Gå til innhold

To spørsmål om aap og uførepensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Hvis man må ha uførepensjon, er det da 66% av inntekten man hadde da man var i jobb? Eller 66% av aap hvis man har hatt det i mellomtiden? 

2. Hvis man må søke uføretrygd, kan det da være enklere å få innvilget hvis man faktisk har en restarbeidsevne og kan jobbe 50%, enn hvis man søker om å få dekket 100% og det kanskje er større mistanker om at man prøver på unnasluntring? 

Jeg skjønner at spm 2 er vanskelig å si noe om, men mange her vet mye rart. 

Hilsen lite kjent med NAV-systemet, og redd for framtida etter en skade.

Anonymkode: 042d2...c42

Fortsetter under...

Skrevet

1. Det er 66% av inntekten du hadde da du var i jobb. De går noe tilbake og regner ut det beste, husker ikke helt hvordan.

2. Hva som er enklere å få innvilget vet jeg ikke, men av egen erfaring så opplevde jeg aldri noe mistanke om unnasluntring. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så ble det ikke søkt om spesifikk prosent, men det var stadfestet at jeg ikke hadde  inntektsevnen.

Anonymkode: 5fb0c...2b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

1. Det er 66% av inntekten du hadde da du var i jobb. De går noe tilbake og regner ut det beste, husker ikke helt hvordan.

2. Hva som er enklere å få innvilget vet jeg ikke, men av egen erfaring så opplevde jeg aldri noe mistanke om unnasluntring. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så ble det ikke søkt om spesifikk prosent, men det var stadfestet at jeg ikke hadde  inntektsevnen.

Takk for svar ❤️ Jeg er veldig redd for at de skal tro at jeg prøver å sluntre unna. Men jeg tror rett og slett ikke jeg klarer mer enn 50%. Jeg har vondt hele tiden, og det blir mye verre når jeg må presse meg.

Hi

Skrevet

1. Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. 

Dette er altså inntekt før du ble syk og gikk over på AAP. 

Husk at inntekten du har i tillegg til uføretrygden avgjør om du får avkortning i utbetalingen fra nav. Når de fastsetter uføretrygden til la oss si 50%, spiller det ikke noen rolle om du jobber 40 eller 60 %. Om du da har en bedre betalt jobb enn tidligere, kan du ikke jobbe 50% i tillegg til uføretrygden uten at det påvirker utbetalingen. Uføretrygden er satt etter inntektsevne, ikke arbeidsevne. 

2. Det er nok ikke noe enklere å få innvilget gradert uføretrygd. Fordelen du har, er at du kan lettere bli utprøvd i restarbeidsevnen i bedriften du alt jobber. Alder, diagnose, spesialisterklæringer, forsøk på behandling/rehabilitering spiller en viktig rolle. Man må vise til at man har gjort forsøk på å komme tilbake i jobb. I tillegg må nav lokalt åpne for at det skal søkes uføretrygd. Når det søkes, søkes det ikke om en gitt %, men den blir satt i forhold til den inntektsevnen de mener du har etter at restarbeidsevne er vurdert. 

Anonymkode: 8b5a3...e53

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

1. Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. 

Dette er altså inntekt før du ble syk og gikk over på AAP. 

Husk at inntekten du har i tillegg til uføretrygden avgjør om du får avkortning i utbetalingen fra nav. Når de fastsetter uføretrygden til la oss si 50%, spiller det ikke noen rolle om du jobber 40 eller 60 %. Om du da har en bedre betalt jobb enn tidligere, kan du ikke jobbe 50% i tillegg til uføretrygden uten at det påvirker utbetalingen. Uføretrygden er satt etter inntektsevne, ikke arbeidsevne. 

2. Det er nok ikke noe enklere å få innvilget gradert uføretrygd. Fordelen du har, er at du kan lettere bli utprøvd i restarbeidsevnen i bedriften du alt jobber. Alder, diagnose, spesialisterklæringer, forsøk på behandling/rehabilitering spiller en viktig rolle. Man må vise til at man har gjort forsøk på å komme tilbake i jobb. I tillegg må nav lokalt åpne for at det skal søkes uføretrygd. Når det søkes, søkes det ikke om en gitt %, men den blir satt i forhold til den inntektsevnen de mener du har etter at restarbeidsevne er vurdert. 

Takk for svar til deg også 🙌 Dette med inntektsevne vs restarbeidsevne forstod jeg ikke helt, skal sette meg inn i det. Men når du sier nav lokalt må åpne for at det kan søkes - hva betyr det i praksis? Spør man om de kan åpne? Gjør de det av seg selv når de ev. mener det er hensiktsmessig?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar til deg også 🙌 Dette med inntektsevne vs restarbeidsevne forstod jeg ikke helt, skal sette meg inn i det. Men når du sier nav lokalt må åpne for at det kan søkes - hva betyr det i praksis? Spør man om de kan åpne? Gjør de det av seg selv når de ev. mener det er hensiktsmessig?

