Gå til innhold

Hvorfor blir jeg så ofte misforstått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at folk skal misforstå meg... jeg er for det meste blid og hyggelig mot mennesker og opplever stadig vekk at folk misforstår meg og opplever at jeg flørter. Fra min side er det ikke ment som noe flørt men gang på gang misforstår folk meg.

Jeg er blid, imøtekommende, ser lyst på livet og liker godt å bli kjent med nye mennesker. Og dette begynner å bli et problem for folk tror det ligger noe mer bak og blir ofte interessert. Blir noen pinlige episoder hvor jeg må forklare at det ikke var ment som flørting🥴

Andre i samme situasjon eller som kan forklare hvorfor vennlighet ofte misforstås? 

Anonymkode: bdfb5...ddc

Skrevet

Du omgås raringer om de til stadighet gjør at du må forklare sånt. 

Anonymkode: 4149c...21e

Skrevet

Snikskryt tatt til et helt nytt nivå her ser vi... 

Anonymkode: 133d6...1e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Snikskryt? Det å stadig bli misforstått er da ikke noe å være stolt av? 

Anonymkode: e2749...ae5

Skrevet

Hmmm. Jeg er ganske lik som det du beskriver, men jeg blir ikke misforstått. Enten er det litt rare folk du omgåes. Ellers så har du et kroppsspråk som sier mer enn det du trur. At du eksempelvis tar på en arm, går inn i den private sfæren om du skjønner.

Har møtt folk som sier de ikke flørter, at de bare er hyggelig og grei... meeen så ser jeg at kroppsspråket sier noe mer. De setter seg nært, på fanget, legger armen over, legger hånden på en arm eller ben. Kommenterer at en kar ser bra ut, tar på overarmen og spør om de har begynt å trene typ. Og at de gjerne ikke deler oppmerksomheten likt på alle i rommet, men med kanskje 1 eller 2.

Slike ting er hvertfall flørting i mitt hode. Da selvfølgelig i sammenheng at man er veldig hyggelig og sjarmerende.

Anonymkode: 3edff...bdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hmmm. Jeg er ganske lik som det du beskriver, men jeg blir ikke misforstått.

Men er du pen? Vakker? Hvis du spurte en mannlig venn av deg om han vil ha sex med deg, ville han da ha svart ja?

Hvis ikke så er det derfor folk ikke oppfatter det som flørting når du er blid og hyggelig.

Anonymkode: 69158...e26

Skrevet

Kan jeg spørre hvilket yrke du har? Jeg har jobbet i mange år innen hotel/restaurant og andre serviceyrker og la meg si det slik, jeg er meget utadvent og hyggelig. Mannen mener jeg flørter, noe jeg ikke gjør siden dette er meg som person. Jobber ikke innen dette lengre men har mye pasientkontakt og får stadig høre at jeg er hyggelig :)

Som bartender så har det kommet noen "lure" forslag i de seine nattetimer og slikt takket jeg pent nei til.

Anonymkode: 36cf6...3ad

Skrevet

Vanskelig å si! For meg er den store forskjellen på folk som er hyggelige eller flørter hvorvidt de skaper et rom mange slipper inn i eller et lukket rom. Det jeg mener med det er at flørt som regel handler om å skape en tone som ikke slipper andre til, men som fokuseres på en person. Er man bare hyggelig og inkluderende er det helt naturlig at gamle Olga og onkel Torstein kan være en del av samme tone. Men det kan jo være at du bare blir misforstått fordi du er i en til en samtaler med folk som er dårlig på å tolke tone. Men kanskje prøve å være litt mer upersonlig i vennligheten? 

Skrevet

Jeg fåreslår at du spør neste gang dette skjer. Si at du har opplevd samme misforståelse flere ganger, og spør nøyaktig hva det er som gjør at vedkommende tolket det som flørting. Da spør du en som vet hva det er akkurat du signaliserer. Samtidig tror jeg jeg hadde følt meg mindre dum hvis jeg hadde misstolket og fikk det spørsmålet, på den måten, for da hadde jeg vist at det ikke var mine antenner som plutselig var på bærtur. 

Anonymkode: 099de...d69

Skrevet

Menn er merkelig skrudd sammen! Er man er vennlig, smilende, imøtekommen og hyggelig, tas det som et signal på at man er Kjempeinteressert i de! Menn har på et mystisk vis litt i overkant god selvtillit, og gir du lillefingeren (feks et smil), forsøker de seg på hele armen. 
I eget hode er de helt uimotståelige, og er du søt og sjarmerende helt uoppfordret, er det jo selvfølgelig fordi du vil ligge med de. Tror de.

