Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har lyst til å kjøpe campingvogn. Vi er to voksne og tre barn mellom 2 og 7 år. Ønsker en vogn med enten tre køyesenger eller to køyesenger og en liten sittegruppe som kan legges ned til seng, i tillegg til dobbeltseng. Ønsker ikke å måtte legge ned sofagruppen. Har sett meg ut noen favoritter, som f.eks Adria 663 PT eller 573 PT. Disse vognene har sittegruppen i midten av vognen (midtsitter). Og det jeg lurer på er om det blir for lite/trangt med en slik sittegruppe for en familie på fem? Noen som har erfaringer? Tar også imot tips til andre vogner som er familievennlige. Ønsker dusj og stekeovn, så det er en del som ikke er så aktuelle på grunn av det. Har ikke råd til å kjøpe helt nytt...  

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144415263-campingvogn-til-familie-p%C3%A5-5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har Hobby med køyeseng og liten sittegruppe bak, midsittergruppe og dobbeltseng i front.

Vi erfarte at midtsittergruppe er veldig tungvindt. Når jeg står og lager mat blir det veldig trangt, og må flytte meg når noen skal forbi. 

Når noen sitter i sofen er beina ofte i veien for andre som vil forbi. 

Vi er en familie på 6, så det er jo mye trafikk fra ene sengen til den andre og matlaging,  så vi synes ikke denne løsningen passer for oss. Vi kommer nok til å bytte i år. Ønsker sittegruppe i front av vogna. 

Anonymkode: 204a1...2d2

inchi skrev (50 minutter siden):

Vi har lyst til å kjøpe campingvogn. Vi er to voksne og tre barn mellom 2 og 7 år. Ønsker en vogn med enten tre køyesenger eller to køyesenger og en liten sittegruppe som kan legges ned til seng, i tillegg til dobbeltseng. Ønsker ikke å måtte legge ned sofagruppen. Har sett meg ut noen favoritter, som f.eks Adria 663 PT eller 573 PT. Disse vognene har sittegruppen i midten av vognen (midtsitter). Og det jeg lurer på er om det blir for lite/trangt med en slik sittegruppe for en familie på fem? Noen som har erfaringer? Tar også imot tips til andre vogner som er familievennlige. Ønsker dusj og stekeovn, så det er en del som ikke er så aktuelle på grunn av det. Har ikke råd til å kjøpe helt nytt...  

Så kjekt, campinglivet er supert 🤗 

Vi har selv en knaus, med dobbeltseng, to skapkøyer og en liten sittegruppe ved siden av dobbelseng som vi bruker som seng, funker veldig bra, men ville gått for en løsning som barna kan ha litt lengre 😉 

Adriaene(og andre merker) med køyer bakerst, dobbelseng og så kjøkken og sittegruppe er etter min mening beste løsning, de med sånne midtsittere de er trange og upraktiske og egner seg dårlig til en barnefamilie der det gjerne er litt "trafikk" inni vognen 😉 

Men ikke tenk at første vognen skal være for ever vogn,  tenk best mulig her og nå, behovene endrer seg jo etterhvert som barna blir større 😊

lykke til 😊

Sjekk heller ut Adria Alpina 663 UK.

Den har trippelkøye bakerst, så køyeseng, deretter kjøkken og sittegruppe helt framerst.

Grunnen til at denne løsningen er best er at dere da kan stenge av soveavdelingen med en uttrekkvegg hvis noen vil legge seg flr andre. Sittegruppen i frint er stlrre en den på midten, og det er utrolig koselig å sitte under det store frontvinduet om kveldene.

Alpina er i tilegg bedre isolert og med vannbåren varme i gulvet, noe som gjør den til den beste vintervognen.

Anonymkode: fad08...ba8

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Sjekk heller ut Adria Alpina 663 UK.

Den har trippelkøye bakerst, så køyeseng, deretter kjøkken og sittegruppe helt framerst.

Grunnen til at denne løsningen er best er at dere da kan stenge av soveavdelingen med en uttrekkvegg hvis noen vil legge seg flr andre. Sittegruppen i frint er stlrre en den på midten, og det er utrolig koselig å sitte under det store frontvinduet om kveldene.

Alpina er i tilegg bedre isolert og med vannbåren varme i gulvet, noe som gjør den til den beste vintervognen.

Takk for tips. Ja, har sett en del på denne vognen også, og er absolutt aktuell. Bakdelen med UK er at det ikke er egen dusj, kun forheng. Har lyst til å ha en dusj som iallefall kan brukes til å spyle ungene. Men jeg ser av de andre kommentarene også at midtsitter sikkert blir for trangt (som jeg trodde), og da er 663 UK en av de aktuelle. Har dere denne vognen selv? Bruker dere dusjen? Er det veldig trangt mellom køyene når det er trippelkøye?

Bondejenta&lillegutt skrev (1 time siden):

Vi har selv en knaus, med dobbeltseng, to skapkøyer og en liten sittegruppe ved siden av dobbelseng som vi bruker som seng, funker veldig bra, men ville gått for en løsning som barna kan ha litt lengre 😉 

Adriaene(og andre merker) med køyer bakerst, dobbelseng og så kjøkken og sittegruppe er etter min mening beste løsning, de med sånne midtsittere de er trange og upraktiske og egner seg dårlig til en barnefamilie der det gjerne er litt "trafikk" inni vognen 😉 

Men ikke tenk at første vognen skal være for ever vogn,  tenk best mulig her og nå, behovene endrer seg jo etterhvert som barna blir større 😊

lykke til 😊

Takk for at du deler erfaringer! Er den løsningen du skisserer som jeg aller helst ønsker, men tenkte kanskje at vi kunne klare oss med en litt mindre vogn som f.eks 573...

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har Hobby med køyeseng og liten sittegruppe bak, midsittergruppe og dobbeltseng i front.

Vi erfarte at midtsittergruppe er veldig tungvindt. Når jeg står og lager mat blir det veldig trangt, og må flytte meg når noen skal forbi. 

Når noen sitter i sofen er beina ofte i veien for andre som vil forbi. 

Vi er en familie på 6, så det er jo mye trafikk fra ene sengen til den andre og matlaging,  så vi synes ikke denne løsningen passer for oss. Vi kommer nok til å bytte i år. Ønsker sittegruppe i front av vogna. 

Anonymkode: 204a1...2d2

Du bekrefter mine mistanker om at midtsitter blir for trangt ja. Selv om mange måltider sikkert blir spist utendørs, så må det være plass til alle i sittegruppen. Da får jeg utelukke disse vognene i søkene mine. 

inchi skrev (2 timer siden):

Takk for tips. Ja, har sett en del på denne vognen også, og er absolutt aktuell. Bakdelen med UK er at det ikke er egen dusj, kun forheng. Har lyst til å ha en dusj som iallefall kan brukes til å spyle ungene. Men jeg ser av de andre kommentarene også at midtsitter sikkert blir for trangt (som jeg trodde), og da er 663 UK en av de aktuelle. Har dere denne vognen selv? Bruker dere dusjen? Er det veldig trangt mellom køyene når det er trippelkøye?

Ja vi har denne og kunne ikke hatt noe mindre sofa, det hadde ikke gått. Men legger sengeteppe over dobbelsenga og lar alle bruke den på dagtid.

Trippelkøyene er supre til barn, ungene elsket dem. Men de er litt kortere enn vanlige senger så når eldste vokste seg til 170 cm ble den for kort.

Dusjen er inget høydepunkt, men fungerer. Forhenget er greit, har aldri sett på det som noe negativt, er heller en grei måte å slippe å få hele rommet gjennomvått. Men bruker den bare til korte skylle-av-meg dusjer, ikke full hårvask av langt hår. Badet er lite, men fordelen er at resten av vognen føles ekstremt romslig.

Er en super vogn vi har vært på laaaange turer med. Et ekstra pluss er stekeovn, det var viktig for meg da jeg valgte vogn.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja vi har denne og kunne ikke hatt noe mindre sofa, det hadde ikke gått. Men legger sengeteppe over dobbelsenga og lar alle bruke den på dagtid.

Trippelkøyene er supre til barn, ungene elsket dem. Men de er litt kortere enn vanlige senger så når eldste vokste seg til 170 cm ble den for kort.

Dusjen er inget høydepunkt, men fungerer. Forhenget er greit, har aldri sett på det som noe negativt, er heller en grei måte å slippe å få hele rommet gjennomvått. Men bruker den bare til korte skylle-av-meg dusjer, ikke full hårvask av langt hår. Badet er lite, men fordelen er at resten av vognen føles ekstremt romslig.

Er en super vogn vi har vært på laaaange turer med. Et ekstra pluss er stekeovn, det var viktig for meg da jeg valgte vogn.

Tusen takk for utfyllende svar!! Eldste barnet er ikke fylt 7 ennå, så tenker at det er lenge til de køyene blir for korte for våre barn. Synes bare at det ser litt trangt ut mellom den nederste og midterste køyen, men kanskje bildene lyver litt. Ønsker stekeovn ja, litt større utvalg av middager som kan lages da. Er mange vogner som ikke har stekeovn. Greit å høre at dusjen fungerer til det bruket. Skulle bare gjerne hatt en vogn med eget dusjrom, slik som f.eks 663 PT. Men innser at det blir vanskelig å få dekt alle ønskene uten å kjøpe alt for stor (og dyr) vogn. 

inchi skrev (9 minutter siden):

Synes bare at det ser litt trangt ut mellom den nederste og midterste køyen, men kanskje bildene lyver litt.