HI

Når man er ferdig avklart så skrives saksbehandler en arbeidsevnevurdering, og utifra den skrives det et a14 vedtak, som er et oppfølgingsvedtak hvor Nav vurderer dine muligheter på arbeidsmarkedet. hvis det da blir avgjort at man ikke kan fungere som vanlig i jobb,, så åpner de for at man kan søke om uføretrygd. Da svarer man på noen enkle spørsmål, som personopplysninger, hvor man jobbet når man ble syk/skadet, om man jobber nå, om det er yrkesskade. Det tar bare noen minutter.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar ❤️ Jeg er veldig redd for at de skal tro at jeg prøver å sluntre unna. Men jeg tror rett og slett ikke jeg klarer mer enn 50%. Jeg har vondt hele tiden, og det blir mye verre når jeg må presse meg.

Hi

Hvorfor er du redd for det, har du hørt negative historier? Er du sykmeldt nå?

Skrevet

Når de beregner uføretrygd ser de på lønnen din før første sykemelding, og regner den om til dagens nivå.

Du kan ikke søke uføretrygd før nav har åpnet opp for det, men all info om dette skal du få av saksbehandleren din hos nav når/om det blir aktuelt. 

Anonymkode: a788b...509

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar her.
Bare hver oppmerksom på en liten ting.
Nå oppgir ikke du hva du tjener per i dag, men AAP og uføretrygd er oppad begrenset til 6G.
Det vil si at dersom du tjener mer enn 6G vil du ikke få 66% av inntekten din, men 66% av 6G

Anonymkode: 73aa3...cba

Skrevet

Vær oppmerksom på at hvis du har uføreforsikring, vil mange selskap ikke betale ut noe med mindre du er minst 50% ufør. 

Anonymkode: 64e12...c96

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

HI

Sånn enkelt forklart kan f. Eks. tiltaksarrangør (de som ser på restarbeidsevnen din) komme fram til at du er 80% ufør, altså at du har 20% restarbeidsevne. NaV ser i tillegg på bl.a. kvalifikasjoner. Hvis du har 20% restarbeidsevne, men det ikke er mulig å finne en deltidsjobb som passer din utdanning, eller at aktuelle jobber ikke klarer å tilrettelegges slik at du klarer å utføre jobben, så kan inntektsevnen være 0%. Da kan man få innvilget 100% uføretrygd. 

I artikkelen under beskrives det av en med MS at han kunne holdt en liten stilling om han bodde på en stor plass med mer variabelt arbeidsmarked. Ergo er inntektsevnen hans 0%, mes arbeidsevnen antakelig er 10-20%

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/antall-unge-personer-som-blir-ufore-oker-_-daniel-er-en-av-dem-1.15322366

"Hadde jeg bodd i Oslo eller en annen stor by, hadde det kanskje vært ei lita stilling på 10–20 prosent som jeg kunne ha fungert i. Men det finnes jo ikke her"

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.3.2021 den 0.55):

1. Hvis man må ha uførepensjon, er det da 66% av inntekten man hadde da man var i jobb? Eller 66% av aap hvis man har hatt det i mellomtiden? 

2. Hvis man må søke uføretrygd, kan det da være enklere å få innvilget hvis man faktisk har en restarbeidsevne og kan jobbe 50%, enn hvis man søker om å få dekket 100% og det kanskje er større mistanker om at man prøver på unnasluntring? 

Jeg skjønner at spm 2 er vanskelig å si noe om, men mange her vet mye rart. 

Hilsen lite kjent med NAV-systemet, og redd for framtida etter en skade.

Det er ikke bare bare å få 100 % ufør. Veien dit er lang. Det var 20 år tilbake i tid at det var lett å få ufør. 

Det er nav som ber deg søke. De må finne ut restevnen. 

Anonymkode: 4c01e...938

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det er ikke bare bare å få 100 % ufør. Veien dit er lang. Det var 20 år tilbake i tid at det var lett å få ufør. 

Det er nav som ber deg søke. De må finne ut restevnen. 

Anonymkode: 4c01e...938

Det kommer jo an på syk eller skadet man er.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.3.2021 den 0.55):

Hvis man må søke uføretrygd, kan det da være enklere å få innvilget hvis man faktisk har en restarbeidsevne og kan jobbe 50%, enn hvis man søker om å få dekket 100% og det kanskje er større mistanker om at man prøver på unnasluntring? 

Jeg har også vært veldig redd for dette - at de skal tro at jeg bare er lat og ikke gidder å jobbe. Er på aap nå, venter på time hos psykolog, men jeg tror nok jeg må utredes mer hos lege også. Veilederen min på Nav virker grei, og jeg fortalte henne at jeg er redd for at hun skal tro at jeg ikke VIL jobbe. Og hun sa at det trodde hun virkelig ikke. Så jeg håper at ting går i orden etter hvert. Jeg ønsker jo absolutt IKKE å bli ufør, men dessverre tviler jeg på at jeg greier å jobbe noe som helst. 

Anonymkode: a46c4...13b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...