Gå til innhold

Hva tenker dere om slike festdrakter til jenter over 10-12 år?

Anbefalte innlegg

For ikke å snakke om til voksne damer. Hva tenker dere?

Jeg tenker enkelt; jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til (eller lyst på) bunad. Det er helt greit. Men hvorfor bruker fem tusen på en massefabrikert drakt fra Coop eller lignende, da? En ting er til små jenter på 17. mai....

En pen kjole ser da hundre ganger finere ut?

Anonymkode: d71dd...e53

Fortsetter under...

Jeg tenker at folk får bruke pengene sine akkurat slik de vil, og orker virkelig ikke å henge meg opp i slike ubetydelige saker.

Voksne mennesker som bryr seg om dette... 😳

Anonymkode: 480ca...831

Min datter på 11 år ville gjerne ha en slik, men den kostet "bare" 600 kr da, ikke flere tusen. Hun skal få ordentlig bunad til konfirmasjonen, men inntil videre ønsker hun seg festdrakt og det er da virkelig ikke noe problem. 

Anonymkode: 3a1fc...c74

Annonse

Synes det er mange sånne festdrakter som er kjempefine!!

Jeg ønsker meg denne fra Sparkjøp:

Norsk Festdrakt festdrakt med skjorte, belte og lenke i metall - Sparkjøp (sparkjop.no)

Anonymkode: 8ed4b...51e

Festdrakter er jo så mangt. Det er alt fra skreddersydd i gode materialer, som fantasistakkene til Eva Lie, til polyesterdrakter med borrelåsklump i ryggen og bling og glitter på netthandel. De første er like dyre som bunader, i mange tilfeller, og de siste synes jeg at er overprisa i forhold til hva man får. 

Anonymkode: c6d98...f1e

Jeg synes mange av fantasidraktene er fine. Men nå sitter dette med bunad i ryggmargen på meg. Jeg vil likevel ikke mene noe om de som tar andre valg enn meg. Jeg er livredd for å bli gammel-dame-som-er-bunadspoliti. 😂😂😂 Når det kommer til stykket så blir jeg glad når andre folk har pyntet seg og føler seg fin. Om det er bunad, ordinær kjole eller fantasidrakt så spiller det ingen rolle. Ja til mer festkledde mennesker. 👍 Særlig nå, i dag har jeg pyntet meg på hjemmekontor. Det er for lite pent tøy om dagen. 

Anonymkode: 512e3...ac1

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

For ikke å snakke om til voksne damer. Hva tenker dere?

Jeg tenker enkelt; jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til (eller lyst på) bunad. Det er helt greit. Men hvorfor bruker fem tusen på en massefabrikert drakt fra Coop eller lignende, da? En ting er til små jenter på 17. mai....

En pen kjole ser da hundre ganger finere ut?

Anonymkode: d71dd...e53

Datteren min har hatt ekte barnebunad, og den ble for liten da hun var 10 år. Siden hun selv ønsket det fikk hun da en festdrakt som hun skal ha frem til hun får bunad til konfirmasjonen. 

Dette må jo være opp til barnet, hvis man har anledning økonomisk. Selv om jeg syns en kjole kunne være like fint, så får hun være med å si sin mening. Drakten kostet 2.000 og har foreløpig holdt i 3 år. 

Anonymkode: 0b4e5...468

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Synes det er mange sånne festdrakter som er kjempefine!!

Jeg ønsker meg denne fra Sparkjøp:

Norsk Festdrakt festdrakt med skjorte, belte og lenke i metall - Sparkjøp (sparkjop.no)

Anonymkode: 8ed4b...51e

Denne var kjempefin! 🤩

Jeg bryr meg nada om hva folk har på seg. Er litt lei bunadspolitiet.

Anonymkode: 554cf...728

Jeg synes det er spennende at bunadstradisjonen står så sterkt at det til oh med lages festdrakter som selges i vanlige butikker og at det utvikles nye drakter. Det viser på en måte at tradisjonen lever og utvikler seg.

Vi har en festdrakt for barn som nå har blitt brukt av 6 kusiner og en tremenning. Den drakten betyr familietilhørighet for jentene selv om det ikke er en "ekte" bunad.

Anonymkode: e17ed...04a

Annonse

Datteren min synes det er fint. Hun har denne, som hun har arvet:

https://pascalwear.no/produkt/festdrakter-dame/festdrakter-damer/bla-pascal-festdrakt-til-dame-bla-ny-2018

Får ekte bunad til konfirmasjonen da, men så lenge hun selv synes festdrakt er fint ser jeg da ingen grunn til at hun ikke skal bruke det. Hun er 13 år.

Jeg personlig har ekte bunad, og synes det er flott. Men at andre velger å gå i festdrakt er helt greit altså, ærlig talt. Hvorfor i alle dager skulle jeg mene noe om det...

Anonymkode: f37c7...e1a

Jentene i vår familie har også brukt festdrakt frem til konfirmasjon. Vi har noen ekte barnebunader i familien, men de varer jo ikke så mange årene. Til konfirmasjon får de ekte bunad. De har også fått velge ganske langt ut i slekta når det gjelder tilhørighet til bunad. Vi er fra Oslo, her var det ingen tradisjon med Oslo-bunad da jeg vokste opp, så den bunaden har vi ikke noe forhold til. Alle i vår familie har bunader fra stedet der generasjonen over kommer fra. Det vil si at jentene har hatt litt forskjellig å velge i. Foreløpig har alle forskjellige bunader, noen arvebunader og noen nye.

Anonymkode: 9dc51...9b1

Vi har arvet 4 flotte festdrakter i str 7 til 12 år så håper døtrene mine ønsker å bruke de når det blir lov med feiring igjen. 

Har ingen bunadstradisjon i familien, mannen er utenlandsk og jeg aldri eid bunad. Søsteren min fikk Oslodrakt i 30-års gave. 

Anonymkode: a92a5...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...