Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #1 Skrevet 14. mars 2021 Hvordan går barna deres på jakt etter påskeegg? Vi bor i blokk, så har ikke hage. Kan derfor ikke legge egg ute da de kan bli tatt av andre. Tar gjerne imot tips. Anonymkode: 2cbb0...dc5
amandine Skrevet 14. mars 2021 #2 Skrevet 14. mars 2021 Vi lager et rede til påskeharen og legger eggene i det på påskeaften. Det trenger ikke være ute selv om vi alltid er ute. Vi kan også gå i skogen eller ved sjøen og en av oss lurer oss vekk og lager rede klart. Så forteller vi eventyret om påskeharen https://www.nrk.no/innlandet/hvorfor-legger-paskeharen-egg_-1.7056484 og sender barna ut på jakt etter redet. Vi gjør dette hvert år med familien eller med venner. Om kvelden finner vi stjernebildene om det er klart vær, hvis ikke må vi vente til klarværet kommer...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #3 Skrevet 14. mars 2021 Vi lager vanskelige gåter som de bruker minst 3 dager på å løse nå som de er tenåringer. Da de var i barnehagealder var det ikke så omfattende. Ofte var det en gåte som endte et sted vi gikk på tur til. Da stakk en av oss i forveien og gjemte egget og sto der og passet på de minuttene det tok før ungene kom frem. Anonymkode: 616c4...fe4
TinaK 1990 Skrevet 14. mars 2021 #4 Skrevet 14. mars 2021 Rebus i skogen bak huset. Etterhvert som barna har blitt eldre har de blitt mer og mer avanserte å løse😅, 10 og snart 14 år
Himmel og hav Skrevet 14. mars 2021 #5 Skrevet 14. mars 2021 Rebus som har ledet dem fra sted til sted, gjerne med oppgaver som må utføres, og som har endt i en quiz der de får ta ett skritt fram for riktig svar og når de når målstreken så er påskeegget premien.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #6 Skrevet 14. mars 2021 Det går også fint å sende dem fra sted til sted i en leilighet. Lapper kan være gjemt i bøker, oppi skøytene i boden, bak et bilde, inni dorullen osv. Hvis de er små synes de også det er morsomt å følge en ulltråd som går på kryss og tvers i leiligheten frem til et gjemmested. Anonymkode: 616c4...fe4
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #7 Skrevet 14. mars 2021 Vi lager rebuser og oppgaver som viser veien til neste oppgave. Oppgavene (på ark) er gjemt både ute og inne, men påskeegget er alltid gjemt inne. Anonymkode: 045c6...228
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #8 Skrevet 14. mars 2021 Når jeg var liten og før vi overtok hytta så var usløype hjemme etter påskeegga. Mamma hadde det kjempe gøy med å lage lapper, skrive spor og villede oss litt. Det var opp på loftet, ut i garasjen, på soverommene, kjøkkenen og i grunn over alt og om det var noe ute avhang litt i været. Så overtok i hytta og da slutta vi med dette, vi fikk bare egga påskeaften ror jeg. Kan ihvertfall ikke huske vi hadde slik rebus lengre. Når jeg fikk barn var planen til meg og min søster å starte rebus igjen, men når ungene våre kom som perler på en snor skjønte vi at dette ikke helt gikk. Så nå gjemmes de i hagen på hytta. Er det for dårlig vær så blir det inne i hytta og når det er inne såblir de gjemt skikkelig godt, nesten så de er umulige å finne. For dårlig vær betyr at de går mer oppå hverandre og da må de ha noe som tar tid. Anonymkode: b90e7...712
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Vi har små rim, som sender barna rundt i huset, før de ender opp med å finne eggene. Påskeharen er ikke så flink til å rime, og etter over 10 år begynner han å gå tom for idéer, så det blir av typen: Tre gule kyllinger, på et bord. Under finner du flere ord. Nå nærmer du deg, du er flink. Hos to søte griser, er neste link. (Jeg kaller marsvina for smågrisene) Anonymkode: 96392...e0b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Vi lager gåter, vanskelige nå som de er store, tegninger som et skattekart da de var små, og så må de løse omtrent 10 hver før de finner egget sitt. Anonymkode: 0a1ac...090
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 Lager rebusløype eller tråder - strekker garn i ulike farger rundt i huset. Kun den ene fargen leder til påskeegget Anonymkode: c3c44...d10
Banderas Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi lager vanskelige gåter som de bruker minst 3 dager på å løse nå som de er tenåringer. Da de var i barnehagealder var det ikke så omfattende. Ofte var det en gåte som endte et sted vi gikk på tur til. Da stakk en av oss i forveien og gjemte egget og sto der og passet på de minuttene det tok før ungene kom frem. Anonymkode: 616c4...fe4 Hvordan får du tenåringer til å jobbe med oppgaveløsing over flere dager kun for påskeegg?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 Banderas skrev (2 minutter siden): Hvordan får du tenåringer til å jobbe med oppgaveløsing over flere dager kun for påskeegg? Mine tenåringer klarer nok å løse gåtene sine på timer, og ikke dager, men de gjør det fordi de har lyst. Jeg skulle gjerne sluppet å finne på 10 x4 gåter hvert år, men de insisterer fordi de synes det er gøy. Anonymkode: 0a1ac...090
amandine Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Banderas skrev (2 minutter siden): Hvordan får du tenåringer til å jobbe med oppgaveløsing over flere dager kun for påskeegg? Ikke vet jeg men kanskje de setter pris på tradisjonene? Ingen av mine som er små lenger heller,men de store ungene synes det er like moro som de små barnebarna og fetterne og kusinene.
Banderas Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mine tenåringer klarer nok å løse gåtene sine på timer, og ikke dager, men de gjør det fordi de har lyst. Jeg skulle gjerne sluppet å finne på 10 x4 gåter hvert år, men de insisterer fordi de synes det er gøy. Anonymkode: 0a1ac...090 amandine skrev (Akkurat nå): Ikke vet jeg men kanskje de setter pris på tradisjonene? Ingen av mine som er små lenger heller,men de store ungene synes det er like moro som de små barnebarna og fetterne og kusinene. Jeg bør kanskje jobbe både med tradisjonene og motivasjonen her i huset.
amandine Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Banderas skrev (Akkurat nå): Jeg bør kanskje jobbe både med tradisjonene og motivasjonen her i huset. Nei, du må jo ikke det om du ikke synes det er noe poeng. Men jeg har og kommer fra en familie som liker sånt, det er sånne ting som binder oss sammen og gir oss felles referanser i storfamilien. Min far og min svigerfar er med de også, de er i 70-årene men er ikke så selvhøytidelige så de tør å leke. Heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #17 Skrevet 14. mars 2021 Banderas skrev (16 minutter siden): Hvordan får du tenåringer til å jobbe med oppgaveløsing over flere dager kun for påskeegg? De symes det er morsomt og så er det tradisjon. Desuten får kusinene de samme gåtene og så konkurerer de om å finne svaret først. De sitter jo ikke pal med gåtene i flere dager, men til sammen kan det bli en del timer. Anonymkode: 616c4...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå