Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #26 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvilken planet bor du på? De eneste jeg kjenner som har kattene ute hele tiden bor på en bondegård langt utenfor allfarvei og kattene er halvville og bor på låven.... https://www.fod.no/den-forste-tiden-i-nytt-hjem-og-kattehold/#:~:text=Kattunger har ingen stedsans og,slippe den ut allerede da. Kattunger har ingen stedsans og kan lett gå seg bort. Katter utvikler faktisk ikke stedsans før de blir rundt 8–12 måneder gamle. Selv om man kastrerer katten sin ved 5–6 måneders alder vil ikke det si at det er trygt å slippe den ut allerede da. Anonymkode: 6b0be...3cf Jeg har hatt mange kattunger og ikke mistet noen selv om de har vært masse ute fra de var ganske små, helt ned i 8-ukers alder, men da har vi vært ute med dem, eller de har vært sammen med kattemoren. Anonymkode: 57e1a...594
gale damen Skrevet 14. mars 2021 #27 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvis du tenker på røyting så kan du se etter en naken katt. Hadde aldri i livet kjøpt av noen av organisajonene da katten vil aldri helt være din. Ta tiden til gode og evt søk opp forskjellige raser. Main coon er en artig rase, koster å kjøpe, men får stamtavle og helseattest. Anonymkode: 470bd...152 Jeg har sett påstanden om at "katten aldri bli din" flere ganger. Det er jo selvsagt tull, men hva er det som ligger bak ideen?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #28 Skrevet 14. mars 2021 gale damen skrev (42 minutter siden): Jeg har sett påstanden om at "katten aldri bli din" flere ganger. Det er jo selvsagt tull, men hva er det som ligger bak ideen? Du må skrive under på en kontrakt med masse regler om dyreholdet og du kan ikke gi dyret videre men må levere det tilbake til organisasjonen om du ikke vil ha det mer. Det er vel for å ha en viss kontroll over dyrene som blir adoptert bort? Anonymkode: 6b0be...3cf
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #29 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du må skrive under på en kontrakt med masse regler om dyreholdet og du kan ikke gi dyret videre men må levere det tilbake til organisasjonen om du ikke vil ha det mer. Det er vel for å ha en viss kontroll over dyrene som blir adoptert bort? Anonymkode: 6b0be...3cf "Reglene" er bare at man ikke skal slippe katten ut hvis man bor i et trafikkert område eller hvis den har smittsom sykdom (f.eks. FIV) - altså bare sunn fornuft. Grunnen til at de må kalle det "regler" er at folk flest ikke forstår hva det innebærer å ha katt. Og det er selvfølgelig bedre at katten sendes tilbake til Dyrebeskyttelsen, enn at den må flytte fra hjem til hjem til hjem, og kanskje risikere å ende opp som løskatt igjen. "...om du ikke vil ha det mer", jeg GRØSSER. Folk er så utrolig ufyselige! Anonymkode: 7847a...49a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #30 Skrevet 14. mars 2021 gale damen skrev (21 timer siden): Og der har du årsaken til mange av de unge kattene som man får fra FOD. HI - vi har en katt fra FOD, den var seks måneder da vi fikk den. Man kan gå med katt ute i bånd, og den kan luftes som en hund inntil den kan slippes av gårde alene. En katt trenger katteluke, og dersom katten har chip, kan den stilles inn så kun din katt kommer inn i huset. Katten krever tilsyn, kos, kloreplass, vaksiner etc, så den må jo følges opp, men det er ikke i nærheten av mengden en hund krever. Katter har forskjellig lynne, og du vet ikke hva du får før du har den i hus - akkurat som med hunder, unger og menn... Hvis du er borte over flere dager bør katten ha tilsyn. Noen katter klarer seg med at noen er innom med mat og vann, andre trenger at det boer noen i huset. Dette! Vi har en katt som vi hentet hos dyrebeskyttelsen. Da er de allerede sterilisert og chippet. De skal være inne 4-6 mnd den første tiden for å utvikle stedsansen før de kan gå ut. Hvis du har en gang uten dør til resten av huset, kan det være lurt å kjøpe en form for grind slik at de ikke kommer seg ut. Det trenger ikke være dyrt og flott, funksjonen er bare at du skal kunne åpne døren uten at de smetter ut den første tiden. Det er skikkelig kos med katt. Vi har en rødhåret, den er skikkelig kosegris og kan ligge i timesvis på fanget, men blir en del pelsstell da den er langhåret og lett får klumper i peisen hvis ikke vi børster den. De er kjent for å være veldig kosete. Men de sikler ofte når de får kos 😅. Så har vi en med kort pels, den ordner seg selv, men er ikke fullt så kosete. Derimot er den mer pratsom og følger gjerne med oss når vi skal gjøre noe. Anonymkode: e9528...1b8
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #31 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): "Reglene" er bare at man ikke skal slippe katten ut hvis man bor i et trafikkert område eller hvis den har smittsom sykdom (f.eks. FIV) - altså bare sunn fornuft. Grunnen til at de må kalle det "regler" er at folk flest ikke forstår hva det innebærer å ha katt. Og det er selvfølgelig bedre at katten sendes tilbake til Dyrebeskyttelsen, enn at den må flytte fra hjem til hjem til hjem, og kanskje risikere å ende opp som løskatt igjen. "...om du ikke vil ha det mer", jeg GRØSSER. Folk er så utrolig ufyselige! Anonymkode: 7847a...49a Selv om det kan argumenteres for at reglene er gode betyr det at de faktisk finnes at katten ikke egentlig er din. (Hvis reglene er juridisk binnende.) På grunn av de reglene jeg ville aldrig kjøpt en katt av dem. Jeg vil selv bestemme hva som skal skje med min katt om den blir syk eller om vi mot formodning ikke skulle kunne ha den mer. Jeg vil ikke ha innblanding av de, her ganske sprø, damene om hvordan katten skal ha det. Min katt er min katt. Anonymkode: 57e1a...594
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #32 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Selv om det kan argumenteres for at reglene er gode betyr det at de faktisk finnes at katten ikke egentlig er din. (Hvis reglene er juridisk binnende.) På grunn av de reglene jeg ville aldrig kjøpt en katt av dem. Jeg vil selv bestemme hva som skal skje med min katt om den blir syk eller om vi mot formodning ikke skulle kunne ha den mer. Jeg vil ikke ha innblanding av de, her ganske sprø, damene om hvordan katten skal ha det. Min katt er min katt. Anonymkode: 57e1a...594 Tenk å være så firkanta og egoistisk at man ikke kan ta imot råd eller hjelp fra folk som har lidenskap for og årevis med erfaring fra kattehold. Jeg adopterte min gamle katt fra Dyrebeskyttelsen, og min erfaring er at katten min, var min katt. De fulgte ikke opp noe utover de første månedene, og det gikk mange, mange år uten at jeg hørte et pip fra dem. Men da katten min ble syk og jeg ikke hadde råd til å betale dyrlegeregningen, var det veldig kjekt å kunne ringe dem og be om hjelp. Og da katten min et par år senere ble så syk at veterinæren anbefalte avlivning, trengte jeg ikke å be om "tillatelse" til å ta det mest dyrevennlige valget. Dyrebeskyttelsen har så vanvittig mange katter inne til enhver tid, at de rett og slett ikke har ressurser til å gå bortadopterte katter i hælene. Anonymkode: 7847a...49a
gale damen Skrevet 14. mars 2021 #33 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du må skrive under på en kontrakt med masse regler om dyreholdet og du kan ikke gi dyret videre men må levere det tilbake til organisasjonen om du ikke vil ha det mer. Det er vel for å ha en viss kontroll over dyrene som blir adoptert bort? Anonymkode: 6b0be...3cf Eller kanskje det er for at de gjerne vil at folk skal ha tenkt seg om før de skaffer seg ansvar for et levende liv? Det er ingen som kommer til å følge det opp, og katten er din, men de ønsker selvsagt ikke at katteeiere skal være av det ubrukelige slaget som mener at katten naturligvis kan bo ute i fire uker i sommerferien, for den er jo en katt, eller ikke forstår at katten skal vaksineres årlig. De prøver rett og slett å sile ut det verste.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #34 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Tenk å være så firkanta og egoistisk at man ikke kan ta imot råd eller hjelp fra folk som har lidenskap for og årevis med erfaring fra kattehold. Jeg adopterte min gamle katt fra Dyrebeskyttelsen, og min erfaring er at katten min, var min katt. De fulgte ikke opp noe utover de første månedene, og det gikk mange, mange år uten at jeg hørte et pip fra dem. Men da katten min ble syk og jeg ikke hadde råd til å betale dyrlegeregningen, var det veldig kjekt å kunne ringe dem og be om hjelp. Og da katten min et par år senere ble så syk at veterinæren anbefalte avlivning, trengte jeg ikke å be om "tillatelse" til å ta det mest dyrevennlige valget. Dyrebeskyttelsen har så vanvittig mange katter inne til enhver tid, at de rett og slett ikke har ressurser til å gå bortadopterte katter i hælene. Anonymkode: 7847a...49a Å ta imot råd er helt greit og at du ønsker et "eierforhold" der du kan overlate ansvaret til andre mår du ønsker det er jo helt greit. Da er det fint at den muligheten finnes. Det passer imidlertid ikke meg. Anonymkode: 57e1a...594
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #35 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Å ta imot råd er helt greit og at du ønsker et "eierforhold" der du kan overlate ansvaret til andre mår du ønsker det er jo helt greit. Da er det fint at den muligheten finnes. Det passer imidlertid ikke meg. Anonymkode: 57e1a...594 En av forutsetningene mine for å ta imot en katt med FIV (som jeg gjorde), var at jeg ville få hjelp med veterinærregningene - som etter hvert ble både mange og store. Om du vil kalle det å "overlate ansvaret til andre", så gjerne for meg. Det finnes tusenvis av hjemløse katter i Norge, som på grunn av folk som deg aldri får oppleve varmen og kjærligheten fra et hjem og en familie. Er det bedre enn at en adopsjon kommer med helt enkle betingelser? Anonymkode: 7847a...49a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #36 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): En av forutsetningene mine for å ta imot en katt med FIV (som jeg gjorde), var at jeg ville få hjelp med veterinærregningene - som etter hvert ble både mange og store. Om du vil kalle det å "overlate ansvaret til andre", så gjerne for meg. Det finnes tusenvis av hjemløse katter i Norge, som på grunn av folk som deg aldri får oppleve varmen og kjærligheten fra et hjem og en familie. Er det bedre enn at en adopsjon kommer med helt enkle betingelser? Anonymkode: 7847a...49a Er det fordi katten har FIV, de hjelper med regningene? Eller gjør de det med alle slags sykdommer? Anonymkode: 74bb9...ba2
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #37 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Er det fordi katten har FIV, de hjelper med regningene? Eller gjør de det med alle slags sykdommer? Anonymkode: 74bb9...ba2 Dyrebeskyttelsen har vel i utgangspunktet ikke økonomi til å hjelpe med alt mulig, men jeg skal ikke svare for sikkert. FIV er jo litt spesielt (tilsvarer det menneskelige HIV, og er uhelbredelig), og de sliter veldig med å gi FIV-katter nye hjem. Anonymkode: 7847a...49a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #38 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): En av forutsetningene mine for å ta imot en katt med FIV (som jeg gjorde), var at jeg ville få hjelp med veterinærregningene - som etter hvert ble både mange og store. Om du vil kalle det å "overlate ansvaret til andre", så gjerne for meg. Det finnes tusenvis av hjemløse katter i Norge, som på grunn av folk som deg aldri får oppleve varmen og kjærligheten fra et hjem og en familie. Er det bedre enn at en adopsjon kommer med helt enkle betingelser? Anonymkode: 7847a...49a Det er en helt fin måte å gjøre det på, men ikke noe jeg ønsker. Jeg har ikke noe mot at du velger det alternativet, men jeg vil ha respekt for at det ikke passer alle og at det ikke er noe galt i å skaffe seg katt utenfor dette systemet. Det er ikke på grunn av meg katter ikke får oppleve varmen og kjærligheten fra et hjem og en familie, som du sier. Kattene mine har hatt veldig gode liv, selv om det ikke er liv som passer overens med det FOD-damene her synes de burde ha. Jeg har aldri gitt fra meg en katt. Hvis jeg hadde kunnet overta en katt fra omplaseringsorganisasjonene på tilsvarene vilkår som jeg får fra private kunne jeg gitt den et godt hjem. De vil imidlertid ikke gi kattene helt fra seg, men fortsette å bestemme over dem etter at de har fått nytt hjem. Det gidder ikke jeg. Anonymkode: 57e1a...594
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #39 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Dyrebeskyttelsen har vel i utgangspunktet ikke økonomi til å hjelpe med alt mulig, men jeg skal ikke svare for sikkert. FIV er jo litt spesielt (tilsvarer det menneskelige HIV, og er uhelbredelig), og de sliter veldig med å gi FIV-katter nye hjem. Anonymkode: 7847a...49a Jeg vurderer katt fra dyrebeskyttelsen eller annen organisasjon, kjenner ikke så godt til FIV så har ikke tenkt på at det kan være et problem ved bortadoptering. Men nå fikk jeg noe å tenke på, kanskje en FIV-katt kunne være noe for meg. Anonymkode: 74bb9...ba2
gale damen Skrevet 14. mars 2021 #40 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det er en helt fin måte å gjøre det på, men ikke noe jeg ønsker. Jeg har ikke noe mot at du velger det alternativet, men jeg vil ha respekt for at det ikke passer alle og at det ikke er noe galt i å skaffe seg katt utenfor dette systemet. Det er ikke på grunn av meg katter ikke får oppleve varmen og kjærligheten fra et hjem og en familie, som du sier. Kattene mine har hatt veldig gode liv, selv om det ikke er liv som passer overens med det FOD-damene her synes de burde ha. Jeg har aldri gitt fra meg en katt. Hvis jeg hadde kunnet overta en katt fra omplaseringsorganisasjonene på tilsvarene vilkår som jeg får fra private kunne jeg gitt den et godt hjem. De vil imidlertid ikke gi kattene helt fra seg, men fortsette å bestemme over dem etter at de har fått nytt hjem. Det gidder ikke jeg. Anonymkode: 57e1a...594 Nei, de gjør ikke det. De treffer deg, og prøver å sørge for at de som vil ha katt har tenkt igjennom det på forhånd. Katten er din, og det er ikke snakk om at den organisasjon skal komme hjem til deg for å undersøke hva du driver med. For en idè! Du virker som om du har hengt deg opp i en eller annen vrangforestilling om hva FOD har kapasitet og mulighet til å gjennomføre, som kanskje ikke er helt heldig.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #41 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er en helt fin måte å gjøre det på, men ikke noe jeg ønsker. Jeg har ikke noe mot at du velger det alternativet, men jeg vil ha respekt for at det ikke passer alle og at det ikke er noe galt i å skaffe seg katt utenfor dette systemet. Det er ikke på grunn av meg katter ikke får oppleve varmen og kjærligheten fra et hjem og en familie, som du sier. Kattene mine har hatt veldig gode liv, selv om det ikke er liv som passer overens med det FOD-damene her synes de burde ha. Jeg har aldri gitt fra meg en katt. Hvis jeg hadde kunnet overta en katt fra omplaseringsorganisasjonene på tilsvarene vilkår som jeg får fra private kunne jeg gitt den et godt hjem. De vil imidlertid ikke gi kattene helt fra seg, men fortsette å bestemme over dem etter at de har fått nytt hjem. Det gidder ikke jeg. Anonymkode: 57e1a...594 Dette stemmer rett og slett ikke. Det er fint at du er en ansvarlig katteeier, kudos til deg for det, for det er det langt fra alle som er. Problemet med at folk ikke vil ta imot katter fra Dyrebeskyttelsen eller tilsvarende er at det avles dungevis av kattunger (ansvarlig avl eller ei) som ender opp i uansvarlige hjem. Alle vil ha en søt liten kattunge, men når katten blir voksen er den ikke like morsom lenger, og vips er den hjemløs. Kattene kastreres ofte ikke, så de får unger, som igjen får unger, og så har vi det gående med kalde, sultne, innavlede katter som ingen vil ha. Og jo - det er på grunn av folk som deg, som er imot adopsjon fra organisasjoner som kun har som hensikt å hjelpe dyr i nød. Det som gjør det enda verre er at du sitter på internett og sprer feilinformasjon om de samme organisasjonene. Anonymkode: 7847a...49a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå