Gå til innhold

Kan min 8 uker gamle valp hilse på/leke med andre hunder før hun er fullvaksinert?

Anbefalte innlegg

Hun fikk vaksiner da hun var 7 uker, men mangler 12 ukers vaksinen. Vet noen om hun kan hilse på å leke litt med andre hunder som selvsagt er fullvaksinert selv og friske?

Anonymkode: c81f6...e62

Fortsetter under...

De fleste hunder i Norge er vaksinert, jeg ville gjort det så fremt hunden den skal hilse på ellers er frisk. Det er lenge å vente til den er 12 uker før du begynner med sosialisering. 

Men det kan være fint å introdusere den til hunder som ikke er for store, samt som er vennlige innstilt til valp. Noen hunder kan være aggressive mot valper, og gi din valp negative erfaringer med andre hunder. 

Det er ingen problem å starte sosialisering og oppdagelser nå. 

Selv om valpen din ikke har fått 12 ukers vaksinen enda fordi den er yngre, så et den likevel vaksinert og trygg fram til da. Men, det skal være påfyll av vaksinen på 12 uker for å være fullvaksinert og slik at den kan vare et helt år. Så den er trygg, bruk heller tid på å finne trygge, gode voksne den kan leke med. 😀

Anonymkode: 661b9...e71

Kira skrev (51 minutter siden):

De fleste hunder i Norge er vaksinert, jeg ville gjort det så fremt hunden den skal hilse på ellers er frisk. Det er lenge å vente til den er 12 uker før du begynner med sosialisering. 

Men det kan være fint å introdusere den til hunder som ikke er for store, samt som er vennlige innstilt til valp. Noen hunder kan være aggressive mot valper, og gi din valp negative erfaringer med andre hunder. 

Min erfaring er at de største hundene ofte er bedre med valper en småhunder. De jeg kjenner og har hatt selv har vært langt mer tolerante og greie mot overivrig valp enn de mindre hundene. Rottweileren min feks elsker valper og legger seg villig ned slik at de kan bruke han som klatreapparat. 

Anonymkode: 16b1b...20e

Kira skrev (1 time siden):

Hæ??? Ikke for store? Hva mener du? Hva har størrelsen å si så lenge hunden er vennlig med valper? Man skal jo introdusere den for så mye som mulig om den skal bli sosialisert, og sørge for positive erfaringer. 

Anonymkode: afc58...9a0

Du er nødt til å starte sosialiseringen nå. Og uavhengig av vaksine eller ei så slipper du ikke bort hunden din til en annen hund før du har spurt om den er grei med valper. Uhell på valpestafiet kan sette dype spor i hele hundens levetid. 

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Min erfaring er at de største hundene ofte er bedre med valper en småhunder. De jeg kjenner og har hatt selv har vært langt mer tolerante og greie mot overivrig valp enn de mindre hundene. Rottweileren min feks elsker valper og legger seg villig ned slik at de kan bruke han som klatreapparat. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hæ??? Ikke for store? Hva mener du? Hva har størrelsen å si så lenge hunden er vennlig med valper? Man skal jo introdusere den for så mye som mulig om den skal bli sosialisert, og sørge for positive erfaringer. 

Det ble kanskje litt feil formulert 🙈 Det jeg mente var å være litt forsiktig i lek med hunder som er mye større enn valpen. Sånn at valpen ikke skader seg. Her jeg bor var det dessverre en liten valp som skadet ryggen stygt i møte med en voksen hund. Begge eierne slapp hundene, og den store ble for ivrig. Så min kommentar gikk mer på at man må være litt forsiktig når hunden bare er 8 uker. 

Jeg har selv hatt rottweiler, og vet hvor vennlige de er. I forhold til en del små som må kompensere for størrelsen sin 😜

Kira skrev (36 minutter siden):

Det ble kanskje litt feil formulert 🙈 Det jeg mente var å være litt forsiktig i lek med hunder som er mye større enn valpen. Sånn at valpen ikke skader seg. Her jeg bor var det dessverre en liten valp som skadet ryggen stygt i møte med en voksen hund. Begge eierne slapp hundene, og den store ble for ivrig. Så min kommentar gikk mer på at man må være litt forsiktig når hunden bare er 8 uker. 

Jeg har selv hatt rottweiler, og vet hvor vennlige de er. I forhold til en del små som må kompensere for størrelsen sin 😜

Å la en valp leke med en voksen stor hund er ikke farlig uansett så lenge hunden er vennlig og rolig. Om de er jevnaldrede valper og det er stor forskjell på størrelse vil det kunne være en fare for at den minste blir skadet. Valper kan også skade små voksne hunder som er mindre enn seg. F.eks kjenner jeg til en Chihuahua på rundt 3kg som fikk skadet ryggen av en hund på rundt 10kg i lek der begge var like delaktige i leken. 

Kira skrev (1 time siden):

Man skal alltid være varsom med hvem hunden din får leke med uansett alder. Jeg tilhører den svært selektive gruppen som ofte får blikk fordi jeg sier nei. Jeg anser meg selv til å være god på å lese andre hunder og jeg plukker umiddelbart ut hunden som kan skape problemer i lek. Mine hunder er sosiale og godt trent. De vet at det er JEG som er lederen. Rottweileren min leker ikke så mye lengre (gammel) men han er rimelig brysk med hunder som ikke kan det sosiale. Da er det bedre å si det som det er, hunden din har ikke nok sosiale ferdigheter til å lære dette av min rottweiler da han kan være tøff. Valper derimot har han en vanvittig tålmodighet med og venner som får valp har brukt han mye når det kommer til sosialisering. Han kan irettesette men bruker bare stemmen til dette. Jeg har en litt mindre blandingshund også. Hun er ikke så god og jeg stoler ikke på at hun ikke blir for tøff i oppdragelsen derfor holdes hun unna valper. Hun er snill men «mister hodet» fort. Kan løpe de i senk osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...