Gå til innhold

Departementet: Sushi-samlingen var ikke arrangement

Anbefalte innlegg

Vurderer politisak

Mens det ikke er omstridt at Hallingstuene-seansen kommer inn under forskriftens ordlyd om «forbud mot arrangementer», mener Solberg at sushi-måltidet ikke omfattes av bestemmelsen. Statsministeren bestrider imidlertid ikke at for mange var til stede, men at samlingen var å anse som et arrangement. Hun hevder hun ikke var arrangør for noen av begivenhetene

- Gjelder ikke leide leiligheter

Nå får hun medhold av Helse- og omsorgsdepartementet. I en svært detaljert e-post til Dagbladet skriver seniorrådgiver Trude Bakke at forskriften ikke omfatter hytter og leide leiligheter.

- Likheten med private boliger, behovet for å respektere privatlivets fred og forhistorien til forskriften tilsier at forskriften ikke gjelder sammenkomster på hotellrom og i korttidsleide leiligheter, skriver hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/departementet-sushi-samlingen-var-ikke-arrangement/73550748

Så da betyr det at man kan ha masse folk sammen da, bare man leier seg et hotellrom eller en leilighet for kort tid.  Good to know. helt utrolig, ikke at jeg er overrasket på noen måte da.

Anonymkode: e699d...83d

Fortsetter under...

Vi kikker på hytte i en grønn kommune nå. Tar med to andre familier og drar på hyttetur (fra den røde kommunen vi bor i). Nå er dugnaden over for min del. Ikke faen om jeg kommer til å holde en eneste «anbefaling» når Statsministeren selv driter i det. 

Jeg holder det som er påbudt. Alt annet kommer jeg til å gi langt faen i. 

Anonymkode: 4cf48...711

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi kikker på hytte i en grønn kommune nå. Tar med to andre familier og drar på hyttetur (fra den røde kommunen vi bor i). Nå er dugnaden over for min del. Ikke faen om jeg kommer til å holde en eneste «anbefaling» når Statsministeren selv driter i det. 

Det hun gjorde var en tåpelig feil, men det gjør ikke tiltake e mindre viktige. Veldig mange av oss har gjort noe som  vi etterpå har tenkt at ups, det ble litt feil. Det viktigste da er at vi forsøker å gjøre det som er riktig fremover. 

Anonymkode: be004...6ef

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er du tre år? Du er klar over at grunnen til å ta kloke avgjørelser ikke handler om å please statsministeren? Du er sint på henne og derfor skal du oppføre deg dust. Kjempesmart! 

EnDansPåRoser skrev (1 minutt siden):

Er du tre år? Du er klar over at grunnen til å ta kloke avgjørelser ikke handler om å please statsministeren? Du er sint på henne og derfor skal du oppføre deg dust. Kjempesmart! 

Når de som selv innfører råd og retningslinjer sier rett ut at rådene ikke er så farlige, da kan du jo gi meg en god grunn til at det er viktigere at jeg følger dem enn at Erna gjør det. 

Erna på Debatten da hun ble konfrontert med sushi- middagen: ja, det var jo bare i mot anbefalingene. 

Som alle over 60 forsvarer seg hver gang de er sammen med noen: de er jo liksom min kohort. 

Annonse

Slutt å dikt opp ting

Anonymkode: e699d...83d

Hva mener du? Alle jeg kjenner over 60 år bruker den unnskyldningen hele tiden. Og det uansett om de er med venner eller familie. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Når de som selv innfører råd og retningslinjer sier rett ut at rådene ikke er så farlige, da kan du jo gi meg en god grunn til at det er viktigere at jeg følger dem enn at Erna gjør det. 

Erna på Debatten da hun ble konfrontert med sushi- middagen: ja, det var jo bare i mot anbefalingene. 

Som alle over 60 forsvarer seg hver gang de er sammen med noen: de er jo liksom min kohort. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Voksent 

EnDansPåRoser skrev (32 minutter siden):

Du er klar over at statsministeren gjorde dette bevisst? At hun var klar over reglene og likevel brøt de med vilje?

