Gå til innhold

Vi har tittet på et hus, men etter å ha lest tilstandsrapporten ble jeg litt i tvil.. Hjelp.

Anbefalte innlegg

Står at han som bygde huset er byggmester og har gjort en del av arbeidet selv, derfor mye TG-2!

Men er dette helt «katastrofe»kjøp? Bolig er kun få år gammel.

4EEB55BC-ADBE-42C4-A4BC-DA34932BF57E.png

Anonymkode: 41f80...aac

Fortsetter under...

Dette hadde jeg styrt unna med mindre planen var å renovere. Vi kjøpte nylig bolig med nesten bare tg2 og tg3, men det var fordi vi uansett skulle renovere hele boligen. Jeg hadde ikke kjøpt det ellers. 

Anonymkode: 90636...6b0

Hvorvidt det er «katastrofe» kjøp er umulig å vite. TG2 er vel i hovedsak satt pga mangelfull dokumentasjon / ikke utført av fagfolk. Kanskje er det greit, kanskje ikke. Jeg hadde ikke tatt sjansen, med mindre det gjenspeiler seg i prisen.

Anonymkode: 8451d...a85

Oi, her var det mye som potensielt kan bli veldig dyrt. Med mindre du har planlagt å pusse opp alle badene ville jeg styrt langt unna denne. 

Anonymkode: d2627...80c

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det står at det meste av det som er TG2 er det fordi eieren er byggmester og har gjort arbeidet selv...🤔

Og fordi det da er manglende dokumentasjon som er årsaken..

Det kommer jo helt an på prisen. Du kan jo eventuelt få med deg noen som jan våtrom og bygg godt og se bedre på det. Det er veldig, veldig mange hus i Norge som er så gamle at bad og båtrom ikke er kontrolert og sertefisert. De fleste er helt fine, men når man eier et slikt hus må man regne med at tong kan skje. Du bør ha litt penger, eller mulighet for økt lån, til å fikse problemer som oppstår.

Anonymkode: 4adfb...021

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo helt an på prisen. Du kan jo eventuelt få med deg noen som jan våtrom og bygg godt og se bedre på det. Det er veldig, veldig mange hus i Norge som er så gamle at bad og båtrom ikke er kontrolert og sertefisert. De fleste er helt fine, men når man eier et slikt hus må man regne med at tong kan skje. Du bør ha litt penger, eller mulighet for økt lån, til å fikse problemer som oppstår.

Det huset her er ikke gammelt, nesten nytt. Men, eieren er byggmester og har derfor gjort mye selv. Og har ikke dokumentasjon står det.

Ja. Fint tips, hadde jeg bare kjent noen som kunne noe om det🤔

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det huset her er ikke gammelt, nesten nytt. Men, eieren er byggmester og har derfor gjort mye selv. Og har ikke dokumentasjon står det.

Ja. Fint tips, hadde jeg bare kjent noen som kunne noe om det🤔

Du kan betale en håntverker for det.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kan betale en håntverker for det.

Kan jeg? Bare ringe et firma å spørre?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg? Bare ringe et firma å spørre?

Ja. Det er ikke alle som tar på seg sånt, men mange.

Annonse

Ring takstmannen som har skrevet takstrapporten. I tillegg ville jeg nok ha leid inn en egen takstmann til å være med på privatvisning/befaring av huset. Jeg ville også fått det skriftlig fra selger at det er lagt membran forskriftsmessig. 

Anonymkode: 511c7...7c5

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Få en fagkyndig person med på befaring. Alarmklokke mine ringer når en byggmester ikke klarer å lage riktig fall i våtsonen.

Anonymkode: 08452...bd0

Det er ikke et krav lenger

Anonymkode: 26135...528

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det står at det meste av det som er TG2 er det fordi eieren er byggmester og har gjort arbeidet selv...🤔

Det står jo at utførelsen ikke er fagmessig, dvs at han har gjort en dårlig jobb hvis han faktisk er byggmester.

Hadde også reagert på manglende radonmåling.

Anonymkode: ccfa5...836

Høres merkelig ut. Om han som har gjort det er byggmester ville det ikke stått at det ikke var fagmessig utført. Bygg er jo snekker. Ikke rørlegger og bad. Kommet jo an på pris, men ville kun kjøpt om jeg hadde penger og mulighet til å pusse opp badene etter hvert. Sannsynlig at det vil bli nødvendig på sikt. 

Anonymkode: fb572...5fb

Er dette huset tilfeldigvis i Eidsvoll? I så fall kan jeg levende tenke emg hvilken "byggmester" det er og anbefaler deg å løpe. Her i bygda er det mange flinke håndverkere, men en er notorisk beryktet og bør unngås for en hver pris. Lokalkjente skyr han som pesten, han skylder penger både her og der og gjør i grunn bare slett arbeid. 

Anonymkode: d8442...db4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er dette huset tilfeldigvis i Eidsvoll? I så fall kan jeg levende tenke emg hvilken "byggmester" det er og anbefaler deg å løpe. Her i bygda er det mange flinke håndverkere, men en er notorisk beryktet og bør unngås for en hver pris. Lokalkjente skyr han som pesten, han skylder penger både her og der og gjør i grunn bare slett arbeid. 

Nei, er ikke det.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nei, er ikke det.

Det var bra. Men kanskje det finnes en tilsvarende der du bor. Jeg hadde sjekket litt rundt, eller rett og slett valgt et annet hus. 

Ville ikke kjøpt det. Hvis membran mangler/er feil lagt, kan det bli veldig dyrt. Kan være for sent å sette inn dusjkabinett da skaden allerede kan ha skjedd. 

Anonymkode: a0158...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...