Gå til innhold

Anbefalte innlegg

On 3/23/2021 at 8:01 PM, Anonym bruker said:

Er folk helt idioter?

Anonymkode: 4c500...736

ja tydeligvis,men er vel ikke sikkert alle gidder nå, så lenge de må på karantene hotellet i 7 dager eller var det 10

Anonymkode: 3cd1c...950

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Denne var jo tåredryppende

https://www.tv2.no/a/13904412

Anonymkode: 7dcd7...229

Det hadde vært tåredryppende for min samboer, da han mest sannsynlig ville måtte dra på karantenehotell etter samvær med barnet sitt i utlandet. Vi har enda ikke fått klarhet i hva som er "fastsatt eller avtalt samvær", selv om jeg har ringt ned forskjellige instanser. Har lest saken om danske Hanne som måtte på karantenehotell etter samvær med barna i Danmark, fordi myndighetene trodde at hun i tillegg til samværet kunne gjøre andre ting. 

Samboeren min har i dag ingen fast skriftlig fast avtale med eksen. Både fordi det ikke er mulig å avtale noe når grensene i begge land stenges og åpnes, restriksjonene endres hele tiden, og man vet ikke om reglene som gjaldt da man dro ikke endrer seg når man kommer tilbake. Da kan man risikere å miste jobben sin og få en svær regning for karantenehotell og bytte av flybilletter. Samværet er heller ikke fastsatt ved dom. Det de har, er løse muntlige avtaler om at nå kommer han, kanskje litt skriveri på Messenger og så videre.

Ifølge den nasjonale koronatelefonen holder ikke dette for å regnes som "fastsatt eller avtalt samvær", da slik avtale må være skriftlig, i offisiell form. Helsedirektoratet sier noe annet, men vi tør ikke å stole på det. Så han har bestemt seg for å droppe reisen. Han har ingen mulighet for hjemmekontor, og heller ikke råd til å sitte på karantenehotell, sulte (han er allergiker) og eventuelt bli smittet av korona eller noe annet. Så han vet ikke når han får sett barnet sitt igjen.

Anonymkode: 2b488...423

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært tåredryppende for min samboer, da han mest sannsynlig ville måtte dra på karantenehotell etter samvær med barnet sitt i utlandet. Vi har enda ikke fått klarhet i hva som er "fastsatt eller avtalt samvær", selv om jeg har ringt ned forskjellige instanser. Har lest saken om danske Hanne som måtte på karantenehotell etter samvær med barna i Danmark, fordi myndighetene trodde at hun i tillegg til samværet kunne gjøre andre ting. 

Samboeren min har i dag ingen fast skriftlig fast avtale med eksen. Både fordi det ikke er mulig å avtale noe når grensene i begge land stenges og åpnes, restriksjonene endres hele tiden, og man vet ikke om reglene som gjaldt da man dro ikke endrer seg når man kommer tilbake. Da kan man risikere å miste jobben sin og få en svær regning for karantenehotell og bytte av flybilletter. Samværet er heller ikke fastsatt ved dom. Det de har, er løse muntlige avtaler om at nå kommer han, kanskje litt skriveri på Messenger og så videre.

Ifølge den nasjonale koronatelefonen holder ikke dette for å regnes som "fastsatt eller avtalt samvær", da slik avtale må være skriftlig, i offisiell form. Helsedirektoratet sier noe annet, men vi tør ikke å stole på det. Så han har bestemt seg for å droppe reisen. Han har ingen mulighet for hjemmekontor, og heller ikke råd til å sitte på karantenehotell, sulte (han er allergiker) og eventuelt bli smittet av korona eller noe annet. Så han vet ikke når han får sett barnet sitt igjen.

Dette er ikke ansett som nødvendig reise?

Trist situasjon - men blant de 40.000 som tenker å reise så er nok ikke brorparten slike reiser. 

Det folk ikke ser ut til å forstå er at når så mange ikke ser det som nødvendig å følge anbefalingene så blir det laaaaangvarige restriksjoner, og dermed lengre før din samboer får treffe barna sine. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Dette er ikke ansett som nødvendig reise?

Trist situasjon - men blant de 40.000 som tenker å reise så er nok ikke brorparten slike reiser. 

Det folk ikke ser ut til å forstå er at når så mange ikke ser det som nødvendig å følge anbefalingene så blir det laaaaangvarige restriksjoner, og dermed lengre før din samboer får treffe barna sine. 

Nei, grunnen til at han ikke får sett barnet sitt er fordi reglene blir tolket forskjellig fra sted til sted og avhengig av hvilken toller eller politimann som er på jobb når han passerer grensa. Når myndighetene er uenige meg seg selv, er det umulig å finne ut av det. Klare, entydige regler hadde gjort at mange foreldre ville ha mulighet til å besøke barna sine. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 23.3.2021 den 20.18):

Min samboer drar for å besøke barnet sitt. Han slipper også karantenehotell, da hans reise anses nødvendig. Verken idiot eller egoist, bare helt vanlig far. 

Hva? Så han trenger ikke å gå i karantene fordi hans reise er nødvendig? Hvor er logikken hen????

Anonymkode: d370f...ce3

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva? Så han trenger ikke å gå i karantene fordi hans reise er nødvendig? Hvor er logikken hen????

Anonymkode: d370f...ce3

Sånn er det jo for de som kan dokumentere at det er arbeidsreiser og

Anonymkode: 50266...d5b

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Mange av dem som har arbeidsreiser må i karantene. Jordbruksarbeiderene må for eksempel i karantene.

Anonymkode: e45e5...8d0

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ellers blir det umulig for ham å gjennomføre samværet. Hensyn til barnets beste. 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Denne var jo tåredryppende

https://www.tv2.no/a/13904412

Når man er så tvers gjennom suppegjøk at man drar til Dubai, fortjener man en uke innelåst i etterkant uansett om det er pandemi eller ikke.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ellers blir det umulig for ham å gjennomføre samværet. Hensyn til barnets beste. 

Barnets beste?? Det hadde vel vært å bo i samme land som barnet????

Anonymkode: 4260b...00f

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Barnets beste?? Det hadde vel vært å bo i samme land som barnet????

Anonymkode: 4260b...00f

Verken barnet eller faren valgte det. Dessverre. Og bruk av 100 stk spørsmålstegn er fullstendig unødvendig. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Pfff. Hadde det vært fokuset så hadde han bodd der barnet bor.

Anonymkode: 135b6...408

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Pfff. Hadde det vært fokuset så hadde han bodd der barnet bor.

Nei. Han og eksen er skilt, så han kan ikke bo sammen med eksen, som attpåtil har ny mann. Han bor 30 km fra eksen. Ikke uvanlig situasjon for skilte foreldre der begge to bor i Norge. Si meg, hva er forskjellen mellom å bo i Asker og Drammen, og å bo med samme avstand, men med en grense imellom? Han er så uheldig at det går landegrense mellom ham og barnets mor. Avstanden er 30 km, altså rundt 25 minutter med bil. Er det så uvanlig da? 

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Er det noen som har eksempler litt utenom dette ene som har blitt diskutert i mesteparten av tråden? Hvorfor reiser man ut av landet? 

En trenger ferie så klart! Sol og sommer 😍😍

Anonymkode: 248e4...92c

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor det? 

Anonymkode: 63388...0e7

"Hun erkjenner at hennes egen reise kanskje ikke var så nødvendig, men at behandlingen på Gardermoen får strykkarakter". Pinlig kjerring. Sikkert russer.

Foreldrene mine må ned å se til huset. De har et lite hus i en bortgjemt landsby, og gubben som pleier å se til det har fått kreft og kan ikke passe det mer. Foreldrene mine har ikke vært der på 1,5 år. Nå drar de. De følger alle regler og påbud. 

Anonymkode: 07387...a13

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrene mine må ned å se til huset. De har et lite hus i en bortgjemt landsby, og gubben som pleier å se til det har fått kreft og kan ikke passe det mer. Foreldrene mine har ikke vært der på 1,5 år. Nå drar de. De følger alle regler og påbud. 

Anonymkode: 07387...a13

Og det er mange slike situasjoner. Når myndighetene definerer kun avtalt og fastsatt samvær med egne barn, besøk av terminale pasienter og jobb som eneste nødvendig formål, blir det en del reiser som de regner som unødvendige, men som er strengt nødvendige for folk flest. For eksempel, se sin egen partner, sine barn over 18 år, syke familiemedlemmer som ikke er terminale og trenger hjelp, vedlikehold av huset for å slippe at man taper millionbeløp og lignende.

Det er helt greit at man må på karantenehotell. Men forholdene på hotellet må tilsvare minstestandard og ikke være dårligere enn i høyrisikofengsel. Ingen mener vel at innsatte skal få maten servert på gulvet som en hund, ikke bli opplyst om sine rettigheter eller utsatt for det andre som foregår på hotellene. Folk som drar på karantenehotell etter reiser i utlandet er altså verre enn mordere og dem som voldtar barn etter deres syn. Vakkert.

• Opprett ny...