Gå til innhold

Kan de egentlig pålegge noen opphold på karantenehotell?

Anbefalte innlegg

Regjeringen har innført krav om at alle som kommer hjem fra unødvendige fritidsreiser fra utlandet, settes i karantene ved karantenehotell frem til de har fremvist negativ test.

Kan de, med tvang, frakte folk til karantenehotell? Hva hvis jeg nekter?

Anonymkode: 03020...1d1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Regjeringen har innført krav om at alle som kommer hjem fra unødvendige fritidsreiser fra utlandet, settes i karantene ved karantenehotell frem til de har fremvist negativ test.

Jeg tipper de har sjekket dette i forhold til lovverket . De hadde neppe innført det hvis det ikke var lov 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du kan straffes med bøter eller fengsel i verste fall.

Anonymkode: c94f1...ee5

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De kan ikke frakte deg til karantenehotell, men til fengsel kan de frakte deg.

Anonymkode: 8255f...dd3

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo ulovlig frihetsberøvelse. Man blir satt på enerom uten lov til å ha kontakt med andre annet enn via telefon/internett, man får ikke lov til å dra hjem eller omgås sin egen ektefelle og barn. Frihetsberøvelse skjer etter dom i en straffesak, eller eventuelt i varetekt i forbindelse med straffesak.

Anonymkode: a5845...9ef

Annonse

Dette er jo ulovlig frihetsberøvelse. Man blir satt på enerom uten lov til å ha kontakt med andre annet enn via telefon/internett, man får ikke lov til å dra hjem eller omgås sin egen ektefelle og barn. Frihetsberøvelse skjer etter dom i en straffesak, eller eventuelt i varetekt i forbindelse med straffesak.

Ulovlig i forhold til hva?

Det er enkelt å unngå, hold deg i Norge!

Anonymkode: 1b346...d40

Dette gjelder ved reiser som ikke anses som nødvendige. Altså har du et valg, og får ta karantenehotell med i beregningen hvis du skal på chartertur. Mæland presiserte at det ikke gjaldt samvær med barn, besøk til alvorlig syke/døende, begravelser og arbeid). Du må selv dokumentere at reisen var nødvendig. 

Anonymkode: 95baa...da7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I så tilfelle lever vi ikke i et demokrati mer. Jeg vil selv bestemme hvor jeg oppholder meg, takk!

Anonymkode: 029a7...72a

Vi lever midt i en pandemi og akkurat nå er det begrensninger vi er nødt til å leve med. Akkurat nå kan du faktisk ikke bestemme helt selv hvor du skal oppholde deg 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I så tilfelle lever vi ikke i et demokrati mer. Jeg vil selv bestemme hvor jeg oppholder meg, takk!

Anonymkode: 029a7...72a

Det er forskjell på demokrati og anarki. 

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det. Smittevernloven gir ganske store muligheter. Den har bare ikke blitt brukt så mye før koronaen kom.

Anonymkode: 61c0f...f3b

Smittevernloven har ingen hjemmel for frihetsberøvelse av FRISKE mennesker.

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Ulovlig i forhold til hva?

I forhold til lovhjemler. Frihetsberøvelse foregår etter straffeloven. Fengselsstraff idømmes for en forbrytelse etter at retten har konstatert ut over enhver rimelig tvil at personen har begått den aktuelle forbrytelsen. Alternativ frihetsberøvelse er tvungen innleggelse på institusjon - da må det foreligge diagnose, og personen må representere fare for seg selv og/eller omgivelser. Så har vi hjemmel til isolasjon av SYKE (!) mennesker av hensyn til den alminnelige folkehelsen.

Vi har ikke noen hjemler i norsk lov til frihetsberøvelse av friske mennesker uten at de er dømt for en straffbar handling. 

I forhold til lovhjemler. Frihetsberøvelse foregår etter straffeloven. Fengselsstraff idømmes for en forbrytelse etter at retten har konstatert ut over enhver rimelig tvil at personen har begått den aktuelle forbrytelsen. Alternativ frihetsberøvelse er tvungen innleggelse på institusjon - da må det foreligge diagnose, og personen må representere fare for seg selv og/eller omgivelser. Så har vi hjemmel til isolasjon av SYKE (!) mennesker av hensyn til den alminnelige folkehelsen.

Vi har ikke noen hjemler i norsk lov til frihetsberøvelse av friske mennesker uten at de er dømt for en straffbar handling. 

Regner med at du vet bedre enn de som har innført regelen 

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Vi lever midt i en pandemi og akkurat nå er det begrensninger vi er nødt til å leve med. Akkurat nå kan du faktisk ikke bestemme helt selv hvor du skal oppholde deg 

Det hjelper ikke å snakke ved hjelp av slagord. Pandemi rettferdiggjør ikke frihetsberøvelse uten hjemmel. Lever du i Nord-Korea, siden du mener man kan fratas sin frihet uten lov? Er det slik samfunn du vil at vi skal leve i? Det vil ikke jeg. Jeg vil leve i en rettsstat som er styrt av lover, særlig ved myndighetenes inngrep og tiltak som går på tvers av helt grunnleggende menneskerettigheter, som for eksempel rett til frihet.

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Uhjemlede regler er ugyldige. Håper virkelig at dette blir prøvd for en domstol. Du mente også at forbud mot overnatting på hytte var lovlig, så viser det seg at nope, det var den ikke. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er enkelt å unngå, hold deg i Norge!

Anonymkode: 1b346...d40

Jeg skal ikke dra noe sted. Jeg har fortsatt lov å diskutere en tvilsom regel, selv om den ikke gjelder meg. Ikke alle kan holde seg i Norge, mange har nødvendige ærend i utlandet.

Det hjelper ikke å snakke ved hjelp av slagord. Pandemi rettferdiggjør ikke frihetsberøvelse uten hjemmel. Lever du i Nord-Korea, siden du mener man kan fratas sin frihet uten lov? Er det slik samfunn du vil at vi skal leve i? Det vil ikke jeg. Jeg vil leve i en rettsstat som er styrt av lover, særlig ved myndighetenes inngrep og tiltak som går på tvers av helt grunnleggende menneskerettigheter, som for eksempel rett til frihet.

Jeg mener helt oppriktig at å dra inn menneskerettigheter i dette vitner om liten forståelse av situasjonen vi lever i nå. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Ja hva vet vel vår justis- og beredskapsminister (som også er utdannet advokat)?🤷‍♀️

Uhjemlede regler er ugyldige. Håper virkelig at dette blir prøvd for en domstol. Du mente også at forbud mot overnatting på hytte var lovlig, så viser det seg at nope, det var den ikke. 

Galskap eller ei, men det er faktisk hjemlet i loven.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dette gjelder ved reiser som ikke anses som nødvendige. Altså har du et valg, og får ta karantenehotell med i beregningen hvis du skal på chartertur. Mæland presiserte at det ikke gjaldt samvær med barn, besøk til alvorlig syke/døende, begravelser og arbeid). Du må selv dokumentere at reisen var nødvendig. 

Det er jo nettopp dette - alle husker saken til den danske dama som måtte på karantenehotell etter samvær med egne mindreårige barn. Det finnes ingen klare regler for hvilken dokumentasjon man skal fremlegge - tro meg, jeg har sjekket for ei venninne! Ringte da den nasjonale koronatelefonen, FHI og Helsedirektoratet, og fikk TRE FORSKJELLIGE SVAR. De vet faen ikke selv hva de krever.

Jeg skal ikke dra noe sted. Jeg har fortsatt lov å diskutere en tvilsom regel, selv om den ikke gjelder meg. Ikke alle kan holde seg i Norge, mange har nødvendige ærend i utlandet.

Men nå gjelder det jo unødvendige reiser da.

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (1 minutt siden):

Jeg mener helt oppriktig at å dra inn menneskerettigheter i dette vitner om liten forståelse av situasjonen vi lever i nå. 

Så du mener at i en pandemi kan myndighetene beslutter hva som helst. Helt greit, men jeg ønsker ikke å leve i et slikt samfunn. Jeg trodde nordmenn tok avstand fra Sovjetunionen, NS, Nord-Korea og Maos Kina. Men neida, de vil leve i et slikt system.

• Opprett ny...