Gå til innhold

Dere som leier ut, hvem vil dere ha som leietakere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nettopp.

Og en utleier som tar en leie innenfor rimelighetens grenser og er villig til å samarbeide med leietaker (og eventuelt NAV) dersom leietaker på et tidspunkt får problemer med å betale leien, vil tjene mye på det både økonomisk og omdømmemessig. 

Anonymkode: 44d20...809

Omdømmemessig? Du tror at dette kommer i avisen eller blir kjent på annen måte?

HI har presisert at hun snakker om utleiere av attraktive leiligheter. Disse har normalt stor etterspørsel og kan velge og vrake i leietakere - de er ikke akkurat avhengig av "godt omdømme".

Argumentet ditt om at hvis man samarbeider med NAV vil man tjene på det økonomisk henger heller ikke på greip. Eller mener du at man kan kreve høyere leie av en som har NAV-garanti?

Anonymkode: 133e9...d2c

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fordi vi er hyggelige, oppegående mennesker som gjør en innsats for andre. Men som utleiere tenker vi bare på hva som gagner oss.

Anonymkode: e8c93...499

En nokså instrumentell tilnærming. Symptomatisk for visse personlighetstyper. Tenker "bare på det som gagner oss" men "gjør en innsats for andre" i sammenhenger der det bidrar til å forsterke vårt image som "hyggelige oppegående mennesker". I mitt ressurssterke nabolag møter jeg mange som dere. Heldigvis er det nokså lett å lukte lunta, selv om dere for all del sikkert får mange til å oppfatte dere som hyggelige og oppegående.

Anonymkode: a5263...539

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

En nokså instrumentell tilnærming. Symptomatisk for visse personlighetstyper. Tenker "bare på det som gagner oss" men "gjør en innsats for andre" i sammenhenger der det bidrar til å forsterke vårt image som "hyggelige oppegående mennesker". I mitt ressurssterke nabolag møter jeg mange som dere. Heldigvis er det nokså lett å lukte lunta, selv om dere for all del sikkert får mange til å oppfatte dere som hyggelige og oppegående.

Anonymkode: a5263...539

Dette. Man bidrar der det er synlig - flasher seg på dugnader i idrettslaget og barnehagen, gir til veldedighet, gjerne ved å annonsere det på Facebook til alle og enhver og så videre. Usynlige ting gjør man ikke.

Derfor er jeg så heldig at jeg hadde råd til å kjøpe hus - jeg var utenlandskfødt utlending, 100 prosent alenemor med to barn og hadde hund. Ingen i hele verden hadde leid ut til meg. At jeg hadde årslønn på 700 000 og var en stødig betaler hadde folk mest sannsynlig gitt beng i. 

Anonymkode: 57b5e...951

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette. Man bidrar der det er synlig - flasher seg på dugnader i idrettslaget og barnehagen, gir til veldedighet, gjerne ved å annonsere det på Facebook til alle og enhver og så videre. Usynlige ting gjør man ikke.

Derfor er jeg så heldig at jeg hadde råd til å kjøpe hus - jeg var utenlandskfødt utlending, 100 prosent alenemor med to barn og hadde hund. Ingen i hele verden hadde leid ut til meg. At jeg hadde årslønn på 700 000 og var en stødig betaler hadde folk mest sannsynlig gitt beng i. 

Flott at du har klart deg kjempe bra 🙂 , men hvorfor er det slik tror du at det er visse grupper man ikke vil leie ut til? Jeg er selv alenemor og leier ut to leiligheter, og vet du hva min far sa når jeg skulle begynne å leie ut: "Nå må du ikke leie ut til slike tragiske alenemødre!" Dessverre så har det vært og vi kan støtt og stadig lese om det her også at en del alenemødre har rotet til økonomien sin eller har et overforbruk som ikke passer til inntekten. Man kan også se dette i alle innsamlingene og spleis det har vært nå under koronaen og dette er jo med på å ta med andre i dragsuget uansett om vi tjener 700.000 eller ikke. 