Anonymkode: fa7b7...07e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Menn er merkelig skrudd sammen! Er man er vennlig, smilende, imøtekommen og hyggelig, tas det som et signal på at man er Kjempeinteressert i de! Menn har på et mystisk vis litt i overkant god selvtillit, og gir du lillefingeren (feks et smil), forsøker de seg på hele armen. 
I eget hode er de helt uimotståelige, og er du søt og sjarmerende helt uoppfordret, er det jo selvfølgelig fordi du vil ligge med de. Tror de.

Anonymkode: fa7b7...07e

Ikke nødvendigvis. Jeg har alltid vært blid og hyggelig, men aldri mistenkt for å flørte med mindre jeg faktisk mente å flørte. 

Anonymkode: ad28c...f80

Skrevet

Det kan være at du ikke helt forstår de sosiale kodene.

Man hører ofte det om dem som sliter med å være sosial med andre mennesker. Det kan også gjelde mennesker som er supersosial, men blir mistolket dithen at de har helt andre intensjoner enn de egentlig har.

I og med at du opplever det gang på gang kan det være at du ikke utstråler det du tror du gjør.. 

Anonymkode: 7a847...d15

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være at du ikke helt forstår de sosiale kodene.

Man hører ofte det om dem som sliter med å være sosial med andre mennesker. Det kan også gjelde mennesker som er supersosial, men blir mistolket dithen at de har helt andre intensjoner enn de egentlig har.

I og med at du opplever det gang på gang kan det være at du ikke utstråler det du tror du gjør.. 

Bare understreker at dette absolutt ikke er frekt ment! 

Skrevet

Om du hele tiden blir misforstått tror jeg du må regne med at det er deg, faktisk. 

Jeg fleiper og ler med folk av begge kjønn, kan gi kompliment for ny hårfrisyre eller stilige klær og tror aldri at jeg har opplevd å bli misforstått. Men jeg berører aldri andre, kaster på håret eller hva som kan betegnes som flørtende. Kanskje du må tenke deg litt om om hvilke signaler du gir?

Anonymkode: e2749...ae5

Skrevet

Jeg tenker at de rundt seg har endret seg med alderen, mens du ikke har det. Da du var i yngre så var oppførselen din regnet som nettopp hyggelig, åpen og sprudlende. Mange hadde lik oppførsel og det ble ikke lagt så mye i det. Flørting da var mye mer out in the open. Når man blir eldre blir man stilt andre krav til og man sammenlignes med andre på samme alder. Når alle andre har roet seg ned noen hakk, kan slik overøsende oppmerksomhet for et annet menneske bli tolket som flørting. Når man er eldre er ofte flørting mer subtilt og mer lik din oppførsel. Det er få som flørter like åpent som det man gjerne gjorde når man var i tidlig 20-årene. Spillet har endret seg og når du da spiller det samme spillet som før kan signalene dine tolkes helt annerledes selv om du er helt lik det du har vært. Selv om det er viktig at man er seg selv er det også viktig å kunne justere seg inn etter forholdene. Det som regnes som greit, vanlig og gjerne også oppførsel man setter pris på av 20-åringer sammen med 20-åringer passer gjerne ikke for 30-åringer med andre 30-åringer. 

Anonymkode: 6aad5...1c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor i alle dager ser du på dette som snikskryt, av en anonym person på et anonymt forum? Trodde det var mulig å spørre om råd på slike sider som dette, men jeg tar åpenbart feil.

Anonymkode: dfaf5...4d9

Skrevet

Utfra det du skriver, tenker jeg på noen damer jeg opp gjennom årene har møtt. De ser på seg selv slik som du beskriver: blide, hyggelige, utadvendte. I virkeligheten er de pågående, henger på alt av mannfolk, klenger og fremstår som "billige". De har rett og slett blitt en "snakkis" med sin oppførsel og noe folk ler av og forakter. Bare du selv kan finne ut om noe av dette kan være aktuelt for deg!

Anonymkode: 84c6e...47d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Er så lei av at folk skal misforstå meg... jeg er for det meste blid og hyggelig mot mennesker og opplever stadig vekk at folk misforstår meg og opplever at jeg flørter. Fra min side er det ikke ment som noe flørt men gang på gang misforstår folk meg.

Jeg er blid, imøtekommende, ser lyst på livet og liker godt å bli kjent med nye mennesker. Og dette begynner å bli et problem for folk tror det ligger noe mer bak og blir ofte interessert. Blir noen pinlige episoder hvor jeg må forklare at det ikke var ment som flørting🥴

Andre i samme situasjon eller som kan forklare hvorfor vennlighet ofte misforstås? 

Anonymkode: bdfb5...ddc

Du må være ganske deilig da? Store pupper, blondt hår, isblå øyne og flotte hvite tenner... 

Skrevet

Dersom du stadig blir misforstått, er det noe du gjør "galt" eller som andre reagerer på. Jeg hadde en venninne som stadig fornærmet folk eller fikk dem til å bli lei seg ved å si sårende ting til dem. Selv skjønte hun ikke hvorfor hun ble misforstått, for hun sa jo bare sannheten og hun ville jo bare hjelpe...  Dama var egentlig snill som dagen var lang, antennene var nok ikke like lange.  Spør noen du stoler på da om hva du gjør feil, hva du sier eller gjør som gjør at det stadig går feil. Og så lærer du av det.

Har du ingen du kan spørre, må du bare følge godt med på hva du gjør og så tenke over det om noen misforstår. 

Anonymkode: 2dd7d...474

Skrevet

Jeg har opplevd mye av det samme som HI forteller om. Jeg er normalt blid og hyggelig, men flørter ikke.

Hvis jeg tar på andre, kaster på håret eller andre flørtende signaler som et par andre nevner, så er det kun overfor menn som jeg faktisk flørter med, aldri ellers. Jeg har et veldig bevisst forhold til kroppsspråk og ulike signaler man kan sende ut med det.

Ikke skaper jeg "et eget rom" heller, som en annen snakker om.

Over noen år spurte jeg flere gode venner og kolleger av begge kjønn om dette, og uten unntak så sier alle at jeg ikke flørter. De sier at jeg fremstår som hyggelig og vennlig og blid og som en det er lett å snakke med. Det nærmeste de har ment har vært det at min blidhet og vennlighet sammen med det at jeg er en person andre føler er lett å snakke med trolig er årsaken. Jeg har spurt flere av de samme om jeg oppfører meg annerledes hvis jeg er i et forhold enn jeg gjør som singel, og får beskjed om at det gjør jeg ikke. Flere av disse har sett meg når jeg faktisk flørter med noen også, og de sier at da er man ikke i tvil om at det er det jeg gjør. Men de har også sagt at jeg blir ansett som attraktiv (deres ord, ikke mine), og at det nok gjør at mange menn ønsker at jeg skal være interessert i dem og derfor tolker egne ønsker inn i min adferd.

Den eneste forskjellen jeg selv merker er at hvis jeg sier jeg er i et forhold, da blir jeg aldri oppfattet som flørtende med min normale adferd. Men er jeg singel og menn vet det, eller de antar det, da tror de at min vanlige adferd er flørting.

Anonymkode: 3488b...ccf

Skrevet

Det går an å være hyggelig og blid uten å flørte. Jeg er en slik person, blid og hyggelig. Tar menn dette som flørt, misforstår de veldig, har vært der selv. Men hva er det du gjør når du er bare blid og koselig? Slenger du på håret, gir du de et blikk de ikke kan motstå? 😅 Så lenge det er ofte, tror jeg det er noe du gjør. Gjør som en annen sier her, spør en som kjenner deg godt. 

Skrevet

Kan det være at du ikke er helt bevisst på kroppsspråket og toneleiet ditt? Kommunikasjon har mye med dette å gjøre og vil dermed påvirke mottakers oppfattelse av beskjeden. Dersom mottaker f.eks er overbevisst på disse tingene kan det forsterke eventuelle misforståelser. 

Skrevet

Da må du bare tone deg ned litt da. 

Anonymkode: 72571...4f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.4.2021 den 15.10):

Jeg har opplevd mye av det samme som HI forteller om. Jeg er normalt blid og hyggelig, men flørter ikke.

Jeg også opplever mye av dette. 

Jeg blir også sjekket opp på de mest utrolige steder, mens jeg går på gaten, stopper opp for å ta på meg jakke, sitter og ser ned i mobilen på t-banen, av begge kjønn og alle aldre (fleste menn i 20-50 årene). Så da vet jeg jo at jeg ikke flørter.

Covid-19 er en velsignelse i så måte...

Anonymkode: a8ae3...8a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.4.2021 den 15.10):

Den eneste forskjellen jeg selv merker er at hvis jeg sier jeg er i et forhold, da blir jeg aldri oppfattet som flørtende med min normale adferd.

Ja, den er forbausende bankers blant menn (ikke blant kvinner, dessverre). De blir helt salige av tanken på at kvinner takker nei fordi de er opptatt, og tenker vel på sin fremtidige kone og drømmer om henne :fnise: 

Anonymkode: a8ae3...8a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...