Gå til innhold

Regnes barnehageansatt som samfunnskritisk yrke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.

Det ble gjort en endring på regjeringens liste over samfunnskritiske yrker i februar, hvor bl.a barnehage- og skoleansatte, renovasjonsarbeidere og ansatte i gravferdsbyråer ble "degradert" fra samfunnskritiske til "viktige". Endringen har liten praktisk betydning. 

Anonymkode: b30e3...a7e

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nei.

Det ble gjort en endring på regjeringens liste over samfunnskritiske yrker i februar, hvor bl.a barnehage- og skoleansatte, renovasjonsarbeidere og ansatte i gravferdsbyråer ble "degradert" fra samfunnskritiske til "viktige". Endringen har liten praktisk betydning. 

Jo fordi foreldre av samfunnskritiske yrker har rett på barnehageplass til sine egne unger.

Anonymkode: 6c761...6ff

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jo fordi foreldre av samfunnskritiske yrker har rett på barnehageplass til sine egne unger.

Anonymkode: 6c761...6ff

Nei, men det gjør ikke det. Du kan finne listen på regjeringen.no og se selv. Det defineres som viktig, men ikke kritisk. 

Det kan ha betydning, dersom det endrer retten til skole/bhgplass. 

Et gitt (mitt) scenario: jeg jobber i bhg, er alene med en 2.klassing. Dersom skolen stenger trenger jeg skoleplass for å kunne dra på jobb. Kommer ikke jeg på jobb, må hele kohorten stenges. Det vil igjen føre til at 9 foreldre må ha barna sine hjemme. 

Er viktig for mange å vite om denne endringen i klassifiseringen har noen reell, praktisk betydning. Jeg klarte ikke å finne ut det på relevante nettsider. 

Anonymkode: afeb5...65a

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei.

At barnehageansatte ikke er samfunnskritiske er jjo helt latterlig. hvis idet er flere av de som ikke kan gå på jobb, så går jo det bare utover andre foreldre, når barnehagene ikke klarer å holde så mye åpent.  Det er jo som å dytte korthuset over ende det.

Anonymkode: 10217...a55

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Endringen har liten praktisk betydning. 

Den er prinsipielt ulogisk.

For at leger og sykepleiere skal kunne dra på jobb, må deres barn kunne være i skole ogbarnehage.

Det samme med renholdspersonalet til sykehus og -hjem. 

For at deres unger skal kunne være i skole og barnehage, må skolen og barnehagen holdes åpen.

Da kan man ikke frata skolen og barnehagen status som kritisk. De er kritisk i den grad de legger grunnlaget for at helsevesenet skal driftes. 

Anonymkode: 8f636...ae1

Vi er ikke samfunnskritisk. Men bhg skal ikke ha en ny lockdown... De skal holdes åpne om så alt annet stenges....

Forstå det de som kan. Jeg kan ikke være på jobb i bhg hvis jeg ikke har krav på bhg plass til barnet mitt. 

Anonymkode: 4649e...a01

Jeg jobber i barnehage og vi gikk over på rødt denne uken. Alle mine kollegaer med små barn har fått barnepass på småskole og i andre barnehager uten diskusjon.
Om vi defineres som «viktige» eller «samfunnskritisk» vet jeg ikke men, samfunnskritisk er begrepet alle bruker i dagligtale.

Anonymkode: 5fd32...451

Vi er ikke under samfunnskritisk, men under viktig samfunnsfunksjon. Det gir også rett til utvidet tid i barnehage/ SFO. Kommende uke er vi oppe kl 9-15, alle som er lærere og jobber i barnehage får utvidet tid. 

Anonymkode: 6ffd6...aa1

Annonse

• Opprett ny...