Vel for meg er det nok hakket bedre enn for deg siden jeg og mine foreldre er norske. For der vi før skyldte på alenemødre som snyltere av staten har innvandrere tatt over. Det er heller ikke til å putte under en stol at det er forskjeller i kulturer, jeg hadde nok ikke ville leid ut til en somalisk familie på 8 uansett hvor sikre betalere de var, for her ville matlukt og støynivået også spilt inn. Det er sikkert mange som ikke kan fordra lukten av fårikål eller pinnekjøtt, men jeg er oppvokst med den så for meg er den helt himmelsk. Jeg sliter derimot med lukten av sterk karripasta, men jeg vet jo at for andre er denne himmelsk.

Og oppe i alt dette valgte du til og med å få en hund? Det er sporty gjort....jeg ser godt at du ville fått utfordringer godt du fikk kjøpt. 

Selv leier jeg ikke ut til folk på nav-garanti eller som er uføre. Jeg har uten problem leid ut til polakker, men så mye lenger sør og øst ville jeg nok ikke gått om de ikke snakket norsk med dialekt. Ikke ville jeg leid ut til single unge menn heller, men det er rett og slett p.g.a. egen dårlig erfaring, i så fall måtte jeg ha garantier og et høyt depositum. 

Anonymkode: 93e19...8d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Flott at du har klart deg kjempe bra 🙂 , men hvorfor er det slik tror du at det er visse grupper man ikke vil leie ut til? Jeg er selv alenemor og leier ut to leiligheter, og vet du hva min far sa når jeg skulle begynne å leie ut: "Nå må du ikke leie ut til slike tragiske alenemødre!" Dessverre så har det vært og vi kan støtt og stadig lese om det her også at en del alenemødre har rotet til økonomien sin eller har et overforbruk som ikke passer til inntekten. Man kan også se dette i alle innsamlingene og spleis det har vært nå under koronaen og dette er jo med på å ta med andre i dragsuget uansett om vi tjener 700.000 eller ikke. 

Vel for meg er det nok hakket bedre enn for deg siden jeg og mine foreldre er norske. For der vi før skyldte på alenemødre som snyltere av staten har innvandrere tatt over. Det er heller ikke til å putte under en stol at det er forskjeller i kulturer, jeg hadde nok ikke ville leid ut til en somalisk familie på 8 uansett hvor sikre betalere de var, for her ville matlukt og støynivået også spilt inn. Det er sikkert mange som ikke kan fordra lukten av fårikål eller pinnekjøtt, men jeg er oppvokst med den så for meg er den helt himmelsk. Jeg sliter derimot med lukten av sterk karripasta, men jeg vet jo at for andre er denne himmelsk.

Og oppe i alt dette valgte du til og med å få en hund? Det er sporty gjort....jeg ser godt at du ville fått utfordringer godt du fikk kjøpt. 

Selv leier jeg ikke ut til folk på nav-garanti eller som er uføre. Jeg har uten problem leid ut til polakker, men så mye lenger sør og øst ville jeg nok ikke gått om de ikke snakket norsk med dialekt. Ikke ville jeg leid ut til single unge menn heller, men det er rett og slett p.g.a. egen dårlig erfaring, i så fall måtte jeg ha garantier og et høyt depositum. 

Anonymkode: 93e19...8d6

Jeg snakker flytende norsk uten aksent, men blir likevel diskriminert daglig - ikke på jobbfronten og lignende, men sosialt. Da jeg var alenemor i tillegg, var det et rent helvete.

Skrevet

Absolutt beng.

Anonymkode: 0c76e...24f

Annonse

Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor du lager en tråd om dette...?

Anonymkode: 5769c...153

Skrevet

Leieboere i eget hus - de samme prioriteringene som deg HI. 

Vi har leieboere i nabohuset. Der leier en alenemor med to barn. Fungerer stort sett greit det. De har katter og det har vi sagt er greit. Hund vet jeg ikke, men det er stort sett mer slitasje på gulv med hundehold. 

Anonymkode: 5673e...0e5

Skrevet

Da jeg var alenemor, i full jobb, med et barn, så kunne jeg nesten velge og vrake i leiligheter. Alle ville leie ut til meg. Spesielt familier med barn. Så hadde barna lekekamerat i nærheten også. Jeg betalte til punkt og prikke og hadde det alltid pent og rent

Anonymkode: a39d6...b74

Skrevet

Skjønner ikke helt dette med å ikke ønske leie ut til enslige mødre, min erfaring er at de virkelig prioriterer husleie foran alt annet. Man risikerer ikke å bli kastet ut når man har barn...

Men nå leier vi ut en bolig som ligger en km fra den vi bor i da. Hadde vi leid ut kjelleren hadde jeg nok valgt annerledes, med bare store barn/ungdommer selv hadde jeg nok foretrukket å slippe småbarn i kjelleren.

Anonymkode: 4107d...7e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Omdømmemessig? Du tror at dette kommer i avisen eller blir kjent på annen måte?

HI har presisert at hun snakker om utleiere av attraktive leiligheter. Disse har normalt stor etterspørsel og kan velge og vrake i leietakere - de er ikke akkurat avhengig av "godt omdømme".

Argumentet ditt om at hvis man samarbeider med NAV vil man tjene på det økonomisk henger heller ikke på greip. Eller mener du at man kan kreve høyere leie av en som har NAV-garanti?

Kjære vene, dette forsto du visst ikke.

Godt omdømme kommer ikke bare fra artikler i avisen. Noen kjenner noen som kjenner noen, og folk snakker sammen. Behandler du flere leietakere dårlig, så vil det etter hvert merkes. 

Når jeg snakker om å være villig til å samarbeid med leietaker og eventuelt NAV, så snakker jeg om at alle kan havne i en situasjon der de brått får en helt annen inntekt og hvor det f.eks. kan ta tid å få behandlet søknader om dagpenger, AAP eller annet. For at leietaker skal kunne få sosialstøtte eller sosiallån fra NAV til husleie i påvente av dette (hva av dette som innvilges avhengig av om de eier noe av verdi eller ei), så er det også krav til en del dokumentasjon fra og samarbeid med utleier, det må bevises at leien allerede har forfalt og det kan ta noen uker å få behandlet dette. Da bør en utleier kunne ha litt tålmodighet. Huseiernes Landsforening sier at man dersom man ikke har 1-2 husleier oppspart som utleier, så har man heller ikke råd til å leie ut.

Skrevet

❤️

Skrevet

Bare de er stille og rolige, ikke røyker, ikke har katt/hund, eller lager mat som lukter, kan hvem som helst leie her. 😁

Anonymkode: 845df...6a1

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Bare de er stille og rolige, ikke røyker, ikke har katt/hund, eller lager mat som lukter, kan hvem som helst leie her. 😁

Anonymkode: 845df...6a1

Sist jeg sjekket avgir all mat lukt. 

Tror det er best å ikke leie ut i det hele tatt. 

Skrevet

Da jeg var alenemor, i full jobb, med et barn, så kunne jeg nesten velge og vrake i leiligheter. Alle ville leie ut til meg. Spesielt familier med barn. Så hadde barna lekekamerat i nærheten også. Jeg betalte til punkt og prikke og hadde det alltid pent og rent

Anonymkode: a39d6...b74

Jeg opplever det motsatte,at jeg blir fordomsdømt pga jeg var alenemamma. Fikk leilighet til slutt men var nok på over 50 visninger jeg ønsket å leie,men som jeg ikke fikk. Fikk høre av flere at de ikke trodde en alenemødre hadde råd til å betale "så mye". Var snakk om husleie på maks 8000 kr. Nå når skulle flytte sammen med kjæresten min så kunne vi plutselig velge og vrake blant leiligheter,virker visst mer stabilt med to voksne og ett barn.

Anonymkode: a7adf...157

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt dette med å ikke ønske leie ut til enslige mødre, min erfaring er at de virkelig prioriterer husleie foran alt annet. Man risikerer ikke å bli kastet ut når man har barn...

Men nå leier vi ut en bolig som ligger en km fra den vi bor i da. Hadde vi leid ut kjelleren hadde jeg nok valgt annerledes, med bare store barn/ungdommer selv hadde jeg nok foretrukket å slippe småbarn i kjelleren.

Skjønner ikke det jeg heller. Er alenemamma og husleien er selvsagt alltid første prioritert. Skulle det dukke opp en dyr uventet utgift så jeg ikke hadde pengene til husleien så hadde jeg lånt meg penger så husleien ble betalt til rett tid. Er selvsagt veldig viktig å alltid betale til rett tid. Å høy musikk eller festing har aldri skjedd i leiligheten,har jo tross alt barn hele tiden.

Skrevet

Ville hatt ei kåt enslig dame på 45+  som 1. prioritet    😁 

Anonymkode: c9636...5d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ville hatt ei kåt enslig dame på 45+  som 1. prioritet    😁 

Ikke en kåt enslig dame på 35? Det er diskriminering :P

Skrevet

Ikke en kåt enslig dame på 35? Det er diskriminering :P

😜

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kjære vene, dette forsto du visst ikke.

Godt omdømme kommer ikke bare fra artikler i avisen. Noen kjenner noen som kjenner noen, og folk snakker sammen. Behandler du flere leietakere dårlig, så vil det etter hvert merkes. 

Når jeg snakker om å være villig til å samarbeid med leietaker og eventuelt NAV, så snakker jeg om at alle kan havne i en situasjon der de brått får en helt annen inntekt og hvor det f.eks. kan ta tid å få behandlet søknader om dagpenger, AAP eller annet. For at leietaker skal kunne få sosialstøtte eller sosiallån fra NAV til husleie i påvente av dette (hva av dette som innvilges avhengig av om de eier noe av verdi eller ei), så er det også krav til en del dokumentasjon fra og samarbeid med utleier, det må bevises at leien allerede har forfalt og det kan ta noen uker å få behandlet dette. Da bør en utleier kunne ha litt tålmodighet. Huseiernes Landsforening sier at man dersom man ikke har 1-2 husleier oppspart som utleier, så har man heller ikke råd til å leie ut.

Hvis man bor i en stor by - jeg bor i Oslo - er det ekstremt liten sjanse for at «ordet sprer seg» altså. Og har man en attraktiv bolig får man leid ut uansett!

Hvorfor skal man «kunne ha litt tålmodighet»? Hvis man velger leietaker med omhu, er det liten sannsynlighet for at det går galt . Jeg googler vedkommende, finner ut hva slags jobber de har og hvor lenge de har vært der, sjekker Facebook osv. Det er rent statistisk sett mye større sjanse for at noe går galt om man leier ut til leieboer med nav-garanti!

Skrevet

I følge mine huseiere, er jeg drømmeleietaker, bodd her i 6 år. De sier de ikke hører oss noe særlig. Kan bo her så lenge vi vil. 

Da jeg flyttet inn, var jeg alene med guttungen på 1 år. Fast jobb, 32 år og ferdig med rølp i helgene. Sønnen var på samvær én natt annenhver helg. 

Jeg hadde glatt leid ut til en voksen alenemor, men ikke en i ung alder. 

Anonymkode: 7b03c...bb0

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor folk har kriterier, men som uføretrygdet så blir jeg litt lei for at man blir dømt ut i fra det, og bare det. Ja, jeg er mest hjemme. Men ikke bråker jeg, ikke har jeg nav-garanti og har aldri forsømt en husleie noen gang. Har bil og ok penger inn. Jeg må sannsynlig på jakt etter ny leilghet om ikke så lenge, kjenner jeg gruer meg litt.

Anonymkode: 0b2ff...77b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Man risikerer ikke å bli kastet ut når man har barn...

Jo, man blir kastet ut når man har barn.

Du bør se på Insider Fem når de følger namsmannen. 

Brutalt, men sant.

Anonymkode: 3f2d1...788

Skrevet

Har kun leiet ut til etnisk norske som ikke røyker eller har husdyr. 

Anonymkode: a3c50...3d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...