Gå til innhold

Dere som mener at det er fint med restriksjoner og at man må legge seg på enda strengere linje - her

Anbefalte innlegg

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-tror-45-aaringene-maa-vaksineres-foer-norge-kan-aapne.gWZ_VsF8c?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

FHI tror at Norge ikke kan åpne før alle 45-åringene er vaksinert. Til nå har vi vaksinert ca 4 prosent av befolkningen, de aller aller eldste. Vaksinestopp for Astra Zeneca, mindre leveranse enn forventet osv gjør at vi mest sannsynlig blir ferdig med vaksinering av alle over 45 år en gang i 2023. Kos dere med nedstenging og rasering av samfunnet, depresjon hos barn, dårlig kvalitet på utdanning og så videre.

Anonymkode: 3f3be...aaf

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-tror-45-aaringene-maa-vaksineres-foer-norge-kan-aapne.gWZ_VsF8c?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

FHI tror at Norge ikke kan åpne før alle 45-åringene er vaksinert. Til nå har vi vaksinert ca 4 prosent av befolkningen, de aller aller eldste. Vaksinestopp for Astra Zeneca, mindre leveranse enn forventet osv gjør at vi mest sannsynlig blir ferdig med vaksinering av alle over 45 år en gang i 2023. Kos dere med nedstenging og rasering av samfunnet, depresjon hos barn, dårlig kvalitet på utdanning og så videre.

Eller som det er sagt ... en gang i løpet av sommeren . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Tror du VIRKELIG på dette? Virkelig? Når det er vaksinert 4 prosent av befolkningen til nå (altså i løpet av snart 4 måneder), hva i all verden får deg til å tro at vi blir ferdig til sommeren? Sommeren begynner om 2,5 måned. Med dagens tempo blir ca. 7-8 prosent av befolkningen vaksinert innen juni. Rundt 10-11 innen august. Hvis det ikke kommer flere andre forsinkelser enn stopp av AZ-vaksine.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tror du VIRKELIG på dette? Virkelig? Når det er vaksinert 4 prosent av befolkningen til nå (altså i løpet av snart 4 måneder), hva i all verden får deg til å tro at vi blir ferdig til sommeren? Sommeren begynner om 2,5 måned. Med dagens tempo blir ca. 7-8 prosent av befolkningen vaksinert innen juni. Rundt 10-11 innen august. Hvis det ikke kommer flere andre forsinkelser enn stopp av AZ-vaksine.

Jeg tror vaksinetempoet vil ta seg opp. Det tror de som jobber med det også. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvor får du 2023 fra? Jeg tolker som at de starter vaksineringen av denne gruppen rundt juli. Selv om Astrazeneca leverer tregere enn forventet, er det flere vaksiner på vei inn som godkjennes i tur og orden akkurat nå. Hvis du ser på svineinfluensaen, ble det foretatt massiv vaksinering på kort tid. Vi har nå mRNA vaksiner, som i utgangspunktet skal være raskere å produsere enn vaksiner som inneholder deler av viruset (slik svineinfluensavaksinen gjorde). Ser ingen grunn til at dette skal drøye ut i 2023. For oss rike land vel å merke, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 66efa...eee

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror vaksinetempoet vil ta seg opp. Det tror de som jobber med det også. 

Hva får deg til å tro det, sånn faktabasert, ikke positiv tenkning, enhjørninger og ønske om at "alt blir bra"? HVOR står det at Norge har fått større vaksineleveranser å bruke de neste månedene? Derimot står det at bruk av AZ-vaksinen er stoppet mange steder, https://www.klartale.no/norge/norge-far-ferre-vaksine-doser-neste-uke-1.1837676 og så videre. Det er INGENTING som tyder på at det vil ta seg opp så kraftig av man blir ferdig i løpet av sommeren. 

Annonse

Noen ser glasset som halvtomt, andre som halvfullt. Selv vet jeg ikke helt lenger, og det tror jeg ærlig talt ikke regjeringen gjør heller. Jeg tror det beste for oss mens vi venter er å lese mye mindre nettaviser. Mye mindre.

Lessismore skrev (9 minutter siden):

Noen ser glasset som halvtomt, andre som halvfullt. Selv vet jeg ikke helt lenger, og det tror jeg ærlig talt ikke regjeringen gjør heller. Jeg tror det beste for oss mens vi venter er å lese mye mindre nettaviser. Mye mindre.

Er så enig med deg, media har en stor del av ansvaret for mye av kaoset akkurat nå. Ett av mange eksempler var i forkant av Ernas pressekonferanse denne uka. Avisene presenterte så mye «dette tror vi blir nye tiltak, interne kilder», så skjedde det ingenting og noen aviser var nødt til å korrigere artiklene i etterkant. 

Informasjon forsvinner i sensasjon. Alt for å skrive nok en artikkel med rød og blinkende overskrift. 

Anonymkode: 66efa...eee

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Befolkningen er vaksinerte når den er det. Å hele tiden hige etter sommeren blir bare slitsomt. 

Anonymkode: 03370...04b

Det handler nok aller mest om å ha noe å se frem til. En gulrot i enden

Er det ikke nok gulrot at det er over??

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke nok gulrot at det er over??

Selvsagt men det er lettere å mobilisere til noe håndfast . Sommeren er viktig for mange og derfor er sommeren noe håndfast . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Det skal du jammen meg ha, du er evig optimist 😄 😄 

Anonymkode: 8e56d...e56

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

Det er absolutt fint å ha noe å se fram til, men man må jo være litt realist og se at eventuelle reiser kan blir særdeles vanskelig å få gjennomført sommeren 2021. Neste år tror jeg vi har en helt annen situasjon ja 🙂

Muligheten er også til stede for at smitten går ned av seg selv ila. våren og sommeren, slik den gjorde i fjor (også i Sverige, som da hadde lettere tiltak enn oss). Viruset er sannsynligvis sesongbasert til en viss grad. Andre koronavirus oppfører seg også slik. 

