Gå til innhold

Folk oppgir ikke nærkontakter - er det noe rart da, når man blir hengt ut etterpå?

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/0Kdd4o/flere-coronasmittede-i-fredrikstad-vil-ikke-oppgi-naerkontakter

Det synes jeg ikke er noe rart. Oppgir du nærkontakter og har hatt mange i forbindelse med skole, jobb osv, så risikerer du å bli hengt ut med store krigstyper i VG: "Smittet ungdom hadde 43 nærkontakter". Sånn at hele landet vet hvem du er, hater deg og så videre. Kanskje litt mer respekt for personopplysninger hadde vært tingen? Smittesporere trenger jo ikke å løpe rett til VG etter å ha klarlagt nærkontakter til en smittet vel? 

Anonymkode: a1cfa...49a

Fortsetter under...

Nordmenn har virkelig vist seg fra sin ‘beste’ side i denne pandemien. Henge ut, ringe politiet, spane på naboer, kjefte, bli sint på den som mener noe annet, irrettesette fremmede og være virkelig ufyselig. 

Anonymkode: e9fbf...13f

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/0Kdd4o/flere-coronasmittede-i-fredrikstad-vil-ikke-oppgi-naerkontakter

Det synes jeg ikke er noe rart. Oppgir du nærkontakter og har hatt mange i forbindelse med skole, jobb osv, så risikerer du å bli hengt ut med store krigstyper i VG: "Smittet ungdom hadde 43 nærkontakter". Sånn at hele landet vet hvem du er, hater deg og så videre. Kanskje litt mer respekt for personopplysninger hadde vært tingen? Smittesporere trenger jo ikke å løpe rett til VG etter å ha klarlagt nærkontakter til en smittet vel? 

Jeg tenker faktisk at hvis man har 43 nærkontakter i påsken når man er bedt om å holde det sosiale på et minimum så fortjener det litt oppmerksomhet . Nå må alle vdg skoler i Moss stenge på grunn av smitte blant ungdommen . 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen personopplysninger er lekket, sånn til opplysning. 

Anonymkode: 87492...2a6

Vg oppga da ikke hverken navn eløer hvilken sole det gjaldt. Nærkontaktene får ikke en gang vite hvem de er nærkontakt til. Her jeg bor har jeg heller ikke hørt om noen som har fått noe negativt etter å ha blitt smittet. 

Anonymkode: 1c16c...cf1

Jeg synes denne artikkelen var enda verre: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rg22V8/smittet-elev-i-aas-hadde-43-naerkontakter-helt-fryktelig

Den kan bli gjenkjent. Uansett hvor lei eller oppgitt hun er, så må man faktisk tenke over hva denne informasjonen bidrar med. Skaper bare større splid. Dessuten gir siste delen her ingen mening. «De må passe seg for å bli smittet nå, for da må de kanskje vente 3 mnd på vaksine» 

At, hvaforno? Er da vist i studier at du opparbeider deg immunitet ved gjennomgått infeksjon, tviler på det er utsatt vaksine som bekymrer når du allerede er smittet. 

Anonymkode: ec3e8...c75

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ingen personopplysninger er lekket, sånn til opplysning. 

Anonymkode: 87492...2a6

Ut fra hvor utbruddet var og beskrivelsen er det veldig lett å gjenkjenne vedkommende. Hva var poenget med artikkelen i VG? Ikke noe annet enn å henge ut personen. Alle har forskjellig antall nærkontakter, hva er vitsen med å gjøre dette til en mediasak, bortsett fra å vekke hat og avsky hos befolkningen?

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Vg oppga da ikke hverken navn eløer hvilken sole det gjaldt. Nærkontaktene får ikke en gang vite hvem de er nærkontakt til. Her jeg bor har jeg heller ikke hørt om noen som har fått noe negativt etter å ha blitt smittet. 

Anonymkode: 1c16c...cf1

Og i flere andre byer, blant annet Alta, ble de smittete hengt ut på Snapchat og andre sosiale medier. Så det er stor forskjell fra sted til sted. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes denne artikkelen var enda verre: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rg22V8/smittet-elev-i-aas-hadde-43-naerkontakter-helt-fryktelig

Den kan bli gjenkjent. Uansett hvor lei eller oppgitt hun er, så må man faktisk tenke over hva denne informasjonen bidrar med. Skaper bare større splid. Dessuten gir siste delen her ingen mening. «De må passe seg for å bli smittet nå, for da må de kanskje vente 3 mnd på vaksine» 

At, hvaforno? Er da vist i studier at du opparbeider deg immunitet ved gjennomgått infeksjon, tviler på det er utsatt vaksine som bekymrer når du allerede er smittet. 

