Gå til innhold

Nordmenn i Syden er i harnisk over regjeringens nye karantenekrav

Anbefalte innlegg

De økende smittetallene i Norge har fått regjeringen til å innføre skjerpede karanteneregler for de som kommer hjem fra utenlandsreiser. Fra denne uken må hele innreisekarantenen på ti dager tilbringes på karantenehotell.

Tiltaket gjelder inntil videre, og gjelder ikke for nødvendige utenlandsreiser.

Raser mot beslutningen

Det opprører mange nordmenn som har bosatt seg i sydlige strøk. TV 2 har truffet noen av de som bor på Gran Canaria i vinterhalvåret. De reagerer sterkt på karantenereglene som slår kjepper i hjulene for den planlagte påsketuren hjem.

– Nå må vi komme sammen og høre hva pokker som skjer i Norge. Det minner jo om sånn nazistiske ting, sier Kjell Tore Olsen til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/13907542/

jeg blir ordentlig flau på deres vegne. Reiser man ut av landet nå, så man ta høyde for at reglene endrer seg mens man er borte, og ikke sutre i media over det.

Anonymkode: a2a81...c10

Fortsetter under...

Orker ikke engasjere meg i akkurat dette. Jeg kan fint se at noen rammes hardere, enten det er barn/unge, bedrifter med ulevelige vilkår eller kommende mødre som må oppleve sin største opptur eller nedtur alene. Men akkurat dette blir flisespikkeri og støy som jeg fint siler bort fra «bry meg» lista. 

Anonymkode: a5c81...c83

At reglene endrer seg er jo ikke noe nytt, det burde de ha vært forberedt på. Når det er sagt er det jo helt håpløst at de må bo på karantenehotell dersom de eier egen bolig og kan ta karantenen sin der. Vel og merke om de ikke deler bolig med andre.

Karantenehotell er dyrt, i tillegg til at det er omtalt i mediene at smittevernet ikke ivaretas godt nok på disse hotellene. Enkelte av de som uttalte seg bodde fem min fra flyplassen og hadde bil på Gardermoen. Stor forståelse for frustrasjonen de uttrykker. 

For de som deler bolig med andre forstår jeg regelen. Da er den helt nødvendig. 

Anonymkode: 44b07...00b

Annonse

Meg meg meg. «Jeg har det» er alt jeg leser. Du får jo lov å reise, likevel sutrer de over 10 dager av ett halvt år borte. Stakkars dem.  Vi står midt i en pandemi. Flaut å lese, å stå frem slik er patetisk. 

Anonymkode: 30e48...b96

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

De økende smittetallene i Norge har fått regjeringen til å innføre skjerpede karanteneregler for de som kommer hjem fra utenlandsreiser. Fra denne uken må hele innreisekarantenen på ti dager tilbringes på karantenehotell.

Raser mot beslutningen

Det opprører mange nordmenn som har bosatt seg i sydlige strøk. TV 2 har truffet noen av de som bor på Gran Canaria i vinterhalvåret. De reagerer sterkt på karantenereglene som slår kjepper i hjulene for den planlagte påsketuren hjem.

– Nå må vi komme sammen og høre hva pokker som skjer i Norge. Det minner jo om sånn nazistiske ting, sier Kjell Tore Olsen til TV 2.

jeg blir ordentlig flau på deres vegne. Reiser man ut av landet nå, så man ta høyde for at reglene endrer seg mens man er borte, og ikke sutre i media over det.

Takk Gud for karantenehotell-kravet!!

Anonymkode: caa45...7dd

Det er så provoserende at jeg har ikke ord. Hva med om de hadde prøvd å tenkte gjennom konsekvensene av å reise ut av landet midt under en pandemi FØR de drar. 7 dager på «et lite hotellrom» er en rimelig pris å betale for slik idioti. 

Anonymkode: d66e3...ad5

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

At reglene endrer seg er jo ikke noe nytt, det burde de ha vært forberedt på. Når det er sagt er det jo helt håpløst at de må bo på karantenehotell dersom de eier egen bolig og kan ta karantenen sin der. Vel og merke om de ikke deler bolig med andre.

Karantenehotell er dyrt, i tillegg til at det er omtalt i mediene at smittevernet ikke ivaretas godt nok på disse hotellene. Enkelte av de som uttalte seg bodde fem min fra flyplassen og hadde bil på Gardermoen. Stor forståelse for frustrasjonen de uttrykker. 

For de som deler bolig med andre forstår jeg regelen. Da er den helt nødvendig. 