Det er helt likt, har målt.

Ang. komfyren. Det følger kun med stekerist, etter mye leting fant jeg stekebrett som passet på Bakeren og Kokken. Tror det kanskje er disse:

https://bakerenogkokken.no/bakeutstyr/bakestenovnssten/kitchen-craft-masterclass-stekebrett-doble-lag-35-x-28-cm-nonstick-belegg/

inchi skrev (4 timer siden):

Takk for at du deler erfaringer! Er den løsningen du skisserer som jeg aller helst ønsker, men tenkte kanskje at vi kunne klare oss med en litt mindre vogn som f.eks 573...

I den str er det nok den løsningen vi har i vår knaus du vil finne mest av, vår er forresten 580 og vi er fem stk, så det går, men med 1😳 klesskap må man være litt kreativ. Er lite andre løsninger når vognene blir mindre enn 6m.. 

Kom gjerne med gode tips til fine og familievennlige campingplasser også 😊 Midt-og sørnorge er nok mest aktuelt de første årene, og forhåpentligvis Sverige og Danmark etterhvert. Noen som kanskje har noen favoritter ikke så langt fra Dyreparken i Kristiansand?

inchi skrev (15 minutter siden):

Kom gjerne med gode tips til fine og familievennlige campingplasser også 😊 Midt-og sørnorge er nok mest aktuelt de første årene, og forhåpentligvis Sverige og Danmark etterhvert. Noen som kanskje har noen favoritter ikke så langt fra Dyreparken i Kristiansand?

Vi stortrives på Skottevik. Det er vel i underkant av 30 minutter fra dyreparken mener jeg. Var på Fagernes camping for noen år siden, det var veldig fint. Onsakervika er det mange som syns er bra, men vi var der når det var dårlig vær, og da var det ingen høydare. Men i fint vær er det nok flott der. Norsjø ferieland, i nærheten av Sommarland i Bø er fin, dog med litt variabel service på restauranten der. Kun hatt vogn i noen år, så prøver å utforske ulike campingplasser, så tar også imot tips 😊

Anonymkode: a0502...7a7

Annonse

Vi stortrives på Skottevik. Det er vel i underkant av 30 minutter fra dyreparken mener jeg. Var på Fagernes camping for noen år siden, det var veldig fint. Onsakervika er det mange som syns er bra, men vi var der når det var dårlig vær, og da var det ingen høydare. Men i fint vær er det nok flott der. Norsjø ferieland, i nærheten av Sommarland i Bø er fin, dog med litt variabel service på restauranten der. Kun hatt vogn i noen år, så prøver å utforske ulike campingplasser, så tar også imot tips 😊

Tusen takk for mange flotte tips! Skal sjekke ut disse plassene. Håper det blir vogn og campingtur på oss til sommeren 😊

Vi har fire barn, men jeg hadde aldri gått for vogn med trippelkøye. Det er rett og slett for trangt i mellom i alle fall etter barna har nådd skolealder. Den øverste køya blir ganske tett på taket og den blir vanvittig varm å ligge i. 

Vi hadde vogn med midtsitter, men synes det ble for trangt i sittegruppa. Min mening er at midtsitter fungerer fint til to voksne og to barn. Er man flere enn fire er rundsitter (U i modellbeskrivelsene) det eneste som fungerer i praksis etter min mening😊

Adria har litt bedre mellom sengene i trippelkøye enn f. eks Hobby med trippelkøye da den nederste starter helt nede ved gulvet. Mens Hobby har en kjærkommen skuff til oppbevaring. 

Ville reist til en campingforhandler og kikket på litt ulike løsninger i praksis for å se hva som passer for dere. 

Anonymkode: 9dccb...530

Bondejenta&lillegutt skrev (På 12.3.2021 den 16.30):

lykke til 😊

Helt enig med overnevte. Vi har en knaus med skapkøyer og seng ved siden  av dobbeltsenga - nå når ungene vokser til så er det alt for tett. De siste gangene vi har brukt vogna så har vi voksne valgt å re opp framme og la ungene ha alle faste senger. Fungere- men for meg er det tiltak å re opp, jeg foretrekker faste senger. Vi camper lite- type turneringer og litt familiebesøk rundt forbi. 

