Gå til innhold

Folk oppgir ikke nærkontakter - er det noe rart da, når man blir hengt ut etterpå?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette. I tillegg gir gjennomgått infeksjon de siste 6 måneder samme "privilegier" og friheter som en vaksine.

Anonymkode: a1cfa...49a

Det sitatet ga absolutt ingen mening, da klarer jeg ikke ta resten av påstandene hennes så seriøst heller. Er det fakta eller cherry picking? Svartmaler hun unge ved å plukke de drøyeste tilfellene, som egentlig er unntakene? 

Uansett, i en liten kommune som Ås kreves det ikke voldsomme detektivkunnskaper før man kobler hvem hun snakker om. Akkurat det anser jeg som problematisk å gå ut i avisa med, i hvert fall når det gjelder opplysninger som i utganspunktet er taushetsbelagt. 

Anonymkode: ec3e8...c75

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er også lærer og har rundt 100 nærkontakter jeg også. Du må gjerne dele din visdom rundt hvordan det er mulig å unngå det i vår jobb, for min erfaring er at det er umulig hvis jeg skal gjøre jobben min.

Anonymkode: 0adc1...530

Nå var det ikke meg du spurte, men det er altså fullt mulig. 

på min datters skole er det to lærere per klasse, og klassene har +|- 28 elever i hver. I tillegg kommer ca 4 AKS-ansatte. De er dermed en kohort på 34 personer. Nå under rødt nivå, er klassen delt i to, med en lærer på hver gruppe. Da er de fremdeles 34 i kohorten. Samarbeid mellom lærere på klassetrinnet foregår via Teams. Dersom en lærer er syk bruker de en av de ansatte på AKS som vikar. Alle klasser holdes strengt avskilt, friminuttene er spredt ut over dagen for å begrense antall personer i skolegården samtidig. Henting og levering av de minste elevene blir spredt til forskjellige innganger til skolegården. 

så at det skal være så veldig umulig, og at du som lærer ikke klarer å se løsninger som hindrer at du har 100 nærkontakter sier mer om deg enn noe annet. 

Anonymkode: 87492...2a6

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

på min datters skole er det to lærere per klasse, og klassene har +|- 28 elever i hver. I tillegg kommer ca 4 AKS-ansatte. De er dermed en kohort på 34 personer. Nå under rødt nivå, er klassen delt i to, med en lærer på hver gruppe. Da er de fremdeles 34 i kohorten. Samarbeid mellom lærere på klassetrinnet foregår via Teams. Dersom en lærer er syk bruker de en av de ansatte på AKS som vikar. Alle klasser holdes strengt avskilt, friminuttene er spredt ut over dagen for å begrense antall personer i skolegården samtidig. Henting og levering av de minste elevene blir spredt til forskjellige innganger til skolegården. 

så at det skal være så veldig umulig, og at du som lærer ikke klarer å se løsninger som hindrer at du har 100 nærkontakter sier mer om deg enn noe annet. 

Det er ikke alle skoler som er på rødt nivå. Synes det er unødvendig å svare vedkommende «hvis ikke du ser løsning som hindrer 100 nærkontakter, sier det mer om deg»

Store forskjeller på skolene, da de gikk over til rødt her, var det flere skoler som var nødt til å benytte digital undervisning. Kommunens prestisjeprosjekt, fire parallell 1-7 skole med underdimensjonerte uteområder, kan ikke ha fysisk oppmøte for alle på rødt nivå. Men da er de først avhengig av politisk vedtatt tiltaksnivå rødt før de kan sette elevene på digital undervisning hjemme. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke alle skoler som er på rødt nivå. Synes det er unødvendig å svare vedkommende «hvis ikke du ser løsning som hindrer 100 nærkontakter, sier det mer om deg»

Store forskjeller på skolene, da de gikk over til rødt her, var det flere skoler som var nødt til å benytte digital undervisning. Kommunens prestisjeprosjekt, fire parallell 1-7 skole med underdimensjonerte uteområder, kan ikke ha fysisk oppmøte for alle på rødt nivå. Men da er de først avhengig av politisk vedtatt tiltaksnivå rødt før de kan sette elevene på digital undervisning hjemme. 

Ang den første kommentaren din: det var hin selv som la opp til den type kommunikasjon. Man får svar ut fra sin egen kommunikasjon.  Rett og slett. 

heller ikke på «vår» skole er det rødt nivå hele tiden, men de kjører denne modellen hele tiden, hele dette året. Dette er i Oslo, så det har vært gult eller rødt nivå stort sett hele skoleåret. Har fungert utmerket og hindret at hele skolen må stenge om noen har blitt smittet. Fungerer helt utmerket. På rødt nivå kan ikke alle elever komme på skolen vår heller, og de største elevene har da enten hjemmeundervisning hele tiden, eller hver halvdel av klassen bytter på å ha skoledag og hjemmeskole. Fungerer helt utmerket når forholdene nå er som de er. Det er selvsagt ikke optimalt, men man klarer å unngå å ha 100 + nærkontakter uten problemer OG ha forsvarlig drift av skolen. 

For et teit svar. Tydelig at du ikke er lærer. Tror du at det er lærere som bestemmer styring av skolene? Nei, det er kommunen, og penger rår. En barneskole har ofte en lærer i mange fag, på en ungdomsskole er det faglærere.

Anonymkode: e9c64...b7c

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For et teit svar. Tydelig at du ikke er lærer. Tror du at det er lærere som bestemmer styring av skolene? Nei, det er kommunen, og penger rår. En barneskole har ofte en lærer i mange fag, på en ungdomsskole er det faglærere.

Du må gjerne synes det er teit, men det er nå en gang sånn de drifter det på skolen vår. Og jeg har aldri sagt at jeg er lærer, jeg sa det var min datters skole. Og det er vel heller snakk om ubrukelige rektorer i så fall. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nordmenn har virkelig vist seg fra sin ‘beste’ side i denne pandemien. Henge ut, ringe politiet, spane på naboer, kjefte, bli sint på den som mener noe annet, irrettesette fremmede og være virkelig ufyselig. 

Anonymkode: e9fbf...13f

Ja ikke sant. Har merket meg det samme. Triste saker 😢

Anonymkode: 80ff7...c08

Det sitatet ga absolutt ingen mening, da klarer jeg ikke ta resten av påstandene hennes så seriøst heller. Er det fakta eller cherry picking? Svartmaler hun unge ved å plukke de drøyeste tilfellene, som egentlig er unntakene? 

Uansett, i en liten kommune som Ås kreves det ikke voldsomme detektivkunnskaper før man kobler hvem hun snakker om. Akkurat det anser jeg som problematisk å gå ut i avisa med, i hvert fall når det gjelder opplysninger som i utganspunktet er taushetsbelagt. 

Ås kommune har ca 20 000 innbyggere, utifra opplysningene som er gitt kan man ikke vite hvem denne personen er, så lite er ikke Ås.  Når det er smitte på en skole eller barnehage og dette blir offentliggjort i media vil man mye lettere kunne finne ut hvem  som er smittet der...  

Anonymkode: c9b5c...abf

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du beskriver en klasse i grunnskolen, jeg jobber i VGS. Det er veldig stor forskjell, og det finnes ikke kohorter i VGS. Det er over 1000 elever på skolen, alle har friminutt på likt, mange må da bytte klasserom slik at det er smekkfullt i gangene. Elevene har fag på tvers av klassene og klasserommene er for små til at man kan holde skikkelig avstand. På arbeidsplassen min har jeg fire kollegaer som sitter nærmere meg enn 2 meter, to er nærmere enn 1 meter. Osv. Tro meg, det går ikke an å holde skikkelig avstand. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du beskriver en klasse i grunnskolen, jeg jobber i VGS. Det er veldig stor forskjell, og det finnes ikke kohorter i VGS. Det er over 1000 elever på skolen, alle har friminutt på likt, mange må da bytte klasserom slik at det er smekkfullt i gangene. Elevene har fag på tvers av klassene og klasserommene er for små til at man kan holde skikkelig avstand. På arbeidsplassen min har jeg fire kollegaer som sitter nærmere meg enn 2 meter, to er nærmere enn 1 meter. Osv. Tro meg, det går ikke an å holde skikkelig avstand. 

Rart dere ikke alle er smittet/syke/døde. 🤨 

Tror dette er betydelig opphauset, jeg. 

Anonymkode: ee1a7...4f8

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg glemte å nevne at vi i VGS også har mange klasser vi er innom hver uke, ikke bare en eller to som i barneskolen. I år har jeg fire klasser, tre på 28-30 elever i hver og en på 11. I de store klassene får vi maks 30-50 cm mellom pultene, og skal jeg hjelpe en elev med noe, blir jeg fort under 1 meter fra en 3-4 stykker uansett hvor jeg står. Etter timen må jeg brøyte meg gjennom tettpakkede klynger med elever for å komme meg til neste klasse. Vi er forøvrig på gult nivå.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har hatt flaks, bare to smittet på vår skole gjennom hele året, noe som egentlig er utrolig med tanke på størrelse og beliggenhet. 

Mange smittede betyr ikke mange syke. Og mange syke betyr ikke mange døde.....Det er min konklusjon så langt.

