Gå til innhold

Jeg tok ritalin uten å ha diagnose, og det funket..

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har ADHD og utskrevet ritalin. 
Jeg har selv, i alle år fundert på om jeg også har ADHD, og hvordan jeg ville reagert på medisin. Spesielt da barnet ble utredet var det på bordet om jeg også ville utredes, men det ble aldri til at jeg gjorde det eller gadd å bruke tid på det. 

Så til greia; Jeg tok 40mg ritalin og for første gang i livet opplevde jeg en ro. Altså en skikkelig ro som jeg aldri har opplevd før. Hodet jobber ikke lenger på høygir, og jeg går ikke rundt med 1000 tanker og bekymringer. Så til spørsmålet... Dette er vel ikke normal reaksjon om jeg ikke hadde ADHD, eller ville hatt nytte av det?
Burde jeg nå gå i gang med utredning for min egen del? Helt sprøtt om det er "sånn alle" går rundt å har det til vanlig 😲

Anonymkode: 4531b...726

Fortsetter under...

Takk for raskt svar dere 😀

Mannen var ikke overrasket over resultatet 😂 Jeg er litt satt ut faktisk. For jeg har jo hørt at om du ikke har det blir du hyper. Men jeg kan jo ikke akkurat si til legen nå at jeg tok ritalin fra barnet mitt føler jeg, selv om det var for å finne ut av dette en gang for alle 🤭 Er også helt avslappet i skuldrene, det var det første jeg kjente, at jeg ikke spenner kroppen.
Angrer jo på at jeg ikke har forsøkt tidligere for å se.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mannen var ikke overrasket over resultatet 😂 Jeg er litt satt ut faktisk. For jeg har jo hørt at om du ikke har det blir du hyper. Men jeg kan jo ikke akkurat si til legen nå at jeg tok ritalin fra barnet mitt føler jeg, selv om det var for å finne ut av dette en gang for alle 🤭 Er også helt avslappet i skuldrene, det var det første jeg kjente, at jeg ikke spenner kroppen.

Jo, vær ærlig med legen din.

Anonymkode: fc072...76b

Jo, ta det opp med legen din. Og vær ærlig om at du tok en pille for å se. Har aldri prøvd men i min ungdom tok en venn (som var høyt og lavt alle steder) en pille, sikkert for rusens skyld den kvelden. Han ble så fin å henge rundt. Vanligvis ble han helt håpløs på fest når alkohol skulle inntas men han ble så rolig og fattet. Har i senere tid fått diagnosen ADHD

Anonymkode: 068b8...488

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke si det til legen? Folk går jo dit for alt fra depresjon til alkoholproblem. Det gjør deg ikke mindre egnet å være forelder at du valgte en kreativ løsning for å finne svar på det du trenger for å fungere bedre. Lykke til, gled deg over at du nettopp fant noe av betydning for din egen del. Ikke adhd = hyper som du kjenner til. 

Anonymkode: bef9f...b13

Jeg har tatt mye Ritalin tidligere som rus i ungdommen. Jeg får helt tankekjør, blir helt hyper, helt vilt med energi, stor arbeidskapasitet og kan være våken flere døgn i strek. Jeg er 100% sikker på at jeg IKKE har ADHD. 

Sønnen min derimot har diagnosen og har forsøkt medisiner. Han blir bl.a helt rolig, snakker på en roligere måte, går an å få kontakt med han og får mindre uro i kroppen. Totalt motsatt virkning. Da sønnen vår hadde vært til utredning foreslo jeg at pappaen kanskje burde vurdere utredning fordi de er helt lik bl.a i reaksjonsmønster, konsentrasjonsvansker og andre spesifikke måter å være på. Pappaen gikk til legen og beskrev at sønnen hadde fått diagnosen, at han kjente seg veldig igjen i det sønnen strevde med, og at kona (jeg) hadde sagt at pappaen definitivt også måtte ha diagnosen. I tillegg til at han forklarte hva han slet med så var det nok til å sende en henvisning videre og han fikk diagnosen. 

Dette burde du absolutt gå videre med. Ta det opp med legen! 

Anonymkode: 00dae...f22

Det er en ganske seig myte at ritalin har motsatt virkning hvis du ikke har ADHD. Det hjelper på konsentrasjon for alle. I riktig dose. Alle blir gira ved for mye (også de som har ADHD). 

Men du kan jo snakke med legen 

Anonymkode: ac2c3...103

Ritalin er sentralstimulerende, og i passelig dose vil det gi alle mer konsentrasjon, mer fokus, økt følelse av velvære. Litt som koffein forsterket.

