Gå til innhold

Ansatte i helsesektoren og "vaksinetvang" - hvem har ansvaret for skader og evt. død av vaksine?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Hvorfor skrive under på noe som helst når det kun er du selv som skal akseptere noe? Arbeidskontrakten er da like gjeldende uavhengig det. 

Anonymkode: ae382...a1b

Dette. Arbeidskontrakten kan kun endres hvis begge partene er enig. Arbeidsgivers styringsrett inkluderer ikke pålegg om å sprøyte noe i kroppen. Arbeidsgivers styringsrett inkluderer omplassering, men da må den ha saklig grunn.

Anonymkode: 8ddb6...998

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette. Arbeidskontrakten kan kun endres hvis begge partene er enig. Arbeidsgivers styringsrett inkluderer ikke pålegg om å sprøyte noe i kroppen. Arbeidsgivers styringsrett inkluderer omplassering, men da må den ha saklig grunn.

Det er også arbeidsgivers ansvar hvis du blir syk/ufør sv vaksine, og man må velge om det skal registrere som en pasientskade eller yrkesskade. 

Anonymkode: 393ee...138

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er også arbeidsgivers ansvar hvis du blir syk/ufør sv vaksine, og man må velge om det skal registrere som en pasientskade eller yrkesskade. 

Men når du skriver under på at du er ansvarlig for eventuelle skader og bivirkninger av vaksinen, blir det neppe å regnes som yrkesskade?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men når du skriver under på at du er ansvarlig for eventuelle skader og bivirkninger av vaksinen, blir det neppe å regnes som yrkesskade?

Har du et eksempel på hva dere må skrive under på?

Anonymkode: 01b9b...8da

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tviler på at det er lov å be arbeidstakere signere på noe sånn. Juridisk sett. Og signerer man, er man jo helt idiot. Det hadde jeg ALDRI gjort. Da hadde jeg nektet å ta vaksinen. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler på at det er lov å be arbeidstakere signere på noe sånn. Juridisk sett. Og signerer man, er man jo helt idiot. Det hadde jeg ALDRI gjort. Da hadde jeg nektet å ta vaksinen. 

En sak for media, spør du meg! Med store bokstaver! Aldri hørt om noe værre! Hvilken arbeidsgiver gjør noe sånnt? Det skulle jeg likt å visst. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En sak for media, spør du meg! Med store bokstaver! Aldri hørt om noe værre! Hvilken arbeidsgiver gjør noe sånnt? Det skulle jeg likt å visst. 

Men er det ikke noen som har en link eller et bilde av det de skal ha måttet skrive under på? Jeg mistenker at dette er en vandrehistorie.

Anonym bruker skrev (På 17.3.2021 den 9.05):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ansatte-kan-bli-omplassert-med-tvang-om-de-ikke-vaksinerer-seg-1.15380954?fbclid=IwAR27r_oHanmD5h8JGOfDfzicvv9k6To-u0HQH3E2EeSVURZoR0KEnTrn2Po

De ansatte i Porsgrunn må skrive under på at vaksinenekt vil få konsekvenser, for eksempel kan de bli tvangsomplassert. Da kommer spørsmålet - blir arbeidsgiveren ansvarlig for skader og eventuell død som skyldes vaksinen? Tenker på de mange alvorlige bivirkningene noen helsepersonell har fått etter AZ. Vaksineprodusenten har fått fripass og bærer intet ansvar for konsekvensene. Hvem skal betale hvis arbeidstakeren som er tvunget til å vaksinere seg for å beholde stillingen, blir varig skadet eller dør? 

Du blir ikke tvunget til å vaksinere deg for å beholde stillingen din. Eller, det er jo et definisjonsspørsmål her; man mister muligens stillingen, men ikke jobben. Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å omdisponere ansatte ved behov under visse forutsetninger. Det ville vært noe helt annet dersom man mistet jobben. Å måtte bytte stilling til et sted som er mer egnet dersom man ikke er vaksinert, og nekter å la seg vaksinere, under pandemi er da fornuftig både for ansatt og ikke minst pasientene. 

Anonymkode: 69001...446

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du blir ikke tvunget til å vaksinere deg for å beholde stillingen din. Eller, det er jo et definisjonsspørsmål her; man mister muligens stillingen, men ikke jobben. Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å omdisponere ansatte ved behov under visse forutsetninger. Det ville vært noe helt annet dersom man mistet jobben. Å måtte bytte stilling til et sted som er mer egnet dersom man ikke er vaksinert, og nekter å la seg vaksinere, under pandemi er da fornuftig både for ansatt og ikke minst pasientene. 

Anonymkode: 69001...446

Problemet blir jo at hvis alt for mange nekter å skrive på dette papiret og ta vaksinen, har man plutselig ikke nok norske sykepleiere til å ha pasientkontakt, og må da importere virus fra utlandet igjen - stengning av samfunnet i lengre tid. Veldig "smart". 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men er det ikke noen som har en link eller et bilde av det de skal ha måttet skrive under på? Jeg mistenker at dette er en vandrehistorie.

Vi har de skjemaene på jobb. Kan se nøyaktig hva det står på de når jeg kommer på jobb i morgen. Da vi fikk de tullet vi med at vi skrev under på vår egen dødsattest. 

Anonymkode: c833a...cd8

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Vi har de skjemaene på jobb. Kan se nøyaktig hva det står på de når jeg kommer på jobb i morgen. Da vi fikk de tullet vi med at vi skrev under på vår egen dødsattest. 

Anonymkode: c833a...cd8

Ta et bilde av skjemaet og legg ut da. Jeg har nemmelig ikke hørt om noen som har måttet skrive under på at de frasiercseg noen rettigheter ved å ta vaksine. Å skrive under på at dere er kjent med mulige bivirkninger er noe annet.

• Opprett ny...