Gå til innhold

Det er ikke at jeg er bortskjemt, men synes ikke det er rett at vi skal pålegges merutgifter for hjemmekontor


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo det samme jeg irriterer meg over. Nå som strømmen er på det dyreste på mange år må jeg fyre hele dagen fordi arbeidsgiver har bestemt at jeg skal være hjemme og jobbe. Jeg må også kjøpe batteri til headsettet og måtte likeså kjøpe egen printer. 

Anonymkode: 69127...08e

Batterier, printer ol har du krav på å få dekket av arbeidsgiver. Enten kan dere bli enige om atcdu får en sum for å bruke dine produkter eller så kan du få lånefra arbeidsgiver (men da skal du egentlig skatte av fordelen av å kunne bruke prnter ol privat).

Anonymkode: 10a51...2cf

Fortsetter under...

Altså. Du står fritt til å hente kontorstol fra jobb. Og hvis den du hadde ble utslitt av at du begynte å ha hjemmekontor var den nok klar for utskifting uansett. Ellers kan du fint stikke innom jobb en dag i uka for å printe dokumenter og bytte batterier i headsettet. Hvis din arbeidsplass ikke tillater det så sender du bare en mail og spør hvordan du skal gjøre det med utlegg til printer og batterier, så finner dere nok ut av det. 

Å varme opp et lite kontor koster nesten ingenting. Trenger ikke varme opp alle rom i huset for at du skal jobbe hjemme? Men er det noe vits i å senke temperaturen? Min yngste kommer hjem fra skolen klokka 13, totalt er huset tomt rundt 4,5 timer. Jeg tror at det å senke temperaturen og varme opp igjen for de timene er vel så kostbart som å bare holde jevn temperatur på varmepumpa. Det har ikke engang falt meg inn å tenke på, pandemien tatt i betraktning er det nok ikke så mange andre som fokuserer på oppvarming som et problem heller. 
 

Kaffe og lunsj, det er bare flaut at du i det hele tatt tar opp. To knekkebrød og to kopper kaffe er for de aller fleste langt lavere kostnad enn transport til og fra jobb, og uansett et skikkelig gnient og sutrete fokus. I tillegg er lunsjen din «bare» subsidiert, ikke gratis, så kostnaden for en enkel lunsj hjemme kan du nok fint klare å balansere. 

Anonymkode: 8225d...6a4

Tja, du er nok pent nødt til å ta med både kostnad og ulempe ved hjemmekontor, hi, sånn er det bare.

Jeg syns likevel du får en del dumme svar her, for selvsagt er det ikke «bare å bytte barnehage», eller å «varme opp et lite kontor». Jeg har ikke noe «lite kontor», og heller ikke plass på soverommet til kontormøbler. Arbeidsgiver låner ikke ut kontorstol, skjerm eller printer. Pga hjemmekontor/ barnehage må vi kjøre en ekstra gang gjennom bomringen hver dag. Det ER økte kostnader. 

Anonymkode: b5fad...ed2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tja, du er nok pent nødt til å ta med både kostnad og ulempe ved hjemmekontor, hi, sånn er det bare.

Jeg syns likevel du får en del dumme svar her, for selvsagt er det ikke «bare å bytte barnehage», eller å «varme opp et lite kontor». Jeg har ikke noe «lite kontor», og heller ikke plass på soverommet til kontormøbler. Arbeidsgiver låner ikke ut kontorstol, skjerm eller printer. Pga hjemmekontor/ barnehage må vi kjøre en ekstra gang gjennom bomringen hver dag. Det ER økte kostnader. 

Anonymkode: b5fad...ed2

Jeg har heller ikke et lite kontor, må sitte ved middagsbordet og jobbe, noe som i seg selv er uting. Flyter jo av papirer og sånt der hele dagen. 

Anonymkode: 69127...08e

Merker jeg også blir provosert på vegne av alle oss som ikke har goder som gratis te og billig lunsj. Dette er vanlige utgifter for mange av oss, og du sutrer fordi du synes jobben skal betale? Ærlig talt altså. Dessuten hadde du hatt disse utgiftene uansett om du mistet jobben og satt hjemme, noe som fort kunne skjedd dette året, hvem tenker du skulle betalt for det da?

Anonymkode: 437e5...fc5

Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for en tilfredsstillende arbeidssituasjon når du er pålagt hjemmekontor. Det innebærer feks kjøp av nødvendig utstyr eller at du får mulighet til å hente det du trenger fra kontoret. Det vil feks si kontorstol, headset, nødvendig kontorrekvisita, ekstern skjerm osv. 

å sutre over manglende tilgang på gratis kaffe og billig lunch er mildt sagt dustete. Det er et ekstra gode arbeidsgiver betaler for. 

Anonymkode: 33955...73c

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er jo det samme jeg irriterer meg over. Nå som strømmen er på det dyreste på mange år må jeg fyre hele dagen fordi arbeidsgiver har bestemt at jeg skal være hjemme og jobbe. Jeg må også kjøpe batteri til headsettet og måtte likeså kjøpe egen printer. 

Anonymkode: 69127...08e

 Jeg bare lurer på om dere da noen gang har reflektert over at arbeidsgivere er helt vanlig mennesker og akkurat nå sliter med å holde følge i alle pålegg og krav? I kommunene her nå ble det vedtatt påbud om hjemmekontor, trådte i kraft midnatt samme dag det ble vedtatt. Med dette påbudet, følger også krav om å sørge for hms, oppfølging av ansatte og å sørge for godt arbeidsmiljø. I tillegg skal de dokumentere at de ansatte har fått mottatt informasjon om hvordan dette skal gjennomføres. 
 

Spørmål 1, har dere snakket med arbeidsgiver? 
 

Spørmål 2, hvor får dere det fra at arbeidsgiver har pålagt dere dette? De er pålagt å overholde, kan være greit å ha i bakhodet før man tror arbeidsgivere tjener så mye på dette fordi de kjøper inn mindre kaffe. 

Anonymkode: 7e3b5...065

Du har det godt du, for godt. Så kle på deg da kjerring, du har sikkert minst 15 grader i boligen når du ikke er hjemme. Kler du på deg ull, jakke og lue sparer du strøm. Drikk vann og stå når du jobber. Slutt å drikk så jævlig mye alkohol på hjemmekontor, dette innlegget er bare pinlig å lese. Skam deg. Håper du sier dette til sjefen din, vedkommende trenger å vite at h*n har en ansatt som ikke har antenner.

Anonymkode: 558f0...b6d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du har det godt du, for godt. Så kle på deg da kjerring, du har sikkert minst 15 grader i boligen når du ikke er hjemme. Kler du på deg ull, jakke og lue sparer du strøm. Drikk vann og stå når du jobber. Slutt å drikk så jævlig mye alkohol på hjemmekontor, dette innlegget er bare pinlig å lese. Skam deg. Håper du sier dette til sjefen din, vedkommende trenger å vite at h*n har en ansatt som ikke har antenner.

Anonymkode: 558f0...b6d

Uff, så bitter gitt. Bare fordi enkelte av dere er fylliker, betyr det ikke at vi andre drikker i arbeidstiden. Jeg drikker faktisk ikke alkohol i det hele tatt. Ikke alle er drukkenbolter, vet du. Jobbe med jakke og lue? Jepp, det er bra HMS det :D Stå mens jeg skriver på datamaskinen ved et 1 meter høyt bord? Eller skal jeg kanskje holde laptopen i hendene mens jeg står og skriver?

Anonymkode: 69127...08e

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Uff, så bitter gitt. Bare fordi enkelte av dere er fylliker, betyr det ikke at vi andre drikker i arbeidstiden. Jeg drikker faktisk ikke alkohol i det hele tatt. Ikke alle er drukkenbolter, vet du. Jobbe med jakke og lue? Jepp, det er bra HMS det :D Stå mens jeg skriver på datamaskinen ved et 1 meter høyt bord? Eller skal jeg kanskje holde laptopen i hendene mens jeg står og skriver?

Anonymkode: 69127...08e

Hvis du ønsker å stå og jobbe for å få avveksling er drt lurt å srtte en vanlig kjøkkenstol på pulten  elller spisebordet. Da har du ganske god arbridshøyde. Når du vil sitte tar du stolen ned og setter deg på den mens laptoppen kan stå på bordet. Selv om det heter laptoppen trenger du ikke ha den i fanget.

Anonymkode: 10a51...2cf

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du ønsker å stå og jobbe for å få avveksling er drt lurt å srtte en vanlig kjøkkenstol på pulten  elller spisebordet. Da har du ganske god arbridshøyde. Når du vil sitte tar du stolen ned og setter deg på den mens laptoppen kan stå på bordet. Selv om det heter laptoppen trenger du ikke ha den i fanget.

Anonymkode: 10a51...2cf

Det med kjøkkenstol er et supert forslag til variert arbeidsstilling.  Hos meg ville det blitt noe vanskelig med min 49“ skjerm.  Jeg ser IKEA har helt greie heve/senk pulter, så tenkte skaffe en. 

For meg handler det ikke om hva arbeidsgiver bør finansiere, men mitt ansvar for min egen kropp og helse i et stillesittende yrke.  

Det hender dog at jeg lurer på om vasking av hjemmekontor er arbeidstid eller ikke :)  

Anonymkode: ca7d7...3b1

×
×
  • Opprett ny...