Gå til innhold

Hva tenker du om massetesting i skoler?

Anbefalte innlegg

Lag nå ikke et kjempeproblem av dette også. La denne testingen gli inn som en del av den daglige rutinen uten noe om og men. Som en del av det å gå på skolen. Hvis man lot være å hause opp hvor forferdelig å ubehagelig dette er så vips, så er det ikke det.

Anonymkode: b7751...2b0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ikke rart vi fortsetter å smitte videre i Norge med innbyggere som deg og dine barn.

"Helsepersonell står forskning viser" ?

Anonymkode: ffe48...bdf

Norge har lav smitte sammenlignet med mange andre land. Og nei, friske mennesker smitter ikke. 

Anonymkode: 90793...05c

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Lag nå ikke et kjempeproblem av dette også. La denne testingen gli inn som en del av den daglige rutinen uten noe om og men. Som en del av det å gå på skolen. Hvis man lot være å hause opp hvor forferdelig å ubehagelig dette er så vips, så er det ikke det.

Anonymkode: b7751...2b0

Det blir ikke mindre ubehagelig bare fordi du sier at det ikke er det. Nå har vi munnbind og håndsprit som en del av den daglige rutinen, så er det testing. Hva er neste?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det blir ikke mindre ubehagelig bare fordi du sier at det ikke er det. Nå har vi munnbind og håndsprit som en del av den daglige rutinen, så er det testing. Hva er neste?

Det blir en big deal hvis fokuset er på hvor grusomt det er og en filleting hvis fokuset er at dette gjøres for å kunne holde skoler åpne. Handler om perspektiv 

Har ikke sett innslaget, men håper det har valgt en type test som skiller mellom covid-19 og andre typer koronavirus, og at testen kan skille mellom levende virus og rester av viruspartikler (som man kan skille ut etter at selve infeksjonen er over). Hvis det ikke er gjort med omhu risikerer man at enkeltelever som har hatt annen type korona blir satt i karantene/isolasjon igjen og igjen pga koronarester av gjennomgått infeksjon. 

Men får håpe slikt er tatt stilling til før det blir innført.

Anonymkode: 2bab2...306

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Det blir en big deal hvis fokuset er på hvor grusomt det er og en filleting hvis fokuset er at dette gjøres for å kunne holde skoler åpne. Handler om perspektiv 

Skolene blir jo stengt hvis man oppdaget smitte. Jo flere tester, desto flere positive tester, også falskt positive. Og for enkelte som har utfordringer med nesen kan det vært grusomt. Hadde du ønsket å blø neseblod kraftig to ganger i uka, hver uke?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skolene blir jo stengt hvis man oppdaget smitte. Jo flere tester, desto flere positive tester, også falskt positive. Og for enkelte som har utfordringer med nesen kan det vært grusomt. Hadde du ønsket å blø neseblod kraftig to ganger i uka, hver uke?

De aller fleste kan testes uten problemer og de som av ulike årsaker ikke bør testes gjør det ikke . Verre er det ikke 

For oss som bor i Oslo, og har levd med strenge restriksjoner over lang ti, kommer alt som kan bidra til en bedre hverdag for ungdommene som en gavepakke. Nakstad sier dette vil innføres i områdene med størst smittetrykk, og tro meg; vi strekker oss langt for å få lettelser. Hvis frivillig testing fører til at ungdom får gå på skole, trene og møte venner (selvfølgelig fortsatt ute og med avstand) kommer jeg nesten til å gråte av glede. Hvordan folk kan være negative til frivillig testing er meg en gåte. 

Anonymkode: 38ebc...a76

For oss som bor i Oslo, og har levd med strenge restriksjoner over lang ti, kommer alt som kan bidra til en bedre hverdag for ungdommene som en gavepakke. Nakstad sier dette vil innføres i områdene med størst smittetrykk, og tro meg; vi strekker oss langt for å få lettelser. Hvis frivillig testing fører til at ungdom får gå på skole, trene og møte venner (selvfølgelig fortsatt ute og med avstand) kommer jeg nesten til å gråte av glede. Hvordan folk kan være negative til frivillig testing er meg en gåte. 

Tror faktisk du er inne på noe her.
Antagelig er motstanden størst i steder med lav smitte, og der er det jo likevel ikke aktuelt.

Jeg bor i et område med høy smitte, Romerike, og er veldig glad for at det blir vurdert

Anonymkode: f2909...3ec

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo ingen logikk i det. Jo flere som tester seg, desto flere positive tester, også falskt positive. Når noen tester positivt, settes hele klassen i karantene og må hjem og sitte der. Det blir jo ikke mer åpent av at man tester mer. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ingen logikk i det. Jo flere som tester seg, desto flere positive tester, også falskt positive. Når noen tester positivt, settes hele klassen i karantene og må hjem og sitte der. Det blir jo ikke mer åpent av at man tester mer. 

