Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #1 Skrevet 20. mars 2021 Når har de innetid i helger? Vanlig att de ikke kommer hjem i det hele tatt på natt? Har de regler? Blir litt frustrert over min 16 gutt som egentlig skal komme hjem kl 23.00 senest. Inatt kom han ikke hjem. Og svarte ikke på telefon. Anonymkode: 524b2...a6a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #2 Skrevet 20. mars 2021 16 år og innetid kl 23 en fredag? Ikke rart han gjør opprør! Min 17 åring skal være hjemme kl 01 hvis ikke annet er avtalt. Da han hadde kjærest overnattet han selvsagt avogtil hos henne. Anonymkode: 80168...4e6
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #3 Skrevet 20. mars 2021 Tiendeklassingen måtte inn 24.00, da hun gikk i første var det 01.00. Med unntak hvis det var noe spesielt. Vi er ganske samkjørte med andre foreldre om innetider, så festen avsluttes og de tar følge hjem. Anonymkode: a2a3e...082
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #4 Skrevet 20. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): 16 år og innetid kl 23 en fredag? Ikke rart han gjør opprør! Min 17 åring skal være hjemme kl 01 hvis ikke annet er avtalt. Da han hadde kjærest overnattet han selvsagt avogtil hos henne. Anonymkode: 80168...4e6 Okey🙈🙈 grunnen til att han skal komme hjem så tidlig er fordi vi har mange mindre søsnken som han kan vekke eller vekke oss foreldre når han kommer sent🤔 han har også adhd og trenger medisin på morgen/ettrrmiddag/kveld. Hi Anonymkode: 524b2...a6a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #5 Skrevet 20. mars 2021 Har en gutt på 17. Nå er det jo corona så han er selvsagt ikke ute og farter. Han har ikke innetid, men kommer selvfølgelig hjem på natta. Stort sett før kl 24. Litt senere på sommeren hvis de er ute. Tar alltid tlf hvis jeg ringer. Anonymkode: 53006...856
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #6 Skrevet 20. mars 2021 Ville heller fokusert på å være stille han kommer hjem, min 13 åring får være ute til 23 om han gjør noe spesielt. Ofte er de her da. Ville nok snakket med sønnen, så dere nærmer dere hverandre litt på hvilke regler som er passende, og hva som er vanlig i omgangskretsen. Anonymkode: 8601c...cde
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #7 Skrevet 20. mars 2021 Nå er mine ett par år eldre, og vel så det, men hadde aldri skjedd at min 16 åring ikke kom hjem, eller svarte på tlf. I såfall hadde det skjedd ei ulykke. Vi bor sånn til at ungdommene må hentes. Var de på klubben, var det taxi hjem. Var de på besøk, hentet vi, eller de overnattet. Var de på fest, hentet vi eller noen andre foreldre. Hvor lenge de var ute, kom an på situasjonen. Det kunne være til 23, eller 03, alt etter som. Anonymkode: 33270...782
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #8 Skrevet 20. mars 2021 17 åringen er ikke ute å farter nå. Her er det strenge tiltak. Generelt har han ikke innetid, men skal komme hjem for natten hvis han f.eks er på fest. Vi henter gjerne kl 2-3 på natten om nødvendig, men det har aldri hendt at han har vært så sen. Jeg skal vite hvor han er og hvem han er sammen med. Regel er at han skal være kontaktbar. Får vi ikke tak i han vet han at vi ringer rundt til kompiser eller oppsøker han på festen, og det er flaut. Dermed passer han alltid på å være tilgjengelig på telefon. (Kan legge til at vi sjelden ringer han da han stort sett alltid vil hjem fra fest før kl 0100). Han har det fritt og vi har kontroll. Vinn-vinn. Anonymkode: 730af...f01
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #9 Skrevet 20. mars 2021 Mulig diagnose spiller en rolle her? Har tre ungdommer, ei med adhd. Hun var gjennom en periode i 16-årsalderen der hun aldri tok telefonen, sa ikke ifra hvor hun var osv. Vi foreldre var selvfølgelig bekymret, det var det null forståelse for. Det endte ofte med at vi kontaktet vennene hennes/ vennenes foreldre. Dette mislikte hun veldig. Etterhvert innså hun at vi hadde et behov for å vite hvor hun var. Hennes løsning på dette var å la oss se henne på snapkartet. I begynnelsen synes jeg det var ubehagelig å skulle «spore» ungen på denne måten, men jeg ser jo at det fungerer. Nå er hun 18, og har blitt noe bedre på å sende melding til oss. Det går med andre ord sakte fremover😉 Anonymkode: 3852a...7e8
