Gå til innhold

Virkelig ingen sammenheng mellom AZ vaksinen og alle blodproppene?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg regner det som sannsynlig ut fra statistikk og internasjonal forskning at min fysisk friske eks som er blodtrent og uføretrygdet grunnet kroniske smerter som kommer og går som de selv vil, vil takle korona bedre enn for eksempel en person i full jobb med overvekt og underliggende sykdommer. Bedre nå?

Anonymkode: e5048...fbd

Jeg redigerte nettopp svaret mitt fordi jeg så at jeg hadde vært litt kjapp. Sorry.

Fortsetter under...

the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Dette er ikke noe jeg har plukket opp fra avisa, jeg kjenner folk som er på rehabilitering ett år etter at de ble smittet fordi lungene fortsatt er skadet. F.eks en mann i førtiårene, sunn og frisk før han fikk Corona. 

Og jeg kjenner folk som bare var litt småsyke med Corona og nå har NULL bivirkninger

Anonymkode: e460a...d1e

the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden):

Jeg redigerte nettopp svaret mitt fordi jeg så at jeg hadde vært litt kjapp. Sorry.

Ingen problem. Poenget mitt var likevel at uføretrygd i seg selv betyr ikke at den uføretrygdede er i risikogruppen og/eller vil ha mer alvorlig forløp hvis de blir smittet. Norge har mye mer gunstige ordningene for uføretrygd enn de fleste andre land. I mange land er det for eksempel umulig å bli uføretrygdet grunnet diffuse psykiske symptomer, fibromyalgi og lignende. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/nyheter/1-av-3-uforetrygdede-har-en-psykisk-lidelse-eller-atferdsforstyrrelse

En tredjedel av uføretrygdede har psykisk lidelse som grunn for nedsatt arbeidsevne. Psykiske lidelser er i seg selv ingen risikofaktor i forhold til koronavirus, og jeg kjenner flere mennesker med psykisk sykdom som er kjernesunne og godt trente. Derfor mente jeg at det var irrelevant av den anonyme å trekke inn andel uføretrygdede.

the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Men dette er jo ikke et argument mot å forsøke å unngå at folk dør eller får langvarige lungeproblemer pga covid 19? 

Folk dør av hudkreft, derfor får vi kan la være å bekjempe prostatakreft, liksom? 

Nettopp! Veldig godt eksempel! Problemet nå er at vi bruker all vår tid og energi på å bekjempe «hudkreften.» Prostatakreften og alt annet er glemt. Alt dreier seg om denne hudkreften. 

Anonymkode: 9f95c...023

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nettopp! Veldig godt eksempel! Problemet nå er at vi bruker all vår tid og energi på å bekjempe «hudkreften.» Prostatakreften og alt annet er glemt. Alt dreier seg om denne hudkreften. 

Men det er jo fordi coronaviruset både er mer dødelig og langt mer smittsomt enn en vanlig sesonginfluensa. 

I tillegg til at det oppfører seg på en annen måte enn vanlige virus fordi det angriper det bakenforliggende immunforsvaret. 

Og jo mer det får smitte fritt, jo flere mutasjoner kommer det. 

Man trenger ikke å se lengre enn til Sverige for å se hva som skjer hvis man ikke tar de samme forholdsreglene som Norge. 

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Det er jo heller slik at vi jobber for å holde "hudkreften nede" slik at det fortsatt skal være kapasitet til å behandle prostatakreft.

Anonymkode: c8ffc...298

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo heller slik at vi jobber for å holde "hudkreften nede" slik at det fortsatt skal være kapasitet til å behandle prostatakreft.

Men operasjoner er avlyst mange steder, så nei, vi behandler ikke noe annet enn korona i særlig grad. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men operasjoner er avlyst mange steder, så nei, vi behandler ikke noe annet enn korona i særlig grad. 

Det kommer nok an på hvor i landet man bor, her behandles mange andre ting enn korona.

Anonymkode: bdfe7...2c3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Noen få opperasjoner er avlyst. Uten tiltakene ville det bært mange fler.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her har vi en sykdom som potensielt kan drepe de over 90. De under 90 blir knapt syke. Da utvikles det en vaksine som potensielt kan drepe de under 30 for at de over 90 ikke skal dø.

Men for all del, folkens. Og ahead, ta vaksinen. 

Knapt syke?

Over 1100 har søkt Nav om å få godkjent covid-19 som yrkessykdom

Retten til yrkesskadeerstatning som følge av covid-19, gjelder først og fremst ansatte i helsevesenet. Men også andre yrkesgrupper som smittes på jobb, må ha det samme sikkerhetsnettet, mener fagforeninger og Arbeiderpartiet.