Det kan bety at samfunnet åpner opp, ihvertfall delvis, uavhengig av vaksinasjonsstatus.

Endret av ostepop123

Jeg er 45 og blitt opplyst at i 2022 vil jeg få tilbud om vaksine. Iløpet av 2023 skal alle her i byen være fullvaksinert, om dagens tempo fortsetter

https://www.altaposten.no/nyheter/2021/03/09/Med-dagens-tempo-er-hele-Altas-befolkning-fullvaksinert-i-mars-2023-23621464.ece

Anonymkode: 76d79...bfb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er absolutt fint å ha noe å se fram til, men man må jo være litt realist og se at eventuelle reiser kan blir særdeles vanskelig å få gjennomført sommeren 2021. Neste år tror jeg vi har en helt annen situasjon ja 🙂

Selv lever jeg best med en blanding av realisme og håp. Jeg har stadig håp og tro om reiser sommeren 2021 men dersom det ikke går så går det også helt fint. Folk er forskjellige men for meg personlig så lever jeg best slik😊

ostepop123 skrev (4 minutter siden):

Muligheten er også til stede for at smitten går ned av seg selv ila. våren og sommeren, slik den gjorde i fjor (også i Sverige, som da hadde lettere tiltak enn oss). Viruset er sannsynligvis sesongbasert til en viss grad. Andre koronavirus oppfører seg også slik. 

Det kan bety at samfunnet åpner opp, ihvertfall delvis, uavhengig av vaksinasjonsstatus.

Det har du helt rett i . 

Det er veldig lett å sitte og si at alt blir bra og ikke les aviser. Om man er ansvarlig for en bedrift feks, så kan man ikke bare slutte å lese aviser og late som om alt er ok på hjemmekontoret. Når regler endrer seg hver jævla dag er man nødt til å følge med og gjøre endringer: for å overleve og for ikke bli bøtelagt for å bryte reglene.

Kan ikke få sagt hvor lei jeg er av de som «stoler fullt og helt på myndighetene og alt blir bra». De samme folka som bruker timesvis her inne hver eneste dag. Åpenbart at de ikke har ansvar for noe som helst, da er det enkelt å si at ingenting er noe problem. 

Anonymkode: adb70...17c

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 45 og blitt opplyst at i 2022 vil jeg få tilbud om vaksine. Iløpet av 2023 skal alle her i byen være fullvaksinert, om dagens tempo fortsetter

https://www.altaposten.no/nyheter/2021/03/09/Med-dagens-tempo-er-hele-Altas-befolkning-fullvaksinert-i-mars-2023-23621464.ece

Anonymkode: 76d79...bfb

Jeg er 39, så får nok ikke tilbud om vaksine etter denne planen før 2023. Har også sett planen, er ikke akkurat optimistisk for vår kommune. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig lett å sitte og si at alt blir bra og ikke les aviser. Om man er ansvarlig for en bedrift feks, så kan man ikke bare slutte å lese aviser og late som om alt er ok på hjemmekontoret. Når regler endrer seg hver jævla dag er man nødt til å følge med og gjøre endringer: for å overleve og for ikke bli bøtelagt for å bryte reglene.

Kan ikke få sagt hvor lei jeg er av de som «stoler fullt og helt på myndighetene og alt blir bra». De samme folka som bruker timesvis her inne hver eneste dag. Åpenbart at de ikke har ansvar for noe som helst, da er det enkelt å si at ingenting er noe problem. 

Anonymkode: adb70...17c

Det er jo nettopp det - folk som ikke har noe jobb og enten er hjemmeværende husmødre eller lever på NAV har jo ingen konsekvenser av tiltakene og kan være udelt positive, hoppende og glade. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (24 minutter siden):

Men sjansen er stor for å bli skuffet hvis denne gulroten stadig råtner før man får spist den. Det er lettere å ikke ha forventninger og heller innstille seg på at det verste kan skje, enn hele tiden være optimistisk og få sine forventninger skuffet gang på gang.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men sjansen er stor for å bli skuffet hvis denne gulroten stadig råtner før man får spist den. Det er lettere å ikke ha forventninger og heller innstille seg på at det verste kan skje, enn hele tiden være optimistisk og få sine forventninger skuffet gang på gang.

Her har vi alle kun fasiten for oss selv. 

Her har vi alle kun fasiten for oss selv. 

Selvfølgelig. Men det blir veldig mye mas fra dere hjemmeværende og reiselystne om at alt blir bra, alt åpner til sommeren, hvor skal dere dra i ferien bla bla bla, vekselvis med sitater fra myndighetene. Hvorfor så mye mas hvis positiv innstilling fungerer? Hvorfor så desperat etter å reise?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Men det blir veldig mye mas fra dere hjemmeværende og reiselystne om at alt blir bra, alt åpner til sommeren, hvor skal dere dra i ferien bla bla bla, vekselvis med sitater fra myndighetene. Hvorfor så mye mas hvis positiv innstilling fungerer? Hvorfor så desperat etter å reise?

Kan ikke folk få dele det de vil da? Forumet er nå en gang slik at det er rom for alle og at man deltar i de trådene man ønsker. Det noen synes er mas er noe annet for andre. Det må da være ok? 

• Opprett ny...