Gå til innhold

Det er jo ikke noe rart at det er så høye smittetall når så enormt mange flere blir testet

Anbefalte innlegg

Hver dag er det ny rekord i antall testede, og hver dag er det ny rekord i antall smittede. Det er jo ikke noe rart. Den som leter finner. Likevel ligger antall positive tester prosentvis rimelig konstant - mellom 1,5 og 2,5%. Men jeg spør igjen, jeg. Hvor mange er egentlig syke? Hvor mange dør? 

Noen som husker vinteren 2017? Da døde 1400 av influensa. 7400 var innlagt. Ingen ropte da. Det var ingen nedstengning av samfunnet. Vi ble ikke engang bedt om å vaske hender. Ingenting. 

Samtidig er det håpløst for dem som jobber i restaurant og utelivsbransjen. Reiseliv og hotell. Turisme og kultur. Barn og unge som lever under vanskelige forhold. Det kan umulig være verdt det!

Og myndighetene vil ikke opplyse om kost/nytte vedrørende. Noe skurrer! Vis oss tallene for og mot!

Anonymkode: ba704...28f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hver dag er det ny rekord i antall testede, og hver dag er det ny rekord i antall smittede. Det er jo ikke noe rart. Den som leter finner. Likevel ligger antall positive tester prosentvis rimelig konstant - mellom 1,5 og 2,5%. Men jeg spør igjen, jeg. Hvor mange er egentlig syke? Hvor mange dør? 

Noen som husker vinteren 2017? Da døde 1400 av influensa. 7400 var innlagt. Ingen ropte da. Det var ingen nedstengning av samfunnet. Vi ble ikke engang bedt om å vaske hender. Ingenting. 

Samtidig er det håpløst for dem som jobber i restaurant og utelivsbransjen. Reiseliv og hotell. Turisme og kultur. Barn og unge som lever under vanskelige forhold. Det kan umulig være verdt det!

Og myndighetene vil ikke opplyse om kost/nytte vedrørende. Noe skurrer! Vis oss tallene for og mot!

Det var 18 innlagt med Covid-19 på intensiven for fire uker siden. Nå er det 121. Vi er inne i en eksponsiell vekstkurve. Dette vil knekke helsevesenet om det fortsetter. Da vil mennesker dø med samme sykdomsbilde som de har de dom i dag overlever på intensiven - fordi de ikke får plass på intensiv. I tillegg vil andre akutte lidelser, ulykker osv kunne føre til død, fordi de ikke har kapasitet på intensiv. 

Så jeg tenker vi bare følger anbefalingene jeg.. 

Anonymkode: 8ff86...e44

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var 18 innlagt med Covid-19 på intensiven for fire uker siden. Nå er det 121. Vi er inne i en eksponsiell vekstkurve. Dette vil knekke helsevesenet om det fortsetter. Da vil mennesker dø med samme sykdomsbilde som de har de dom i dag overlever på intensiven - fordi de ikke får plass på intensiv. I tillegg vil andre akutte lidelser, ulykker osv kunne føre til død, fordi de ikke har kapasitet på intensiv. 

Veldig enig . 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke 121 på INTENSIVEN vel? Det er 121 innlagt, 25 i respirator. Hvor står det at det er 121 på intensiven?

Anonymkode: 78dca...65b

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men vil det knekke helsevesenet? Er det sant? Når det for fire år siden var 7400 innlagt med influensa - hvordan kan 121 nå være i ferd med å «knekke helsevesenet?» Vi hørte ingenting om at helsevesenet var i ferd med å knekke da. Vi ble ikke bedt om å holde avstand, vi ble ikke bedt om å vaske hender. Samtidig raseres resten av samfunnet. Hvordan i all verden kan det være verdt det?

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke 121 på INTENSIVEN vel? Det er 121 innlagt, 25 i respirator. Hvor står det at det er 121 på intensiven?

Anonymkode: 78dca...65b

Det stemmer. Der tok jeg feil.

Men resonnementet ellers stemmer. Den eksponentielle veksten vil føre til de utfordringene som jeg skisserte over dersom smittesituasjonen ikke snus. 

Riktige tall:

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men vil det knekke helsevesenet? Er det sant? Når det for fire år siden var 7400 innlagt med influensa - hvordan kan 121 nå være i ferd med å «knekke helsevesenet?» Vi hørte ingenting om at helsevesenet var i ferd med å knekke da. Vi ble ikke bedt om å holde avstand, vi ble ikke bedt om å vaske hender. Samtidig raseres resten av samfunnet. Hvordan i all verden kan det være verdt det?

HI

Hvor mange med influensa var innlagt på intensiven? 

Vi har et alt for dårlig helsevesen hvis det slik at de begynner å «skjelve» av at det er innlagt 121 på sykehuset med korona. Vi hører aldri noe når sykehusene er overfylte med influensasyke mennesker. Nei, dette går over styr. De fleste som blir innlagt med korona er eldre eller har andre sykdommer som gjør at de tåler sykdom dårligere, de samme som ville blitt innlagt hvis de hadde fått influensa. Men hey, viktigere å redde den eldre befolkningen enn å bry seg om de unge som lider under dette. 
Har dere lest dødsannonsene i det siste? Har dere sett hvor mange unge som tar livet av seg?

Anonymkode: 99276...92c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi har et alt for dårlig helsevesen hvis det slik at de begynner å «skjelve» av at det er innlagt 121 på sykehuset med korona. Vi hører aldri noe når sykehusene er overfylte med influensasyke mennesker. Nei, dette går over styr. De fleste som blir innlagt med korona er eldre eller har andre sykdommer som gjør at de tåler sykdom dårligere, de samme som ville blitt innlagt hvis de hadde fått influensa. Men hey, viktigere å redde den eldre befolkningen enn å bry seg om de unge som lider under dette. 
Har dere lest dødsannonsene i det siste? Har dere sett hvor mange unge som tar livet av seg?

De fleste som ligger på sykehuset nå er i 50-årene. Flere pasienter er født så sent som 90-tallet. 

Ikke lyv til deg selv fordi det er ubehagelig å leve med en pandemi. Dette er noe helt annet enn influensa. 

Takk HI, 
Forfriskende å se at det er flere som tenker som meg. Her er forresten lenke til den influensaepidemien i 2017. I snitt dør det 900 i året av influensa, hvor mange ville dødd av den i 2020 men overlevde p.g.a smittevernstiltak? 

Så langt er det 33 stykk under 60 år som har dødd av korona i Norge: https://www.vg.no/spesial/corona/ 

Anonymkode: cb6fa...933

Hvis mange fler blir testet og andelen smittede er konstant viser det jo veldig klart at flere er smittet.

Både antall innlagte og anntal på respirator har gått opp. Det eneste som har gått med er gjennomsnittalderen på de som blir innlagt.

Anonymkode: 59064...06b

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Takk HI, 
Forfriskende å se at det er flere som tenker som meg. Her er forresten lenke til den influensaepidemien i 2017. I snitt dør det 900 i året av influensa, hvor mange ville dødd av den i 2020 men overlevde p.g.a smittevernstiltak? 

Så langt er det 33 stykk under 60 år som har dødd av korona i Norge: https://www.vg.no/spesial/corona/ 

Anonymkode: cb6fa...933

Takk for linken til influensaepidemien 2017/2018.
Jeg er spent på influensasesongen 2021/2022. I og med at ingen har hatt influensa denne vinteren vil det bli vanskelig å lage vaksine for neste år. Tro hva myndighetene gjør da? De stenger vel samfunnet igjen da, denne gangen med influensa som begrunnelse. 🤦‍♀️
HI

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Sug Lut og Mamma til ADHD gutt. Hvorfor trykker dere liker på noe som er beviselig feil? 121 på intensiv? Det er jo ikke sant. 

De som dør er bare folk som ville dødd uansett, fordi de er så syke og gamle fra før. Er det virkelig verdt å ødelegge livene til mange hundre tusen mennesker bare for at gamlemor som ligger for døden uansett skal få et par dager eller uker mer å leve?

Anonymkode: 71a20...802

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi har jo et alt for dårlig helsevesen i utganspunktet, det er jo derfor hele samfunnet stenger. Har du ikke fått med deg det? Kapasiteten er til enhver tid sprengt, og de siste årene blir sykehusene som bygges mindre og mindre. Det mangler pr i dag 6000 sykepleiere, og plassmangel er et kontinuerlig problem. Derfor blir man fraråder aktiviteter som kan medføre skader, fordi det ikke er plass eller kapasitet til alle. Det er så å si aldri ledige intensiv-senger. Og det mangler plass og personell. Hele tiden. 
Og i en pandemi rakner hele kabalen! 

Det har ikke skjedd en dritt på dette året; ikke ansatt flere intensivsykepleier, ikke opprettet flere plasser, ikke blitt økt kapasitet. Ingenting har skjedd! 

Så kastes det økonomiske krisepakker ut i samfunnet for at det skal gå rundt. Når selve hovedproblemet er et elendig og underdimensjonert helsevesen. 

Anonymkode: d8b69...95c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De som dør er bare folk som ville dødd uansett, fordi de er så syke og gamle fra før. Er det virkelig verdt å ødelegge livene til mange hundre tusen mennesker bare for at gamlemor som ligger for døden uansett skal få et par dager eller uker mer å leve?

For det første: Helt forjævlig kynisk. Blir helt satt ut. 

For det andre: Helt feil. De som er innlagt og dør nå er yngre enn i forrige bølge. De eldste har hatt effekt av vaksinen.

Men du tror vel gjerne ikke på vaksinen heller.. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

For det andre: Helt feil. De som er innlagt og dør nå er yngre enn i forrige bølge. De eldste har hatt effekt av vaksinen.

Det er jo ingen som dør nå omtrent.

Anonymkode: 480d9...f54

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange og hva er alderen på de som dør nå? I februar 2020 var det to ungdomsskoleelever som døde av influensa. Dette var vanlig influensa, ikke korona. Hvor mange ungdommer har død av korona her i Norge hittil?

https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa

Anonymkode: a0dce...f79

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvor mange med influensa var innlagt på intensiven? 

Og hvor mange var det du sa det var som var innlagt på intensiven med korona?

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er helt utrolig at etter et år med corona, så tror faktisk enkelte fremdeles at det bare er gamle og syke som dør, det er skremmende at man lukker øynene så totalt for det som skjer.

Anonymkode: 593d9...99d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt utrolig at etter et år med corona, så tror faktisk enkelte fremdeles at det bare er gamle og syke som dør, det er skremmende at man lukker øynene så totalt for det som skjer.

Anonymkode: 593d9...99d

Men det er jo sant. 9 stykker under 49 år har dødd av eller med korona. 9!

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

HI

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Og hvor mange var det du sa det var som var innlagt på intensiven med korona?

Oh lord. Argumentasjonens høyborg... 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Oh lord. Argumentasjonens høyborg... 

Det var du selv som hele tiden har snakket om innlagt på intensiven med korona og måtte tilslutt erkjenne at tallene du opprettete med var helt feil. At det var 121 innlagt på sykehus.

Deretter drar du spørsmålet videre og spør hvor mange som har vært innlagt på intensiven med influensa til kommentaren som fortalte at 7400 var innlagt på sykehus med influensa for fire år siden. 

Skal du diskuterer og argumentere med tall så bør du operere med de sammenlignbare tallene. 

• Opprett ny...