Det skriver Frifagbevegelse.

Alle skademeldingene vil bli behandlet av Nav som en søknad om å få coronasykdommen godkjent som yrkessykdom. Frifagbevegelsen skriver at Nav regner med å ha ferdigbehandlet de første søknadene i løpet av mars.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/over-1100-har-soekt-nav-om-aa-faa-godkjent-covid-19-som-yrkessykdom.F9MmIXnED?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Knapt syke?

Over 1100 har søkt Nav om å få godkjent covid-19 som yrkessykdom

Retten til yrkesskadeerstatning som følge av covid-19, gjelder først og fremst ansatte i helsevesenet. Men også andre yrkesgrupper som smittes på jobb, må ha det samme sikkerhetsnettet, mener fagforeninger og Arbeiderpartiet.

Det skriver Frifagbevegelse.

Alle skademeldingene vil bli behandlet av Nav som en søknad om å få coronasykdommen godkjent som yrkessykdom. Frifagbevegelsen skriver at Nav regner med å ha ferdigbehandlet de første søknadene i løpet av mars.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/over-1100-har-soekt-nav-om-aa-faa-godkjent-covid-19-som-yrkessykdom.F9MmIXnED?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

At folk søker om en ytelse sier ingenting om hvor syke de er. 

Anonymkode: 8fb94...537

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

At folk søker om en ytelse sier ingenting om hvor syke de er. 

Anonymkode: 8fb94...537

Dette. Det er over 400 000 uføre i Norge,  og jeg nekter å tro at nesten hver 10. nordmann er så syk at han eller hun ikke kan jobbe med noe. Det har vært svindel med sykmeldinger også. Så det sier absolutt ingenting. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Dette. Det er over 400 000 uføre i Norge,  og jeg nekter å tro at nesten hver 10. nordmann er så syk at han eller hun ikke kan jobbe med noe. Det har vært svindel med sykmeldinger også. Så det sier absolutt ingenting. 

Det er helt sikkert noe de aller fleste klarer å gjøre. Men hvor mange bedrifter vil tilrettelegge bare for at folk skal kunne gjøre "noe"?

Kom tilbake når du har en bedrift med kun og utelukkende tidligere uføre som ansatte.

Anonymkode: 5c469...49d

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt sikkert noe de aller fleste klarer å gjøre. Men hvor mange bedrifter vil tilrettelegge bare for at folk skal kunne gjøre "noe"?

Kom tilbake når du har en bedrift med kun og utelukkende tidligere uføre som ansatte.

Det jeg ville frem til, er at det er mørketall når det gjelder misbruk av sykmeldinger og uføretrygd. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det jeg ville frem til, er at det er mørketall når det gjelder misbruk av sykmeldinger og uføretrygd. 

Det er mørketall når det gjelder alt. Men hvor stort er det mørketallet? Det du vil frem til er at det er høyt nok til at du er bekymret. Det vil jeg se vitenskapelig belegg for før jeg lar meg rive med.

Frem til det foreligger er jeg overbevist om at de mørketallene er så få og så små at når jeg hører om at noen er ufør så dreier det seg om et faktisk tilfelle, noen som faktisk har havnet i uføre. Noe som ikke er "å vinne i lotto". Det er derimot som å "vinne i lotto fra helvete". Ikke noe jeg ønsker noen.

Ikke unner jeg noen som er ufør å bli mistrodd heller.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er mørketall når det gjelder alt. Men hvor stort er det mørketallet? Det du vil frem til er at det er høyt nok til at du er bekymret. Det vil jeg se vitenskapelig belegg for før jeg lar meg rive med.

Frem til det foreligger er jeg overbevist om at de mørketallene er så få og så små at når jeg hører om at noen er ufør så dreier det seg om et faktisk tilfelle, noen som faktisk har havnet i uføre. Noe som ikke er "å vinne i lotto". Det er derimot som å "vinne i lotto fra helvete". Ikke noe jeg ønsker noen.

Ikke unner jeg noen som er ufør å bli mistrodd heller.

For å si det slik, tallene på uføretrygdede i Norge er mye høyere enn Finland og Sverige. Det er ingenting som indikerer at nordmenn har helt annerledes genetikk og mye dårligere helse enn svensker. Det er likevel forskjell i tall. Da tenker man at årsaken må ligge i at a) vi har bedre velferdsordninger for uføre og b) vi har mindre strenge kriterier for å få det. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

I England har de vaksinert 11.000.000 mennesker. Hvert år har de rundt 1000 blodpropper i måneden, til nå har de verken fler eller færre tilfeller av det.

Anonymkode: 2750f...b7a

Tror du at du får vite det? Det hysjes ned. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

For å si det slik, tallene på uføretrygdede i Norge er mye høyere enn Finland og Sverige. Det er ingenting som indikerer at nordmenn har helt annerledes genetikk og mye dårligere helse enn svensker. Det er likevel forskjell i tall. Da tenker man at årsaken må ligge i at a) vi har bedre velferdsordninger for uføre og b) vi har mindre strenge kriterier for å få det. 

Det er en mistenkeliggjøring av uføre. Det er ikke et bevis.

Hvis det er slik som du tror så ville det være enkelt å bevise at det er en rekke mørketall her.

Når det gjelder svenskene så har Försäkringskassan en helt horribel måte å jobbe på. Deres mål er ikke å hjelpe de syke, deres mål er å nekte så mange syke deres lovmessige rett, for å holde syketallene så lave som mulig.

27 000 nekades ersättning från Försäkringskassan

Sture. Jessica. Mona. Tre offer för Försäkringskassans allt hårdare bedömningar för att hålla nere sjukstatistiken. Läs deras berättelser – och myndighetens svar.
https://www.kollega.se/27-000-nekades-ersattning-fran-forsakringskassan

Når en søker etter uføre og mørketall så er det ikke de som lyver som dukker opp, men alle de som skyves ut og bort fra NAV, av NAV, som dukker opp som mørketall. Syke som trenger hjelp, som har lovmessig rett til hjelp.

Det er mange mørketall om hvor alle havner når man mister sin AAP, får avslag på en uføresøknad, dette fordi mange er gifte og den ene har en rimelig grei inntekt, derfor havner mange utenfor statistikken til NAV.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2019/04/08/hvor-blir-det-av-alle-som-skremmes-bort-fra-aap-og-uforetrygd/

Mørketall hos 22. juli-overlevende
https://klassekampen.no/utgave/2018-07-24/morketall-hos-22-juli-overlevende

Når det gjelder påstanden at det er lett å bli ufør:

Å bli ung ufør i Norge er i dag svært vanskelig. Uførepensjon skal være aller siste utvei for dem som ikke kan jobbe, og er en livslang ytelse.

Nav mener også at noe av veksten blant unge uføre tilskrives at andre ordninger har blitt avviklet de siste årene. Tidligere gikk det blant annet an å bli innvilget midlertidig uførepensjon. Den ordningen finnes ikke lenger, og flere som har fått denne ytelsen tidligere har nå blitt flyttet over på uførepensjon.

Kunnskapsdirektøren avliver samtidig myten om at late ungdommer nærmest kan hvile seg til en uførepensjon.

– Jeg kan ikke avvise at en og annen kan gli gjennom, men hovedbildet hos oss er at både for den enkelte og det norske samfunnet er det veldig kostbart økonomisk med uførepensjon. Det legges ned en betydelig innsats gjennom samarbeid mellom ulike sektorer før noen eventuelt får innvilget uføretrygd. Det er en svært alvorlig beslutning å fatte, og noe du får resten av livet, sier Åsholt.
https://www.telen.no/nyhet/nav/innenriks/nav-unge-ufore-er-ingen-latsabber/s/5-75-154169

Det eneste bevisene sier er at det er vanskelig å bli ufør. Da er ikke mørketallene blant de som urettmessig har fått uføretrygd særlig store. Derimot er mørketallene blant de som har krav på uføretrygd, men som ikke får det, store.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

I England har de vaksinert 11.000.000 mennesker. Hvert år har de rundt 1000 blodpropper i måneden, til nå har de verken fler eller færre tilfeller av det.

Anonymkode: 2750f...b7a

England produserer AZ-vaksinen. Jeg stoler ikke på deres tall. Dessuten er det ikke tilfeller av blodpropp det er snakk om, men DIC

Anonymkode: f5c84...bbc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

England produserer AZ-vaksinen. Jeg stoler ikke på deres tall. Dessuten er det ikke tilfeller av blodpropp det er snakk om, men DIC

Anonymkode: f5c84...bbc

Det som er spesielt med AZ er at den selges til selvkost. AstraZeneca tjener visst nok ikke på den, i motsetning til de andre legemiddelfirmaene med sine vaksiner. 

Anonymkode: 05495...50b

• Opprett ny...