Uavhengig av din reaksjon på ritalin, kan du jo undersøke muligheten for en utredning av ADHD ved henvisning fra fastlege. Tankekjør og uro kan jo ha mange årsaker, og om det er til plage for deg, kan det uansett være positivt å finne ut mer om hvorfor.

Polly-Esther skrev (1 time siden):

Ritalin er sentralstimulerende, og i passelig dose vil det gi alle mer konsentrasjon, mer fokus, økt følelse av velvære. Litt som koffein forsterket.

Uavhengig av din reaksjon på ritalin, kan du jo undersøke muligheten for en utredning av ADHD ved henvisning fra fastlege. Tankekjør og uro kan jo ha mange årsaker, og om det er til plage for deg, kan det uansett være positivt å finne ut mer om hvorfor.

Hun skriver hun har tatt 40 mg- det er høy dose for en som aldri har prøvd før.

Anonymkode: 068b8...488

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Barnet mitt har ADHD og utskrevet ritalin. 
Jeg har selv, i alle år fundert på om jeg også har ADHD, og hvordan jeg ville reagert på medisin. Spesielt da barnet ble utredet var det på bordet om jeg også ville utredes, men det ble aldri til at jeg gjorde det eller gadd å bruke tid på det. 

Så til greia; Jeg tok 40mg ritalin og for første gang i livet opplevde jeg en ro. Altså en skikkelig ro som jeg aldri har opplevd før. Hodet jobber ikke lenger på høygir, og jeg går ikke rundt med 1000 tanker og bekymringer. Så til spørsmålet... Dette er vel ikke normal reaksjon om jeg ikke hadde ADHD, eller ville hatt nytte av det?
Burde jeg nå gå i gang med utredning for min egen del? Helt sprøtt om det er "sånn alle" går rundt å har det til vanlig 😲

Har familIemedlemmer som er utredet og de hadde fått beskjed da de skulle teste medisinen, at hvis de ble rolig, da var det riktig, ble de hyper, så var det ikke ADHD.

Anonymkode: b3a5c...e04

Takk for alle svar dere :)

Jeg skjønner at jeg tok en rimelig høy dose for noen som ikke har startet på lavere dose først. 
Skal få snakket med legen ang. en utredning for ADHD selv. Må mote meg opp til å også si at jeg faktisk tok medisinen til barnet mitt for å finne ut av dette, som jo er helt fjernt 😂

Annonse

Om du vil pynte litt på historien til legen så kan du jo si at du tok feil medisin ved et uhell. Det gjorde jo jeg så det er fult mulig. Jeg tok bare en liten 10mg tablett da, ikke 40mg som du 🙈 Det er litt vel høyt som startdose ja🙈

Anonymkode: cd367...264

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Har hørt at du uansett ikke får diagnosen hvis du ikke hadde plager i barndommen. selv om du har effekt av medisin som voksen.... 

Men er vell bare til å snakke med legen. 

Anonymkode: 6f220...78a

Jeg hadde plager forenlig med ADHD som barn, typiske symptomer for jenter med diagnosen.

Men først som voksen og i valg av utdanning at jeg begynte å legge sammen disse trekkene hos meg selv.   Når barnet mitt i tillegg fikk diagnosen så falt mange brikker på plass hos meg selv 😅 

Hi

Hiver meg innpå her jeg og stiller et spørsmål jeg og.

Jeg har fått utskrevet Ritalin en gang for å sjekke om jeg hadde ADHD (noe jeg syntes var ganske useriøs tilnærming egentlig).

Jeg opplevde egentlig ingen virkning, men heller ikke at kroppen gikk på høygir sånn enkelte her beskriver. Så da lurer jeg på om det kun handler om dosering og at jeg kanskje ville fått en virkning med høyere dosering...

Men jeg er jo ikke nødvendigvis hyperaktiv, men har store konsentrasjonsproblemer og har ingen tidsperspektiv på det jeg gjør. Så setter gjerne i gang store prosjekter som jeg ikke klarer å gjennomføre...

Så spørsmålet er, er det noen som har tatt Ritalin som ikke har ADHD og som heller ikke fikk noen symptomer?

Anonymkode: c38c2...47c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for alle svar dere :)

Jeg skjønner at jeg tok en rimelig høy dose for noen som ikke har startet på lavere dose først. 
Skal få snakket med legen ang. en utredning for ADHD selv. Må mote meg opp til å også si at jeg faktisk tok medisinen til barnet mitt for å finne ut av dette, som jo er helt fjernt 😂

Akkurat det burde du holde kjeft om... Kan slå uheldig tilbake på deg. Det er ikke lov å bruke andres reseptbelagte medisiner. Så ikke si det.

Anonymkode: 72343...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...