Men- om vi skulle kjøpt nytt nå så hadde det blitt adria med tre køyer bak, kjøkken i midten og sittegruppe i andre enden. Eller tilsvarende fra hobby! 

Ungene elsker camping, go for it! 

Anonymkode: 204b5...537

Me har hobby 720 ,veldig fornøyd.

Sittegruppe bak med plass til alle.

3 køyesenger i midten, samt ei lita sittegruppe ved siden av som kan legges ned .og dobbeltseng bak .

Med toalett og dusj .

Og vask og speil utenfor badet .

God og romslig vogn.me er 6 stk i den.

Anonymkode: 0dcd9...753

Me har hobby 720 ,veldig fornøyd.

Sittegruppe bak med plass til alle.

3 køyesenger i midten, samt ei lita sittegruppe ved siden av som kan legges ned .og dobbeltseng bak .

Med toalett og dusj .

Og vask og speil utenfor badet .

God og romslig vogn.me er 6 stk i den.

Anonymkode: 0dcd9...753

Takk! Hvilken 720 har dere? Har sett litt på 720 UKF og KWFU på finn, og synes de ser praktiske ut. Har dere "skikkelig" dusj? Synes du at trippelkøye blir for trangt, eller går det greit?

Dette er en avsporing, jeg vet, men det er langt utenfor min fatteevne at noen i det hele tatt orker tanken på å fise rundt med campingvogn, hindre vanlig trafikk og bo som sardiner i boks i ferien sin. 

Gud, så glad jeg slipper, og kan dra på hytta i stedet. Vi bor vanvittig mye på hotell pr år for kostnaden det er å ha og drifte campingvogn. 

Sorry, klarte bare ikke å dy meg, og jada, jeg kunne fint latt være å åpne tråden. 

Anonymkode: 6146c...7e2

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er en avsporing, jeg vet, men det er langt utenfor min fatteevne at noen i det hele tatt orker tanken på å fise rundt med campingvogn, hindre vanlig trafikk og bo som sardiner i boks i ferien sin. 

Gud, så glad jeg slipper, og kan dra på hytta i stedet. Vi bor vanvittig mye på hotell pr år for kostnaden det er å ha og drifte campingvogn. 

Sorry, klarte bare ikke å dy meg, og jada, jeg kunne fint latt være å åpne tråden. 

Altså, kostnaden for å drifte ei campingvogn er jo minimal. Så skal du på hotelltur for den kostnaden blir det ikke lange turen 😅 Kostnaden på å kjøpe ei vogn varierer jo ut ifra vogn, modell osv, men er jo mye rimeligere enn ei hytte. Det som er praktisk med vogn er jo at man kan velge hvor man vil feriere, om man vil på fjellet eller ved sjøen. Og man tilbringer jo lite tid i selve vogna. Unga løper jo gjerne rundt på campingplassen, og de fleste setter nok opp markise eller fortelt. Vi reiser gjerne flere familier i følge, og ungene stortrives. Og det gjør vi voksne å. Ser nok ikke for meg at campingturer er det som frister mest for unga når de er 16 år, men nå er det høydare i ferien. Når det er sagt, skjønner jeg godt at campinglivet ikke er for alle. Og drømmer om egen hytte etterhvert, for syns hyttelivet er herlig.

- Kan reise akkurat dit vi vil, når vi vil.

- Har alle ting på plass, slipper å bære inn kofferter på hotellrom

- Når vi tar pauser på kjøreturer har vi fullt kjøkken og masse syssel bakpå

- Ikke plass til å shoppe? Joda, utrolig hva man får plass til i en vogn.

- Din egen seng, med ditt eget sengetøy.....hver natt.

- Trangt som i en sardinboks er en myte. Med 5 faste senger en stor sofa og to stoler trenger vi ikke se hverandre engang. Man kjøper etter behov.

- Kjøleskap og fryser som alltid har kald drikke og is.

- Hjemme igjen....pakker inn og ut når jeg gidder.

- Koster i anskaffelse ja, men selger når vi er ferdige.

HvittHus skrev (5 timer siden):

Hva slags førerkort(bilvekt)og budsjett har dere?

Førerkortet er det «ingen» begrensninger på, dvs mannen har lov til å dra det meste. Bilen kan dra 2.400. Så max totalvekt på vogna vi kan ha er 2500, med høy nyttelast, slik at vi ikke kommer over 2.400 på egenvekt + last. Så lengde i 750-klassen er det største vi vurderer. Budsjett: helst under 350.000 med en del utstyr. Ønsker ikke alt for gammel vogn... Men ser på prisene at vi helst skulle hatt budsjett på 500.000, hehe 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...