har skolen gått vekk fra hvitebusser og Polen tur. det har vært en diskusjon i flere år, og med pandemien kom et nytt opplegg på banen som skal romme det  mye av det samme, men ikke turen til Polen. Turen er vistnok en kortere sak over 3-4 dager med Grini, holocaustmuseum i Oslo og tur til Utøya. Dette visstnok for å vise at grusomme ting ikke bare skjedde under krigen. men altså med fokus på det som skjedda da og.  de som går på ungdomskolen nå og fremover er jo blant de første som ikke husker Utøya.  de har dratt på den har komemt hjem. og vært kjempefornøyde. Mitt barn er nå så vant til at ting avlyses at det ikke bryr seg så mye. det går litt i dragsuget av alt annet men var kjempeskuffet i starten når det ble snall om endringen...

Med pandemien så er det vel likegreit vil jeg tro. men jeg skulle gjerne sett at ungene mine fikk den turen til Polen og vurderer å bruke egen sommerferie (neste år) på dette...

Anonymkode: 9474c...b36

Vil bare si at dette høres ut som et veldig bra alternativ. Mange vet lite om hva som foregikk i Norge også. Håper det lar seg gjennomføre!

Anonymkode: a3864...132

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvis elevene har arbeidet dugnad uten at de sem har betalt dem har vært ekstra vellvillige og betalt overpris for toalettpapir ol fordi de vil hjeøpe dem med akkurat den turen er det ikke noe problem, men hvis pengene er samlet inn til et bestemt formål kan de ikke brukes til hva som helst annet. En tur med liknende tematikk innenlands ville nok være innenfor, men ikke å gi pengene til iungdomen for at de kunne kjøpe klær oh kebab.

Men da kan de heller ikke brukes til veldedighet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men da kan de heller ikke brukes til veldedighet. 

Hvis de ikke kan leveres tilbake til giver og turen ikke kan gjennomføres pleier det å være et godkjent alternativ. Organisasjonen bør jo da ha noe med temaet for innsamlingen å hjøre, men jeg vet ikke om det er noe krav.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hos oss betalte foreldrene inn fast sum per mnd.

Å gi til veldedig organisasjon er hvertfall helt feil, dette burde gå til barna som har jobbet for det om de har samlet inn penger selv. Noe kunne de greid å finne på for pengene vel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hos oss betalte foreldrene inn fast sum per mnd.

Å gi til veldedig organisasjon er hvertfall helt feil, dette burde gå til barna som har jobbet for det om de har samlet inn penger selv. Noe kunne de greid å finne på for pengene vel.

Hvis alle har betalt inn bare og de har oversikt over hvem som har betalt hva er det sikkert best å betale tilbake, men det blir værre når noen har bakt til kakelotteri, noen har solgt lodd og noen har måkt smø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...