Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Del Skrevet 24. mars 2021 Folk dør jo hele tiden, så hvorfor er det verre å dø av korona? https://radioh.no/et-barn-far-intensivbehandling-pa-koronaavdelingen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook Barn på 6 år intensivbehandles for korona - litt svinn må man regne med? Åpne landet, de sterkeste overlever uansett? Anonymkode: 4560f...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Folk dør jo hele tiden, så hvorfor er det verre å dø av korona? https://radioh.no/et-barn-far-intensivbehandling-pa-koronaavdelingen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook Barn på 6 år intensivbehandles for korona - litt svinn må man regne med? Åpne landet, de sterkeste overlever uansett? Anonymkode: 4560f...67d To jenter tidlig i tenårene døde av influensa i februar 2020. Og så? Det er like tragisk alt sammen. Barn dør daglig av kreft, i krybbedød, av diverse virus, hjernehinnebetennelse, ulykker, mishandling fra foreldre og så videre. Hvert dødsfall er tragisk, og enkelte ganger dør barn av ganske så ufarlige og vanlige virus, som diverse magevirus, influensa, virus som forårsaker lungebetennelse og så videre. Enkelte ganger dør barn uten noen årsak, dvs. krybbedød. ETT barn på intensivavdeling med korona betyr ikke at viruset dreper små barn i hopetall. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): To jenter tidlig i tenårene døde av influensa i februar 2020. Og så? Det er like tragisk alt sammen. Barn dør daglig av kreft, i krybbedød, av diverse virus, hjernehinnebetennelse, ulykker, mishandling fra foreldre og så videre. Hvert dødsfall er tragisk, og enkelte ganger dør barn av ganske så ufarlige og vanlige virus, som diverse magevirus, influensa, virus som forårsaker lungebetennelse og så videre. Enkelte ganger dør barn uten noen årsak, dvs. krybbedød. ETT barn på intensivavdeling med korona betyr ikke at viruset dreper små barn i hopetall. Anonymkode: 57872...4d7 Men er det greit å kutte restriksjonene og åpne opp alt? Vil det bli fler eller færre barn som dør av det? Anonymkode: 4560f...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men er det greit å kutte restriksjonene og åpne opp alt? Vil det bli fler eller færre barn som dør av det? Anonymkode: 4560f...67d Har noen i denne tråden noen gang sagt at vi skal åpne opp ALT? Nei. Det jeg er imot, er skremselspropaganda, der tilfellet av ETT barn på 6 år som er lagt inn på intensiven med korona hauses opp som en sensasjon. Samtidig som det ligger masse barn på intensiven rundt omkring i landet med andre sykdommer, uten at noen reagerer. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har noen i denne tråden noen gang sagt at vi skal åpne opp ALT? Nei. Det jeg er imot, er skremselspropaganda, der tilfellet av ETT barn på 6 år som er lagt inn på intensiven med korona hauses opp som en sensasjon. Samtidig som det ligger masse barn på intensiven rundt omkring i landet med andre sykdommer, uten at noen reagerer. Anonymkode: 57872...4d7 Så da gjør det ikke noe at det dør noen ekstra av korona? Fordi det dør barn uansett? Jeg tenker litt motsatt, jeg. Siden det er så mange sykdommer man ikke kan skåne seg for , får man følge de tiltak som blir gjort så man kan forhindre unødvendig dødsfall - spesielt hos barn. Anonymkode: 4560f...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Så da gjør det ikke noe at det dør noen ekstra av korona? Fordi det dør barn uansett? Jeg tenker litt motsatt, jeg. Siden det er så mange sykdommer man ikke kan skåne seg for , får man følge de tiltak som blir gjort så man kan forhindre unødvendig dødsfall - spesielt hos barn. Anonymkode: 4560f...67d Nå er det ingen barn i denne artikkelen som har dødd. Å bli innlagt på intensiven er ikke det samme som 100 prosent sjanse for dødsfall. Donerer du mat til barn i afrikanske land som dør av sult i hopetall? Vi har vaksine mot sult. Det heter mat. Det er enkelt å distribuere mange matvarer, og det koster lite med prisene som er i området hvis det er folk fra I-land som betaler. Men neida, det gjør du selvfølgelig ikke. For sultedød er ikke spennende eller sensasjonelt, slik korona er. La meg snu på det du sier - jeg kjenner to ungdommer som har tatt livet sitt de siste 3 månedene fordi ensomhet, isolasjon og i det ene tilfellet også arbeidsledighet uten kompensasjon førte til at de ikke orket mer. Så da spør jeg - så da gjør det ikke noe at det dør noen ekstra i selvmord? Fordi det dør ungdom uansett? Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Nå er det ingen barn i denne artikkelen som har dødd. Å bli innlagt på intensiven er ikke det samme som 100 prosent sjanse for dødsfall. Donerer du mat til barn i afrikanske land som dør av sult i hopetall? Vi har vaksine mot sult. Det heter mat. Det er enkelt å distribuere mange matvarer, og det koster lite med prisene som er i området hvis det er folk fra I-land som betaler. Men neida, det gjør du selvfølgelig ikke. For sultedød er ikke spennende eller sensasjonelt, slik korona er. La meg snu på det du sier - jeg kjenner to ungdommer som har tatt livet sitt de siste 3 månedene fordi ensomhet, isolasjon og i det ene tilfellet også arbeidsledighet uten kompensasjon førte til at de ikke orket mer. Så da spør jeg - så da gjør det ikke noe at det dør noen ekstra i selvmord? Fordi det dør ungdom uansett? Anonymkode: 57872...4d7 Man kan bidra til å kontrollere viruset ved å følge restriksjonene. Det er grusomt og tragisk at unge mennesker ikke orker mer. Det er likevel ikke grunn nok til å slippe viruset løs. Alle liv er viktige. Det jobbes mot fattigdom. Det jobbes mot barnearbeid. Det jobbes mot slaveri. Det jobbes mot selvmord. Det jobbes mot kreft. Det jobbes mot bilulykker. Det jobbes mot drukningsulykker. Og det jobbes mot korona. Men det er bare vedr korona noen setter seg over fagfolk. Det er bare vedr korona man setter liv opp mot liv. Jeg tror det er mange som vil se tilbake på denne tiden og bare føle skam. Skam fordi de kun ser seg selv og sine behov. Seg selv og sin følelse av avmakt. De evner ikke å se det store bildet. Og det må de leve med. Anonymkode: 4560f...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Del Skrevet 24. mars 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Man kan bidra til å kontrollere viruset ved å følge restriksjonene. Det er grusomt og tragisk at unge mennesker ikke orker mer. Det er likevel ikke grunn nok til å slippe viruset løs. Alle liv er viktige. Det jobbes mot fattigdom. Det jobbes mot barnearbeid. Det jobbes mot slaveri. Det jobbes mot selvmord. Det jobbes mot kreft. Det jobbes mot bilulykker. Det jobbes mot drukningsulykker. Og det jobbes mot korona. Men det er bare vedr korona noen setter seg over fagfolk. Det er bare vedr korona man setter liv opp mot liv. Jeg tror det er mange som vil se tilbake på denne tiden og bare føle skam. Skam fordi de kun ser seg selv og sine behov. Seg selv og sin følelse av avmakt. De evner ikke å se det store bildet. Og det må de leve med. Anonymkode: 4560f...67d Nei, det jobbes ikke nok for forebygging av selvmord, depresjoner hos unge og unges psykiske helse. Det er ingenting faktisk som er blitt gjort for å avhjelpe ungdommens utfordringer under koronatiltak. Nei, jeg vil ikke føle skam for at jeg deltok i diskusjoner og stilte spørsmål. Det handler ikke om mine behov, da jeg ikke er blitt nevneverdig berørt av korona. Men jeg ser at mange sliter så mye at de snart ikke orker mer, men det er ingen hjelp å få noe sted. Og ja, det er kun ved korona man setter liv mot liv, og har nullvisjon mot sykdom og død. Alt annet er det normalt at folk blir syke av og dør. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #9 Del Skrevet 25. mars 2021 The trolley problem, og takk og lov at jeg ikke har ansvar for å ta disse vurderingene 🙏🏻 Et kjempeproblem at avgjørelsene må tas uten tilgjengelig statistikk. Ett barn på sykehuset er lett å måle, hva som skjer med tusenvis av barn bak lukkede dører, ikke fullt så lett å måle. Sett i verdenssammenheng har vi absolutt et velfungerende samarbeid mellom styrende makt og faginstanser. De vil også gjøre feil, men den røde tråder er nok mer riktig enn feil her. Kanskje en av største utfordringene med diskusjoner her inne er når den generaliserende delen av hjernen avsporer tråder til å bli både personangrep, krasse svar og til tider beskyldinger og skjellsord. Det burde være helt uproblematisk å ta frem problemstillinger og diskutere de saklig, men det ser vi mange eksempler på ikke fungerer på dette forumet (sikkert mange andre forum også). Å se at konsekvenser rammer skjevt og at kompensasjon ikke henger sammen med pålagte tiltak, betyr ikke automatisk at man ønsker å gå for en brasiliansk løsning. Vi ser også at fagforbund og faginstanser innen flere felt går ut med kritikk og påpeker skjevhet og tilfeller der tiltakene ikke kan begrunnes som forholdsmessig. I et demokratisk land er det helt nødvendig at vi kan belyse og diskutere, legge press på regjeringen slik opposisjonen gjorde i vinter. Det er nødvendig at det er transparent og blir vurdert. Så får vi med i denne pakken noen Kari Jaquesson og andre som bare skaper støy, da er det viktig å tune hodet litt og lære seg å skille det useriøse fra det seriøse. Hva som er riktig valg eller ikke, vet vi ikke hundre prosent ennå. Får vi vaksinert raskt nok (ikke bare rike land) og kan gjenåpne, var det mest sannsynlig riktig å stramme inn til dette var på plass. Muterer viruset og blir vaksineresistent, kan det være vi blir tvunget til å akseptere ett visst svinn og at vi bare har utsatt det uunngåelige. Alt ligger i ordet forholdsmessig og fasiten ligger nok mange år frem i tid. Anonymkode: ddbe6...5f3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): The trolley problem, og takk og lov at jeg ikke har ansvar for å ta disse vurderingene 🙏🏻 Et kjempeproblem at avgjørelsene må tas uten tilgjengelig statistikk. Ett barn på sykehuset er lett å måle, hva som skjer med tusenvis av barn bak lukkede dører, ikke fullt så lett å måle. Sett i verdenssammenheng har vi absolutt et velfungerende samarbeid mellom styrende makt og faginstanser. De vil også gjøre feil, men den røde tråder er nok mer riktig enn feil her. Kanskje en av største utfordringene med diskusjoner her inne er når den generaliserende delen av hjernen avsporer tråder til å bli både personangrep, krasse svar og til tider beskyldinger og skjellsord. Det burde være helt uproblematisk å ta frem problemstillinger og diskutere de saklig, men det ser vi mange eksempler på ikke fungerer på dette forumet (sikkert mange andre forum også). Å se at konsekvenser rammer skjevt og at kompensasjon ikke henger sammen med pålagte tiltak, betyr ikke automatisk at man ønsker å gå for en brasiliansk løsning. Vi ser også at fagforbund og faginstanser innen flere felt går ut med kritikk og påpeker skjevhet og tilfeller der tiltakene ikke kan begrunnes som forholdsmessig. I et demokratisk land er det helt nødvendig at vi kan belyse og diskutere, legge press på regjeringen slik opposisjonen gjorde i vinter. Det er nødvendig at det er transparent og blir vurdert. Så får vi med i denne pakken noen Kari Jaquesson og andre som bare skaper støy, da er det viktig å tune hodet litt og lære seg å skille det useriøse fra det seriøse. Hva som er riktig valg eller ikke, vet vi ikke hundre prosent ennå. Får vi vaksinert raskt nok (ikke bare rike land) og kan gjenåpne, var det mest sannsynlig riktig å stramme inn til dette var på plass. Muterer viruset og blir vaksineresistent, kan det være vi blir tvunget til å akseptere ett visst svinn og at vi bare har utsatt det uunngåelige. Alt ligger i ordet forholdsmessig og fasiten ligger nok mange år frem i tid. Anonymkode: ddbe6...5f3 Dette. Her på forumet har enkeltbrukere tatt på seg oppgaven å stilne alle røster som stiller kritiske spørsmål, problematiserer, reflekterer og ser helhetsbildet. De sier at sårbare barn hadde det jævlig også før pandemien, uten at noen gjorde noe som helst. Det samme med psykisk syke. Erna spør om de som nå sliter med å få mat på bordet, hadde råd til det før mars 2020. Dette er total ansvarsfraskrivelse. De avfeier reelle problemer med å skyve dem under teppet og late som de ikke finnes. Riktig håndtering av dette hadde vært spørsmål om hvilke tiltak som er blitt satt inn nå som alle barnevernsansatte sitter hjemme i stua, hva som er blitt gjort for å avdekke barn som sliter når de ikke lenger møter noen osv. Barnevernet har ropt varsku om at antall meldinger har gått drastisk ned det siste året, og det betyr ikke at det er blitt mindre mishandling. Siden det nå er anbefaling om å være isolert med sin egen familie, er det ikke lenger noen som kan fange opp mishandlingen. Foreldre blir mer frustrert av isolasjon og stresset med hjemmekontor, og de som før hadde voldelige tendenser kan ha blitt tippet over nå og startet mishandlingen. Tallene fra polet viser at folk generelt drikker mer, men det gjøres ikke noe med det. Det gjøres heller ikke noe for å styrke psykolog- og psykiatertilbud til barn og ungdom nå som man trenger det mer enn aldri før. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #11 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Nå er det ingen barn i denne artikkelen som har dødd. Å bli innlagt på intensiven er ikke det samme som 100 prosent sjanse for dødsfall. Donerer du mat til barn i afrikanske land som dør av sult i hopetall? Vi har vaksine mot sult. Det heter mat. Det er enkelt å distribuere mange matvarer, og det koster lite med prisene som er i området hvis det er folk fra I-land som betaler. Men neida, det gjør du selvfølgelig ikke. For sultedød er ikke spennende eller sensasjonelt, slik korona er. La meg snu på det du sier - jeg kjenner to ungdommer som har tatt livet sitt de siste 3 månedene fordi ensomhet, isolasjon og i det ene tilfellet også arbeidsledighet uten kompensasjon førte til at de ikke orket mer. Så da spør jeg - så da gjør det ikke noe at det dør noen ekstra i selvmord? Fordi det dør ungdom uansett? Anonymkode: 57872...4d7 Enkelt å distribuere mat i sultrammede land? Eh, du følger med skjønner jeg... Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #12 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Enkelt å distribuere mat i sultrammede land? Eh, du følger med skjønner jeg... Anonymkode: 87a3f...4c7 Hvis man hadde villet det nok, kunne man ha fått det til, ja. Man får jo til masse annet som virker umulig til å begynne med. Mennesker har landet på månen og gått ut i det åpne verdensrommet, men å gi mat til sultende barn er visst komplett umulig. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis man hadde villet det nok, kunne man ha fått det til, ja. Man får jo til masse annet som virker umulig til å begynne med. Mennesker har landet på månen og gått ut i det åpne verdensrommet, men å gi mat til sultende barn er visst komplett umulig. Anonymkode: 57872...4d7 Skjønner du ingenting av der som foregår i disse landene? Tror du at det er bare sult som er problemet? Ikke styret av landet, soldater og regimer som hindrer nødhjelp osv? Foreslår at du begynner å se nyheter og åpne nettaviser. Få opp øya bittelitt.... Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #14 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Skjønner du ingenting av der som foregår i disse landene? Tror du at det er bare sult som er problemet? Ikke styret av landet, soldater og regimer som hindrer nødhjelp osv? Foreslår at du begynner å se nyheter og åpne nettaviser. Få opp øya bittelitt.... Anonymkode: 87a3f...4c7 https://www.aftenposten.no/verden/i/QoQLnW/sultkatastrofe-kan-foelge-koronaviruset Hvilke soldater og regime hindrer nødhjelp til Etiopia, et land der man har høyest forekomst av kvinner i politiske styrer i hele Afrika? Hva med Nigeria og Senegal? Sikkert masse krig i India, Sør-Afrika og Brasil også. Det er vel heller du som ikke leser annet enn DiB hvis du tror at sult kun oppstår i land med militærkupp. Det står i artikkelen jeg linket til at sultedøden ville øke på grunn av pandemien, og at 12 000 mennesker verden over ville dø hver dag. Koronatiltakene genererer også økning i barneekteskap. https://www.nrk.no/urix/rapport_-korona-tvinger-flere-jenter-inn-i-barneekteskap-1.15180273 Men det er sikkert helt greit så lenge ingen barn i Norge noen gang blir innlagt på sykehus med korona. I-landsproblematikk, virkelig. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #15 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): https://www.aftenposten.no/verden/i/QoQLnW/sultkatastrofe-kan-foelge-koronaviruset Hvilke soldater og regime hindrer nødhjelp til Etiopia, et land der man har høyest forekomst av kvinner i politiske styrer i hele Afrika? Hva med Nigeria og Senegal? Sikkert masse krig i India, Sør-Afrika og Brasil også. Det er vel heller du som ikke leser annet enn DiB hvis du tror at sult kun oppstår i land med militærkupp. Det står i artikkelen jeg linket til at sultedøden ville øke på grunn av pandemien, og at 12 000 mennesker verden over ville dø hver dag. Koronatiltakene genererer også økning i barneekteskap. https://www.nrk.no/urix/rapport_-korona-tvinger-flere-jenter-inn-i-barneekteskap-1.15180273 Men det er sikkert helt greit så lenge ingen barn i Norge noen gang blir innlagt på sykehus med korona. I-landsproblematikk, virkelig. Anonymkode: 57872...4d7 Oh my... 🤦 Ja, for du forstår ikke hva problemet er nå midt oppi pandemien? Kondolerer. Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Oh my... 🤦 Ja, for du forstår ikke hva problemet er nå midt oppi pandemien? Kondolerer. Anonymkode: 87a3f...4c7 Veldig saklig og innholdsrikt svar, med masse kilder og bakgrunn. Jeg forstår hva problemet er, men jeg forstår ikke hvorfor det fokuseres ensidig på hver eneste innleggelse og koronadødsfall, mens alt annet avfeies som uviktig. Jeg stiller også spørsmål ved hvor heldig det er ift personvern at oppslag om innleggelse av et barn på intensivavdeling skal stå på avisens førsteside med fete typer. Sist jeg sjekket, ble opplysninger om barns helse regnet som sensitive opplysninger, og foreldrene kunne ikke gi ut disse opplysninger i hytt og vær. Men selvfølgelig, for å skremme befolkningen må man hause opp hver eneste innleggelse og dødsfall. Særlig i begynnelsen var det skikkelig sosialporno med tåredryppende historier om folk på 90-100 år som døde med korona i kroppen, mens det ikke ble skrevet noen ting om barn som har dødd av kreft eller i krybbedød, ungdom som tok selvmord eller barn som døde av skader som følge av foreldrenes mishandling. Jeg har ingen problemer med å se at vi er midt i en pandemi og at vi trenger tiltak. Det jeg har problemer med, er det overveldende fokuset på korona ALENE, der alt annet blir regnet som uviktig og forsvinner. Der psykisk helse under total isolasjon våren 2020 ble ansett som så lite viktig at mange DPS var helt stengt uten mulighet for telefonkonsultasjoner. Der samtlige helsesøstre i kommuner uten smitte ble omdisponert til koronarelaterte oppgaver, slik at ungdom ble stående alene i en situasjon som ingen har opplevd i Norge i fredstid i løpet av de siste 100 årene. Fødende kvinner som må ligge og vri seg på bakken i 10 minusgrader og leke "20 spørsmål" med koronavakten før de kan få lov til å tilkalle fødselshjelp. Kvinne som må føde sine døde trillinger mutters alene av smittevernhensyn. Det jeg også har et problem med, er forsøk på å kneble ethvert innlegg som ikke går på "vi skal alle dø, steng hele samfunnet ned, alt myndighetene gjør er perfekt, se hvor flink jeg er som er mye strengere enn det som er pålagt, jeg har ikke sett familien min på ett år og har det helt perfekt og bra, la la la". Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #17 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette. Her på forumet har enkeltbrukere tatt på seg oppgaven å stilne alle røster som stiller kritiske spørsmål, problematiserer, reflekterer og ser helhetsbildet. De sier at sårbare barn hadde det jævlig også før pandemien, uten at noen gjorde noe som helst. Det samme med psykisk syke. Erna spør om de som nå sliter med å få mat på bordet, hadde råd til det før mars 2020. Dette er total ansvarsfraskrivelse. De avfeier reelle problemer med å skyve dem under teppet og late som de ikke finnes. Riktig håndtering av dette hadde vært spørsmål om hvilke tiltak som er blitt satt inn nå som alle barnevernsansatte sitter hjemme i stua, hva som er blitt gjort for å avdekke barn som sliter når de ikke lenger møter noen osv. Barnevernet har ropt varsku om at antall meldinger har gått drastisk ned det siste året, og det betyr ikke at det er blitt mindre mishandling. Siden det nå er anbefaling om å være isolert med sin egen familie, er det ikke lenger noen som kan fange opp mishandlingen. Foreldre blir mer frustrert av isolasjon og stresset med hjemmekontor, og de som før hadde voldelige tendenser kan ha blitt tippet over nå og startet mishandlingen. Tallene fra polet viser at folk generelt drikker mer, men det gjøres ikke noe med det. Det gjøres heller ikke noe for å styrke psykolog- og psykiatertilbud til barn og ungdom nå som man trenger det mer enn aldri før. Anonymkode: 57872...4d7 Det som forundrer meg mest, er hvordan noen i tilsvarende situasjon som meg, litt trasig hjemmekontor og såre hender, ellers lite rammet av tiltak virkelig, tror det er sammenlignbart med de sakene som belyses som langt mer problematisk. Vi er alle lei og slitne, ta deg sammen og slutt å sutre, går igjen. Har registrert at jeg ikke deler oppfatningen til en del her inne, da min umiddelbare tanke er mer at det eneste som går som sutring for er de som sitter trygt og ikke tåler å høre at andre har det verre. Anonymkode: ddbe6...5f3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Veldig saklig og innholdsrikt svar, med masse kilder og bakgrunn. Jeg forstår hva problemet er, men jeg forstår ikke hvorfor det fokuseres ensidig på hver eneste innleggelse og koronadødsfall, mens alt annet avfeies som uviktig. Jeg stiller også spørsmål ved hvor heldig det er ift personvern at oppslag om innleggelse av et barn på intensivavdeling skal stå på avisens førsteside med fete typer. Sist jeg sjekket, ble opplysninger om barns helse regnet som sensitive opplysninger, og foreldrene kunne ikke gi ut disse opplysninger i hytt og vær. Men selvfølgelig, for å skremme befolkningen må man hause opp hver eneste innleggelse og dødsfall. Særlig i begynnelsen var det skikkelig sosialporno med tåredryppende historier om folk på 90-100 år som døde med korona i kroppen, mens det ikke ble skrevet noen ting om barn som har dødd av kreft eller i krybbedød, ungdom som tok selvmord eller barn som døde av skader som følge av foreldrenes mishandling. Jeg har ingen problemer med å se at vi er midt i en pandemi og at vi trenger tiltak. Det jeg har problemer med, er det overveldende fokuset på korona ALENE, der alt annet blir regnet som uviktig og forsvinner. Der psykisk helse under total isolasjon våren 2020 ble ansett som så lite viktig at mange DPS var helt stengt uten mulighet for telefonkonsultasjoner. Der samtlige helsesøstre i kommuner uten smitte ble omdisponert til koronarelaterte oppgaver, slik at ungdom ble stående alene i en situasjon som ingen har opplevd i Norge i fredstid i løpet av de siste 100 årene. Fødende kvinner som må ligge og vri seg på bakken i 10 minusgrader og leke "20 spørsmål" med koronavakten før de kan få lov til å tilkalle fødselshjelp. Kvinne som må føde sine døde trillinger mutters alene av smittevernhensyn. Det jeg også har et problem med, er forsøk på å kneble ethvert innlegg som ikke går på "vi skal alle dø, steng hele samfunnet ned, alt myndighetene gjør er perfekt, se hvor flink jeg er som er mye strengere enn det som er pålagt, jeg har ikke sett familien min på ett år og har det helt perfekt og bra, la la la". Anonymkode: 57872...4d7 Du forstår jo ikke.... masse bla bla og ingen forståelse. Hvorfor skal de ikke kunne skrive om barn med korona? Det er jo nettopp en av argumentene som brukes mot tiltak, at bare gamle blir syke. Da må jo folk få vite at det er feil. Du virker låst fast i ett spor og ditt syn. Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Du forstår jo ikke.... masse bla bla og ingen forståelse. Hvorfor skal de ikke kunne skrive om barn med korona? Det er jo nettopp en av argumentene som brukes mot tiltak, at bare gamle blir syke. Da må jo folk få vite at det er feil. Du virker låst fast i ett spor og ditt syn. Anonymkode: 87a3f...4c7 Har du hørt om perspektiv? Gi deg nå. Du har tapt diskusjonen så det synger. Kanskje ta til deg litt av hva anonym ...4d7 skriver. Hun har så rett, så rett. Anonymkode: 7f68c...a53 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du forstår jo ikke.... masse bla bla og ingen forståelse. Hvorfor skal de ikke kunne skrive om barn med korona? Det er jo nettopp en av argumentene som brukes mot tiltak, at bare gamle blir syke. Da må jo folk få vite at det er feil. Du virker låst fast i ett spor og ditt syn. Anonymkode: 87a3f...4c7 Neida, jeg er ikke låst. Det er de som KUN tenker korona og har gjort det i ett år, som har låst seg fast og fått tunnelsyn. Jeg har for øvrig ikke brukt det argumentet du nevner mot alle tiltak. Men faktum er at det VANLIGVIS gamle som blir veldig syke. Sånne saker som i artikkelen er et veldig snevert unntak fra den store hovedregelen. Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #21 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Har du hørt om perspektiv? Gi deg nå. Du har tapt diskusjonen så det synger. Kanskje ta til deg litt av hva anonym ...4d7 skriver. Hun har så rett, så rett. Anonymkode: 7f68c...a53 Nei, hun har ikke det. Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #22 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Neida, jeg er ikke låst. Det er de som KUN tenker korona og har gjort det i ett år, som har låst seg fast og fått tunnelsyn. Jeg har for øvrig ikke brukt det argumentet du nevner mot alle tiltak. Men faktum er at det VANLIGVIS gamle som blir veldig syke. Sånne saker som i artikkelen er et veldig snevert unntak fra den store hovedregelen. Anonymkode: 57872...4d7 Har du ikke lest nyheter de siste dagene?? Nå er det nettopp yngre mennesker som blir innlagt. Ta av skylappene dine. Er du Jaqueson fan? Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #23 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Har du ikke lest nyheter de siste dagene?? Nå er det nettopp yngre mennesker som blir innlagt. Ta av skylappene dine. Er du Jaqueson fan? Anonymkode: 87a3f...4c7 Hvilke skylapper og hvem er Jaqueson? Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #24 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvilke skylapper og hvem er Jaqueson? Anonymkode: 57872...4d7 Du har virkelig ikke fulgt med nei. Anonymkode: 87a3f...4c7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2021 #25 Del Skrevet 25. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du har virkelig ikke fulgt med nei. Anonymkode: 87a3f...4c7 På hva da? Hvem er denne Jaqueson, egentlig? Politiker, lege eller forsker? Hva sier han? Benekter han korona, er imot vaksiner, mener at jorda er flat - hva er det jeg skal liksom være fan av? Anonymkode: 57872...4d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415747-fremdeles-m%C3%A5-man-bare-regne-med-litt-svinn/#findComment-149514972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg