Gå til innhold

Noen med tidligere kreft som har fått prioritet i vaksinekøen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nylig blitt kreftfri (6 måneder) Fått beskjed om at jeg ikke blir prioritert selv om immunforsvaret mitt fortsatt er svært dårlig på grunn av stråling og cellegift. Er 41 år 

Anonymkode: c17b9...a3e

Ja, de er prioritert. Vi har 4 stk i familien som er mellom 50 og 60 år som er ferdig vaksinert. Men jeg forsto det som at man selv må gi beskjed til fasrlegen for å komme på prioriteringslista. 

Anonymkode: 0e181...d1d

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nylig blitt kreftfri (6 måneder) Fått beskjed om at jeg ikke blir prioritert selv om immunforsvaret mitt fortsatt er svært dårlig på grunn av stråling og cellegift. Er 41 år 

Anonymkode: c17b9...a3e

Det er fordi det er risikabelt å ta vaksinen fordi immunforsvaret er dårlig. 

Anonymkode: bcd9c...08a

Annonse

Jeg har ikke hatt kreft, men hjerneslag, og legen sa til meg at jeg blir prioritert så de vil kontakte meg så fort det blir min tur. 

Men har ikke fått noen vaksiner enda da, er 46 år. Ting tar tydeligvis tid, selv om man er prioritert.

Anonymkode: 82a8a...fd0

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke hatt kreft, men hjerneslag, og legen sa til meg at jeg blir prioritert så de vil kontakte meg så fort det blir min tur. 

Men har ikke fått noen vaksiner enda da, er 46 år. Ting tar tydeligvis tid, selv om man er prioritert.

Anonymkode: 82a8a...fd0

I vår kommune starter de etter påske med de som er fra 65-74 og de som er mellom 18 og 65 med alvorlige diagnoser som immunsvikt, pågående kreft osv. Jeg er i prioritert gruppe jeg også, men ikke i den som har alvorlig risiko, så jeg får sikkert ikke før nærmere sommeren. 

Anonymkode: 314f1...8bb

Det er jo mange flere som skulle vært prioritert enn hva man har vaksiner til. Eldre, helsearbeidere, barnehageansatte, lærere.. Hvorfor skulle en som TIDLIGERE har hatt kreft bli prioritert? Det står jo helt klart på listene at det er dem med nylig, hematologisk kreft som blir prioritert. 

Anonymkode: d0265...f81

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo mange flere som skulle vært prioritert enn hva man har vaksiner til. Eldre, helsearbeidere, barnehageansatte, lærere.. Hvorfor skulle en som TIDLIGERE har hatt kreft bli prioritert? Det står jo helt klart på listene at det er dem med nylig, hematologisk kreft som blir prioritert. 

Som fastlegen min poengterte er det mange med senskader etter kreft. Jeg er selv i denne situasjonen. Og blir av den grunn prioritert siden jeg kan bli alvorlig syk av covid 19.

Men jeg referer kun til det fastlegen sa. Jeg ser selv hva som står i veilederen, og er usikker på hvordan han mener jeg skal prioriteres ut fra det som står. Men jeg antar han har sitt på det tørre.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er fordi det er risikabelt å ta vaksinen fordi immunforsvaret er dårlig. 

Det stemmer ikke! Kun levende vaksiner man ikke får ved nedsatt immunforsvar

Anonymkode: 9ac3d...ee9

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det stemmer ikke! Kun levende vaksiner man ikke får ved nedsatt immunforsvar

Anonymkode: 9ac3d...ee9

Du har rett. Astra Zeneca gis ikke til de med nedsatt immunsystem. 
Og ikke til noen andre heller nå da😅

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Og midt oppe i det vaksineres sykepleiere som har hatt hjemmekontor i et år. Venninnen min har kun administrativt arbeid. Eneste gangene hun har vært innom sykhuset er siden pandemien startet er de gamgene de har hatt avdelingsfest og julebord. I dag blir hun vaksinert. Helsearbeiderene passer på sine egne.

Anonymkode: 4d54e...772

HvittHus skrev (16 timer siden):

Som fastlegen min poengterte er det mange med senskader etter kreft. Jeg er selv i denne situasjonen. Og blir av den grunn prioritert siden jeg kan bli alvorlig syk av covid 19.

Men jeg referer kun til det fastlegen sa. Jeg ser selv hva som står i veilederen, og er usikker på hvordan han mener jeg skal prioriteres ut fra det som står. Men jeg antar han har sitt på det tørre.

Er det fastlegen som vurderer hvilken risikogruppe man tilhører? Jeg blir så forvirret av dette, leste en oversikt på hvilke grupper som var i høyrisiko. Det var svinnende få, stort sett de over 85 med få unntak som levertransplantasjon og kols. Under 50 var nesten på automatikk i lav. Men ser det står individuell vurdering til slutt, det er kanskje her fastlegen kommer inn? 

Synes bare det er så rart at en person i 60-årene med 3 underliggende sykdommer og i tillegg svært overvektig ikke prioriteres i køen, mens en normalvektig i 40-årene med en ikke kronisk- eller potensielt dødelig sykdom er i høyrisiko (er et par eksempler fra egen omgangskrets med forskjellig fastlege) Virker veldig sprikende 🤔 

Anonymkode: 8d2d0...e69

Det er mye snodig i de vaksineprioriteringene. Jeg vet om unge, friske kontoransatte på sykehjem som er vaksinert, og de står ikke akkurat i faresonen for smitte, og jeg vet om en på 65 med lymfekreft og i jobb på ungdomsskole som ikke er i den første prioriterte gruppa. Jeg trodde vaksineringen av helsepersonell gjaldt de som jobbet direkte med coronasyke og på akuttmottak, men tydeligvis gjelder det alle som er ansatt i en helseinstitusjon. Det synes jeg er rare prioriteringer.

Anonymkode: 314f1...8bb

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Og midt oppe i det vaksineres sykepleiere som har hatt hjemmekontor i et år. Venninnen min har kun administrativt arbeid. Eneste gangene hun har vært innom sykhuset er siden pandemien startet er de gamgene de har hatt avdelingsfest og julebord. I dag blir hun vaksinert. Helsearbeiderene passer på sine egne.

Dette er heilsprøtt. Må vere i kommunen. Stod i avisa i dag at berre halvparten av jordmødrene på HUS har fått, og difor fortset dei strenge regima for far.
Synes kommunane burde prioritert eldre lærarar og bhg arbeidarar. Tenkte på det då eg gjekk forbi den fantastiske, no gråhåra læraren ungane har hatt, som sat ute med ein gjeng førsteklassingar tett innpå og las bok for dei. Ikkje råd å halde avstand når ein jobbar med barn. 

soleia skrev (14 timer siden):

Dette er heilsprøtt. Må vere i kommunen. Stod i avisa i dag at berre halvparten av jordmødrene på HUS har fått, og difor fortset dei strenge regima for far.
Synes kommunane burde prioritert eldre lærarar og bhg arbeidarar. Tenkte på det då eg gjekk forbi den fantastiske, no gråhåra læraren ungane har hatt, som sat ute med ein gjeng førsteklassingar tett innpå og las bok for dei. Ikkje råd å halde avstand når ein jobbar med barn. 

Nei. Ansatt på et av de størdte sukhusene i landet. Jeg forstår godt at hun takker ja når hun får tilbudet. Det hadde jeg også gjort, men jeg synes det er sprøtt at helseforetakene får så mange vaksiner at de kan vaksinere alle, mens utsatte grupper og annet samfunnskritisk personell  som ikke kan ha hjemmekontor, ikke får.

Anonym bruker skrev (På 29.3.2021 den 14.17):

De har hatt avdelingsfest og julebord faktisk.........skremmende

Anonymkode: a43e6...79d

Anonym bruker skrev (På 29.3.2021 den 14.17):

Jobber selv på sykehus på kontor som helsesekretær og vi har ingen fysisk kontakt med pasienter, kun kontakt via telefon eller i ekspedisjonen som er helt dekket med plexiglass, kun noen cm åpning helt nede og det er 3 av sekretærene som har fått vaksinen. Ingen av disse tre sitter i ekspedisjonen heller. Synes det er hårreisende! Vi har mange andre ansatte på avdelingen som har masse fysisk kontakt med pasientene og synes disse burde vært vaksinert først.

Anonymkode: 93ed6...d4e

Tror nok at de som jobber innen helse men ikke har pasientkontakt, har vært i nærheten når de har hatt restvaksiner. Eller steppet inn når folk ikke møter opp. Vaksinene kan ikke lagres særlig lenge.

Anonymkode: 08592...edf

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror nok at de som jobber innen helse men ikke har pasientkontakt, har vært i nærheten når de har hatt restvaksiner. Eller steppet inn når folk ikke møter opp. Vaksinene kan ikke lagres særlig lenge.

Anonymkode: 08592...edf

Nei, de har fått beskjed flere dager på forhånd. Venninnen min har for eksempel hatt hjemmekontor på hytta i flere uker og reiste inn til sykhuset bare for vaksine. Jobben hennes er viktig, men det er det mange andre jobber som også er.

Anonym bruker skrev (På 30.3.2021 den 9.13):

Nei. Ansatt på et av de størdte sukhusene i landet. Jeg forstår godt at hun takker ja når hun får tilbudet. Det hadde jeg også gjort, men jeg synes det er sprøtt at helseforetakene får så mange vaksiner at de kan vaksinere alle, mens utsatte grupper og annet samfunnskritisk personell  som ikke kan ha hjemmekontor, ikke får.

Er framleis ein god del personell med pasientkontakt som ikkje har fått, men er einig med deg.

• Opprett ny...