Anonymkode: d7f8e...db5

Like voksent som Erna😊

Eller enda mer faktisk . Man er nemlig supervoksen når man bestemmer seg for å drite i råd og regler kun fordi noen har driti seg ut på regler først. Klasse det ! 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er klar over at statsministeren gjorde dette bevisst? At hun var klar over reglene og likevel brøt de med vilje?

Betyr det det samme som om at det er fritt frem for andre? 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Eller enda mer faktisk . Man er nemlig supervoksen når man bestemmer seg for å drite i råd og regler kun fordi noen har driti seg ut på regler først. Klasse det ! 

Eller tenker du muligens at det er bittelitt grann verre å være den som innfører restriksjonene, men så hever seg over dem? Du synes ikke det? Stakkars Erna, hun skjønte ikke sine egne regler og dummet seg ut. Stakkars Erna som trer regler nedover hodet på fem milllioner mennesker, men hun selv gidder ikke å følge dem. 

Klasse Erna, det må jeg virkelig si. Nå fortjener du medalje for årets forbilde.

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Betyr det det samme som om at det er fritt frem for andre? 

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal følge reglene når Erna ikke gidder, og Guldvog vet ikke hvilken råd som gjelder lenger. Sjansen for at Erna tar opp en sykehusplass er rimelig mye høyere enn at jeg gjør det. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hvem tenker du at du straffer med det? Erna eller innbyggerne i den grønne kommunen? 

*Miss Marple* skrev (43 minutter siden):

Og hvem tenker du at du straffer med det? Erna eller innbyggerne i den grønne kommunen? 

Jeg straffer ingen, gjør bare det samme som Erna. Innbyggerne i den grønne kommunen er nok bare glad for at jeg legger igjen noen tusenlapper som et bidrag til at det er noen arbeidsplasser igjen når dette hysteriet er over. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg straffer ingen, gjør bare det samme som Erna. Innbyggerne i den grønne kommunen er nok bare glad for at jeg legger igjen noen tusenlapper som et bidrag til at det er noen arbeidsplasser igjen når dette hysteriet er over. 

Tror du det? Jeg bor i en grønn kommune selv og kan love deg at vi ikke er glade for dere som kommer fra de røde. Vi ønsker dere faktisk dit pepper’n gror, for å være ærlig. Vi jobber hardt for å holde smittetrykket nede og ønsker ingen hyttefolk på besøk denne påsken. Hotell og handelsstand er helt enig i dette, til tross for økonomisk tap. Å måtte stenge ned bygda blir dyrere. 

Du ser også at statsministeren får svært mye kritikk for handlingen sin? Det bør vel fortelle deg at det ikke er greit? 

*Miss Marple* skrev (44 minutter siden):

Tror du det? Jeg bor i en grønn kommune selv og kan love deg at vi ikke er glade for dere som kommer fra de røde. Vi ønsker dere faktisk dit pepper’n gror, for å være ærlig. Vi jobber hardt for å holde smittetrykket nede og ønsker ingen hyttefolk på besøk denne påsken. Hotell og handelsstand er helt enig i dette, til tross for økonomisk tap. Å måtte stenge ned bygda blir dyrere. 

Du ser også at statsministeren får svært mye kritikk for handlingen sin? Det bør vel fortelle deg at det ikke er greit? 

Snakk for deg sjæl. Jeg bor og i en grønn kommune, og vi lengter etter betalende kunder. Bedriften min klarer ikke mer, og med håpløse tiltak tredd ned over ørene våre, er det kroken på døra hvert øyeblikk. Det går ikke lenger! Vi er avhengige av Oslo-turister, og nå får de ikke komme. Det er katastrofe! Hva skal vi drive med nå? 

Anonymkode: 470ad...572

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Snakk for deg sjæl. Jeg bor og i en grønn kommune, og vi lengter etter betalende kunder. Bedriften min klarer ikke mer, og med håpløse tiltak tredd ned over ørene våre, er det kroken på døra hvert øyeblikk. Det går ikke lenger! Vi er avhengige av Oslo-turister, og nå får de ikke komme. Det er katastrofe! Hva skal vi drive med nå? 

