Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #1 Skrevet 27. mars 2021 Jeg har i flere år slitt med symptomer på lavt stoffskifte, men er innenfor normalen. Normalen (referanseområdet) er 0,20-4,0 og jeg ligger på 0,69. Har tidligere hatt lavt jernlager og blitt behandlet for det. Det hjalp ikke på formen. Da jeg lå på et litt lavt d-vitamin nivå ble jeg behandlet for det, men heller ingen endring i formen. Har hørt om folk som får prøve behandling mot lavt stoffskifte selv om de ligger (lavt) innenfor normalen. Og at dette da hjelper på formen. Stemmer dette, tro? Min lege nekter for dette. Jeg sliter med å få hverdagen til å gå rundt pga altfor lite energi. Er konstant trøtt, selv om jeg sover mine 8 timer pr natt, er påpasselig med kosthold og er fysisk aktiv (så langt det lar seg gjøre pga form). Jeg fryser lett, verker i muskler og ledd og går rundt med en sykdomsfølelse (feberverk i kroppen uten at jeg har det). Jeg er blitt ekstremt tørr i hud og hår. Alle andre prøver er godt innenfor normalen nå. Deriblant revmatiske prøver som jeg også fikk tatt sist. Anonymkode: a9cb8...f89
HvittHus Skrevet 27. mars 2021 #2 Skrevet 27. mars 2021 Du har ikke en TSH som peker i retning av lavt stoffskifte, så det er helt riktig at legen ikke vil prøvebehandle deg ut fra den TSH du har nå. Faktisk er TSH helt perfekt. Med mindre du har skrevet feil og at TSH ikke er på 0.69? Da du hadde lav D-vitamin? Hold du på lenge nok med tilskudd? Hvilke verdier oppnådde du? Er du sjekket for cøliaki med tanke på D-vitaminet? Hva er din anti-TPO? B12?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #3 Skrevet 27. mars 2021 HvittHus skrev (38 minutter siden): Du har ikke en TSH som peker i retning av lavt stoffskifte, så det er helt riktig at legen ikke vil prøvebehandle deg ut fra den TSH du har nå. Faktisk er TSH helt perfekt. Med mindre du har skrevet feil og at TSH ikke er på 0.69? Da du hadde lav D-vitamin? Hold du på lenge nok med tilskudd? Hvilke verdier oppnådde du? Er du sjekket for cøliaki med tanke på D-vitaminet? Hva er din anti-TPO? B12? Som jeg skrev er TSH på 0,69. Fritt T4 på 16,0. D vitamin på 100. Cøliaki <1. B-12: 352. Ikke tatt anti-TPO. Hi Anonymkode: a9cb8...f89
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #4 Skrevet 27. mars 2021 Hva er fritt t4 da? Jeg har (lav) normal TSH og litt for lav fritt t4, men skal nå til utredning for en, etter hva jeg leser, sjelden sykdom som heter sentral/sekundær hypotyreose. Jeg vet ingenting mer om det, men tenkte bare å nevne det i tilfelle det kan være det du har. Anonymkode: ead48...50b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #5 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva er fritt t4 da? Jeg har (lav) normal TSH og litt for lav fritt t4, men skal nå til utredning for en, etter hva jeg leser, sjelden sykdom som heter sentral/sekundær hypotyreose. Jeg vet ingenting mer om det, men tenkte bare å nevne det i tilfelle det kan være det du har. Anonymkode: ead48...50b Ser at du svarte samtidig som jeg skrev, så da er ikke dette så aktuelt. Anonymkode: ead48...50b
HvittHus Skrevet 27. mars 2021 #6 Skrevet 27. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Som jeg skrev er TSH på 0,69. Fritt T4 på 16,0. D vitamin på 100. Cøliaki <1. B-12: 352. Ikke tatt anti-TPO. Hi Anonymkode: a9cb8...f89 Da kan du legge bort lavt stoffskifteteorien. D-vitamin er bra for denne årstiden. B12 kunne ha vært høyere, men det skal noe til at den er årsaken til dine plager. Cøliakitester er dessverre ofte falsk negative, så skulle du mistenke cøliaki er det egentlig kun en gastroskopi som kan gi et sikkert svar. Kan du være utbrent?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #7 Skrevet 27. mars 2021 HvittHus skrev (1 minutt siden): Da kan du legge bort lavt stoffskifteteorien. D-vitamin er bra for denne årstiden. B12 kunne ha vært høyere, men det skal noe til at den er årsaken til dine plager. Cøliakitester er dessverre ofte falsk negative, så skulle du mistenke cøliaki er det egentlig kun en gastroskopi som kan gi et sikkert svar. Kan du være utbrent? Jeg har ingen andre symptomer på cøliaki, så tviler på det er det. Kan være utbrent ja, men ikke like lett å legge det frem for legen. Hun viste lite sympati da jeg forklarte symptomene og sa at hvis ikke prøvene viste noe var det ingenting galt. Hi Anonymkode: a9cb8...f89
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2021 #9 Skrevet 27. mars 2021 HvittHus skrev (10 minutter siden): Da kan du legge bort lavt stoffskifteteorien. D-vitamin er bra for denne årstiden. B12 kunne ha vært høyere, men det skal noe til at den er årsaken til dine plager. Cøliakitester er dessverre ofte falsk negative, så skulle du mistenke cøliaki er det egentlig kun en gastroskopi som kan gi et sikkert svar. Kan du være utbrent? Ser forresten at b-12 har gått oppover. I 2013 var den på 237, i 2016 på 263, i 2017 272, i 2018 på 279, i 2020 på 300 og nå er den på 352. Hi Anonymkode: a9cb8...f89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå