Gå til innhold

Hva tenker du om massetesting i skoler?

Anbefalte innlegg

Om at elever ned i 13 års alder skal ta neseprøve og halsprøve på seg selv i klasserommet sammen med klassen. Jeg synes ikke det er ok. Jeg er for testing, men ikke at elever sitter i påsyn av hverandre å gjør dette. 

Anonymkode: c0ebe...652

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om at elever ned i 13 års alder skal ta neseprøve og halsprøve på seg selv i klasserommet sammen med klassen. Jeg synes ikke det er ok. Jeg er for testing, men ikke at elever sitter i påsyn av hverandre å gjør dette. 

Jeg er helt for massetesting. Hva gjør det at de blir testet i påsyn av hverandre? 

Jeg syns det er helt topp, det syns begge mine unger også. De har ønsket dette lenge.

Jeg tenker at de elevene som ikke ønsker å gjøre det med mange rundt, kan gjøre det på ett grupperom eller lignende uten at det er ett problem. Jeg vet begge mine unger hadde sagt klart ifra om de hadde hørt noen si de syns det var ubehagelig forran alle og ikke tort å siifra selv. Mitt ene barn tar slikt og de i klassen vet hun gjør det. Hun andre er veldig sjenert, men når det kommer til slikt så kommer det sjulte ting frem. 

Nå har jeg unger som har testet seg ofte begge to, ikke pga at de må men de vil være sikkre når smitten er i nærområdet. Selv om de er på skole og jobb bare, en sjelden gang ute med en venner så er nok ikke de store smittespredere, men de stoler ikke helt på elever, lærere og kunder er like flinke. Eldste testet seg igår, ville være sikker at hun ikke dro med seg smitte etter å ha jobbet hele ferien inn på skolen. Halve klassen hennes gjorde det samme. Så idag hadde det vært få elever på videregående siden veldig mange hadde testet seg igår og testsvarene kom senere enn vanlig. 

Anonymkode: 6aab3...b89

Ser virkelig ikke problem med det.

Heller snarere tvert i mot, er viktig å få oppdaget skjult smitte, og det gjør det lettere for ungdom å være ungdom med den nærheten som er naturlig for dem når de testes jevnlig.

Anonymkode: f2909...3ec

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvor har du det fra? Det er helsepersonell som utfører testingen. Er du bare dårlig med ordlegging?

Anonymkode: ffe48...bdf

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvor har du det fra? Det er helsepersonell som utfører testingen. Er du bare dårlig med ordlegging?

Nei, de skal faktisk teste seg selv, men får opplæring først og hjelp hvis de trenger det. Flere videregående skoler har allerede gjort dette en stund. 

Anonymkode: 0dac8...692

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ser ikke noe problem med at de gjør det selv.
Vi har mulighet til å ta hurtigtest på jobb når man er symptomfri (prøver å avdekke skjult smitte) og da tar vi den selv.
Helt uproblematisk for ungdom å gjøre det

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Idiotisk å utsettes for testing i hytt og pine. Unødvendig og ubehagelig.

Anonymkode: 36e09...25d

Er ikke enig med deg.

Ved å teste ungdommen systematisk vil det åpne for en mer normal skolegang for dem, og mulighet til å være slik ungdom er. Større mulighet for å åpne opp for aktiviteter og lignende også.

Litt ubehag i 2 minutter for å få et mer normalt liv.

Ikke så farlig for meg, jeg er voksen nå, og vil ha sammen liv og et år også.

Ungdom er ungdom bare en gang

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke enig med deg.

Ved å teste ungdommen systematisk vil det åpne for en mer normal skolegang for dem, og mulighet til å være slik ungdom er. Større mulighet for å åpne opp for aktiviteter og lignende også.

Du trenger ikke å være enig med meg.

Anonymkode: 36e09...25d

Annonse

Jeg ønsker massetesting i skolen, fordi jeg tror det vil gi oss en tryggere og mer forutsigbar skolehverdag. Jeg har imidlertid ingen tro på at dette er noe alle vil mestre i klasserommet, og er dermed bekymret for at de som syns dette blir for tøft heller velger å bli hjemme.