Her er det snakk om hurtigtester.
De som får positiv test skal igjen ta en ordentlig test og være i isolasjon frem til den eventuelt er negativ.
For alle skjulte smitteted man oppdager stopper man den personen å smitte videre.
Disse testene er ganske sikre og falsk positiv er veldig uvanlig.

Vil oppdage flere som er smittede uten å vite den enn falske positive taster.
Og dersom klassen blir satt i karantene, hva blir forskjellen?
Hjemmeskole som de uansett ville ha hatt dersom man ikke hadde denne test muligheten?

Og før foreldre her inne fortsetter å si "nei, nei".
Husk at når barnet er 15 år eller eldre bestemmer barnet selv om det vil testes eller ikke, og dere har ingenting å si, etter fylte 12 år har de medbestemmelse rett. Dette er snakk og videregående i første omgang, og ungdomsskolen etter hvert.
Detter er ikke en avgjørelse dere for de minste kan ta på egenhånd og for de litt eldre har dere ingenting å si

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er få falske positive tester. Svakt positive testes gjerne om igjen for å være sikre. Dette vil være et forsvinnende lite problem i forhold til hvordan vi har det nå. Ungdom på vgs i Oslo har hatt én uke på gult nivå de siste fem månedene. Ellers har skolene vært stengt eller vært på rødt nivå (noe som betyr 1-2 dager på skolen hver uke).

Annonse

Ene barnet vårt går på skole som tester seg og har gjort dette i noen uker nå. De tester seg to ganger i uken og det er helt frivillig. Han er skikkelig pyse men tar testen med stor ro. De som ikke vil lar vær. 

Anonymkode: b4731...4c3

Her er det snakk om hurtigtester.
De som får positiv test skal igjen ta en ordentlig test og være i isolasjon frem til den eventuelt er negativ.
For alle skjulte smitteted man oppdager stopper man den personen å smitte videre.
Disse testene er ganske sikre og falsk positiv er veldig uvanlig.

Vil oppdage flere som er smittede uten å vite den enn falske positive taster.
Og dersom klassen blir satt i karantene, hva blir forskjellen?
Hjemmeskole som de uansett ville ha hatt dersom man ikke hadde denne test muligheten?

Og før foreldre her inne fortsetter å si "nei, nei".
Husk at når barnet er 15 år eller eldre bestemmer barnet selv om det vil testes eller ikke, og dere har ingenting å si, etter fylte 12 år har de medbestemmelse rett. Dette er snakk og videregående i første omgang, og ungdomsskolen etter hvert.
Detter er ikke en avgjørelse dere for de minste kan ta på egenhånd og for de litt eldre har dere ingenting å si

Men det er jo det jeg sier - klassen blir satt i karantene uansett, med eller uten testing. Hurtigtestene er blitt slaktet som veldig usikre https://www.nrk.no/norge/ny-studie-slakter-hurtigtestene-norge-har-betalt-280-millioner-for-1.15241363

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo det jeg sier - klassen blir satt i karantene uansett, med eller uten testing. Hurtigtestene er blitt slaktet som veldig usikre https://www.nrk.no/norge/ny-studie-slakter-hurtigtestene-norge-har-betalt-280-millioner-for-1.15241363

Noen dager ventekarantene innimellom er langt å foretrekke fremfor uker med stengt skole. Det ville du visst om ungdommen din ikke hadde hatt en full skoleuke på nesten et halvt år. Jeg er i alle fall lykkelig om barna mine kan få det bedre nå. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her i Bergen får alle gå på skolen der elevene har testet seg, også de som ikke ville teste seg. Ved rødt nivå blir klassene delt og halvparten må ha hjemmeskole. Det er selvfølgelig ikke like bra opplegg, jeg klarer i hvert fall ikke å følge opp en halv klasse på skolen og en halv hjemme på likt og like godt. Hilsen lærer i VGS. Hvor har du det i fra at de som ikke vil teste seg må være hjemme? Det har ikke jeg blitt informert om. 

Anonymkode: 0dac8...692

Jeg leste det i en artikkel i BT om Askøy eller Fyllingsdalen vgs, jeg finner den dessverre ikke igjen. Kanskje det er der du jobber? Fint å høre at alle får komme på skolen. Slik jeg forstod artikkelen var poenget at alle skal kunne komme på skolen på rødt nivå, og at man skulle slippe å ha halve eller hele klasser hjemme. Jeg er lærer på vgs selv, og syns vel rødt nivå fungerer mindre godt, dessverre. 