Dette. I tillegg gir gjennomgått infeksjon de siste 6 måneder samme "privilegier" og friheter som en vaksine.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ut fra hvor utbruddet var og beskrivelsen er det veldig lett å gjenkjenne vedkommende. Hva var poenget med artikkelen i VG? Ikke noe annet enn å henge ut personen. Alle har forskjellig antall nærkontakter, hva er vitsen med å gjøre dette til en mediasak, bortsett fra å vekke hat og avsky hos befolkningen?

Ingen bør ha 43 nærkontakter nå og det bør presiseres 

mamma til adhd gutt<3 skrev (56 minutter siden):

Jeg tenker faktisk at hvis man har 43 nærkontakter i påsken når man er bedt om å holde det sosiale på et minimum så fortjener det litt oppmerksomhet . Nå må alle vdg skoler i Moss stenge på grunn av smitte blant ungdommen . 

Hvorfor fortjener dette oppmerksomhet? Skal alle ting alle gjør galt, i media på førstesiden med store krigstyper? Skal du være i VG for alle reiseinnleggene dine? Man skal jo ikke tenke på reise når det er pandemi - da kan folk få feil signaler og slutte å overholde reglene når du maser sånn om reise. 

Det som er problemet med slike artikler, er at de fyrer opp under allerede eksisterende hat og splittelse i samfunnet. Trenger du noen flere å hate altså?

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Men man henger da ikke ut personer som ikke har brutt en lov. Til og med kriminelle har krav på beskyttelse av sine personopplysninger! 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor fortjener dette oppmerksomhet? Skal alle ting alle gjør galt, i media på førstesiden med store krigstyper? Skal du være i VG for alle reiseinnleggene dine? Man skal jo ikke tenke på reise når det er pandemi - da kan folk få feil signaler og slutte å overholde reglene når du maser sånn om reise. 

Det som er problemet med slike artikler, er at de fyrer opp under allerede eksisterende hat og splittelse i samfunnet. Trenger du noen flere å hate altså?

Det fortjener oppmerksomhet fordi det er med å sette fokus på det å ikke ha mange nærkontakter . Det blir helt sikkert på dagsorden på skoler i dag 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det fortjener oppmerksomhet fordi det er med å sette fokus på det å ikke ha mange nærkontakter . Det blir helt sikkert på dagsorden på skoler i dag 

Man kan sette fokus på det ved å fortelle dette generelt, ikke henge ut enkeltpersoner fra forholdsvis små plasser. Hva er poenget med å henge ut en bestemt person, når det samme kan fortelles generelt - for eksempel, at noen som har testet positivt i løpet av påsken, hadde 43 nærkontakter - uten å fortelle alderen på vedkommende eller hvor han eller hun kommer fra. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Jeg er lærer, har over 100 nærkontakter i løpet av uka. Men vi har antibac! 

Anonymkode: e9c64...b7c

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er forskjell på arbeid og fritid 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Du skal selvsagt ikke ha 100 nærkontakter selv om du er lærer. 

Anonymkode: 2a203...ae9

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Er ikke definisjonen på en nærkontakt en person man er nærmere enn én meter i mer enn 15 minutter sammenhengende? Eller?

Anonymkode: ee1a7...4f8

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

I påsken skal ingen ungdom ha 43 nærkontakter, det er faktisk så enkelt og forhåpentligvis fungerer slike artikler som forebygging så andre ikke er like slepphente når det kommer til sosial distansering.

Anonymkode: 61e3f...a68

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er også lærer og har rundt 100 nærkontakter jeg også. Du må gjerne dele din visdom rundt hvordan det er mulig å unngå det i vår jobb, for min erfaring er at det er umulig hvis jeg skal gjøre jobben min.

Anonymkode: 0adc1...530

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Er man så tvers gjennom dum i hodet at man har 43 nærkontakter nå, da fortjener man å henges ut. Forbanna nek!!

Anonymkode: ebb7e...c1f

Det er ingenting med fortjene eller ikke, staten Norge styres av et regelverk, blant annet personvernloven. Det er utrolig umusikalsk og antageligvis et regelbrudd av helsepersonell å fly til media med masse opplysninger om personen. MÅ de involvere media i smittesporingen? Er de så udugelige at de ikke klarer å gjøre jobben selv, uten gapestokk? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

Det er forskjell på arbeid og fritid 

Ja, i forhold til aksept kanskje, men de blir vel like fullt ut regnet som nærkontakt ved smitte? 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, i forhold til aksept kanskje, men de blir vel like fullt ut regnet som nærkontakt ved smitte? 

Nettopp. Og ja, en lærer er nærkontakt til elever og kollegaer i skoler. Dersom en er innom 5 klasser i løpet av uka, er en oppe i 100++ elever. Og så har du kollegaer og familie i tillegg. Men det er tydeligvis ikke så nøye med ansatte i skoler og barnehager, eller barn/ungdom.... 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ok, si det til sjefen min....

• Opprett ny...