Gå til innhold

Test på dere selv - må resten av familien holde seg inne til svaret foreligger?

Anbefalte innlegg

Skal teste meg i morgen pga en forkjølelse. Bor på en plass med lite smitte, så mest sannsynlig blir testen negativ. Har holdt alle hjemme i dag, men ungene blir brakkesyke - lar dere barna være med andre dersom dere er i karantene i påvente av svar? 

Anonymkode: a4a3d...1b3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Skal teste meg i morgen pga en forkjølelse. Bor på en plass med lite smitte, så mest sannsynlig blir testen negativ. Har holdt alle hjemme i dag, men ungene blir brakkesyke - lar dere barna være med andre dersom dere er i karantene i påvente av svar? 

Anonymkode: a4a3d...1b3

Utrolig nok er det kun den som tester seg som skal være i karantene. Selv om det viser seg at det er i sitt eget hjem det er størst sjanse for å bli smittet. 

Anonymkode: 4cad5...159

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Utrolig nok er det kun den som tester seg som skal være i karantene. Selv om det viser seg at det er i sitt eget hjem det er størst sjanse for å bli smittet. 

Der er jeg helt enig. Nå er barnet vårt i ventekarantene pga en foresatt er testet positiv, hadde dette barnet blitt hjemme når forelder ble syk og skulle teste seg hadde man sluppet det. Skjønn det den som kan. 

Anonymkode: 93ca2...ca8

I Oslo er det slik at de som bor i samme husstand som den som er i karantene er i ventekarantene fram til svaret foreligger. 

Dette er pga det muterte viruset. 

Vi er i ventekarantene nå fordi en i klassen til sønnen min har Corona. Så vi fikk beskjed fra kommunen at vi bør (men ikke 'skal') være i ventekarantene. 

Men dette varierer nok fra kommune til kommune, avhengig av smittetrykk. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Der er jeg helt enig. Nå er barnet vårt i ventekarantene pga en foresatt er testet positiv, hadde dette barnet blitt hjemme når forelder ble syk og skulle teste seg hadde man sluppet det. Skjønn det den som kan. 

Anonymkode: 93ca2...ca8

Så du mener at hvis en person tester seg så skal alle personen bor med sitte i ventekarantene i 1-2 dager? Her jeg bor var det 1500 som testet seg i går, så da skulle 3000 gått i ventekarantene i 1-2 dage?  
11.662 testet seg i uke 10, hadde blitt mange som måtte gått i ventekarantene da.. Mange av disse er nok helsepersonell, bussjåfører, skoleansatte, bhg ansatte, ansatt i matvarebutikker, apoteker osv. 

Anonymkode: 8712a...fff

Annonse

the amazing spidermamma skrev (54 minutter siden):

I Oslo er det slik at de som bor i samme husstand som den som er i karantene er i ventekarantene fram til svaret foreligger. 

Det gjelder kun om en i husstanden er i karantene fordi den er nærkontakt. Ikke når det tas test av andre årsaker. 

(Men som smittetrykket er i enkelte områder i Oslo nå, ville jeg jo tenkt at barna skulle være i karantene utenom skoletiden i alle fall. Ingen grunn til å øke risiko for smitte mer enn man må, liksom). 

Anonymkode: 801a3...55f

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Så du mener at hvis en person tester seg så skal alle personen bor med sitte i ventekarantene i 1-2 dager? Her jeg bor var det 1500 som testet seg i går, så da skulle 3000 gått i ventekarantene i 1-2 dage?  
11.662 testet seg i uke 10, hadde blitt mange som måtte gått i ventekarantene da.. Mange av disse er nok helsepersonell, bussjåfører, skoleansatte, bhg ansatte, ansatt i matvarebutikker, apoteker osv. 

Anonymkode: 8712a...fff

Mitt barn måtte i karantene pga smitte i i klassen. Altså en nærkontakt. Vi fikk beskjed om at karantenen kun var for mitt barn. Fordi det var en hel klasse som skulle testes, ble mitt barn testet 3 dager etter beskjed om karantene (pluss på dag 5) 

Jeg, som intensivsykepleier, måtte da gå på jobb som vanlig, uten å vite om vi hadde smitte i huset. Jeg skulle bare «være ekstra forsiktig», hva nå enn det betyr. Jeg kunne potensielt stengt en hel avdeling med en særdeles kritisk funksjon. 

Utenom jobb har jeg ingen nærkontakter, bortsett fra egen familie. Jeg er kun hjemme og på jobb pga den sårbare situasjonen med at jeg og mine kolleger er uerstattelig personell. (Vi har en spesial-funksjon på sykehuset ingen kan overta) 

Så ja, den regelen er en smule rar. 

• Opprett ny...