Jeg er som sagt positiv til massetesting, fordi det kan gi oss mer forutsigbarhet. Men da må jo også følgen av massetesting være at elevene kan komme på skolen selv ved høyt smittetrykk. Jeg håpet vi får en god plan på dette snarest. 

Som er derfor de som får positivt svar på en hurtigtest skal teste seg på nytt med en ordentlig test samme dag eller dagen etter. Dersom den blir negativ er karantenen slutt. Er bedre med 2-3 dager med karantene enn at noen som er smittet uten symptomer går rundt og smitter andre.

Ser virkelig ikke problemet med det, konsekvensene av at personer med smitte uten å vite om det går rundt og smitter ander er mye større.

Vi har tilbud om hurtigteste på jobb, og jeg har tatt dem noen ganger fordi det er det som er riktig å gjøre.
Jeg er ung, ikke sikkert jeg vil merke det en gang dersom jeg blir smittet.
Skal jeg velge mellom 2-3 dager med karantene på grunn av en falsk positiv hurtigtest, og å smitte andre som potensielt kan bli veldig syke ville jeg glatt ha valgt det første, og har også gjort det

Bor i en by som ikke har satt noe særlig smitte. Har kun nasjonale tiltak og vi er på skolen, fysisk på jobb, fritidsaktiviteter etc. Ser ikke behov her for testing i skolen 

Anonymkode: 4fd27...f19

Men da er det heller ikke aktuelt for dere.
Det er snakk om ungdomsskoler og videregående i områder med høyt smittepress

Men. Hvorfor? Nå er straks alle eldre og i risikogruppene vaksinert, hvorfor skal vi da fortsette å gnage på dette? For barn, unge og folk under 40 år er korona mindre skadelig og dødelig enn vanlig influensa. Hvorfor skal vi da gjøre alt dette?

Anonymkode: 9d159...e7c

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men. Hvorfor? Nå er straks alle eldre og i risikogruppene vaksinert, hvorfor skal vi da fortsette å gnage på dette? For barn, unge og folk under 40 år er korona mindre skadelig og dødelig enn vanlig influensa. Hvorfor skal vi da gjøre alt dette?

Fordi når de eldre og de i risikogruppa er vaksinert, bortfaller grunnlaget for de aller fleste av de strenge tiltakene, og da må man finne på noe annet for å kunne opprettholde dem. Blod på tann, vet du. 

Og i tillegg, hvis det blir innført massetesting i skoler, hvem skal analysere alle disse testene? Elevene selv, regner jeg med? Eller blir det ansatt ekstra personell for å analysere disse? Det er ikke sånn at man har masse ledig kapasitet på laboratorier rundt omkring.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi når de eldre og de i risikogruppa er vaksinert, bortfaller grunnlaget for de aller fleste av de strenge tiltakene, og da må man finne på noe annet for å kunne opprettholde dem. Blod på tann, vet du. 

Og i tillegg, hvis det blir innført massetesting i skoler, hvem skal analysere alle disse testene? Elevene selv, regner jeg med? Eller blir det ansatt ekstra personell for å analysere disse? Det er ikke sånn at man har masse ledig kapasitet på laboratorier rundt omkring.

Disse testene er annerledes. Man skal ikke så langt inn i nesa, og resultatet er klart på et kvarter. De sendes ikke inn til et laboratorium. 

Les om massetestingen på Universitetet i Oslo. 

Selv om mange barn har et mildt forløp, har vi allerede sett at jo mer viruset får boltre seg, jo større risiko er det for at det utvikler seg farlige mutasjoner (jfr den brasilianske og den sør-afrikanske varianten). 

Derfor er det lurt at ikke så mange blir smittet. 

the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Disse testene er annerledes. Man skal ikke så langt inn i nesa, og resultatet er klart på et kvarter. De sendes ikke inn til et laboratorium. 

Les om massetestingen på Universitetet i Oslo. 

Selv om mange barn har et mildt forløp, har vi allerede sett at jo mer viruset får boltre seg, jo større risiko er det for at det utvikler seg farlige mutasjoner (jfr den brasilianske og den sør-afrikanske varianten). 

Derfor er det lurt at ikke så mange blir smittet. 

Men hvor lenge skal vi holde på sånn? Er målet å eliminere viruset? Er det meningen at det skal være 0 smittede før vi kan leve som normalt igjen? Det vil alltid være en viss sjanse for å få et virus. Det vil alltid være en sjanse for å skade seg. Hva er målet? Hvor mye skal vi finne oss i?

• Opprett ny...