agent007 Skrevet 20. mars 2021 #10 Skrevet 20. mars 2021 Min 17-åring er selvsagt ikke ute og farter så mye i disse tider men han har vært sammen med noen kompiser noen ganger og da har vi alltid kontakt via meldinger om hvordan det går etc og når han skal komme hjem. Har aldri opplevd at han ikke har tatt telefonen eller ikke kommet hjem for natten. Da hadde jeg nok blitt hysterisk :/. Vi har ikke faste innetider i helgene men når han er ute så avtaler vi det via meldinger og det seneste har vel vært 00.30 han har vært hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #11 Skrevet 20. mars 2021 Skal komme hjem til 22.00 hvis ikke annet er avtalt, men det er ikke noe problem å bli enige om at hun kan være ute til 01.00 hvis hun sier fra på forhånd. Da ksn vi gjerne komme og hente også. Vi er bestandig våkne og kjørbare når ungdomene kommer hjem. Anonymkode: 5d797...809
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #12 Skrevet 20. mars 2021 Å være ute hele natten og i tillegg ikke svare på telefon er helt uaktuelt her! Vet ikke om har med diagnose å gjøre, men du sier du er frustrert og det hadde virkelig jeg også vært. Fortvilet, ikke minst. Jeg synes ikke innetid kl 23 er sååå ille. Spesielt ikke når du forklarer det med medisiner osv. Det spørs jo litt hva de driver med. Er de bare hjemme hos noen å ser på film el er det vel kanskje ikke så farlig, men hvis de er ute å flyr gatelangs er vel 23 er bra tid for å komme inn. Anonymkode: 33c68...957
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #13 Skrevet 20. mars 2021 Oi, trodde jeg var lite streng, men er jo tydeligvis helt håpløs. 17-åringen har innetid 22 på hverdager og 23 i helger. Det er han selv strålende fornøyd med. Anonymkode: 73187...901
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #14 Skrevet 20. mars 2021 Har en på straks 17 med ADD. I og med han selv ønsker å være selvstendig, har bussturene vært førende for når han er hjemme. Han må da rekke siste bussen som går rundt 23. Akkurat nå er smittetrykket så høyt at han er mest hjemme. Han holder alltid klokka, og rekker han ikke bussen, ringer han. Noen ganger ønsker han å gå hjem, noen ganger henter vi. Hvis han vil rusle seg en tur sent i helgene, sier han bare i fra, så er ofte en av oss våkne til han er hjemme. Det pleier ikke være mer enn 15-20 min. Skal han noe som varer til sent, så avtaler vi når vi henter i forkant. Et tips er å spørre først, når mener du at du bør være hjemme. Kan plutselig overraske med å velge et tidspunkt tidligere enn hva man selv ville strukket seg til. Anonymkode: 1b129...1fd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #15 Skrevet 20. mars 2021 Min gutt som akkurat har fylt 17 har vært hjemme i hele vinter.... Har litt vondt av de jeg, første år på vgs og ingen sosiale happenings. De skulle jo vært samlet mange, vært på fest, hatt en jente på fanget..... De er 17 år, også må de sitte hjemme hver for seg. Men det var en avsporing, min har ingen inntid, men det forutsetter jo at han tar ansvar også for oss som sitter hjemme. Han må alltid ta telefonen, han må fortelle når det er fest og si hvor han er og hvem han er sammen med. Det skjønner han og følger opp. Vi bor på sørlandet så her har de tatt ut motorsyklene nå. Så i går var de fire kamerater som kjørte sykkel, var litt hjemme i garasjen til han ene og mekket litt, bestilte seg pizza og hadde et snev av normalt ungdomsliv. Han var hjemme halv to. Ikkenoe problem altså. Anonymkode: e3622...254
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #16 Skrevet 20. mars 2021 Jente 17 år. Ingen fast innetid, men hun er stort sett hjemme før ett. Jeg må vite hvor hun er og ber også om at hun sender sms når hun går hjemover, slik at jeg vet omtrent når hun kommer. Anonymkode: 62863...e41
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #17 Skrevet 20. mars 2021 16 åring her. Hvis han er like i nærheten må han være hjemme i 01-01:30 tiden. Er han hos venner i andre bydeler, må han ta bussen 22:50 og er hjemme ca. 23:15. Han må ha på snapkart og svare på meldinger. Hverdager er han stort sett hjemme, men må være hjemme kl.22 hvis han er ute. Jeg er alltid kjørbar og klar for å hente. Anonymkode: 7f8de...bf1
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #18 Skrevet 20. mars 2021 Her i huset har de ingen fast innetid, men avtaler dag fra dag og unge fra unge. Eldste som nå er 18år var mye på fester og avtalene var ofte sene, men hun var som ofte hjemme før andre dro ut for hun syns det bare var gøy frem til folk begynte å bli fulle. Så hun var ofte hjemme mellom 21-23 hver gang, selv om avtalen var senere. Sendte må hun mld om når innetiden var så hadde jeg fått beskjed om å si nå eller at den hadde vært, så da måtte hun forlate festen. Så om hun faktisk var ute til avtalt innetid, så skjønte jeg hun var ett sted med lite eller ingen alkohol. (Og jeg vet min datter drakk selv, men hun har aldri hatt sansen for å drikke mer enn å komme i litt steming, bikke til full liker hun ikke og heller ikke når andre gjør det) Yngste er helt anderledes. Hun sykler gjerne hele byen rundt en lørdagskveld og har aldri noen planer for hva hun skal. Hun forsvant ut med en kompis akkurat. De skulle sykle til ett fjell en mil unna for å se på solnedgangen, hva de skal etterpå er det ingen som vet. Kanskje dukker de innom her for middag, spille brettspill som er inn omdagen eller så kommer hun hjem sent. Vi sender hverandre mld underveis, så jeg vet alltid ca hvor hun er. Det er den viktigste regelen jeg har, at jeg vet hvor de er. Hva de gjør er ikke så viktig, men at de er der de sier de er. (Når jeg var 16år skulle jeg egentlig på en fest, men kom meg aldri lenger enn sofaen hjemme. Når det kom en ekstra nyhetssending på tv om drap på den festen jeg egentlig skulle ha vært på sier min far helt rolig: det er grunnen til at vi skal vite hvor dere er, for hadde du vært der nå så hadde vi sitti i bilen. Det min far sa der har satt sine spor. Så på det området er jeg nok streng ovenfor mine unger, men de sier selv at de ikke syns jeg er streng. De opplevde nemlig at en bonussøster ikke var der hun avtale hun skulle være når vi plutselig måtte på sykeuset med en unge. De fikk oppleve hvor mye styr det ble, en tekstmld eller om hun hadde skrudd på lyden på mobilen så hadde det ikke vært ett problem) Men yngste er den som ofte er sent hjemme. Hun er ikke på fester. Gjør enten noe aktivt eller er hjemme hos en kompis. Sender henne mld om at hun må komme hjem om jeg vil legge meg. Aldri vært ett problem at hun ikke kommer da, hun vet at jeg vil ha henne hjem før jeg legger meg. Men gjør vi en avtale at hun kan være ute lenge så får hun lov til deg og jeg legger meg senere enn normalt. Ungene har skjønt at jeg err ganske grei om de er greie tilbake, ting skal gå begge veier. Anonymkode: 2ba3e...ff7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #19 Skrevet 20. mars 2021 Ikke svart på tlf eller kommet hjem til avtalt tid? Han hadde blitt hentet om jeg så måtte ringe "hele bygda" for å finne han. Helt uavhengig av når i metoden var. (Særlig om han strevde med impulskontroll og skulle ha medisiner på faste tider). Anonymkode: 79d4e...360
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #20 Skrevet 20. mars 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Når har de innetid i helger? Vanlig att de ikke kommer hjem i det hele tatt på natt? Har de regler? Blir litt frustrert over min 16 gutt som egentlig skal komme hjem kl 23.00 senest. Inatt kom han ikke hjem. Og svarte ikke på telefon. Anonymkode: 524b2...a6a Da straffer du ham såklart. Tar vekk goder o.l. Anonymkode: d0a6f...25c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2021 #21 Skrevet 20. mars 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ikke svart på tlf eller kommet hjem til avtalt tid? Han hadde blitt hentet om jeg så måtte ringe "hele bygda" for å finne han. Helt uavhengig av når i metoden var. (Særlig om han strevde med impulskontroll og skulle ha medisiner på faste tider). Anonymkode: 79d4e...360 *innetiden Anonymkode: 79d4e...360
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #22 Skrevet 21. mars 2021 On 3/20/2021 at 11:35 AM, Anonym bruker said: Når har de innetid i helger? Vanlig att de ikke kommer hjem i det hele tatt på natt? Har de regler? Blir litt frustrert over min 16 gutt som egentlig skal komme hjem kl 23.00 senest. Inatt kom han ikke hjem. Og svarte ikke på telefon. Anonymkode: 524b2...a6a min snart 16 åring er ute til 01, hvis vi vet hvor han er, storebroren som er litt over 17 er hjemme samtidlig Anonymkode: 7a616...6dd
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2021 #23 Skrevet 21. mars 2021 Min på 17 (blir 18 i år) bor på hybel, men er av og til hjemme i helgene. Han har ingen innetid, men jeg vil gjerne vite hvor han er, og det får jeg. Vi har god kommunikasjon, og han vet han kan ringe hjem for skyss, når som helst. Han er i grunnen en fornuftig fyr, og er stort sett hjemme rundt 01.00 i helgene. Han skulle egentlig vært russ i år, men dropper det pga pandemien. De helgene han er hjemme brukes stort sett til å hjelpe kompiser med å skru bil/motorsykkel. Hadde han derimot vært en annen type, ikke fortalt hvor han var, ikke holdt avtaler, osv... -Da hadde vi nok hatt strengere regler også. Men dette året på hybel har gjort han voksen og selvstendig på alle måter. Anonymkode: 07f03...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå