Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Jeg har seks rosebusker av forskjellige typer. Alle ser slik ut, og det har skjedd de siste par ukene. De visner ovenfra og ned, og der det forrige uke var friske skudd, er de nå blitt brune. Hva er dette? Kan de reddes? Bør jeg klippe dem allerede nå, eller vil det iallfall drepe dem? Anonymkode: 4c8cf...bea
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Nei da, de har jo skudd. Klipp av rett under det brune og de vil komme seg Anonymkode: 2995e...46b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei da, de har jo skudd. Klipp av rett under det brune og de vil komme seg Anonymkode: 2995e...46b Det var planen uti mai en gang. Problemet nå er at det brune «vokser» nedover. For en uke eller to siden var det bare litt brunt og vissent i toppene, nå er det snart ikke mer grønt igjen. Greinene og skuddene dør, tilsynelatende. Er det det som skjer tro? De dør? Eller vil de komme seg? HI Anonymkode: 4c8cf...bea
Optatium Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Har det vært frost? Er det tele i bakken enda?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Er det blitt fint vær men fremdeles tele? Kald og tørr vind? Ville ikke klipt dem, men tullet dem inn i strie. Da får de litt beskyttelse, og de prøver ikke å vokse for mye for fort. Anonymkode: 6e97b...fc5
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Dekk dem til. Det ser ut som om de tørker. Det skjer hvis jorden er frossen slik at røttene ikke kan ta opp vann samtidig som det er sol, vind, varm slik at buskene bruker vann. Anonymkode: 7b4a8...19d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Aha! Takk dere! Det har vært fint vær, deilige 10-12 grader på dagen, frost om natta, og mye vind. Er det brune dødt, tro? Det virker sånn. HI Anonymkode: 4c8cf...bea
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Aha! Takk dere! Det har vært fint vær, deilige 10-12 grader på dagen, frost om natta, og mye vind. Er det brune dødt, tro? Det virker sånn. HI Anonymkode: 4c8cf...bea Det brune er nok dødt, ja. Anonymkode: 7b4a8...19d
Optatium Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Aha! Takk dere! Det har vært fint vær, deilige 10-12 grader på dagen, frost om natta, og mye vind. Er det brune dødt, tro? Det virker sånn. HI Anonymkode: 4c8cf...bea Ja, da er det nok det. Det heter seg at man må dekke til roser frem til telen er gått, nettopp for å unngå dette. Det blir varmt og den får lyst til å spire, mne røttene får ikke vann. Dekk den med strie feks, og vent og se. Jeg tror nok det brune er dødt, men jeg liker å vente og se.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Æsj assa. Så dumt. I og med at det har gått så fort, så dristet jeg meg til å vanne med lunket/varmt vann i håp om å tine telen. Jeg dro på med 7-8 svære kanner. Håper det redder dem. Å dekke dem nå tror jeg uansett er for sent. HI Anonymkode: 4c8cf...bea
Optatium Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Æsj assa. Så dumt. I og med at det har gått så fort, så dristet jeg meg til å vanne med lunket/varmt vann i håp om å tine telen. Jeg dro på med 7-8 svære kanner. Håper det redder dem. Å dekke dem nå tror jeg uansett er for sent. HI Anonymkode: 4c8cf...bea Hvis det blir kuldegrader til natta igjen nå har du i alle fall ødelagt dem. Håper det går bra!
prekæs Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Ikke klipp noe som helst før bjørka har museører. Har en teori om at for tidlig beskjæring, øker faren for frostskader enda mer. Mange roser skal kuttes ned til en to, tre skudd uansett. Unntaket er busk og klatreroser. Ville sørget for å beskytte nederste del, gjerne med jord. Busk og klatreroser tynnes og du tar vekk døde kvister.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Optatium skrev (43 minutter siden): Hvis det blir kuldegrader til natta igjen nå har du i alle fall ødelagt dem. Håper det går bra! Det er meldt 2-3 grader. Takk, det håper jeg og. HI Anonymkode: 4c8cf...bea
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 prekæs skrev (10 timer siden): Ikke klipp noe som helst før bjørka har museører. Har en teori om at for tidlig beskjæring, øker faren for frostskader enda mer. Mange roser skal kuttes ned til en to, tre skudd uansett. Unntaket er busk og klatreroser. Ville sørget for å beskytte nederste del, gjerne med jord. Busk og klatreroser tynnes og du tar vekk døde kvister. Nei, vet, stakkars rosene mine. Jeg falt for fristelsen i fjor og klippet for tidlig. Det resulterte i store frostskader da det kom en skikkelig kuldebølge i begynnelsen av mai, og rosene så ikke ut hele sesongen. De var pjuskete, bladene fikk flekker og hull, og jeg tror jeg fikk sånn ca én rose per plante. 🙈 Også nå i år da. Dårlig start. Igjen. Får bare håpe de overlever, det har visst vært minusgrader i natt allikevel. HI Anonymkode: 4c8cf...bea
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #15 Skrevet 7. april 2021 prekæs skrev (10 timer siden): Ikke klipp noe som helst før bjørka har museører. Har en teori om at for tidlig beskjæring, øker faren for frostskader enda mer. Mange roser skal kuttes ned til en to, tre skudd uansett. Unntaket er busk og klatreroser. Ville sørget for å beskytte nederste del, gjerne med jord. Busk og klatreroser tynnes og du tar vekk døde kvister. hvordan skal klatreroser beskjæres da? Anonymkode: 2e12b...580
prekæs Skrevet 7. april 2021 #16 Skrevet 7. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): hvordan skal klatreroser beskjæres da? Anonymkode: 2e12b...580 Ganske enkelt egentlig Fjern gamle og stygge kvister og ta gjerne vekk noen av de eldste hovedgrenene helt ned til roten. Så binder du opp grener du vil beholde og passer samtidig på å forme planten. Skal mye til å skjære feil og selv om du tar vekk mye, blir planten fin igjen etter noen uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå