Gå til innhold

Samordna opptak altså... Det ser ut som jeg aldri får lov til å studere i Norge mer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på videregående skole i utlandet, og i 2001 søkte jeg meg inn på en masterutdanning ved Universitetet i Oslo. Måtte da dokumentere karakterer fra videregående og antall timer engelsk vi har hatt. Det var mye papirmølle med fremskaffelse av dokumenter, oversettelse som kostet masse penger, derfor mistet jeg et halvt år mens jeg ordnet alt det der. Jeg fullførte mastergraden på normert tid og begynte å jobbe i 2008. Har nå jobbet innen feltet i 13 år, og ønsker meg en lederstilling. Jeg fikk da beskjed hos toppledelsen av de ønsker at jeg tar lederutdanning. Det ble jeg glad for å høre, fordi jeg liker å studere og synes at slik utdanning kan være spennende og nyttig. Jeg søkte meg inn på et årsstudium innen ledelse ved det lokale universitetet.

Da jeg sjekket Samordna opptak, var det et krav der om at jeg må dokumentere videregående skole. Jeg flyttet tre ganger siden 2001 og har derfor ikke lenger papirene fra videregående. Jeg trodde ikke at jeg skulle få bruk for dem etter å ha fullført mastergrad i Norge. Jeg prøvde å argumentere for at jeg har jo fullført mastergrad, der opptakskravene var videregående skole med skyhøye karakterer. Men det hjelper ingenting. Jeg må fremskaffe papirer fra videregående med autorisert norsk oversettelse. Da jeg kontaktet skolen i hjemlandet, sa de at de ikke lenger har mine papirer, fordi etter arkivloven i landet er det ikke nødvendig å oppbevare dokumentene i mer enn 10 år. Det er altså snakk om 22 år gamle dokumenter, som verken finnes hos meg eller annet sted.

Samordna opptak står på sitt - jeg må dokumentere videregående skole, selv om jeg en mastergrad fra Norge. Selv om alle vet at for å komme inn på slik mastergrad (odontologi) må man ha fullført videregående skole tilsvarende den norske med veldig høyt karaktersnitt.

Er det slik at jeg aldri vil bli leder fordi jeg ikke kan ta utdanning ved norsk universitet eller høyskole? At jeg må betale dyrt for privatskole i stedet for? Synes reglene er helt ulogiske og idiotiske. 

Anonymkode: d4e71...f6d

Fortsetter under...

Skrevet

Kan du løse det ved å ta enkeltemner? 

Anonymkode: 5bbde...3f9

Skrevet

Det er derfor det er viktig å aldri kvitte seg med slike papirer, men det har du sikkert skjønt nå. Kan det være noen mulighet for at søknaden din til masterstudiet er arkivert noe sted, eller at de som oversatte for deg har arkivplikt?

Anonymkode: 08d30...1fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er derfor det er viktig å aldri kvitte seg med slike papirer, men det har du sikkert skjønt nå. Kan det være noen mulighet for at søknaden din til masterstudiet er arkivert noe sted, eller at de som oversatte for deg har arkivplikt?

Anonymkode: 08d30...1fe

Nei, dokumentasjon ble på den tiden levert på papir og finnes ikke mer. Jeg kvittet meg heller ikke med slike papirer med vilje, men de ble tapt under flytting. Jeg trodde virkelig at det holdt med norsk mastergrad til å kunne ta en studie som krever videregående skole med mye lavere karaktersnitt enn masterstudiet som jeg fullførte. Oversettelsesbyrået jeg brukte den gangen finnes ikke i dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kan du løse det ved å ta enkeltemner? 

Anonymkode: 5bbde...3f9

Jeg fant ikke noe enkeltemner på lederutdanningen som er tilgjengelig der jeg bor. 

Skrevet

Har søkt og tatt flere videreutdanning ved ulike universiteter (UiT, UIS og UiO). Har aldri måttet dokumentere videregående skole. Innhenting av dokumentasjon fra univeritetene jeg har studert ved har de gjort selv digitalt 

Anonymkode: a74aa...3a7

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har søkt og tatt flere videreutdanning ved ulike universiteter (UiT, UIS og UiO). Har aldri måttet dokumentere videregående skole. Innhenting av dokumentasjon fra univeritetene jeg har studert ved har de gjort selv digitalt 

Anonymkode: a74aa...3a7

Det her er UiT, og de krever videregående skole som dokumentasjon. Er det noe nytt de har begynt med?

Skrevet

Rart. Jobber selv med opptak til høyere utdanning. Hva er opptakskravene til studiet? 

Anonymkode: 0a862...c48

Skrevet

Hvis du er heldig ligger det papirer igjen der du tok mastergeaden din. 

Anonymkode: 85521...cd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Rart. Jobber selv med opptak til høyere utdanning. Hva er opptakskravene til studiet? 

Anonymkode: 0a862...c48

Generell studiekompetanse. Noe man måtte ha for å begynne på mastergraden også. 

Skrevet

Har vært borti det samme - etter å ha gjennomført ni års høyere utdanning skulle jeg femten år etter ta videreutdanning ved samme institusjon som hoveddelen av graden min, men måtte vedlegge mine tjue år gamle papirer fra vgs. Det var ikke noen vei utenom. UIO.

Anonymkode: 0598e...026

Skrevet

Jeg måtte også søke med vgs-papirene mine da jeg søkte meg inn på NTNU i en alder av 46, enda jeg hadde "ørten" år høyere utdanning etter vgs. 

Enig i at dette er idiotisk, men vitnemål og attester har jeg alltid visst at er verdipapirer som tas godt vare på. 

Anonymkode: d034b...937

Skrevet

Det er nok poengopptak, og da må jo poengene regnes ut fra vgs. Synd du har somlet bort papirene dine!

Anonymkode: 439c5...a4c

Annonse

Skrevet (endret)

Det er generell studiekompetanse, altså videregående skole, som er opptakskravet til høyere utdanning i Norge. Det er altså dette som skal dokumenteres når du søker.

Endret av hysterika
Skrevet

Jeg har masterutdanning og søkte i dag på en videreutdanning ved Høyskolen på Vestlandet. Her måtte ikke papirer fra vgs. legge ved.

Anonymkode: 98cd5...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...