Jeg tror nok også at jeg som lærer vil måtte hjelpe til, og det er jo ikke optimalt med tanke på mitt eget smittevern. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Følg med på nyheter du!! Det er sant! Så det på nrk nyhetene. Helsepersonell står forsking viser

Hadde vært uaktuelt for min sønn som sliter med neseblod på grunn av svake nesevegger. Han var testet for korona en gang i fjor, blødde neseblod i en halvtime etterpå. Jo mer han vrir om rundt der, desto verre blir problemet. Så nei. 

Anonymkode: 90793...05c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er ikke enig med deg.

Og det tror du på? Har regjeringen en eneste gang holdt løftene om lettelser innen fristen? Nei. Jo flere tester, desto flere positive, også falskt positive, desto mer stengning og hjemmeskole. Ja, kjempepositivt. 

Anonymkode: 90793...05c

Dere som tar helt av og er i harnisk her med voldsomme protester og nei på barnets vegne: DETTE ER FRIVILLIG! Deres søte små må absolutt ingenting, men jo flere som ønsker det, jo lettere er det å holde skolene åpne og mest mulig normale for nettopp deres søte små. Og dette gjelder også i første omgang elever i vgs, siden kanskje dem i ungdomsskolen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere som tar helt av og er i harnisk her med voldsomme protester og nei på barnets vegne: DETTE ER FRIVILLIG! Deres søte små må absolutt ingenting, men jo flere som ønsker det, jo lettere er det å holde skolene åpne og mest mulig normale for nettopp deres søte små. Og dette gjelder også i første omgang elever i vgs, siden kanskje dem i ungdomsskolen. 

Men dette stemmer jo ikke helt, for skolen vil, ved høyt smittetrykk, kun være åpen for elever som tester seg frivillig. De som ikke tester seg frivillig må være hjemme i slike perioder. Da lurer jeg jo litt på hvilket tilbud de får, de som (mer eller mindre frivillig) er hjemme? 

Jeg må understreke at jeg kun kjenner til forsøk med massetesting fra media, jeg har ikke vært med på forsøket selv. I et innslag på tv2 så jeg læreren jogge rundt fra pult til pult med antibac, helt uten smittevernutstyr, mens to sykepleiere i full mundur delte ut testpinner. Jeg regner med det også er denne læreren som skal lage et opplegg til de elevene som - frivillig - blir hjemme. Hvor mye kan vi egentlig forvente av den undervisningen, hvis vi skal være helt realistiske? 

Leverpostei skrev (36 minutter siden):

Men dette stemmer jo ikke helt, for skolen vil, ved høyt smittetrykk, kun være åpen for elever som tester seg frivillig. De som ikke tester seg frivillig må være hjemme i slike perioder. Da lurer jeg jo litt på hvilket tilbud de får, de som (mer eller mindre frivillig) er hjemme? 

Jeg må understreke at jeg kun kjenner til forsøk med massetesting fra media, jeg har ikke vært med på forsøket selv. I et innslag på tv2 så jeg læreren jogge rundt fra pult til pult med antibac, helt uten smittevernutstyr, mens to sykepleiere i full mundur delte ut testpinner. Jeg regner med det også er denne læreren som skal lage et opplegg til de elevene som - frivillig - blir hjemme. Hvor mye kan vi egentlig forvente av den undervisningen, hvis vi skal være helt realistiske? 

Her i Bergen får alle gå på skolen der elevene har testet seg, også de som ikke ville teste seg. Ved rødt nivå blir klassene delt og halvparten må ha hjemmeskole. Det er selvfølgelig ikke like bra opplegg, jeg klarer i hvert fall ikke å følge opp en halv klasse på skolen og en halv hjemme på likt og like godt. Hilsen lærer i VGS. Hvor har du det i fra at de som ikke vil teste seg må være hjemme? Det har ikke jeg blitt informert om. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det hadde jeg aldri tvunget mine barn til. Og ikke hadde de gjort det frivillig heller. 

Anonymkode: fd4a6...880

Ikke rart vi fortsetter å smitte videre i Norge med innbyggere som deg og dine barn.

TinaK 1990 skrev (8 timer siden):

Følg med på nyheter du!! Det er sant! Så det på nrk nyhetene. Helsepersonell står forsking viser

"Helsepersonell står forskning viser" ?

• Opprett ny...