Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #1 Del Skrevet 25. mars 2021 Hei Jeg har nylig fått høre av fysioterapeut at jeg har hypermobile ledd. Var ikke klar over det fra før, men sliter mye med smerter i hender og fingre blant annet. Virker også som jeg bøyer lillefingeren min for langt bakover når jeg blant annet skriver på tastatur og mobil, og ellers er den også bøyd utover mot siden av hånden (for langt ut) på en måte. Får dermed ofte vondt i lillefinger og håndbak siden på hånden. Andre med hypermobile ledd her, og hvordan påvirker det dere? Går dere til noen form for behandling, eller har dere noen tips for å unngå ubehag og smerter? Tusen takk for svar 🌸 HI Anonymkode: 056eb...8be Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #2 Del Skrevet 25. mars 2021 Vanligvis så får man en del støtte i ledd av leddkapselen, som både skal tillate bevegelse, men også stabilisere leddet slik at det ikke beveger seg utover det som er hensiktsmessig. Når man er hypermobil har man slark i kapselen (og bindevev generelt), noe som gjør at leddene kan beveges utover det som er hensiktsmessig. Det gjør at det kreves mer av muskulatur for å holde ledd i riktige stillinger - og ikke minst bevissthet. Det er naturlig at vi "støtter" oss i ytterkant av det leddkapselen tillater. Det er jo helt greit for de som ikke har slark, men det gjør at vi som har det da inntar en stilling som både blir en ekstra belastning for ledd og for muskulatur og sener. Det påvirker både bevegeligheten og styrken når man så må motvirke "overstrekken" av leddet. Det som fungerer er styrketrening - resten av livet! Og det må gjøres riktig, for hvis ikke kan man trene på seg enda mer slark og større problemer. Når man har det slik, ikke har normal støtte av leddkapselen, da må musklene bruke mer kraft selv i små og lite belastninger, det gjør at man ofte får stivhet i muskulaturen i tillegg, og man kan være generelt svakere. Jeg trener styrke og stabilitet (så mye jeg greier innenfor de begrensningene jeg har av annen sykdom), og så må jeg tøye den muskulaturen som blir stiv. Men da må jeg også tøye slik at jeg ikke øker overstrekk av leddene (viktig!). Gjør jeg dette, da holder jeg meg langt mer smertefri. Om jeg dropper ut på styrketrening, gange og tøyninger, da får jeg raskt mer smerter. Har gått fra å ha mye smerter i nakke, rygg, bekken, knær, føtter/ankler og hender, til å ha lite av det. Jeg må imidlertid ha kiropraktorbehandling innimellom, da jeg må få korrigert ledd som likevel lett kan trøble hvis jeg har belastet feil, slurvet med trening osv. Få hjelp av fysioterapeut til å gå gjennom både styrketrening, med fokus på å IKKE overstrekke leddene. Men også hvordan du kan hindre overstrekk i leddene i dagligdagse aktiviteter, da spesielt ting du allerede er oppmerksom gir deg problemer. Og få hjelp til riktig tøyning for deg, slik at du kan hindre for mye muskelspenninger (som vi også fort får) og heller ikke overstrekker leddene. Det morsomme er jo gjerne å tøye der man kommer lengst, som man gjorde som barn, men jeg tøyer der det er stivest, fordi det blir ubalanse mellom der det er slark og der det ikke er, og noe av muskulaturen som overbelastes blir for stiv, og den må spenningene ut av uten å gi mer slark. Jeg har akkurat begynt med en ny hobbyaktivitet som stiller krav til stabiliteten i fingerleddene mine. Jeg sliter ordentlig, for jeg overstrekker nesten med det samme. Men jeg vet det er mulig å trene opp, så jeg tenker jeg får bare bruke mye lenger tid på dette, den tiden kroppen min trenger. Så jeg trener kortere økter hvor jeg utelukkende fokuserer på teknikk og riktig leddbelastning. Mister jeg kontrollen tar jeg en pause og prøver litt til. Greier jeg ikke å få tilbake kontrollen etter pausen venter jeg til neste dag. Det er en tålmodighetsprøve, men den er avgjørende for at jeg skal kunne drive med dette i årevis fremover og kunne holde på lengre økter. Nå har jeg en del fagkunnskap på dette fra før som hjelper meg, så jeg er heldig der. Men det er likevel en tålmodighetsprøve, du må være disiplinert og bevisst når du bruker kroppen din, og du må innse at det å ha en slik tilstand, det er noe man har for livet, så det er ikke noe skippertak. Det positive er at når man kommer seg over en kneik, da vil det være lettere å holde på det man gjør, og at det blir en ny normal. Så få hjelp av fysioterapeut til å lære deg hva du skal passe på å gjøre og ikke gjøre. Bruk gjerne speil, for da kan du lære å se selv hva du gjør feil, og da er det lettere å korrigere seg selv når du skal gjøre ting hjemme. Styrke, holdning og tøyninger - alt må gjøre riktig for at du skal kontrollere utfordringene du har. Men det er verdt det! Anonymkode: feb51...d8d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/#findComment-149515095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #3 Del Skrevet 25. mars 2021 I følge fysioterapeut har jeg det. Hadde kraftig bekkenløsning i svangerskap, fikk kronisk bekkenleddsyndrom. Risikoen for dette er visst økt ved hypermobilitet. Ellers merker jeg ikke noe til det. Anonymkode: 1c413...8a5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/#findComment-149515136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #4 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hei Jeg har nylig fått høre av fysioterapeut at jeg har hypermobile ledd. Var ikke klar over det fra før, men sliter mye med smerter i hender og fingre blant annet. Virker også som jeg bøyer lillefingeren min for langt bakover når jeg blant annet skriver på tastatur og mobil, og ellers er den også bøyd utover mot siden av hånden (for langt ut) på en måte. Får dermed ofte vondt i lillefinger og håndbak siden på hånden. Andre med hypermobile ledd her, og hvordan påvirker det dere? Går dere til noen form for behandling, eller har dere noen tips for å unngå ubehag og smerter? Tusen takk for svar 🌸 HI Anonymkode: 056eb...8be Jeg har hypermobile ledd. Har vært klar over det selv lenge og fikk det påvist av reumatolog for et par år siden. Jeg har som deg mye smerter i hender/håndledd og fingre samt føtter (og mange andre ledd). Jeg har nylig blitt undersøkt videre og fått konstatert Ehler Danlos syndrom. Det er ikke noe særlig å gjøre med hypermobiliteten, bortsett fra riktig type trening og evt smertestillende. Tilpasning av arbeidsplass så du sitter med god støtte, armstøtte til tastaturet osv. Anonymkode: 72879...364 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/#findComment-149515165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #5 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I følge fysioterapeut har jeg det. Hadde kraftig bekkenløsning i svangerskap, fikk kronisk bekkenleddsyndrom. Risikoen for dette er visst økt ved hypermobilitet. Ellers merker jeg ikke noe til det. Anonymkode: 1c413...8a5 Oi, du høres ut som meg! Jeg visste ikke at det var en risiko ved hypermobile ledd. Anonymkode: 4802a...62a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/#findComment-149515223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #6 Del Skrevet 25. mars 2021 Ja, fekk den beskjeden for nokre år sidan. Har eindel smerter og er ofte utmatta. Er i jobb, og er sterk i kroppen med god kroppskontroll så vart igrunn veldig overraska over å ha overmobile ledd. Eg tenkte eg berre var mjuk. (kjenner ei anna med hypermobile ledd, og vel, ho er ikkje sterk og har god kroppskontroll.) Har dårleg erfaring med yoga, har hatt vondt i hofta eit år etter at eg var på yoga kurs (og det kunne sikkert funka om eg ikkje blir akkurat som ein unge som skulle sjå kor langt eg kan strekke meg🙈. Men visste ikkje at det kunne få slike konsekvensar. Eg har nok ein kombinasjon av noko revmatisme av eit eller anna slag i tillegg fibromyalgi og hypermobile ledd. Men eg er ganske oppegåande og vel å fokusere på det dei fleste dagane. Anonymkode: d39c1...834 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/#findComment-149515249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2021 #7 Del Skrevet 26. mars 2021 Tusen takk for svarene deres! HI Anonymkode: 056eb...8be Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415798-noen-med-hypermobile-ledd-her/#findComment-149515472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå