Gå til innhold

Hurra! Granka turistene slapp karantenehotell

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Om de har hjemmekontor eller er pensjonist har ingenting med saken å gjøre. Saken er at de må reise fra innreisested og videre til hjemsted, de må omgås andre ofte i timesvis, og på hjemsted må de ofte innom flere steder for å handle for å i det hele tatt ha noe som helst å spise. Så skal de til og fra testing på hjemstedet i tillegg. Langt større smitterisiko, som vi allerede har sett. I tillegg har vi de som driter i karantenen og møter enda flere.

Det er ikke straff å sitte på et karantenehotell, det er det som er hele poenget. Det er en betingelse for å reise inn i landet, og det kan kreves ut fra smittevernreglementet. Liker man ikke betingelsene, da får man la være å reise. Under en pandemi har man en del plikter som borger. Og siden altfor mange ikke greier å etterfølge laveste nivå, så må tiltakene skjerpes, for å hindre smitte. Nå har vi i tillegg en smittesituasjon med så mye mer smittsomme virusvarianter at strengere tiltak uansett ville vært nødvendig. Så selv om folk hadde fulgt reglene, så ville vi måttet innføre karantenehotell, fordi vi ikke kan risikere at folk reiser og sprer smitte innenlands før de kommer seg hjem til eget hjem.  Allmennpreventive hensyn.

Karantenehotell er ingen straff! Det er et nødvendig tiltak for å beskytte resten av befolkningen. Liker man ikke tiltakene, da lar man være å reise, så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: c2670...607

For enkelte er det heller ikke noe særlig valg. Har man psoriasis eller lignende som gir store smerter, og blir mye bedre i varmen, så er drittvær-landet Norge ikke akkurat rett land å bo i året rundt. 

Anonymkode: bcde9...97f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For enkelte er det heller ikke noe særlig valg. Har man psoriasis eller lignende som gir store smerter, og blir mye bedre i varmen, så er drittvær-landet Norge ikke akkurat rett land å bo i året rundt. 

Da har man vel papir på dette og slipper dermed karantenehotell. 

Det som nevnes her om mat osv. Minner om en TripAdvisor klage på et all-inclusive hotell i syden man ikke er fornøyd med og prøver å få pengene igjen. Det er ikke mulig å ta sutrete pensjonister fra Spania seriøst, det går jo rundt og leter etter feil fordi de er så missfornøyd med at påskeferien gikk skeis. 

Det var før mulig å være i karantene hjemme, men altfor mange 'glemte' seg eller oppgav uriktige opplysninger. 

Jeg føler også jeg blir straffet. Jeg har ikke noen å besøke og pleide å sitte på en uteservering før bare for å kunne se mennesker. Nå har jeg sittet et år på hjemmekontor og siden november har det ikke vært mulig å sitte ute å ta et glass vin og der sitter de skinnhellige pensjonistene i Spania på uterestaurant, drikker vin og klager over 10 dager på hotell.... Fy faen sier jeg bare. 

Ja isolasjonen har gjort meg ekstremt aggressiv. Så om ikke Norge kan åpne snart så klikker jeg. 

Anonymkode: ad4ed...8f7

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Men hvis det er ingen straff, hvorfor får mange på karantenehotell dårligere behandling enn norske fanger i høyrisikofengsel? Norske fanger får ikke maten servert på gulvet, og de kan spise seg mette på god, normal mat. Du skulle ha sett bildene av mølet de serverer på enkelte karantenehoteller. Har man allergi eller spesielle behov, så går man sulten. 

https://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g226935-d1590954-Reviews-Comfort_Hotel_RunWay-Gardermoen_Ullensaker_Municipality_Akershus_Eastern_Norway.html

Her er noen anmeldelser, blant annet:

* rustent vann

* ødelagt lys (så rommet var blant annet for mørkt til å lese eller oppholde seg i døgnet rundt)

* manglende håndklær og såpe

* te og kaffe i korridor, ofte tomt ("kjempesmart" mht smittevern, da man må fly rundt og lete etter folk som kan fylle på, i stedet for å ha tekoker og Instant coffee på rommet)

* 7 (!) timer mellom lunsj og middag, små porsjoner som ikke var nok til å gjøre folk mette

* kun informasjon på engelsk på norsk hotell i Norge

* ikke kjøleskap til å oppbevare mat

Fra andre anmeldelser:

* mat som er gått ut på dato

* ingen mulighet til å varme vann til MME for baby

* allergiker som kun fikk mat med allergener

Mener du at det ikke er straff? Som sagt, fanger i norske fengsler som er dømt for drap, voldtekt og seksuelle overgrep mot barn får store nok porsjoner med middag, tilgang til god internett og bibliotek, fungerende lys, påfyll av håndklær og såpe og mat som er tilpasset allergi/religion. 

Det er helt greit at man må på hotell for å hindre smitte som du sier, men hvorfor gå inn for å gjøre det mest mulig jævlig for folk som er der? Kan man ikke ha vanlig enkel hotellservice - påfyll med såpe, ORDENTLIG og NOK mat, reparasjon av ødelagte ting og tekoker på rommet?

Sammenligningen din med fengsel har ikke noe med saken å gjøre. Du kan ikke sammenligne fengsler som er bygget opp over tiår med krisetiltak som man må opprette akutt midt i en pandemi fordi altfor mange kun er opptatt av egen vinning og gir blaffen i den risikoen de er for andres liv og helse. Slike akuttiltak vil ha en lavere standard, men det nødvendige blir stadig jobbet med for å forbedre.

Vi er midt i en pandemi, man strever for å få tiltak opp og til å fungere best mulig. Uten tvil ville disse karantenehotellene fungert langt bedre om de ikke ble overfyllte av altfor mange som har vært på unødvendige reiser.

De jobber konstant med forbedring, og de eksemplene du kommer med viser ikke tilstanden i alle hotellene.

Og nei, det er fremdeles ikke straff. Det er et tiltak som må til for å beskytte resten av befolkningen mot de som i stor grad bare er egoister midt i pandemien (tenker da ikke på de med absolutt nødvendige reiser).

Og ja, det kommer til å komme langt flere klager i og etter påsken, når et par-tre fire titusener av påsketurister som har vært på unødvendige utenlandsturer kommer tilbake til landet og skal i karantenehotell. Men det får de tåle når de har valgt å gjøre det stikk motsatte av offentlige anbefalinger under en pandemi.

Og fremdeles, dette er ikke en straff, det er kun et tiltak for å beskytte befolkningen ellers. Du får tenke på det som fartsdumper i veien ;)

Og - det er bare noen få dager det er snakk om!

Anonymkode: c2670...607

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvis det er ingen straff, hvorfor får mange på karantenehotell dårligere behandling enn norske fanger i høyrisikofengsel? Norske fanger får ikke maten servert på gulvet, og de kan spise seg mette på god, normal mat. Du skulle ha sett bildene av mølet de serverer på enkelte karantenehoteller. Har man allergi eller spesielle behov, så går man sulten. 

https://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g226935-d1590954-Reviews-Comfort_Hotel_RunWay-Gardermoen_Ullensaker_Municipality_Akershus_Eastern_Norway.html

Her er noen anmeldelser, blant annet:

* rustent vann

* ødelagt lys (så rommet var blant annet for mørkt til å lese eller oppholde seg i døgnet rundt)

* manglende håndklær og såpe

* te og kaffe i korridor, ofte tomt ("kjempesmart" mht smittevern, da man må fly rundt og lete etter folk som kan fylle på, i stedet for å ha tekoker og Instant coffee på rommet)

* 7 (!) timer mellom lunsj og middag, små porsjoner som ikke var nok til å gjøre folk mette

* kun informasjon på engelsk på norsk hotell i Norge

* ikke kjøleskap til å oppbevare mat

Fra andre anmeldelser:

* mat som er gått ut på dato

* ingen mulighet til å varme vann til MME for baby

* allergiker som kun fikk mat med allergener

Mener du at det ikke er straff? Som sagt, fanger i norske fengsler som er dømt for drap, voldtekt og seksuelle overgrep mot barn får store nok porsjoner med middag, tilgang til god internett og bibliotek, fungerende lys, påfyll av håndklær og såpe og mat som er tilpasset allergi/religion. 

Det er helt greit at man må på hotell for å hindre smitte som du sier, men hvorfor gå inn for å gjøre det mest mulig jævlig for folk som er der? Kan man ikke ha vanlig enkel hotellservice - påfyll med såpe, ORDENTLIG og NOK mat, reparasjon av ødelagte ting og tekoker på rommet?

Jeg tror du skal ta de påstandene med en stor klype salt. De jeg har hørt fra har vært fornøyd med oppholdet, både med mat og rom.

Anonymkode: 7ae17...53b

Anonym bruker skrev (På 29.3.2021 den 15.52):

Dere som synes så synd på de som må oppholde seg 10 dager på hotell, hvor i landet bor dere? Jeg nekter å tro at dere bor i Oslo, for her er det meste av befolkningen drittlei. 

Anonymkode: ad4ed...8f7

Det er jo ikke snakk om å synes synd på de, i hvert fall for min del. Men jeg ser ikke poenget med å drive smittevern ved å putte folk på steder som bryter med smittevernsreglene, hvor potensialet for å bli smittet er ganske stor. Jeg skulle tro at dere som bor i Oslo og er drittlei heller ikke ønsker dette.

Anonymkode: 49ce3...b81

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om å synes synd på de, i hvert fall for min del. Men jeg ser ikke poenget med å drive smittevern ved å putte folk på steder som bryter med smittevernsreglene, hvor potensialet for å bli smittet er ganske stor. Jeg skulle tro at dere som bor i Oslo og er drittlei heller ikke ønsker dette.

Anonymkode: 49ce3...b81

Dette. Juss og smittevern har ingenting med følelser å gjøre. 

Annonse

On 3/28/2021 at 11:38 AM, Anonym bruker said:

Nå slipper vi å miste nattesøvn. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/tordnet---slapp-karantenehotell/73583818

Anonymkode: 95845...4e2

TRAGISK

Anonymkode: d6103...232

• Opprett ny...