Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #51 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Gjesp! Anonymkode: afd5c...13e Og sånn prøver man å trekke seg tilbake med æren i behold når man går tom for argumenter. PS. Det virker ikke, du har tapt diskusjonen så det suser. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #52 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man forholder seg til loven når man ikke gir de en flaske og sier «kos deg på fest». Servering av alkohol til mindreårige gjelder for utesteder med bevilling. Å la de smake en slurk i ny og ne er ikke ulovlig. Jeg har ikke servert barna mine alkohol hjemme noen gang. Ikke før de ble 18, og ikke etter de ble 18. rett og slett fordi jeg ikke drikker selv, og om jeg har gjort det, så har ingen spurt om å få smake. Du kan jo gjerne tolke det som du vil, men overlater du en baby til et et barn på 3 år dersom det får holde babyen? Overlate er å gi fra seg uten å følge opp. Anonymkode: f4d0b...ccf Bare for å ha det på det rene: Mener du at det er greit at foreldre serverer alkohol til mindreårige? Hvor går grensen? Hva vil "en slurt i ny og ne" si? Er det lovlig å la mindreårige bli beruset? Bli fulle? Eller går grensen ved èn slurk? Hva er så vitsen med å la barnet ta den slurken? Og kan du vise til hvor i lovverket denne presiseringen står? Jeg finner bare dette: Det å kjøpe eller gi alkohol til mindreårige er en straffbar handling og kommer inn under langing. Å lange alkohol kan i ytterste konsekvens føre til en bot eller fengsel i inntil seks måneder. https://avogtil.no/fakta-om-ungdom-og-alkohol/ Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #53 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og sånn prøver man å trekke seg tilbake med æren i behold når man går tom for argumenter. PS. Det virker ikke, du har tapt diskusjonen så det suser. Anonymkode: 56404...49b Beklager å skuffe deg der, det ble bare veldig kjedelig å diskutere med en som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp. Dessuten så er det dumt å kuppe denne tråde for at den skal handle om din "oppegående" familie når den egentlig handler om noe helt annet. Skaff deg din egen tråd. Anonymkode: afd5c...13e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #54 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Beklager å skuffe deg der, det ble bare veldig kjedelig å diskutere med en som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp. Dessuten så er det dumt å kuppe denne tråde for at den skal handle om din "oppegående" familie når den egentlig handler om noe helt annet. Skaff deg din egen tråd. Anonymkode: afd5c...13e Det er ikke meg du diskuterer med. Jeg ga bare utløp for mitt inntrykk. Du tapte diskusjonen. Det er helt greit det, noen ganger må man bare gi seg. Da tjener man på å unngå forsøk på hersketeknikk, om man vil gi seg med æren i behold. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #55 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Bare for å ha det på det rene: Mener du at det er greit at foreldre serverer alkohol til mindreårige? Hvor går grensen? Hva vil "en slurt i ny og ne" si? Er det lovlig å la mindreårige bli beruset? Bli fulle? Eller går grensen ved èn slurk? Hva er så vitsen med å la barnet ta den slurken? Og kan du vise til hvor i lovverket denne presiseringen står? Jeg finner bare dette: Det å kjøpe eller gi alkohol til mindreårige er en straffbar handling og kommer inn under langing. Å lange alkohol kan i ytterste konsekvens føre til en bot eller fengsel i inntil seks måneder. https://avogtil.no/fakta-om-ungdom-og-alkohol/ Anonymkode: 56404...49b Hvis du ikke søker på loven, så finner du ikke loven. Her er utdrag fra lovteksten «Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.» salg, sjekking eller utlevering. Smaksprøve er ikke nevnt, og gjelder dermed ikke. Jeg har aldri sagt at det er ok å servere alkohol til barna sine. En slurk i ny og ne er akkurat det det står. Jeg kunne vel heller skrevet «en sjelden gang». en slurk noen få ganger i året gjør ikke noen beruset. Jeg vet ikke hva poenget med den slurken er jeg, jeg har aldri gjort det, men jeg ville ikke steilet om noen av vennene mine gjorde det heller. Jeg kan ikke svare på hvorfor noen velger å la en 17 åring smake alkohol. Men hvis det er en slurk, og det skjer en sjelden gang, så ser jeg ikke et problem med det uansett hva formålet er. Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #56 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke søker på loven, så finner du ikke loven. Her er utdrag fra lovteksten «Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.» salg, sjekking eller utlevering. Smaksprøve er ikke nevnt, og gjelder dermed ikke. Jeg har aldri sagt at det er ok å servere alkohol til barna sine. En slurk i ny og ne er akkurat det det står. Jeg kunne vel heller skrevet «en sjelden gang». en slurk noen få ganger i året gjør ikke noen beruset. Jeg vet ikke hva poenget med den slurken er jeg, jeg har aldri gjort det, men jeg ville ikke steilet om noen av vennene mine gjorde det heller. Jeg kan ikke svare på hvorfor noen velger å la en 17 åring smake alkohol. Men hvis det er en slurk, og det skjer en sjelden gang, så ser jeg ikke et problem med det uansett hva formålet er. Anonymkode: f4d0b...ccf Jeg registrerer at du ikke har belegg for å hevde at en smaksprøve er innenfor loven. Så da blir det en vurderingssak hva "utlevering" er? For noen kan en smaksprøve være en drink, ett glass vin eller en øl. Jeg mener helt oppriktig at man vil tjene på en nulltoleranse for å servere mindreårige alkohol. Ikke minst fordi at man da viser at man følger landets lover uansett, selv om de kanskje ikke alltid er helt logiske. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #57 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg registrerer at du ikke har belegg for å hevde at en smaksprøve er innenfor loven. Så da blir det en vurderingssak hva "utlevering" er? For noen kan en smaksprøve være en drink, ett glass vin eller en øl. Jeg mener helt oppriktig at man vil tjene på en nulltoleranse for å servere mindreårige alkohol. Ikke minst fordi at man da viser at man følger landets lover uansett, selv om de kanskje ikke alltid er helt logiske. Anonymkode: 56404...49b Hvis du må ha alle ord inn med teskje... her er definisjonen på utlevere «levere ut til rådighet, bruk for en annen, overlevere, gi fra seg» Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #58 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hvis du må ha alle ord inn med teskje... her er definisjonen på utlevere «levere ut til rådighet, bruk for en annen, overlevere, gi fra seg» Anonymkode: f4d0b...ccf Ja? Der står det jo svart på hvitt at det ikke er lov å levere ut til rådighet, bruk for en annen, overlevere, gi fra seg til mindreårige? Du beviser mitt poeng. Takk for det. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #59 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Beklager å skuffe deg der, det ble bare veldig kjedelig å diskutere med en som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp. Dessuten så er det dumt å kuppe denne tråde for at den skal handle om din "oppegående" familie når den egentlig handler om noe helt annet. Skaff deg din egen tråd. Anonymkode: afd5c...13e Slutt nå, det er bare pinlig slik du holder på. Anonymkode: 90e9c...c79
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #60 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hvis du ikke søker på loven, så finner du ikke loven. Her er utdrag fra lovteksten «Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.» salg, sjekking eller utlevering. Smaksprøve er ikke nevnt, og gjelder dermed ikke. Jeg har aldri sagt at det er ok å servere alkohol til barna sine. En slurk i ny og ne er akkurat det det står. Jeg kunne vel heller skrevet «en sjelden gang». en slurk noen få ganger i året gjør ikke noen beruset. Jeg vet ikke hva poenget med den slurken er jeg, jeg har aldri gjort det, men jeg ville ikke steilet om noen av vennene mine gjorde det heller. Jeg kan ikke svare på hvorfor noen velger å la en 17 åring smake alkohol. Men hvis det er en slurk, og det skjer en sjelden gang, så ser jeg ikke et problem med det uansett hva formålet er. Anonymkode: f4d0b...ccf Så en pitteliten stripe kokain er greit også da eller, så lenge den defineres som en smaksprøve i ny og ne? Helt innafor å la barna smake. Anonymkode: 90e9c...c79
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #61 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så en pitteliten stripe kokain er greit også da eller, så lenge den defineres som en smaksprøve i ny og ne? Helt innafor å la barna smake. Anonymkode: 90e9c...c79 Såklart. Mye bedre at de lærer det hjemme👍🏻😜 Anonymkode: c75a8...c75
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #62 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja? Der står det jo svart på hvitt at det ikke er lov å levere ut til rådighet, bruk for en annen, overlevere, gi fra seg til mindreårige? Du beviser mitt poeng. Takk for det. Anonymkode: 56404...49b Nei. Det leveres ikke ut til rådighet ved å la noen smake en slurk Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #63 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Hvis du må ha alle ord inn med teskje... her er definisjonen på utlevere «levere ut til rådighet, bruk for en annen, overlevere, gi fra seg» Anonymkode: f4d0b...ccf Men du skjenker jo fortsatt, og det er like fullt ulovlig. Du kan argumentere deg gul og blå, men du vet like godt som oss andre at det aldri ville holdt i en rettssak hvis du ble anmeldt for å skjenke en mindreårig. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #64 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du skjenker jo fortsatt, og det er like fullt ulovlig. Du kan argumentere deg gul og blå, men du vet like godt som oss andre at det aldri ville holdt i en rettssak hvis du ble anmeldt for å skjenke en mindreårig. Anonymkode: 4f66a...6d1 Hvis noen som helst hadde klart å lage en rettssak av at en 17 åring fikk en slurk av vinen min en gang, så ville jeg glatt vunnet den Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #65 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Gjesp! Anonymkode: afd5c...13e Å ty til patetiske hersketeknikker når man går tom for argumenter er heller ikke et tegn på å være veldig oppegående. Det står mer respekt av noen som kan innrømme at de tok feil. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #66 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bare for å ha det på det rene: Mener du at det er greit at foreldre serverer alkohol til mindreårige? Hvor går grensen? Hva vil "en slurt i ny og ne" si? Er det lovlig å la mindreårige bli beruset? Bli fulle? Eller går grensen ved èn slurk? Hva er så vitsen med å la barnet ta den slurken? Og kan du vise til hvor i lovverket denne presiseringen står? Jeg finner bare dette: Det å kjøpe eller gi alkohol til mindreårige er en straffbar handling og kommer inn under langing. Å lange alkohol kan i ytterste konsekvens føre til en bot eller fengsel i inntil seks måneder. https://avogtil.no/fakta-om-ungdom-og-alkohol/ Anonymkode: 56404...49b Jeg mener i hvert fall grensen går ved å smake. Smake er en slurk, med foreldre til stede. Alkoholprosenten du får i deg da kan sammenlignes med ett glass kefirmelk. Det går jo an å skille mellom å fise og å drite i buksa. Jeg likestiller ikke foreldre som lar 17 åringen smake på champagne med faren til venninnen min som solgte smuglersprit til 14-åringer. Akkurat som skatteetaten ikke burer inn folk for å skrive 10 km for mye i fradrag for en reise, selv om det i prinsippet er like feil som fiktive fradrag i millionklassen. Anonymkode: 11236...9d5
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #67 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvis noen som helst hadde klart å lage en rettssak av at en 17 åring fikk en slurk av vinen min en gang, så ville jeg glatt vunnet den Anonymkode: f4d0b...ccf Det er et valg. Man kan velge å holde seg til Norges lover helt og holdent, eller man kan velge å lære barna at man kan bryte loven så sant det er liten sjanse for at man blir tatt eller straffet for det. Da er det sikkert greit å kjøre litt for fort, ikke ha på sikkerhetsselen om man bare skal kjøre en liten tur eller bare ta med litt for mye gjennom tollen. Jeg vet hva slags forelder jeg velger å være. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #68 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er et valg. Man kan velge å holde seg til Norges lover helt og holdent, eller man kan velge å lære barna at man kan bryte loven så sant det er liten sjanse for at man blir tatt eller straffet for det. Da er det sikkert greit å kjøre litt for fort, ikke ha på sikkerhetsselen om man bare skal kjøre en liten tur eller bare ta med litt for mye gjennom tollen. Jeg vet hva slags forelder jeg velger å være. Anonymkode: 56404...49b Nettopp! Jeg vet også hvilken forelder jeg vil være. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #69 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er et valg. Man kan velge å holde seg til Norges lover helt og holdent, eller man kan velge å lære barna at man kan bryte loven så sant det er liten sjanse for at man blir tatt eller straffet for det. Da er det sikkert greit å kjøre litt for fort, ikke ha på sikkerhetsselen om man bare skal kjøre en liten tur eller bare ta med litt for mye gjennom tollen. Jeg vet hva slags forelder jeg velger å være. Anonymkode: 56404...49b Veldig mange foreldre kjører for fort med barna sine i bilen. Det er faktisk mye verre. Og det er ulovlig. Definert. Det er ikke definert ulovlig å la en 17-åring smake alkohol et par ganger. Og for å være presis: smake innebærer en slurk. Som igjen innebærer at man tar litt i munnen, kjenner smaken og enten spytter ut eller svelger. Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #70 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Veldig mange foreldre kjører for fort med barna sine i bilen. Det er faktisk mye verre. Og det er ulovlig. Definert. Det er ikke definert ulovlig å la en 17-åring smake alkohol et par ganger. Og for å være presis: smake innebærer en slurk. Som igjen innebærer at man tar litt i munnen, kjenner smaken og enten spytter ut eller svelger. Anonymkode: f4d0b...ccf Så argumentet ditt er at fordi det finnes verre ting, så er det greit å servere mindreårige alkohol. Jeg er spent på hvor grensen for ¨smake og drikke går. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #71 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Så argumentet ditt er at fordi det finnes verre ting, så er det greit å servere mindreårige alkohol. Jeg er spent på hvor grensen for ¨smake og drikke går. Anonymkode: 56404...49b Neida. Men det er verre og blir tatt lettere på. Og jeg definerte «smake» i det innlegget du siterte. Det er absolutt ikke straffbart å la en 17-åring smake etter den definisjonen. Hvis du hadde forsøkt å anmelde noen for det, så ville du blitt møtt med latter Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #72 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Neida. Men det er verre og blir tatt lettere på. Og jeg definerte «smake» i det innlegget du siterte. Det er absolutt ikke straffbart å la en 17-åring smake etter den definisjonen. Hvis du hadde forsøkt å anmelde noen for det, så ville du blitt møtt med latter Anonymkode: f4d0b...ccf Igjen så lar du oppdragelsen din bli styret av hva du kan bli straffet for og ikke. Det er også et valg. Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #73 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Igjen så lar du oppdragelsen din bli styret av hva du kan bli straffet for og ikke. Det er også et valg. Anonymkode: 56404...49b Jepp! Og som jeg har presisert flere ganger, så har jeg aldri latt barna få smake alkohol hjemme, men jeg mener foretatt at det ikke er galt når det er smaking etter definisjonen jeg har nevnt Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #74 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jepp! Og som jeg har presisert flere ganger, så har jeg aldri latt barna få smake alkohol hjemme, men jeg mener foretatt at det ikke er galt når det er smaking etter definisjonen jeg har nevnt Anonymkode: f4d0b...ccf Men hvorfor må de på liv og død få den smaksprøvene før de blir 18? Det forstår jeg bare ikke. Anonymkode: c75a8...c75
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #75 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men hvorfor må de på liv og død få den smaksprøvene før de blir 18? Det forstår jeg bare ikke. Anonymkode: c75a8...c75 Det kan vel ikke jeg svare på. Det må du spørre noen andre om Anonymkode: f4d0b...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå