Gå til innhold

Greit at barn smaker på alkoholfritt øl?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på fy fy og servere barna en alkoholfri variant av voksendrikke fordi det er kult å drikke det. To ytterpunkter der. 

Anonymkode: 23141...92c

Du missa poenget helt.

Anonymkode: 40681...094

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du missa poenget helt.

Anonymkode: 40681...094

Javel? At det var du som drakk mye fordi det var fy fy hjemme? Og jeg sa at det finnes en mellomting der, man trenger ikke si at alkohol er fy, men heller ikke servere noe som likner til små barn. Fy holdning er jo ikke noe bra for noe. Var nok mer enn bare alkohol som var fy, og derfor utagerte du.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hva er vitsen med å lære barna til å drikke øl da? De kan jo drikke saft, brus eller juice hvis det skal være kos? Serverer du dem alkoholfri vin også? 

Og hva er vitsen med å lære barna å drikke brus og saft da? 
Man lar dem smake fordi vi selv synes det er godt? Eller fordi de har lyst til å smake? Hvem har bestemt at øl og vin uten alkohol er voksendrikk? Hva er definisjonen på voksendrikk vs barnedrikk?

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (44 minutter siden):

Og hva er vitsen med å lære barna å drikke brus og saft da? 
Man lar dem smake fordi vi selv synes det er godt? Eller fordi de har lyst til å smake? Hvem har bestemt at øl og vin uten alkohol er voksendrikk? Hva er definisjonen på voksendrikk vs barnedrikk?

Hvis du ikke selv skjønner at øl og vin er voksendrikk så er jo en diskusjon håpløs... Alkohol er jo ikke for barn. At det finnes alternativer som er alkoholfrie betyr ikke at de er beregnet på barn. Det er noe med å fra tidlig alder venne barn til at det er vanlig for voksne å kose seg med alkohol og tom venne de til smaken. Mange voksne drikker altfor mye alkohol foran barna. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke barna kan greie seg med brus og saft, de synes jo som oftest det smaker best. Men de voksne vil ha fram det kule i øl, hører tom voksne som skryter av at barn deres drikker lettøl/alkoholfri øl, akkurat som det skulle være noe bra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke selv skjønner at øl og vin er voksendrikk så er jo en diskusjon håpløs... Alkohol er jo ikke for barn. At det finnes alternativer som er alkoholfrie betyr ikke at de er beregnet på barn. Det er noe med å fra tidlig alder venne barn til at det er vanlig for voksne å kose seg med alkohol og tom venne de til smaken. Mange voksne drikker altfor mye alkohol foran barna. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke barna kan greie seg med brus og saft, de synes jo som oftest det smaker best. Men de voksne vil ha fram det kule i øl, hører tom voksne som skryter av at barn deres drikker lettøl/alkoholfri øl, akkurat som det skulle være noe bra.

Diskusjonen blir vel først håpløs når andre bare skal skjønne at du har rett, men ikke kan eller vil argumentere for hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror du øl er kult?

Anonymkode: 971b8...71e

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke beregnet på barn, det burde være grunn nok? Og hva med de som liker det da? Og som vil ha mer? De vennene mine som ble servert voksendrikke hjemme var de som drakk definitivt mest. Det ble jo normalisert helt, og det var jo ikke noe som tilsa for dem at man ikke skulle drikke øl før man var voksen. I tillegg var de jo tilvent smaken. Jeg brukte selv mange år på å like øl etter at jeg drakk det lovlig. Hadde jeg likt det før hadde jeg drukket mye før også.

Mine erfaringer er motsatt. De som hadde et stengt forhold til slikt, ble mer nysgjerrig og drakk alkohol i smug og ble da som regel dritings. De som derimot hadde et avslappet forhold til det hjemme, fikk et mer naturlig forhold til alkohol og hadde ikke samme behov til å teste ut selv.

Anonymkode: 046cb...22e

Skrevet

Ser ikke problemet med at barn smaker alkoholfritt øl, men så har jeg heller aldri hørt om barn som har likt det før!! Husker at jeg noen få ganger fikk smake en liten sup øl med pappa når jeg var liten (det var ikke mange gangene, for det ble drukket ekstremt lite alkohol hjemme), men jeg syntes jo det smakte forferdelig! Og det at barn får smake noe som de synes er forferdelig er da på en måte bare bra - da får de ikke lyst til å drikke mer øl! 😉 (Jeg begynte å like øl når jeg var eldre, da...) 

Anonymkode: 5f21d...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...