Annonse

On 4/6/2021 at 6:17 AM, Anonym bruker said:

https://www.vg.no/nyheter/i/0Kdd4o/flere-coronasmittede-i-fredrikstad-vil-ikke-oppgi-naerkontakter

Det synes jeg ikke er noe rart. Oppgir du nærkontakter og har hatt mange i forbindelse med skole, jobb osv, så risikerer du å bli hengt ut med store krigstyper i VG: "Smittet ungdom hadde 43 nærkontakter". Sånn at hele landet vet hvem du er, hater deg og så videre. Kanskje litt mer respekt for personopplysninger hadde vært tingen? Smittesporere trenger jo ikke å løpe rett til VG etter å ha klarlagt nærkontakter til en smittet vel? 

helt rett at de som ikke oppgir nærkontakter blir hengt ut, da får de faktisk skylde seg selv... 

Anonymkode: 2da38...e39

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

helt rett at de som ikke oppgir nærkontakter blir hengt ut, da får de faktisk skylde seg selv... 

Nei, det er ikke rett. Vårt land styres av et lovverk som forbyr å henge ut enkeltpersoner ved å gi deres personopplysninger til media uten deres samtykke. 

Just now, Anonym bruker said:

Nei, det er ikke rett. Vårt land styres av et lovverk som forbyr å henge ut enkeltpersoner ved å gi deres personopplysninger til media uten deres samtykke. 

Jeg synes det. og håper de får en bot som svir også

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det. og håper de får en bot som svir også

En bot for hva da? Man får ikke bot hvis man ikke har brutt noen lov.

En bot for hva da? Man får ikke bot hvis man ikke har brutt noen lov.

de bryter smitteloven

de bryter smitteloven

Nei, de bryter ikke smittevernloven når de besøker slekt. Smittevernloven forbyr ikke besøk hos slekt og venner, heller ikke covid-forskriften gjør det. Man kan ikke gi bøter for uønsket, men lovlig oppførsel. Det står også at dette er en ungdom, som mest sannsynlig er under den kriminelle lavalderen. Da blir det ikke straff selv om han eller hun bryter loven heller.

Nei, de bryter ikke smittevernloven når de besøker slekt. Smittevernloven forbyr ikke besøk hos slekt og venner, heller ikke covid-forskriften gjør det. Man kan ikke gi bøter for uønsket, men lovlig oppførsel. Det står også at dette er en ungdom, som mest sannsynlig er under den kriminelle lavalderen. Da blir det ikke straff selv om han eller hun bryter loven heller.

orker ikke diskutere dette... blir ikke enig uansett.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

orker ikke diskutere dette... blir ikke enig uansett.

Selvfølgelig ikke. Når man ikke har utdanning og heller ikke har satt seg inn i gjeldende regelverk, blir det helt feil utgangspunkt å starte en diskusjon. Man må først gjøre seg kjent med det man diskuterer, og helst få seg noe utdanning ut over ungdomsskolen.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ang den første kommentaren din: det var hin selv som la opp til den type kommunikasjon. Man får svar ut fra sin egen kommunikasjon.  Rett og slett. 

heller ikke på «vår» skole er det rødt nivå hele tiden, men de kjører denne modellen hele tiden, hele dette året. Dette er i Oslo, så det har vært gult eller rødt nivå stort sett hele skoleåret. Har fungert utmerket og hindret at hele skolen må stenge om noen har blitt smittet. Fungerer helt utmerket. På rødt nivå kan ikke alle elever komme på skolen vår heller, og de største elevene har da enten hjemmeundervisning hele tiden, eller hver halvdel av klassen bytter på å ha skoledag og hjemmeskole. Fungerer helt utmerket når forholdene nå er som de er. Det er selvsagt ikke optimalt, men man klarer å unngå å ha 100 + nærkontakter uten problemer OG ha forsvarlig drift av skolen. 

Flott for skolen til ditt barn at de har ressurser og tilrettelagt for best mulig løsning for alle, absolutt. 

Men det kan ikke nødvendigvis overføres til alle skoler. Jeg skjønner godt at læreren her reagerer som h*n gjør, da det tross alt startet med «du skal ikke ha over 100 nærkontakter selv om du er lærer». 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke om man kjører normal drift nei. Men jeg er rimelig sikker på at det er fullt mulig å gjøre om på det og minimere kontakten mellom alle elevene til et minimum også på VGS. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 6.4.2021 den 8.07):

Ingen bør ha 43 nærkontakter nå og det bør presiseres 

Det slike artikler bidrar til er at de med mange nærkontakter ikke oppgir alle til smittesporerene og på den måten får vi økt smitte. Ingen ønsker å bli hengt ut på denne måten. Greit at det er dumt med så mange, men når man først har hatt mange er det jo ekstra viktig at man oppgir alle og er ærlig.

Anonym bruker skrev (På 7.4.2021 den 8.40):

Ikke om man kjører normal drift nei. Men jeg er rimelig sikker på at det er fullt mulig å gjøre om på det og minimere kontakten mellom alle elevene til et minimum også på VGS. 

Du er hjertelig velkommen til å prøve!

• Opprett ny...