Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #1 Skrevet 13. mars 2021 Har så lyst. Og ungene, (10 og 12 år gamle), vil ha et husdyr. Har alt en katt trenger; hus, hage, økonomi til husdyr etc.... Har lest mye og tenkt på det lenge. Men er allikevel usikker. Orker jeg kattehår overalt, (er pedantisk), orker jeg at katten klorer på møbler og annet? Dere som har katt eller dere som valgte å ikke skaffe katt, gi meg noen tips til hva jeg bør gjøre og tenke på. Og et spørsmål; hvis vi skaffer oss katt og har lyst til å reise bort 1 uke i juli. Hvordan gjør vi det da? Har en som kan komme innom å gi mat. Er katten inne hele uken? Katteluke? Risikerer vi å komme hjem til et rasert hus? Anonymkode: 644d0...039
Blondzilla Skrevet 13. mars 2021 #2 Skrevet 13. mars 2021 Hvis du skal ha en katt soner ute så kan du ikke ha den inne en hel uke mens du er på ferie. Da bør noen passe den. Det er også altfor lenge for en katt å være alene en hel uke. De er sosiale vesener. Jeg ville heller skaffet en liten hund hvis jeg var deg. Mer kos, ikke til ulemper for naboer (katter pisser og driter overalt) og veldig lett å finne pass til en hund.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #3 Skrevet 13. mars 2021 Blondzilla skrev (2 minutter siden): Hvis du skal ha en katt soner ute så kan du ikke ha den inne en hel uke mens du er på ferie. Da bør noen passe den. Det er også altfor lenge for en katt å være alene en hel uke. De er sosiale vesener. Jeg ville heller skaffet en liten hund hvis jeg var deg. Mer kos, ikke til ulemper for naboer (katter pisser og driter overalt) og veldig lett å finne pass til en hund. Jamen jeg har noen som kan passe den. Mener du at kattepasseren bør bo i huset vårt el evt at katten bor hos kattepasseren? Hvis jeg går en tur ut i gata nå om våren så vill jeg heller påstå at det er hunder som driter overalt🤮🤮🤮. Men uansett, hunder er fine men ikke noe for vår familie. 🙂 Anonymkode: 644d0...039
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #4 Skrevet 13. mars 2021 Katter klorer og røyter. Kanskje klarer du å oppdra den vekk fra kloringen. Det har ikke vi klart. iRoomba og limruller fikser kattehårene. Når vi er borte en uke leverer vi katten til kattepass. Han blir litt sur fordi han bare får være ute i bånd, men såpass må han tåle. Hele familien er enige om at han er det aller beste kjøpet vi noen sinne har gjort. Angrer ikke et sekund. Anonymkode: 2fd63...910
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #5 Skrevet 13. mars 2021 Jeg tror folk ikke helt skjønner hvor krevende det kan være å ha katt. De tror den klarer seg selv mesteparten av tiden, men hvis man vil ha en snill pus som ikke ødelegger hus og hjem, krever det en del arbeid. Min forrige pus var verdens snilleste og roligste og klarte seg med litt mat i skåla og et fang å ligge på (men han var voksen og ferdig oppdratt da vi fikk han som 5-åring). Kattungen som kom til oss i sommer er stikk motsatt, og krever oppfølging nærmest døgnet rundt for å ikke klore opp møbler og vegger, spise på planter og henge i gardinene. Hun har et voldsomt temperament i tillegg, og blir skikkelig sint hvis man fjerner henne fra f.eks. sekken med jord som hun har tygd hull i 😳 Hun hater å få kos og biter hvis man prøver å løfte henne. Samtidig er hun veldig sosial og liker ikke å være hjemme alene. Hun er en veldig spesiell pus, jeg har aldri møtt en sånn pus før. Altså - man vet aldri hvilken katt man får! Er dere forberedt på å få et lite "monster"? Katten bør kastreres og chippes før dere slipper den ut, og det er en ganske stor utgift. Dere bør ha kattepass tilgjengelig, men om katten skal være hos dem, eller om passeren skal være hos dere, må være opp til katten. Min forrige katt kunne aldri vært hos noen andre fordi den ble så redd, mens kattungen er tøffere enn toget og kan være med på alt fra besøk til hyttetur til fjelltur uten problem. Hvis dere er forberedt på "alt", og vet at dere kommer til å ta ansvar for katten selv om den ikke er en snill kosepus, sier jeg kjør på. Det er alt for mange som får seg katt, og så blir overveldet av ansvaret. Domestiserte katter klarer seg IKKE ute uten mennesker over lengre tid. Og hvis dere er åpne for det vil jeg virkelig anbefale å adoptere en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen! Min gamle pus var fra Dyrebeskyttelsen, og han var virkelig verdens beste ❤ Anonymkode: 7847a...49a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #6 Skrevet 13. mars 2021 Katter er fantastiske, men jeg synes kattungetiden er ganske slitsom egentlig. En kattunge kan ikke slippes ut før den er 8-12 mnd gammel, det er fordi retningssansen ikke er utviklet før det og de kan rett og slett gå seg bort. De må også være sterilisert før de slippes ut. Den tiden der, med en katt som gjerne vil ut og hopper ut av alt som er av åpne vinduer og dører gjør at den må passes veldig på også inne, det er litt slitsomt synes jeg. Vi har katteluke, så når katten er voksen, sterilisert og chippet kan de gå ut og inn som de vil, det er gull. Våre klorer ikke på møblene, har klorestativ inne og bruker trær o.l. ute. De er mye mer inne om vinteren enn om sommeren. Skal du reise fra katten bør du enten ha en kattepasser som kommer hjem til deg eller bruke et pensjonat. Katten må få gå ut og inn som den pleier, får kos og sosialisering som den pleier og sjekkes hver dag i tilfelle den har vært i slåsskamp eller noe sånt og blitt skadet. Steriliserte katter slåss ikke mye, men plutselig har det flyttet en usterilisert katt inn i nabolaget og laget oppstuss. Mye kos og selskap i en katt da Anonymkode: 6b0be...3cf
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #7 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Katter er fantastiske, men jeg synes kattungetiden er ganske slitsom egentlig. En kattunge kan ikke slippes ut før den er 8-12 mnd gammel, det er fordi retningssansen ikke er utviklet før det og de kan rett og slett gå seg bort. De må også være sterilisert før de slippes ut. Den tiden der, med en katt som gjerne vil ut og hopper ut av alt som er av åpne vinduer og dører gjør at den må passes veldig på også inne, det er litt slitsomt synes jeg. Vi har katteluke, så når katten er voksen, sterilisert og chippet kan de gå ut og inn som de vil, det er gull. Våre klorer ikke på møblene, har klorestativ inne og bruker trær o.l. ute. De er mye mer inne om vinteren enn om sommeren. Skal du reise fra katten bør du enten ha en kattepasser som kommer hjem til deg eller bruke et pensjonat. Katten må få gå ut og inn som den pleier, får kos og sosialisering som den pleier og sjekkes hver dag i tilfelle den har vært i slåsskamp eller noe sånt og blitt skadet. Steriliserte katter slåss ikke mye, men plutselig har det flyttet en usterilisert katt inn i nabolaget og laget oppstuss. Mye kos og selskap i en katt da Anonymkode: 6b0be...3cf Tull! En kattunge kan slippes ut etter 14 dager! Anonymkode: 8d4e2...245
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #8 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tull! En kattunge kan slippes ut etter 14 dager! Anonymkode: 8d4e2...245 14 dager etter hva? Etter at den er tatt fra moren? Det vet selv jeg at ikke kan stemme. Den er jo en baby. Anonymkode: 0652e...d6b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #9 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tull! En kattunge kan slippes ut etter 14 dager! Anonymkode: 8d4e2...245 Hilsen årstallet 1950 Anonymkode: 5a81a...9af
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Tull! En kattunge kan slippes ut etter 14 dager! Anonymkode: 8d4e2...245 Syke kjærring Anonymkode: 53d96...bff
gale damen Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tull! En kattunge kan slippes ut etter 14 dager! Anonymkode: 8d4e2...245 Og der har du årsaken til mange av de unge kattene som man får fra FOD. HI - vi har en katt fra FOD, den var seks måneder da vi fikk den. Man kan gå med katt ute i bånd, og den kan luftes som en hund inntil den kan slippes av gårde alene. En katt trenger katteluke, og dersom katten har chip, kan den stilles inn så kun din katt kommer inn i huset. Katten krever tilsyn, kos, kloreplass, vaksiner etc, så den må jo følges opp, men det er ikke i nærheten av mengden en hund krever. Katter har forskjellig lynne, og du vet ikke hva du får før du har den i hus - akkurat som med hunder, unger og menn... Hvis du er borte over flere dager bør katten ha tilsyn. Noen katter klarer seg med at noen er innom med mat og vann, andre trenger at det boer noen i huset.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #12 Skrevet 13. mars 2021 Vi har katt og hadde aldri ville vært foruten. Katter røyter, men det er mest på våren og om de blir veldig stresset. Det finnes hjelp mot dette også, en slik type hanske er gull verdt: https://estore.nu/no/katt/2097-b-rstehanske-for-husdyr---fjern-l-s-pels-og-bakterier-0611056459034.html Når det gjelder koring så skaff dere litt ulike klorebrett, katter er forskjellig der. Når dere ser hvilke katten foretrekker så kan dere få flere av de. Det kan fortsatt skje at de klorer på møbler men da tar du de bort derfra. Er katten ute vil den klore mye mindre inne. Du finner ikke noen du kan 'bytte' katt med? At dere bytter på å passe hverandres katter? Det er også flere Facebook grupper for slikt. Anonymkode: 22162...0be
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #13 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): 14 dager etter hva? Etter at den er tatt fra moren? Det vet selv jeg at ikke kan stemme. Den er jo en baby. Anonymkode: 0652e...d6b 14 dager etter den er kommet til sitt nye hjem. Anonymkode: 8d4e2...245
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #14 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): 14 dager etter den er kommet til sitt nye hjem. Anonymkode: 8d4e2...245 Hvilken planet bor du på? De eneste jeg kjenner som har kattene ute hele tiden bor på en bondegård langt utenfor allfarvei og kattene er halvville og bor på låven.... https://www.fod.no/den-forste-tiden-i-nytt-hjem-og-kattehold/#:~:text=Kattunger har ingen stedsans og,slippe den ut allerede da. Kattunger har ingen stedsans og kan lett gå seg bort. Katter utvikler faktisk ikke stedsans før de blir rundt 8–12 måneder gamle. Selv om man kastrerer katten sin ved 5–6 måneders alder vil ikke det si at det er trygt å slippe den ut allerede da. Anonymkode: 6b0be...3cf
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #15 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): 14 dager etter den er kommet til sitt nye hjem. Anonymkode: 8d4e2...245 Når man er uintelligent og har gått livets harde skole, siden det var det eneste man hadde karakterer til å komne inn på. Da slipper man katten ut etter 14 dager. Vi som kan og vet litt mer, vi venter. Anonymkode: 588cb...f01
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #16 Skrevet 13. mars 2021 Ville gått for en omplasseringskatt på ca 1 år, da slipper du den tiden der den henger øverst i gardinene og fyker villmann rundt i huset. Du ser også bedre om det er en sosial og kjælen, trygg katt du får i hus. Katteluke er topp, da kan den gå ut og inn som den vil. Det går fin å lære en katt kommandoer som nei når den gjør noe galt. Ingen av mine har fått være i møblene eller på soverom, de har hatt egne senger. Anonymkode: f1cd3...92f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #17 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ville gått for en omplasseringskatt på ca 1 år, da slipper du den tiden der den henger øverst i gardinene og fyker villmann rundt i huset. Du ser også bedre om det er en sosial og kjælen, trygg katt du får i hus. Katteluke er topp, da kan den gå ut og inn som den vil. Det går fin å lære en katt kommandoer som nei når den gjør noe galt. Ingen av mine har fått være i møblene eller på soverom, de har hatt egne senger. Anonymkode: f1cd3...92f Takk for innspill allesammen👍. Har vært inne på tanken å kjøpe en katt som er litt eldre enn «henge i gardin» alder. 🙂 Er ca 1 år en bra alder altså? Fortsatt lærevillig? Anonymkode: 644d0...039
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #18 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Takk for innspill allesammen👍. Har vært inne på tanken å kjøpe en katt som er litt eldre enn «henge i gardin» alder. 🙂 Er ca 1 år en bra alder altså? Fortsatt lærevillig? Anonymkode: 644d0...039 Ikke noe problem å trene en katt på ca 1 år, brukte godbiter. Siste katten kunne sitte på kommando, gå legge seg på plassen sin, lydde nei - stoppet med det den holdt på med når jeg sa nei. Brukte vannpistol og sprutet litt samtidig som jeg sa nei, når den prøvde å hoppe opp på kjøkkenbenk, bord og sofa. Pga mye flått her vi bor kan vi ikke ha katten i sofaen. Anonymkode: f1cd3...92f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #19 Skrevet 13. mars 2021 Og tenk at katter kan bli veldig gamle. Mine forrige tre ble 16.5, 19 og 20. Har ei nå som er 15. Anonymkode: 22c74...1d6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 Katt er supre dyr 🙂me har to stk. Dei røyter to gonger i året , men det ligg ikkje pels igjen etter dei .Det er bare vist me rufser dei masse i pelsen. Dei klore litt på sofakanten ,men har blitt flinke til å bruke klorestativet. Vist dåke ikkje bur på ein så veldig trafikkert vei så ville eg hatt dei ute litt den veka dåke er vekke .Så kunne nokon komt å gitt den mat og litt kos kvar dag. Me reiser vekk fra våres ei helg av og til .dei har mat og vatn stående så det går heilt fint på sommeren vertfall . Me har altid do stående inne , så dei kan og være inne. Katt er mykje lettere en hund.me har begge deler . Anonymkode: 7e667...2bf
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #21 Skrevet 13. mars 2021 vi har en skikkelig sær katt, som helst bare vil ligge for seg selv. Tar i mot kos en gang i blant, men ønska meg egentlig et kjæledyr som ville ligge på fanget å kose. Den er også veldig skvetten og redd for alle som kommer på besøk. Vet ikke hva man får 🙈 Anonymkode: 780e4...868
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #22 Skrevet 13. mars 2021 Hvis du tenker på røyting så kan du se etter en naken katt. Hadde aldri i livet kjøpt av noen av organisajonene da katten vil aldri helt være din. Ta tiden til gode og evt søk opp forskjellige raser. Main coon er en artig rase, koster å kjøpe, men får stamtavle og helseattest. Anonymkode: 470bd...152
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2021 #23 Skrevet 13. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Tull! En kattunge kan slippes ut etter 14 dager! Anonymkode: 8d4e2...245 Da må den være med på tur i band. Ikke alene... Anonymkode: 470bd...152
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #24 Skrevet 14. mars 2021 Om du ikke liker hår vil jeg hvertfall snbefale deg å ikke få en langhåret katte, da blir det mye å holde styr på. De røyter nok ikke noe mer enn katter med kortere pels, men du må være flink til å gre den så det ikke blir floker. Jeg har hatt korthårede katter og ikke hatt noe problem med pels, støvsugeren var fremme hver dag siden deg var fire aktive barn i hus så vanen med å ta den frem hver dag var der. Det er nok grunnen til at jeg ikke syns det var ett problem med pels. Jeg passer kattene til naboen innimellom. Gir de mat og slipper de ut hver morgen om de vil og slipper de inn på ettermiddagen om de er ute. Nå er mine unger store så de er ofte innom de for å kose, gi de mat, tømme do osv om jeg jobber. Har også passet katter hos en annen nabo. Hun har katter for dyrebeskyttelsen så nesten alle er kun inne. Da er vi innom der flere ganger om dagen for de er ikke kjente med oss som den andre naboens katter er. To av kattene som er hennes er kjente med oss, de går inn og ut osv så jeg tenker hvor mye pass en katt trenger avhenger av om passern er kjent med katten. Jeg hadde ikke sluppet ut en katt som jeg ikke kjente eller som jeg kunne ropt på for å få inn igjen. Og er de bare inne så kreves det at de underholdes mer så ikek de kjeder seg og ramponerer. Chipper du katten kan du få katteluke som kun åpner seg for din katt. På den måten kan pus gå inn og ut om den er alene en uke med pass. Det kreves endel av dere for å få katten slik dere ønsker, det blir som å oppdra en hund. Anonymkode: 5ec98...637
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2021 #25 Skrevet 14. mars 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da må den være med på tur i band. Ikke alene... Anonymkode: 470bd...152 Jo alene selvsagt! Det er ikke en hund! Anonymkode: 8d4e2...245
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå