Anonym bruker Skrevet 29. mars 2021 #26 Skrevet 29. mars 2021 Nei. Ikke fordi jeg ser på det som noen stor forbrytelse å gjøre det, og ikke tror jeg at det er så skadelig heller. Men det har vært en prinsippsak for oss. Ingen alkohol før 18. Men eldste, som ble 20 i slutten av januar, fikk faktisk en akevit til julemiddagen, uten at det falt så godt i smak. Så helt konsekvente er vi ikke. Anonymkode: 51008...d98
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #27 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men du bryter loven ved å kjøpe alkohol til mindreårige. Men vil man være kriminell så er jo det et valg også. Anonymkode: c75a8...c75 Jeg kjøper da alkoholen til meg. Så får ungdommen lov til å smake. Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #29 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nei, selvfølgelig ikke. Hvilke verdier ville vi lært ungdommen da, at lovbrudder ok? Eldste er 18 år og fikk champagne på bursdagen, det var første gangen han fikk av oss (jeg vet at han har drukket alkohol før). Nest eldste på snart 17 år får ikke. Anonymkode: 4f66a...6d1 Her fikk sønnen vår og kjæresten hans ett glass champagne på nyttårsaften, av besteforeldrene. De var begge 17 år. Anonymkode: 9f2ed...0bf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #31 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kjøper da alkoholen til meg. Så får ungdommen lov til å smake. Anonymkode: f4d0b...ccf Fortsatt akkurat det samme. Lovbrudd uansett. Anonymkode: c75a8...c75
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #32 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg er av dem som tror det er greit at ungdommene vet hvordan øl og vin smaker. Det samme med ulike cidertyper og rusbrus. Men i min verden er å smake noe fundamentalt annet enn å drikke. Så å smake - ja, helt ok hvis ungdommen selv vil, men det er overhodet ingen tvang. Anonymkode: a1950...e83 Enig i det, viktig forskjell på å smake og å drikke. Jeg er mest engstelig for at de skal få i seg noe ulovlig dritt for å være ærlig. Vokste selv opp da druespriten og 96 florerte på brusflasker, vi var så sinnsykt ukritiske. Akkurat dette har jeg snakket med ungdommen om en del ganger. Anonymkode: 11236...9d5
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #33 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Fortsatt akkurat det samme. Lovbrudd uansett. Anonymkode: c75a8...c75 Nei, det er det ikke. Det er ulovlig å overlate alkohol til personer under 18 år, og det gjør man ikke ved å la de få en slurk innimellom Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #34 Skrevet 30. mars 2021 Ja min fikk smake når han var 17 år. De få gangen han var på fest lot jeg også han få "stjele" hjemme, fordi her i Oslo er det mye som er billigere enn alkohol og mye farligere. Det er heller ikke vanskelig å få tak i det man vil, allerede fra de går på ungdomskolen tikker det jevnlig inn SMS-er, om noen er alene hjemme, med spørsmål om de trenger dop, røyk, snus eller alkohol. Jeg får skylde på at vi har blitt "skadd" av å bo 4 år ved Middelhavet, der skal det nå være 18 år for å kjøpe alkohol (blir ikke helt praktisert), men det å drikke er det ingen grense på. Anonymkode: afd5c...13e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #35 Skrevet 30. mars 2021 Når det gjelder alkohol er vi ikke strenge i det hele tatt - vi forholder oss kun til minstekravet på 18 år. Det har funka greit. Anonymkode: 148f2...d27
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #36 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Nei, det er det ikke. Det er ulovlig å overlate alkohol til personer under 18 år, og det gjør man ikke ved å la de få en slurk innimellom Anonymkode: f4d0b...ccf For en vanvittig argumentasjon! Om du lar en umyndig person drikke alkohol som du har anskaffet, så er det lovbrudd uansett mengde! Du blir selvsagt ikke straffet for å gi 17 åringen en munnfull vin, men prinsippet er det samme. Det er ulovlig å anskaffe og skjenke umyndige. Det kan du faktisk ikke krangle på. Hva vil du oppnå ved å la tenåringen drikke alkohol hjemme? Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #37 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): For en vanvittig argumentasjon! Om du lar en umyndig person drikke alkohol som du har anskaffet, så er det lovbrudd uansett mengde! Du blir selvsagt ikke straffet for å gi 17 åringen en munnfull vin, men prinsippet er det samme. Det er ulovlig å anskaffe og skjenke umyndige. Det kan du faktisk ikke krangle på. Hva vil du oppnå ved å la tenåringen drikke alkohol hjemme? Anonymkode: 56404...49b Loven sier ikke at det ulovlig å la noen under 18 år smake alkohol. Den sier at det er ulovlig å overlate alkohol til personer under 18 år. Det gjør man altså ikke ved å la de smake en slurk i ny og ne. Anonymkode: f4d0b...ccf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #38 Skrevet 30. mars 2021 Flisespikkeri men her må de vente til det er lov. Skal de drikke får de gjøre det i smug slik jeg gjorde. Mye spenning med det også. Dele en flaske peach canei med en venninne og bli dritings. 😂😂😂 Anonymkode: 11d96...1a6
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #39 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her fikk sønnen vår og kjæresten hans ett glass champagne på nyttårsaften, av besteforeldrene. De var begge 17 år. Anonymkode: 9f2ed...0bf Da hadde jeg måtte ha en lang alvorsprat med besteforeldrene i så fall, men heldigvis er ikke dette en problemstilling for oss siden både mine og mannens foreldre er oppegående folk. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #40 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da hadde jeg måtte ha en lang alvorsprat med besteforeldrene i så fall, men heldigvis er ikke dette en problemstilling for oss siden både mine og mannens foreldre er oppegående folk. Anonymkode: 4f66a...6d1 Vet du hva, det går ikke an å være så nedlatende som det der. Anonymkode: afd5c...13e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #41 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Loven sier ikke at det ulovlig å la noen under 18 år smake alkohol. Den sier at det er ulovlig å overlate alkohol til personer under 18 år. Det gjør man altså ikke ved å la de smake en slurk i ny og ne. Anonymkode: f4d0b...ccf Men hvor går grensen, hvor går grensen fra noen slurker til at man serverer alkohol. Og hva er vitsen? Hvorfor ikke bare forholde seg til loven og la de vente med alkohol (med foreldrenes velsignelse) til de er myndige? Er det for å være en kul mor? Anonymkode: 56404...49b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #42 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Loven sier ikke at det ulovlig å la noen under 18 år smake alkohol. Den sier at det er ulovlig å overlate alkohol til personer under 18 år. Det gjør man altså ikke ved å la de smake en slurk i ny og ne. Anonymkode: f4d0b...ccf Jeg tolker det helt klart som å overlate alkoholen til barnet hvis det får smake, i det de holder glasset har jeg jo overlatt det til dem. I tillegg har jeg kjøpt inn alkoholen, og da har jeg i så fall kjøpt inn til en mindreårig, om så bare noen centiliter, hvis de får smake noe jeg har kjøpt inn. Og hvis man ser på forskning i Norge, altså skikkelig og ikke svogerforskning, ser man også at ungdommer fra familier som gir alkohol til barna sine, ender opp med å drikke mer enn andre. Ingen av argumentene dine holder vann, men det kommer neppe til å nytte å si noe, for du har kjørt deg fast i et "jeg har rett samme hva"-spor. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #43 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vet du hva, det går ikke an å være så nedlatende som det der. Anonymkode: afd5c...13e Det er ikke nedlatende, men fakta. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #44 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke nedlatende, men fakta. Anonymkode: 4f66a...6d1 Hvordan skal du bevise at "både mine og mannens foreldre er oppegående folk" er fakta? Det er en ekstremt subjektiv og nedlatende holdning. Anonymkode: afd5c...13e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #45 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal du bevise at "både mine og mannens foreldre er oppegående folk" er fakta? Det er en ekstremt subjektiv og nedlatende holdning. Anonymkode: afd5c...13e Er det nedlatende å mene at svigers og egne foreldre er oppegående folk? Vet du egentlig hva ordet nedlatende betyr? Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #46 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvordan skal du bevise at "både mine og mannens foreldre er oppegående folk" er fakta? Det er en ekstremt subjektiv og nedlatende holdning. Anonymkode: afd5c...13e Nytter ikke diskutere med sånne folk. De tror de har argumentasjonen på stell men ingen andre klarer å følge den. Å la barna smake alkohol er er personlig valg. Jeg har valgt å la de ikke smake (men har aldri vært et tema heller da) at andre lar egne smake er helt uproblematisk så lenge det dreier seg om det overskriften sier. SMAKE. Anonymkode: 11d96...1a6
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #47 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er det nedlatende å mene at svigers og egne foreldre er oppegående folk? Vet du egentlig hva ordet nedlatende betyr? Anonymkode: 4f66a...6d1 Det er nedlatende når du antyder at andre ikke er det. Du kjenner ikke de folkene. Det at du mener at din familie er oppgående er ikke fakta, det er en subjektiv mening. Hvilken skala går du ut i fra siden du mener dette er fakta? Har dere alle gjennomgått en test? Anonymkode: afd5c...13e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #48 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er nedlatende når du antyder at andre ikke er det. Du kjenner ikke de folkene. Det at du mener at din familie er oppgående er ikke fakta, det er en subjektiv mening. Hvilken skala går du ut i fra siden du mener dette er fakta? Har dere alle gjennomgått en test? Anonymkode: afd5c...13e Jeg trenger ingen skala eller tester. Å være oppegående betyr at man er intelligent, reflektert, har god kjennskap til samfunnets normer og evne til å tilpasse seg disse ol. Man trenger ikke å være subjektiv for å vite at dette stemmer for mine foreldre og svigerforeldre. At noen velger å bryte med en samfunnsnorm, spesielt overfor et barn, gjør at min umiddelbare tanke er at de ikke er spesielt oppegående. Det er ikke veldig mye man trenger å følge med i samfunnet for å vite at det ikke er greit å servere alkohol til barn, altså er man ikke spesielt oppegående hvis man ikke har fått med seg såpass en gang. Anonymkode: 4f66a...6d1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #49 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg trenger ingen skala eller tester. Å være oppegående betyr at man er intelligent, reflektert, har god kjennskap til samfunnets normer og evne til å tilpasse seg disse ol. Man trenger ikke å være subjektiv for å vite at dette stemmer for mine foreldre og svigerforeldre. At noen velger å bryte med en samfunnsnorm, spesielt overfor et barn, gjør at min umiddelbare tanke er at de ikke er spesielt oppegående. Det er ikke veldig mye man trenger å følge med i samfunnet for å vite at det ikke er greit å servere alkohol til barn, altså er man ikke spesielt oppegående hvis man ikke har fått med seg såpass en gang. Anonymkode: 4f66a...6d1 Gjesp! Anonymkode: afd5c...13e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2021 #50 Skrevet 30. mars 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Men hvor går grensen, hvor går grensen fra noen slurker til at man serverer alkohol. Og hva er vitsen? Hvorfor ikke bare forholde seg til loven og la de vente med alkohol (med foreldrenes velsignelse) til de er myndige? Er det for å være en kul mor? Anonymkode: 56404...49b Man forholder seg til loven når man ikke gir de en flaske og sier «kos deg på fest». Servering av alkohol til mindreårige gjelder for utesteder med bevilling. Å la de smake en slurk i ny og ne er ikke ulovlig. Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg tolker det helt klart som å overlate alkoholen til barnet hvis det får smake, i det de holder glasset har jeg jo overlatt det til dem. I tillegg har jeg kjøpt inn alkoholen, og da har jeg i så fall kjøpt inn til en mindreårig, om så bare noen centiliter, hvis de får smake noe jeg har kjøpt inn. Og hvis man ser på forskning i Norge, altså skikkelig og ikke svogerforskning, ser man også at ungdommer fra familier som gir alkohol til barna sine, ender opp med å drikke mer enn andre. Ingen av argumentene dine holder vann, men det kommer neppe til å nytte å si noe, for du har kjørt deg fast i et "jeg har rett samme hva"-spor. Anonymkode: 4f66a...6d1 Jeg har ikke servert barna mine alkohol hjemme noen gang. Ikke før de ble 18, og ikke etter de ble 18. rett og slett fordi jeg ikke drikker selv, og om jeg har gjort det, så har ingen spurt om å få smake. Du kan jo gjerne tolke det som du vil, men overlater du en baby til et et barn på 3 år dersom det får holde babyen? Overlate er å gi fra seg uten å følge opp. Anonymkode: f4d0b...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå