Gå til innhold

Medarbeidersamtale og lønnsøkning.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nettopp.

Blir så lei av at enkelte må si noe bare for å si noe.

Det er samme person som løp inn og slang ut at hun syntes HI skulle ta opp lønn på medarbeidersamtale 🙄

Håper du er litt kritisk til svarene du får her inne, HI. 

Anonymkode: dd356...fdd

Jeg kan nok mer en del mer enn deg her, selv om du ikke ser ut til å forstå det. Din erfaring fra ett eller to arbeidssteder er ikke ensbetydende med at det er slik det fungerer generelt. Dersom tillitsvalgte ikke har fått de kursene de behøver for å kjenne sin rolle, eller de på tross av kjennskap til dette gjør noe utover sitt mandat, så betyr ikke det at det er riktig, men at det har blitt etablert en ukultur.

Anonymkode: a6b33...79e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. De er faktisk pliktige til å avstå fra dette, med mindre det er grunn til å mistenke feil innplassering i lønnstrinn eller usaklig forskjellsbehandling/diskriminering (med andre ord juridisk grunnlag for forhandlinger, ikke et ønske om høyere lønn).

Skulle virkelig tatt seg ut om en fagforening tok på seg å forhandle lønn på vegne av enkeltpersoner som ikke turte å gjøre det selv.

Det er ihvertfall helt vanlig praksis i kommunen her. Selvsagt ikke for enkeltpersoner som uten videre kommer på at de har lyst på mer lønn, men for enkeltpersoner som har en sak. Vil gjerne se noen kilder/dokumentasjon på at dette ikke er tillatt.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (34 minutter siden):

Vil gjerne se noen kilder/dokumentasjon på at dette ikke er tillatt.

Tenkte det samme.

Jeg jobber i en STOR organisasjon med mange tusen ansatte, hvor fagforeningen er den som passer på at alt går riktig for seg. Det er de som forhandler stillingskoder og lønn for medlemmene sine.

Gleder meg til å se kildene AB 79e.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (41 minutter siden):

Det er ihvertfall helt vanlig praksis i kommunen her. Selvsagt ikke for enkeltpersoner som uten videre kommer på at de har lyst på mer lønn, men for enkeltpersoner som har en sak. Vil gjerne se noen kilder/dokumentasjon på at dette ikke er tillatt.

Kanskje du skulle lese innlegget du kommenterte en gang til? 

Anonymkode: f74ab...65e

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tenkte det samme.

Jeg jobber i en STOR organisasjon med mange tusen ansatte, hvor fagforeningen er den som passer på at alt går riktig for seg. Det er de som forhandler stillingskoder og lønn for medlemmene sine.

Gleder meg til å se kildene AB 79e.

Selvfølgelig forhandler de stillingskode og lønn for medlemmene d’sine, SOM GRUPPE, ikke som enkeltindivider. De forhandler kun lønn for enkeltindivider hvor det er helt spesielle forhold som tilsier det. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selve tråden handler jo om en som har en sak. Ergo er det selvfølgelig det vi diskuterer. Kanskje dere skal begynne å følge med? 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig forhandler de stillingskode og lønn for medlemmene d’sine, SOM GRUPPE, ikke som enkeltindivider. De forhandler kun lønn for enkeltindivider hvor det er helt spesielle forhold som tilsier det. 

Nei, det stemmer altså ikke. Ellers hadde jo både jeg og HI fått opprykk hver gang andre med samme kvalifikasjoner og oppgaver fikk det. Snart på tide å bruke hodet?

Nei, det stemmer altså ikke. Ellers hadde jo både jeg og HI fått opprykk hver gang andre med samme kvalifikasjoner og oppgaver fikk det. Snart på tide å bruke hodet?

Nei. Det er ingen automatikk i at alle får opprykk i lønn når en eller to får det. Det er forskjell på individuell avlønning og tariff. 

Kanskje du skulle følge din egen oppfording og bruke hodet selv??

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selve tråden handler jo om en som har en sak. Ergo er det selvfølgelig det vi diskuterer. Kanskje dere skal begynne å følge med? 

Hun har gode argumenter ift lønnsøkning, men det er ikke gitt at hun har noen sak ift å få hjelp av fagforeningen, nei. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Det er ingen automatikk i at alle får opprykk i lønn når en eller to får det. Det er forskjell på individuell avlønning og tariff. 

Kanskje du skulle følge din egen oppfording og bruke hodet selv??

Nettopp, det er jo dette vi forsøker å si. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun har gode argumenter ift lønnsøkning, men det er ikke gitt at hun har noen sak ift å få hjelp av fagforeningen, nei. 

Jo, det er jo det hun har. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nettopp, det er jo dette vi forsøker å si. 

Og det jeg prøver å si, er at bortsett fra minstelønnssatser BURDE det ikke være sånn heller. 

Annonse

Og det jeg prøver å si, er at bortsett fra minstelønnssatser BURDE det ikke være sånn heller. 

Er helt enig. Ikke desto mindre er det enkelte steder at det er fagforeningen som forhandler. Ikke minst er det offentlige forpliktet ifht lønn og rettferdighet, likestilling etc. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er helt enig. Ikke desto mindre er det enkelte steder at det er fagforeningen som forhandler. Ikke minst er det offentlige forpliktet ifht lønn og rettferdighet, likestilling etc. 

Ja. Men her er det ikke snakk om garantilønn/minstelønn. De er ikke forpliktet til å lønne alle likt, de er forpliktet til å lønne folk minimum tariff. Det er noe helt annet. Rettferdighet betyr ikke nødvendigvis lik lønn. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Men her er det ikke snakk om garantilønn/minstelønn. De er ikke forpliktet til å lønne alle likt, de er forpliktet til å lønne folk minimum tariff. Det er noe helt annet. Rettferdighet betyr ikke nødvendigvis lik lønn. 

Nei, men HI sier hun jobber med lønn. Tenker da at hun jobber i en større bedrift. Er den offentlig så kan det meget godt tenkes at den har en fagforening som sitter som hauker og passer på at kvinner får like mye som menn. Det er man lovpålagt i det offentlige. Hvorfor skulle da ikke HI være den som nyter godt av det?

Politikk kan du ta et annet sted, her snakker vi om lønnsforhandlinger, da kan man bruke hvilken taktikk man selv finner for godt.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis det ser ut til å være gjennomgående lønnsforskjeller i firmaer som mest ser ut til å handle om diskriminering på grunnlag av hudfarge, kjønn e.l., så kan både fagforeninger og Likestillings- og Diskrimineringsombud gjøre en vurdering.

Det er ikkje diskriminering på slike grunnlag. «Trynefaktor» har nok spilt inn i noen tilfeller, men problemet er individuelt fremforhandlet lønn der noen er heldigere enn andre. Jeg jobber i det offentlige, folk tror liksom at det er ordnede forhold, men så lenge det er lokale forhandlinger vil det ikke bli det.

Anonymkode: 2e1e8...368

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Samme har skjedd her. Men den jeg sammenlignet med ble ansatt nøyaktig samme tidspunkt som meg. Jeg hadde 60 stp mer enn han (relevante stp) nå har jeg 90. Ny ansatte ligger nå rett under meg. 
Det er fryktelig irriterende!

Anonymkode: 04cc3...a51

Kanskje han kan reglene for tegnsetting og orddeling.

Anonymkode: 20dc5...e64

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Forklar gjerne hva du mener jeg tolker annerledes enn deg?

On 3/22/2021 at 7:40 PM, Anonym bruker said:

Jeg skal på medarbeidersamtale i morgen og tenkte å ta opp lønnsnivået mitt. 

Jeg jobber med lønn og ser at jeg er den på kontoret som har absolutt lavest lønn, det skiller ca 5000,- i mnd på meg og den som jeg jobber nærmest. 

Hun har nok mer skole og erfaring enn meg, men jeg har stadig fått flere og viktigere oppgaver på de ti årene jeg har vært ansatt. De jeg jobber med har fått endret stillingskode og altså lønn, mens jeg har samme som jeg startet i. 

Er dette noe jeg kan ta opp, og har noen ev forslag til hvordan jeg skal legge det frem? Jeg er super konfliktsky og har helst lyst å la det være, men så kjenner jeg at rettferdighetssansen min ikke er helt med på dette. 

Anonymkode: 87314...528

du er helt hjelpeløs 😂

Anonymkode: 7b265...2ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...