Gå til innhold

Noe som skurrer her - fra 500 000 til 13 (!) tilfeller av influensa i år

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=60903

Jeg tviler på at tiltakene alene fungerer. For mange kommuner har ikke hatt tilfeller av korona, og de har ikke hatt noe særlig med tiltak overhode. Da burde det jo være influensa i omløp overalt utenfor Oslo og Viken. Men nei - kun 13 tilfeller. Tester man virkelig for influensa, eller tester man kun for korona nå, slik at alle influensatilfeller går under radaren? Jeg hadde skjønt nedgang fra 500 000 til rundt 100 000 i året, men til 13 STYKK - det tror jeg ikke noe på. Og nå skal det lages en tiltaksrapport på bakgrunn av disse tallene. Det snakkes om at tiltakene fungerer på samme måte på influensa som på korona - er det et tegn på at tiltakene kan videreføres hver vinter for å forhindre at folk dør av influensa?

Anonymkode: 3d3ab...f59

Fortsetter under...

Herregud, dette er jo totalt logisk. Mennesker holder avstand, dette har vi lært oss det siste året:

Ergo. Avstand- ingen videre smitte. Så ja,dette kan være like effektivt som vaksine hvert år (men selvfølgelig veldig kjedelig å forstatt ikke kunne være nære noen,da...)

Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Herregud, dette er jo totalt logisk. Mennesker holder avstand, dette har vi lært oss det siste året:

Ergo. Avstand- ingen videre smitte. Så ja,dette kan være like effektivt som vaksine hvert år (men selvfølgelig veldig kjedelig å forstatt ikke kunne være nære noen,da...)

Nei, dette er ikke logisk. Folk har jo blitt smittet med korona, men ikke med influensa? Det er jo ikke sånn at det var 13 tilfeller med korona og 13 tilfeller med influensa. Det har også vært mangel på influensavaksiner, og man traff mest sannsynlig ikke riktig stamme fordi det heller ikke var noe influensa i fjor vår. Man kan for øvrig ikke holde avstand til andre for alltid. Det vil si - ingen nye familier eller kjæresterelasjoner, totalt ødelagt forhold mellom barnebarn og besteforeldre, unaturlig oppførsel, undertrykking av naturlige instinkter osv. Det går ikke. 

Influensaen oppstår ikke i Norge hver høst. Den kommer så vidt jeg vet fra Asia med mennesker som reiser. Det siste året har det vært mye færre reiser mellom landene og strenge tiltak overalt. Influensaen har derfor ikke fått oppformert seg i år.

Orona smitter veldig mye lettere enn influensa. Derfor har korona spredd seg på tross av tiltakene, mens det har blitt minimalt med influensa.

Anonymkode: 5de49...161

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at tiltakene alene fungerer. For mange kommuner har ikke hatt tilfeller av korona, og de har ikke hatt noe særlig med tiltak overhode. Da burde det jo være influensa i omløp overalt utenfor Oslo og Viken. Men nei - kun 13 tilfeller. Tester man virkelig for influensa, eller tester man kun for korona nå, slik at alle influensatilfeller går under radaren? Jeg hadde skjønt nedgang fra 500 000 til rundt 100 000 i året, men til 13 STYKK - det tror jeg ikke noe på. Og nå skal det lages en tiltaksrapport på bakgrunn av disse tallene. Det snakkes om at tiltakene fungerer på samme måte på influensa som på korona - er det et tegn på at tiltakene kan videreføres hver vinter for å forhindre at folk dør av influensa?

Tenker du at det er en stor konspirasjon, at de lyver om tallene?

Anonymkode: cb676...a8c

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner mange som har vært skikkelig influensasyke og ikke blitt testa på det. Kun korona. 

Anonymkode: a4d4d...003

Det er jo det som er. Hvordan kan man konkludere at man har hatt 13 tilfeller totalt i hele landet, når man kun tester for korona?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du at det er en stor konspirasjon, at de lyver om tallene?

Nei, jeg sa ingenting om konspirasjon. Kun at tallene må være usikre, fordi man ikke tester folk for influensa. Jeg har hatt influensa flere ganger i mitt liv, og verken blitt testet eller fått noe behandling. Hvordan får man vite da at jeg hadde influensa? Det har for øvrig vært løgn om tallene før, jf. 3. januar i år. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Herregud, er du seriøst så blåst? Sorry, men hvordan er det mulig å ikke forstå dette?

Anonymkode: cf9ce...f41

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, er du seriøst så blåst? Sorry, men hvordan er det mulig å ikke forstå dette?

Anonymkode: cf9ce...f41

Veldig vektig argument. Ikke noe bedre fra den kanten, altså?

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei, jeg sa ingenting om konspirasjon. Kun at tallene må være usikre, fordi man ikke tester folk for influensa. Jeg har hatt influensa flere ganger i mitt liv, og verken blitt testet eller fått noe behandling. Hvordan får man vite da at jeg hadde influensa? Det har for øvrig vært løgn om tallene før, jf. 3. januar i år. 

Hvilke tall har de lyvd om før?

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvilke tall har de lyvd om før?

Smittetall som lå til grunn for nedstengningen etter jul, som viste seg i ettertid å være halvparten så store som da de ble presentert. Det var jo overalt i nyhetene jo!

Dette er nok fordi sesonginfluensaen oftest oppstår i Asia, så den har rett og slett ikke kommet. Det som skurrer er at det hyles om sprengt sykehuskapasitet når det kun er 300 innlagt med korona. Det er et helt normalt tall for influensa hvert eneste år. 

Anonymkode: bfe4b...eea

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Smittetall som lå til grunn for nedstengningen etter jul, som viste seg i ettertid å være halvparten så store som da de ble presentert. Det var jo overalt i nyhetene jo!

Det stemmer at det var en feil i registreringen av smittede i noen dager, men det var ikke årsaken til nedstengningen etter jul. De riktige tallene ble også oppgitt med en gang de fant feilen. Det at det skjer en feil er ikke det samme som å lyve om tallene.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette er nok fordi sesonginfluensaen oftest oppstår i Asia, så den har rett og slett ikke kommet. Det som skurrer er at det hyles om sprengt sykehuskapasitet når det kun er 300 innlagt med korona. Det er et helt normalt tall for influensa hvert eneste år. 

Koronapasienter er mye mer krevende å behandle enn vanlig influensapasienter. Det er ikke antall senger påvsykhusene som er problemet men antall intensivplasser.

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Korona er et større problem fordi de pasientene krever mye mer ressurser og personell enn en  pasient med influensa gjør

Påviste tilfeller. Det er ikke det samme som hvor mange som har hatt det. Med ekstra tiltak på sykehus og sykehjem, blir det mindre spredning hos de som blir syke av influensa og som vanligvis vil være registrert som et tilfelle. De fleste friske mennesker trenger ikke kontakt med en lege når de gjennomgår vanlig influensa. 

Anonymkode: 24e7f...872

6 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor skal det ? helt logisk det

Anonymkode: 1a6a7...455

• Opprett ny...