Anonymkode: 44b07...00b

For du tenker at de som reiser hjem til egen bolig holder deg der i karanteneperioden? Det er jo i stor grad den manglende evnen til å etterleve krav som gjør at det nå må innføre dette påbudet.

Tidligere har folk i hjemmekarantene gitt f**, reist i selskaper eller holdt selskapet, shoppet osv. nei, det gjelder ikke alle - men så er det dessverre slik at vi ikke er sterkere enn det svakeste leddet.. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For du tenker at de som reiser hjem til egen bolig holder deg der i karanteneperioden? Det er jo i stor grad den manglende evnen til å etterleve krav som gjør at det nå må innføre dette påbudet.

Tidligere har folk i hjemmekarantene gitt f**, reist i selskaper eller holdt selskapet, shoppet osv. nei, det gjelder ikke alle - men så er det dessverre slik at vi ikke er sterkere enn det svakeste leddet.. 

Noen innreiser opprettholder ikke karantene reglene, ergo skal alle innreisende straffes. Hvorfor gjøres ikke dette i samfunnet ellers? Det viset seg gang på gang at smitten er desidert størst blant våre ikke etnisk nordmenn. Like fullt settes det ikke inn ekstra tiltak der. Dette gjøres kun der i hovedsak etnisk norske nordmenn rammes. 

Anonymkode: eb5dc...861

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Noen innreiser opprettholder ikke karantene reglene, ergo skal alle innreisende straffes. Hvorfor gjøres ikke dette i samfunnet ellers? Det viset seg gang på gang at smitten er desidert størst blant våre ikke etnisk nordmenn. Like fullt settes det ikke inn ekstra tiltak der. Dette gjøres kun der i hovedsak etnisk norske nordmenn rammes. 

Dette er jo så feil at det nesten ikke er verdt kommentaren engang. Det settes inn ekstra tiltak der det er mest smitte uavhengig av etnisitet. Du må slutte å lese overskrifter på sosialnytt.com.

Og en dust som har vært på granca i vinter må bo på hotell. Vi andre vil nemlig ikke at han skal ta drosje hjem ( eller buss og tog) og så gå på butikken fordi han har tomt kjøleskap etter å ikke ha vært hjemme på lenge. Enkelt og greit vil vi andre beskyttes mot idioten.

Anonymkode: be010...b48

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Dette tiltaket er nok i stor gard siktet på nettopp dem, tviler på at de nå vil bruke påskeferien på å reise til Pakistan, Iran eller Somalia. Og uansett om de reiser så vil de ikke kunne reise rett hjem til familien på 8, men må innom karantenehotellet og betale det selv. https://www.nrk.no/norge/fhi_-mye-importsmitte-fra-afrika-og-asia-1.15430368  

Men det vil være umulig å si at de som kommer på fly fra Spania eller Tyskland slipper karantene for da kunne alle bare reist innom de landene før de dro til Norge igjen. 

Anonymkode: 8aa3b...abb

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Dette er jo så feil at det nesten ikke er verdt kommentaren engang. Det settes inn ekstra tiltak der det er mest smitte uavhengig av etnisitet. Du må slutte å lese overskrifter på sosialnytt.com.

Og en dust som har vært på granca i vinter må bo på hotell. Vi andre vil nemlig ikke at han skal ta drosje hjem ( eller buss og tog) og så gå på butikken fordi han har tomt kjøleskap etter å ikke ha vært hjemme på lenge. Enkelt og greit vil vi andre beskyttes mot idioten.

Hvilke ekstratiltak er satt inn på Stovner, Grorud, ol i Oslo? Annet enn at de får flere vaksinedoser? Det er nå på grunn av disse områdene og miljøene at de først stengte hele Oslo, deretter hele Østlandet og nå hele Norge. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke ekstratiltak er satt inn på Stovner, Grorud, ol i Oslo? Annet enn at de får flere vaksinedoser? Det er nå på grunn av disse områdene og miljøene at de først stengte hele Oslo, deretter hele Østlandet og nå hele Norge. 

Er du seriøs? Hva med å faktisk følge med? Her kan du lese om hvilke ekstra tiltak som er blitt satt inn i disse bydelene: 

https://www.oslo.kommune.no/politikk/byradet/pressemeldinger/15-mars-byradet-innforer-nye-tiltak-mot-spredning-av-koronaviruset

1 hour ago, Anonym bruker said:

Ja, det tror jeg folk klarer. På lik linje som vi klarer det mens vi er i karantene i påvente av testsvar eller i ventekarantene fordi barn i klassen til barna våre har fått påvist. Hvorfor i alle dager skal Sydenreisende være dårligere til å overholde karantenereglene enn alle oss andre som havner i karantene? 

43 minutes ago, Anonym bruker said:

En person som f.eks. eier leilighet i Spania og velger å tilbringe vinteren der, er ikke mer «dust» enn oss andre pga det. Personen bør fint kunne parkere på OSL og kjøre hjem til egen bolig og bo der til karantenetiden er over. Hvorfor holde de på et hotell om de bor nære og har forholdene lagt til rette for karantene i eget hjem. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er du seriøs? Hva med å faktisk følge med? Her kan du lese om hvilke ekstra tiltak som er blitt satt inn i disse bydelene: 

https://www.oslo.kommune.no/politikk/byradet/pressemeldinger/15-mars-byradet-innforer-nye-tiltak-mot-spredning-av-koronaviruset

Det er kun dette som er satt inn ekstra i de bydelene med mye smitte: 

• Heldigital undervisning for 5.–7. trinn for alle skoler i bydelene Grorud, Stovner, Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grünerløkka og Søndre Nordstrand. Det kan bli aktuelt å innføre heldigital undervisning for denne aldersgruppen på andre skoler eller i andre bydeler dersom smittesituasjonen lokalt tilsier det. 

Anonymkode: 8aa3b...abb

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Raser mot beslutningen

Jeg lurer litt på hva det er ved karantenehotell som minner om "sånn nazistiske ting"? Snakk om å bekrefte fordommene man måtte ha om granka-turistene. 

Anonymkode: 0f778...fa8

13 hours ago, Anonym bruker said:

Raser mot beslutningen

de har valgt og reise, så de kan bare holde kjeft, herregud, de klager og sutrer,mens folk mister jobben, barn sliter Pyskisk og får nesten ikke kan være på fritidaktiviter og med venner.. risikogruppen folk sitter for det meste ensomme, Nei ikke synd på de altså

Anonymkode: 408bb...ecf

For å "forsvare" den gjengen nede på Granka, så har de ikke vært der på ferie. DE bor dere deler av året grunnet helseutfordringer o.l Ingen kommer til Granka på chartertur da INGEN selskaper har turer til granka! Så det blir helt feil å sette de i bås.

Har selv vært der over flere uker grunnet utfordringer hos barna og da i regi av Rikshospitalet. Så alt er ikke fyll, Petterød rød mix og spetakkel.

Og vil legge til at det generelt lite smitte på de øyene og vil påstå at de hadde hatt det bedre hjemme i eget hus i 10 dager. Kan aldri tenke meg at Norge skal klarer huse 40.000 som har vært i utlandet i påsken uten at det byr på utfordringer. Det er ikke nok hotelle rett og slett.

Nekt heller de som på liv og DØD skal reise hjem til landa sine, være seg Somalia, pakistan m.m De har ingenting hjemme å gjøre og kom ikke med tåredryppende historien om at mor og far er døende. Da får de bosette seg der nede og ta seg av de. Men stemmer det, det finnes ikke NAV å forsørge de. Eneste disse utlendingene skjønner er hva de har krav på i Norge men ikke lese seg opp om regler vedr korona.  Da kan de plutselig ikke norsk

Anonymkode: 7d068...09e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For å "forsvare" den gjengen nede på Granka, så har de ikke vært der på ferie. DE bor dere deler av året grunnet helseutfordringer o.l Ingen kommer til Granka på chartertur da INGEN selskaper har turer til granka! Så det blir helt feil å sette de i bås.

Har selv vært der over flere uker grunnet utfordringer hos barna og da i regi av Rikshospitalet. Så alt er ikke fyll, Petterød rød mix og spetakkel.

Og vil legge til at det generelt lite smitte på de øyene og vil påstå at de hadde hatt det bedre hjemme i eget hus i 10 dager. Kan aldri tenke meg at Norge skal klarer huse 40.000 som har vært i utlandet i påsken uten at det byr på utfordringer. Det er ikke nok hotelle rett og slett.

Nekt heller de som på liv og DØD skal reise hjem til landa sine, være seg Somalia, pakistan m.m De har ingenting hjemme å gjøre og kom ikke med tåredryppende historien om at mor og far er døende. Da får de bosette seg der nede og ta seg av de. Men stemmer det, det finnes ikke NAV å forsørge de. Eneste disse utlendingene skjønner er hva de har krav på i Norge men ikke lese seg opp om regler vedr korona.  Da kan de plutselig ikke norsk

Anonymkode: 7d068...09e

Jeg ser ikke noe galt i at de flytter dit, men slik situasjonen er nå må de bare godta at de må i karantene hvis de absolutt må hjem nå. Det er ikke nødvendig å reise til Norge nå.

Anonymkode: 39154...2ec

• Opprett ny...