Gå til innhold

Dere som bagatelliserer at folk sliter på grunn av tiltak - les dette

Anbefalte innlegg

Østerdølen skrev (25 minutter siden):

Og eneste du bidrar med er surt oppgulp?Du har ikke noe mere konstruktivt å komme med enn bruk av hersketeknikk,eller?

Det er min tråd, og jeg skriver om det jeg vil. Prøv munnkurven din på noen andre, du. 

Anonymkode: f029a...665

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker nok hun er lei innlegg hvor fokuset er å statuere poeng . Hi legger ut en sak som mange oppfatter som trist men likevel så betyr ikke dette at tiltakene er unødvendige . Da ender plutselig diskusjonen i hvorvidt man har eller ikke har empati . ALLE forstår at tiltakene rammer ulikt og at enkelte må tåle ekstra mye. Vi må dog slutte å blande følelser og fakta 

Men du gir ikke noe rom for andre følelser enn ekstrem glede og positivitet. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men du gir ikke noe rom for andre følelser enn ekstrem glede og positivitet. 

Joda. Det blir fortsatt litt dumt når du bruker en enkeltpersons tragedie for å statuere et eksempel . Du bidrar også til negativitet i en tid vi alle trenger et positivt fokus. Alle er lei . Alle er slitne . 

Jeg er for tiltak generelt, men akkurat dette tiltaket (og noen få andre) mener jeg rammer uforholdsmessig hardt. Samme med at alle tilbud til tidligere rusmisbrukere forsvant, slik at de ikke lenger hadde noe alternativ til rus å fylle dagene med. (Har ikke sjekket opp dette selv, men det ble sagt i siste sesong av Petter uteligger.)

Og jeg mener det må være lov å si fra om tiltak som rammer hardt, slik at det kan bli tatt med i vurderingen i avgjørelser videre. Man kan ikke bare avfeie alt som sutring og at vi må bare være positive, det er der av en grunn osv. Selvsagt er tiltakene der av en grunn, men det blir jo hele tiden vurdert hvilke tiltak som er verdt det og hvilke som ikke er det. Det er jo derfor de ikke stenger skolene igjen f.eks. Og da må det jo være greit å få innspill fra de som rammes direkte av tiltakene.

Anonymkode: f19e1...58f

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Joda. Det blir fortsatt litt dumt når du bruker en enkeltpersons tragedie for å statuere et eksempel . Du bidrar også til negativitet i en tid vi alle trenger et positivt fokus. Alle er lei . Alle er slitne . 

Hvilket eksempel er det hun statuerer? Jeg lurer oppriktig, for jeg ser vi har tolket innlegget veldig forskjellig.

Jeg tolket det ikke som en oppfordring å droppe alle tiltak, men at ikke alle tiltak er forholdsmessig, store forskjeller på konsekvensene man bærer og det finnes tilfeller der det ikke bare er å ta seg sammen ved at andre bagatellisere hva en opplever. 🤔 Men her er det mulig jeg er farget av responsen jeg har sett i andre innlegg. 

Anonymkode: 36b8a...ec8

Østerdølen skrev (5 timer siden):

Er det mulig å slutte med denne evindelige gnålingen om hvor ille det er at vi har restriksjoner?!Tror dere folk drev slik under andre verdenskrigen?"BuHu!Jeg vil ha gardinene mine åpne,selv om de vil føre til at hele byen min blir bombet i stykker!"

Blir det noe mindre restriksjoner av å sutre så utrolig?!

Ja,det er trasige tider for veldig mange,men det går over og det er nødvendig. Det eneste dere oppnår er å spre negativitet i en tid der vi trenger all den positiviteten vi kan få. "Brønnpissing" er det HI driver med her.

Jeg mister helt troen på mennesket av å lese dette. Så stygt, så ekkelt, så uempatisk. Også så mange rævslikkere som trykker på liker. Er det noe pandemien har fått fram i folk, så er det ondskap. Jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 74074...16e

Annonse

Østerdølen skrev (5 timer siden):

Er det mulig å slutte med denne evindelige gnålingen om hvor ille det er at vi har restriksjoner?!Tror dere folk drev slik under andre verdenskrigen?"BuHu!Jeg vil ha gardinene mine åpne,selv om de vil føre til at hele byen min blir bombet i stykker!"

Blir det noe mindre restriksjoner av å sutre så utrolig?!

Ja,det er trasige tider for veldig mange,men det går over og det er nødvendig. Det eneste dere oppnår er å spre negativitet i en tid der vi trenger all den positiviteten vi kan få. "Brønnpissing" er det HI driver med her.

Snakk om å ta av. Du vet at du ikke er forpliktet til å lese eller svare.

Anonymkode: 48610...435

Anonym bruker skrev (På 22.3.2021 den 20.18):

Men da har man som voksen et lite ansvar for seg selv ved å bruke friheten sin til å ikke klikke inn på innleggene. For det er faktisk fullt mulig hvis man blir så provosert. Så hjelper det å lese hva som faktisk skrives før man går over i bryggesjauermodus og lirer av seg noe jeg tviler sterkt på at voksne, oppegående mennesker bruker normalt i sin daglige kommunikasjon med andre. 

Men hersketeknikk ved å nedgradere meningsmotstandere bruker du tydeligvis i daglig kommunikasjon....

Østerdølen skrev (På 22.3.2021 den 16.43):

Hadde majoriteten vært som mange av damene her inne ville vi snakket tysk alle mann. 'Vi må stole og høre på myndighetene', ville de sagt om Quisling og hans tyskstøttede regjering. 'Vi må ikke motsette oss og klage. Myndighetene vet best', ville de sagt og angitt naboer og venner for å ha radio, snike til seg litt ekstra sukker eller at de mistenkte at naboene skulle bryte anbefalinger og pålegg. Hadde krigen vært i dag ville kritikere av sittende regjering blitt angitt, fengslet og muligens henrettet. 

Det var faktisk de som sto opp mot myndighet og overmakt, de som oppviglet og som motarbeidet som til slutt seiret.

Tenk litt på det neste gang 'krigskortet' dras frem 

Anonymkode: 331bd...6a4

Anonym bruker skrev (På 22.3.2021 den 22.16):

Jeg mister helt troen på mennesket av å lese dette. Så stygt, så ekkelt, så uempatisk. Også så mange rævslikkere som trykker på liker. Er det noe pandemien har fått fram i folk, så er det ondskap. Jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 74074...16e

Takk for at noen fremdeles har evne til å ha empati. Jeg er er så enig med deg. Jeg blir så kvalm av koronafanatikerne: på den ene siden har de SÅ mye empati med sykeshjemspasientene som går bort med positiv test. Men sannheten er at de bare er egoistiske og livredd for å få dette viruset selv. De lukker øynene og driter i alle konsekvensene tiltakene får. 

Anonymkode: ff42b...e67

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hadde majoriteten vært som mange av damene her inne ville vi snakket tysk alle mann. 'Vi må stole og høre på myndighetene', ville de sagt om Quisling og hans tyskstøttede regjering. 'Vi må ikke motsette oss og klage. Myndighetene vet best', ville de sagt og angitt naboer og venner for å ha radio, snike til seg litt ekstra sukker eller at de mistenkte at naboene skulle bryte anbefalinger og pålegg. Hadde krigen vært i dag ville kritikere av sittende regjering blitt angitt, fengslet og muligens henrettet. 

Det var faktisk de som sto opp mot myndighet og overmakt, de som oppviglet og som motarbeidet som til slutt seiret.

Du er helt fullstendig på jordet. Vi velger i dag å følge det som kommer fra en VALGT regjering i et demokratisk land. Tyskerne var en invasjonsmakt som tilranet seg makten, med overveldende militær overlegenhet. Sammenlikningen din er både historieløs og amatørmessig.

Anonymkode: f8933...2ea

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Men hersketeknikk ved å nedgradere meningsmotstandere bruker du tydeligvis i daglig kommunikasjon....

Nei, det er ikke hersketeknikk, det er normal respons på dårlig oppførsel. Oppfordrer deg til å lese hva du har skrevet her og spørre deg selv om du ville godtatt at andre snakket slik til deg. 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Du er helt fullstendig på jordet. Vi velger i dag å følge det som kommer fra en VALGT regjering i et demokratisk land. Tyskerne var en invasjonsmakt som tilranet seg makten, med overveldende militær overlegenhet. Sammenlikningen din er både historieløs og amatørmessig.

Ikke i det hele tatt. Men lukk bare øynene du og angi naboene når de ikke følger myndighetene slavisk 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke motstandsfolk hadde satt pris på sammenlikningen med kunnskapsresistente. De fleste nordmenn under krigen hadde tillit til sin lovlig valgte eksilregjering, og tok avstand fra okkupasjonsmakten.

Anonymkode: 97be1...873

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke motstandsfolk hadde satt pris på sammenlikningen med kunnskapsresistente. De fleste nordmenn under krigen hadde tillit til sin lovlig valgte eksilregjering, og tok avstand fra okkupasjonsmakten.

Det har vært uttalelser i media fra gamle folk som har levd under krigen, som faktisk sammenlignet regimet nå med regimet den gang. Så anonym er ikke alene om det. Jeg er ikke enig i sammenligningen, men jeg er enig i at en rettsstat består kun når folk har medbestemmelsesrett og påvirkning på lover og regler som vedtas for befolkningen. Det er det som er demokrati - folkets makt. Det er derfor vi har høringer, underskriftskampanjer, avstemninger, det er derfor hvem som helst kan fremme et lovforslag og få det vurdert. Det er derfor vi har pressekonferanser, spørretimer og annen kommunikasjon mellom folket og myndighetene. 

Når enkelte brukere på forumet prøver å tildele munnkurv til alle som stiller spørsmål (selv om vi følger alle tiltak og anbefalinger), er dette ikke heldig for rettsstaten. Jeg så det ble stilt spørsmål om det gikk an å smile seg ut av en pandemi, da diskusjon om konsekvenser av et enkelt tiltak ble forsøkt kneblet. Spørsmålet forble ubesvart. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og hadde det vært i dag hadde majoriteten fulgt den sittende regjering for vi skal ikke motsi og stå opp for våre rettigheter 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hadde det vært i dag hadde majoriteten fulgt den sittende regjering for vi skal ikke motsi og stå opp for våre rettigheter 

Det finnes ikke noe "vi" som omfatter både deg og oss.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det har jeg ingen som helst tro på. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg ingen som helst tro på. 

Hvorfor hadde NS så mange medlemmer under krigen? Som anga naboen og jobbet mot partisanenes kamp? I Lier har det vært en del bønder som meldte seg inn i NS for å kunne fortsette forretningen sin og ikke miste arealene, for eksempel. Det vil alltid være folk som angir andre fordi det gir dem tilfredsstillelse, uansett om de angir folk til barnevernet, skattemyndighetene, smittevernmyndighetene, NAV osv.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke hersketeknikk, det er normal respons på dårlig oppførsel. Oppfordrer deg til å lese hva du har skrevet her og spørre deg selv om du ville godtatt at andre snakket slik til deg. 

Det er god,gammeldags hersketeknikk å fordumme motstanderen fordi du ikke liker meningen deres. Slik er det bare, og om det er din vanlige måte å kommunisere med folk på,sier det mer om deg enn om meg.

Jeg har full sympati med denne kvinnen i artikkelen og hennes innlegg, som i utgangspunktet ikke var ment som noe negativt om selve restriksjonene, men at Erna Solberg ikke selv fulgte dem.

Likevel blir hennes innlegg brukt for det det er hvert av mennesker som på død og liv skal spre eder og galle over alt som de mener er galt i koronahåndteringen. Det er jo nettopp derfor vi ikke blir kvitt dette, fordi folk som HI og flere til,mener de vet så mye bedre om smittehåndtering enn myndighetene. Så tusentakk til dere selverklærte koronaspesialister, dere er selv medskyldige i disse langvarige tiltakene, fordi dere på død og liv skal sette deres eget ve og vell foran myndighetenes anbefalinger. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette er kanskje noe av det største sludder jeg noen gang har lest! Man blir jo målløs...

Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Det er god,gammeldags hersketeknikk å fordumme motstanderen fordi du ikke liker meningen deres. Slik er det bare, og om det er din vanlige måte å kommunisere med folk på,sier det mer om deg enn om meg.

Jeg har full sympati med denne kvinnen i artikkelen og hennes innlegg, som i utgangspunktet ikke var ment som noe negativt om selve restriksjonene, men at Erna Solberg ikke selv fulgte dem.

Likevel blir hennes innlegg brukt for det det er hvert av mennesker som på død og liv skal spre eder og galle over alt som de mener er galt i koronahåndteringen. Det er jo nettopp derfor vi ikke blir kvitt dette, fordi folk som HI og flere til,mener de vet så mye bedre om smittehåndtering enn myndighetene. Så tusentakk til dere selverklærte koronaspesialister, dere er selv medskyldige i disse langvarige tiltakene, fordi dere på død og liv skal sette deres eget ve og vell foran myndighetenes anbefalinger. 

Når du beskylder folk for å ikke følge tiltak og anbefalinger og bidra til spredning av smitte, må du ha bevis for dine påstander. Ellers blir det bare løgner og personangrep. Jeg har fulgt alle tiltak til punkt og prikke, og ikke bidratt til noe smittespredning. Har ikke en gang hatt forkjølelse eller andre virus siden desember 2019. 

*Miss Marple* skrev (2 minutter siden):

Dette er kanskje noe av det største sludder jeg noen gang har lest! Man blir jo målløs...

Du blir jo ikke målløs når du svarer folk?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du mangler nok i stor grad forståelse for hvordan det så for folk ut under krigen, og hva slags psykologiske mekanismer som var i sving. Resonnementet ditt hadde hatt noe for seg om det tyske styret hadde vært et hjemmeavla autoritært regime. Men "flokkmentaliteten" den gang var ikke å gå tyskernes ærend. Det enkle og sosialt akseptable svaret var å støtte opp om konge og fedreland, ikke hilse på tyskere etc. (uten nødvendigvis å gjøre noe spesielt heroisk). Individualistene var til dels de som faktisk tok et gjennomtenkt, personlig valg om å risikere sitt eget liv for Norge. Og til dels faktisk dem som risikerte noe (sosiale sanksjoner eller livet sitt på østfronten) for en idé som det store flertall naturligvis foraktet. Så "krigen-ekspempelet" er ikke egnet til å vise noe annet enn at det kan fungere ganske bra at majoriteten bare følger strømmen og gjør det som er riktig.

Anonymkode: c9b36...846

• Opprett ny...