Gå til innhold

Kan de egentlig pålegge noen opphold på karantenehotell?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men nå gjelder det jo unødvendige reiser da.

Anonymkode: c94f1...ee5

Hva som er nødvendig er ikke konkret definert. Derfor blir det ofte umulig å forutberegne sin rettslige posisjon før man reiser.

Anonymkode: a5845...9ef

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja hva vet vel vår justis- og beredskapsminister (som også er utdannet advokat)?🤷‍♀️

Anonymkode: 95baa...da7

Den samme justisministeren innførte regel om forbud mot overnatting på hytter i Sverige, som er blitt kjent ugyldig av en norsk domstol. 

Hva som er nødvendig er ikke konkret definert. Derfor blir det ofte umulig å forutberegne sin rettslige posisjon før man reiser.

Det er definert konkret.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Galskap eller ei, men det er faktisk hjemlet i loven.

Hva er hjemlet i loven? Frihetsberøvelse av friske mennesker som ikke har gjort noe galt? Hvilken lov eller paragraf da?

§ 4-3 a.Forskrifter om isolering og begrensninger i bevegelsesfrihet mv.

Kongen kan for å forebygge eller motvirke overføring av covid-19 gi forskrifter om isolering og andre begrensninger i bevegelsesfrihet for personer som har, eller etter en faglig vurdering antas å ha, covid-19. Det samme gjelder for personer som har økt risiko for covid-19 etter nærkontakt med smittet eller antatt smittet person. I forskriftene kan Kongen fastsette nærmere krav til undersøkelser i forbindelse med eller til erstatning for isolering eller andre begrensninger i bevegelsesfriheten.

Her er hjemmelen du viser til. Den gjelder "personer som har, eller etter en faglig vurdering antas å ha, covid-19" og "personer som har økt risiko for covid-19 etter nærkontakt med smittet eller antatt smittet person". Man kan altså ikke isolere en person som kommer til Norge med 24 timer gammel negativ test og som ikke har hatt smittede nærkontakter etter denne hjemmelen. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er definert konkret.

Nei, det gjør det ikke. Jeg har enda ikke fått svar fra myndighetene hva som regles for "fastsatt eller avtalt samvær". Har prøvd å finne ut av det i 3 måneder nå, får forskjellige svar hver gang. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så du mener at i en pandemi kan myndighetene beslutter hva som helst. Helt greit, men jeg ønsker ikke å leve i et slikt samfunn. Jeg trodde nordmenn tok avstand fra Sovjetunionen, NS, Nord-Korea og Maos Kina. Men neida, de vil leve i et slikt system.

Hvilket demokrati er det du har lyst til å flytte til som ikke har strenge regler? Du vet at mange demokrati også nekter innbyggere utreise i disse dager? Personlig ville jeg gjerne hatt det som New Zealand. Svært strengt i noen uker, og deretter tilnærmet full åpning innad. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket demokrati er det du har lyst til å flytte til som ikke har strenge regler? Du vet at mange demokrati også nekter innbyggere utreise i disse dager? Personlig ville jeg gjerne hatt det som New Zealand. Svært strengt i noen uker, og deretter tilnærmet full åpning innad. 

Det de driver med i New Zealand er jo enda verre. Det hjelper jo ikke å stenge grenser over lang tid. Til slutt må de gjenoppta kommunikasjonen, og da blir det virus der igjen. Man blir aldri kvitt virus. Det vil si at hvis de ønsker å være smittefrie, må de holde grensene helt stengt for all fremtid og isolere seg fra resten av verden.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det de driver med i New Zealand er jo enda verre. Det hjelper jo ikke å stenge grenser over lang tid. Til slutt må de gjenoppta kommunikasjonen, og da blir det virus der igjen. Man blir aldri kvitt virus. Det vil si at hvis de ønsker å være smittefrie, må de holde grensene helt stengt for all fremtid og isolere seg fra resten av verden.

Ok. Der er vi uenige. Jeg ville heller tilbragt ettermiddagene på treninger, på stranden eller sammen med venner og familie enn å ha en «frihet» som satte liv og helse i fare, og medførte sammenbrudd i helsesektoren. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Der er vi uenige. Jeg ville heller tilbragt ettermiddagene på treninger, på stranden eller sammen med venner og familie enn å ha en «frihet» som satte liv og helse i fare, og medførte sammenbrudd i helsesektoren. 

Du vet, bare fordi du har din partner, barn, foreldre, besteforeldre, søsken, venner og gode bekjente som norske nordmenn i Norge, er det en flust med multikulturelle familier. For dem vil det bety verdens ende hvis Norge stenger grenser og de forblir stengt i lang tid. Ektepar som må gå fra hverandre, barn som må vokse opp uten den ene forelderen, barn som ikke får dratt i begravelse til foreldrene og sagt farvel, folk som ikke får stelt sine syke familiemedlemmer og så videre. Du forstår ikke omfanget.

Du vet, bare fordi du har din partner, barn, foreldre, besteforeldre, søsken, venner og gode bekjente som norske nordmenn i Norge, er det en flust med multikulturelle familier. For dem vil det bety verdens ende hvis Norge stenger grenser og de forblir stengt i lang tid. Ektepar som må gå fra hverandre, barn som må vokse opp uten den ene forelderen, barn som ikke får dratt i begravelse til foreldrene og sagt farvel, folk som ikke får stelt sine syke familiemedlemmer og så videre. Du forstår ikke omfanget.

Det er unntak som samvær med barn og begravelser altså.

Annonse

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Skulle jeg argumentere like demagogisk som deg kunne jeg skrive at bare fordi du ikke har noen gamle du er glad i er det flust av familier som har en de har kjær på sykehjem eller i en annen sårbar situasjon. Mennesker som ikke har fått en klem av sin familie på et år. Demente som ikke forstår hvorfor besøket (som de kanskje får se en halvtime i uken) må holde to meters avstand. Eller noen som ikke får besøk i det hele tatt, fordi de eneste pårørende bor i et område med langvarig høyt smittetrykk, og som dermed ikke får komme inn dørene på sykehjemmet. Mennesker som blir engstelige av Skype og FaceTime. Mennesker som dør alene, eller mister minnene om sine kjære. Du forstår ikke omfanget. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Skulle jeg argumentere like demagogisk som deg kunne jeg skrive at bare fordi du ikke har noen gamle du er glad i er det flust av familier som har en de har kjær på sykehjem eller i en annen sårbar situasjon. Mennesker som ikke har fått en klem av sin familie på et år. Demente som ikke forstår hvorfor besøket (som de kanskje får se en halvtime i uken) må holde to meters avstand. Eller noen som ikke får besøk i det hele tatt, fordi de eneste pårørende bor i et område med langvarig høyt smittetrykk, og som dermed ikke får komme inn dørene på sykehjemmet. Mennesker som blir engstelige av Skype og FaceTime. Mennesker som dør alene, eller mister minnene om sine kjære. Du forstår ikke omfanget. 

Så man skal ta hensyn til folk med eldre slektninger i Norge og kaste folk med eldre slektninger, barn og partner i utlandet under bussen? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Smittevernloven har ingen hjemmel for frihetsberøvelse av FRISKE mennesker.

Her er et lote utdrag av smittevernloven:

"Kongen kan for å forebygge eller motvirke overføring av covid-19 gi forskrift om hvor og hvordan personer som reiser inn til Norge, skal gjennomføre karantene. Kongen kan også gi forskrift om egenandel for personer i karantene eller deres arbeids- eller oppdragsgiver til dekning av kostnader ved karanteneopphold."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

Anonymkode: 61c0f...f3b

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Så man skal ta hensyn til folk med eldre slektninger i Norge og kaste folk med eldre slektninger, barn og partner i utlandet under bussen? 

Du kan ikke argumentere slik; kun basert på følelser. Det samme gjelder nemlig den andre veien. Så man skal ta hensyn til folk som har valgt å bosette seg i et annet land enn familien, og kaste våre mest sårbare under bussen? Alle vet at det å velge å bosette seg utenlands kan ha sine ulemper, og at det før eller siden ville oppstå en pandemi visste alle. 

2 hours ago, Anonym bruker said:

Regjeringen har innført krav om at alle som kommer hjem fra unødvendige fritidsreiser fra utlandet, settes i karantene ved karantenehotell frem til de har fremvist negativ test.

Kan de, med tvang, frakte folk til karantenehotell? Hva hvis jeg nekter?

Anonymkode: 03020...1d1

de tvinger ingen,men fy fa.. så egoistisk du er da

Anonymkode: 6a99f...044

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Dessuten er det fullt mulig å reise ut og inn av landet i de situasjonene du skisserer. Jeg personlig ville foretrukket å bo på New-Zealand slik situasjonen er nå. Når jeg uansett ikke har fått møte min demente far på over et år kunne jeg like gjerne levd tilnærmet normalt der, og heller reist tilbake til Norge i slutten av denne måneden, et par uker etter at alle på sykehjemmet har fått begge doser av vaksinen. Du står fritt til å ønske noe annet. Hvilket demokratisk land synes du har løst dette best?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo ulovlig frihetsberøvelse. Man blir satt på enerom uten lov til å ha kontakt med andre annet enn via telefon/internett, man får ikke lov til å dra hjem eller omgås sin egen ektefelle og barn. Frihetsberøvelse skjer etter dom i en straffesak, eller eventuelt i varetekt i forbindelse med straffesak.

Men du har da i så fall for pokker valgt å reise selv. Jeg blir ikke satt på karantenehotell fordi jeg bruker hodet og lar vær å reise. Om jeg hadde MÅTTE reise, ville karantenen vært noe jeg visste at kom, og en del av valget om å gjennomføre. Er da ikke noen som er tvunget til å reise av myndighetene for at de skal sette de i karantene. Derav ingen frihetsberøvelse. 

Anonymkode: 12f8a...257

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du har da i så fall for pokker valgt å reise selv. Jeg blir ikke satt på karantenehotell fordi jeg bruker hodet og lar vær å reise. Om jeg hadde MÅTTE reise, ville karantenen vært noe jeg visste at kom, og en del av valget om å gjennomføre. Er da ikke noen som er tvunget til å reise av myndighetene for at de skal sette de i karantene. Derav ingen frihetsberøvelse. 

Anonymkode: 12f8a...257

Jeg vet personlig at jeg snart må reise til utlandet men selvsagt tar jeg karantenen enten det blir på hotell eller hjemme. Det er på ingen måte frihetsberøvelse . Det kommer med på kjøpet

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Smittevernloven har ingen hjemmel for frihetsberøvelse av FRISKE mennesker.

Kollegas far var også frisk helt til han testet seg for tredje gang på dag 7 etter hjemkomst fra utlandet. Da hadde han korona og fikk symptomer kort til etterpå. Kollegaen ble også smittet, og alle på jobben måtte teste seg.

Anonymkode: b70bf...553

• Opprett ny...