Anonymkode: 470ad...572

Jeg snakker for min bygd og min handelsstand. Selvsagt lengter vi. Selvsagt blør turistnæringen. Vi vil likevel ikke ha besøk fra røde områder. Det vil jo virkelig ikke hjelpe næringen at vi også får supersmitte i bygda. 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Bor også i en grønn kommune , og vi ønsker absolutt ikke ferierende hit denne påsken. Det er alle enige om. Også handelsstand og turistnæring. Får vi smitte hit nå, kollapser virksomhetene for lang tid, i stedet for å være klar til å ta i mot besøkende og turister når flertallet av befolkningen er vaksinert.  Noen små nisjebutikker har varslet at de kommer til å holde stengt i påsken, grunnet betjening i risikogrupper som ikke tørr ha åpent når ferierende fra røde kommuner kommer veltende. Handlesenteret har ominnredet, og fjernet sittegrupper, satt opp ekstra spritautomater osv. Fastboende prøver å få unnagjort påskehandel før påsketuristene kommer. For nei, det er ikke slik at disse turistene har handlet med seg det de trenger fra egen kommune. Noen skal bare ha bittelitt som de glemte å ta med hjemmefra. Andre sier åpent at de kommer hit fordi her kan de gjøre som de vil, uten munnbind, og med åpne butikker , cafeer, kino osv. Og benytter seg stort av denne friheten. Vi gruer som besatt til disse hensynsløse menneskene snart kommer. At Erna oppførte seg helt idiotisk er kvalmende, men dere straffer ikke Erna med oppførselen, dere lar det gå ut over uskyldige. 

Anonymkode: 67b7b...4ac

*Miss Marple* skrev (19 timer siden):

Jeg snakker for min bygd og min handelsstand. Selvsagt lengter vi. Selvsagt blør turistnæringen. Vi vil likevel ikke ha besøk fra røde områder. Det vil jo virkelig ikke hjelpe næringen at vi også får supersmitte i bygda. 

Vi? Er du representativ for hele bygden din 🤔 Ville tippe det er sprikende meninger her som alle andre steder. 

Det var nå en digresjon. Må si diskusjonen rundt dette skaper jo bare enda mer forvirring. Leste artikkelen og uttalelsene, skjønner enda mindre av hva som er lov og ikke, arrangement eller privat, hotellrom eller grendehus eller egen stue 🤯 Her er det innafor hvis det ansees som privat, mens i saken rundt AP var det definisjonen arrangement som avgjorde at det ikke var straffbart. Hjelpes for ei suppe det her har blitt. Spise på restaurant, ikke ok, spise på rommet, ok. Makes no sense. 

Anonymkode: aa9e6...9fd

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg gir da blanke i hva Erna gjør eller ikke gjør. Jeg kommer til å fortsette å følge snittevernsrådene som gjelder. Er heldigvis ferdig med trassalderen og har utviklet en viss sans for konsekvensforståelse. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Vi? Er du representativ for hele bygden din 🤔 Ville tippe det er sprikende meninger her som alle andre steder. 

Det var nå en digresjon. Må si diskusjonen rundt dette skaper jo bare enda mer forvirring. Leste artikkelen og uttalelsene, skjønner enda mindre av hva som er lov og ikke, arrangement eller privat, hotellrom eller grendehus eller egen stue 🤯 Her er det innafor hvis det ansees som privat, mens i saken rundt AP var det definisjonen arrangement som avgjorde at det ikke var straffbart. Hjelpes for ei suppe det her har blitt. Spise på restaurant, ikke ok, spise på rommet, ok. Makes no sense. 

Anonymkode: aa9e6...9fd

Holdningen er representativ for kommunen, handels- og reisenæringen ja. Det finnes selvsagt individuelle meninger blant folk, men det er stor enighet om at vi ønsker minst mulig bevegelse i befolkningen. 

• Opprett ny...