Gå til innhold

Barnehagen vil at alle 3-4 åringer skal sove på dagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellomavdelingen på barnehagen vår har barn mellom 3 og 4 år. 

Jeg har et barn på 3 og et på 4 1/2 år der. 

I det siste har de begynt med obligatorisk sove/hvilstund etter lunsj. Denne varer en time ca. Dette fører til at barna ikke sovner før kl 21.30 på kvelden. 

Nå lurer jeg på om dette er vanlig andre plasser og om jeg burde si ifra om at barna ikke sovner før sent på kvelden. 

Mange ganger mister de også utelek på ettermiddag pga soving. 

Barna sover rundt 1 time. 

Anonymkode: 1c105...b04

Skrevet

Da hadde jeg sagt lykke til angående mine da de var fire. 😂😂😂 Ikke sjans i havet at de sov på dagen da. 

Anonymkode: d5e2b...6e5

Skrevet

Det synes jeg ikke høres greit ut, og jeg har aldri hørt om noe lignende. 

Skrevet

Vår barnehage hadde også hvilestund. De som ville sove kunne det, mens de som ville hvile og gjøre noe stille, bla i en bok etc kunne det. Poenget var at de skulle slappe av litt fra det høye tempoet og lydnivået det er hver dag i en barnehage. Det synes jeg var fint.

Anonymkode: 075c8...ee5

Skrevet

Nei nei nei.

Å roe ned, ligge på madrass, dempe lyset, lytte til musikk, lese, det er OK.

Å sove en time er ikke OK. 

Anonymkode: 4f6da...2cd

Skrevet

Barna skal ha hvile/rolig stund i løpet av dagen. Men at ungene MÅ sove var spesielt.

Anonymkode: 45e35...326

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Poenget var at de skulle slappe av litt fra det høye tempoet og lydnivået det er hver dag i en barnehage. Det synes jeg var fint.

Anonymkode: 075c8...ee5

Enig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei nei nei.

Å roe ned, ligge på madrass, dempe lyset, lytte til musikk, lese, det er OK.

Å sove en time er ikke OK. 

Enig . 

Anonymkode: f4e00...5da

Skrevet

Hvordan i alle dager får de alle til å sove?

Mine sov ikke på den alderen.... Men de hadde hvilestund i barnehagen da, masse madrasser utover gulvet, litt dempet lys også hørte de f.eks på lydbok, musikk eller en av de ansatte satt og leste for dem. Det var en fin stund som barna satt pris på, deilig å roe ned litt før det igjen var full fres og ganske høyt lydnivå.

Anonymkode: 777c1...bac

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

I det siste har de begynt med obligatorisk sove/hvilstund etter lunsj. Denne varer en time ca. Dette fører til at barna ikke sovner før kl 21.30 på kvelden. 

Nå lurer jeg på om dette er vanlig andre plasser og om jeg burde si ifra om at barna ikke sovner før sent på kvelden. 

Sikker på at du ikke har misforstått om at de skal sove, men at dine barn sovner av hvilestunden? Jeg kan ikke tro at en barnehage mener at alle 3 og 4 åringer skal sove på dagtid. Men si i fra uansett, jeg synes 1 time var en altfor lang hvilestund og, ikke rart om ungene sovner.

Anonymkode: ebce5...131

Skrevet

Rammeplan for barnehager fastslår at alle barn i bhg skal ha tid og rom for hvile i løpet av dagen. (...) Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen (...) 

Hvile betyr selvfølgelig ikke å sove, og du kan fint be de om at barna dine skal hvile, men ikke sove. Vi har flere av de i vår bhg og de får ha en bok under hvilestunden. Noen av barna skal helst sove litt, og de må også tas hensyn til av de som ikke skal sove. En god øvelse i å ta hensyn til andres behov 👍 

Skrevet

Er vi inne før lunsj har vi gjerne hviletid før lunsj. Ca 15-20 min. Først litt massasje før de hviler til stjernestøv.

Anonymkode: 447fb...2f4

Skrevet

De har hvilestund i barnehagen, og det tror jeg er kjempebra! Mye styr og bråk i en barnehage. 

Min sovnet av og til som 3-4åring, men da trengte han det

Anonymkode: 794cc...5c9

Skrevet

De har hvilkestund i barnehagen til min (snart) 5-åring. Avslappning for alle barna. Min har enda behov for en liten sovestund hvis han er veldig sliten, men dette har barnehagen klarert med oss foreldre. Hvis han er trøtt, holder på å sovne eller bare sovner, så får han sove en liten stund. Det påvirker ikke kvelden så voldsomt, og han har tydelig behov for litt søvn noen dager. 

Du må jo snakke med barnehagen om dette og si fra at kvelden blir veldig forstyrret. Kanskje dere kan finne en løsning sammen? 

Anonymkode: 3b605...26d

Skrevet

Helt normalt og viktig med hvilestund i bhg. 

Her hendte det at de sovnet i hvilestund både når de var 5 og 6 år, så tydelig at de trengte det. Mine var gjerne i bhg allerede klokka 7 pga arbeidstider. Sov max 30-60 min og la de alltid litt senere de dagene de hadde sovnet i bhg.

Anonymkode: c5965...8de

Skrevet

Våre på 3 og 5 har gått i utebarnehage siste året og jeg savner muligheten for ordentlig hvile for dem. De er sjeldent inne og slapper av utenom ved enkelte måltider dersom det er veldig dårlig vær. Og da forsøker de å få til en slags hvilestund ved å sette på hørespill. Der er dermed aldri ordentlig ro og vi merker det på barna våre også. De er alltid sure og gretne når de kommer hjem fra barnehagen og selv om vi forsøker å legge dem tidlig så oppfører de seg som de er overtrøtte og overstimulerer. Vi vurdere nå å bytte barnehage fordi vi tenker at det kjøret de driver i denne friluftsbarnehagen ikke er bra det heller. 20-30 min hviletid med rolige aktiviteter som lesing og puslespill o.l hadde vært perfekt. Som i løpet av en arbeidsdag.

Soving dagtid er for barn under 4 år. Og dere har selvfølgelig rett til å be om at de unngår at barna dine sovner. De legger jo opp til en ond (døgnsnuing) sirkel her ved at barna dine ikke sovner før kl 2130...og dermed får for lite søvn om natten og blir så trøtte at de sovner under hvilestunden i barnehagen.

Og en hel time hvilestund i barnehagen hørtes altfor mye ut! Kanskje for høysensitive barn, men ikke for barn flest.

Anonymkode: fc8ae...451

Skrevet

Ene min sluttet å sove i barnehagen da hun var to, de fikk henne ikke til å sove. Det var ikke spesielt stas.

Den andre sov en times tid til ca 4,5 år. Selvsagt la hun seg ikke kl 19, men hun hadde fine ettermiddager. 

Hvem har sagt ungene må legge seg så tidlig? I store deler av verden har barna hvilestund til langt opp i barneskolealder og legger seg utpå kvelden, det funker fint.

Anonymkode: 1e502...d8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Våre på 3 og 5 har gått i utebarnehage siste året og jeg savner muligheten for ordentlig hvile for dem. De er sjeldent inne og slapper av utenom ved enkelte måltider dersom det er veldig dårlig vær. Og da forsøker de å få til en slags hvilestund ved å sette på hørespill. Der er dermed aldri ordentlig ro og vi merker det på barna våre også. De er alltid sure og gretne når de kommer hjem fra barnehagen og selv om vi forsøker å legge dem tidlig så oppfører de seg som de er overtrøtte og overstimulerer. Vi vurdere nå å bytte barnehage fordi vi tenker at det kjøret de driver i denne friluftsbarnehagen ikke er bra det heller. 20-30 min hviletid med rolige aktiviteter som lesing og puslespill o.l hadde vært perfekt. Som i løpet av en arbeidsdag.

Soving dagtid er for barn under 4 år. Og dere har selvfølgelig rett til å be om at de unngår at barna dine sovner. De legger jo opp til en ond (døgnsnuing) sirkel her ved at barna dine ikke sovner før kl 2130...og dermed får for lite søvn om natten og blir så trøtte at de sovner under hvilestunden i barnehagen.

Og en hel time hvilestund i barnehagen hørtes altfor mye ut! Kanskje for høysensitive barn, men ikke for barn flest.

Anonymkode: fc8ae...451

Det er vel det som er hoved problemet med utebarnehager. Å de ungene som tåler den typen stimuli får sjokk når de plutselig skal sitte i ro på skolen en hel dag. 

Anonymkode: 45e35...326

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Er vi inne før lunsj har vi gjerne hviletid før lunsj. Ca 15-20 min. Først litt massasje før de hviler til stjernestøv.

Anonymkode: 447fb...2f4

Stjernestøv? Ser de tv?

Anonymkode: 1324a...49c

Skrevet

Mener å huske at de hadde «roligstund» på et rom, men var ikke et forsøk på å få dem til å sovne. Bare for å roe ned,, lære å slappe av i seg selv typ.Mine sovna ikke og gjorde de det var det gjerne kun de siste 10 minuttene, så var det full fres igjen. 

Men hvis de aktivt skal ha ungene til å sove i 3-4 alderen blir jo det litt for dumt. Det kan du faktisk si i fra om. Den gode søvnen får de om natten. Dette viser jo omtrent all forskningen på området. Det blir jo en ond sirkel med at de sovner seint, står opp tidlig og må ta igjen søvnen i barnehagen.

Anonymkode: b2fa5...85d

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ene min sluttet å sove i barnehagen da hun var to, de fikk henne ikke til å sove. Det var ikke spesielt stas.

Den andre sov en times tid til ca 4,5 år. Selvsagt la hun seg ikke kl 19, men hun hadde fine ettermiddager. 

Hvem har sagt ungene må legge seg så tidlig? I store deler av verden har barna hvilestund til langt opp i barneskolealder og legger seg utpå kvelden, det funker fint.

Vel forskning viser jo at dem beste søvnen har de på kveld/natt. Da er det dumt at de legger seg for natten sent, står opp tidlig og må ta igjen nattesøvnen i barnehagen. Virker mot sin hensikt. Rent praktisk trenger det ikke være et problem, men gode søvnvaner er greit å ha til de begynner på skolen og skal lære masse på dagen, som skal prosesseres i løpet av natten.

Når en 3-4 åring legger seg 21.30 er ikke det akkurat gode vaner til skoletid eller senere i livet. Til sammenligning er 10 åringen min i seng til kl 21 i hverdagene.

I andre land har de eksempelvis siesta noen timer på dagen også starter skole senere på ettermiddagen. De har rett og slett skole tilpasset kultur/søvnkultur. I Norge starter skolen kl 8-8.30 og det er ikke lagt inn lang siesta til hvile midt på dagen. Søvn er undervurdert hos mange.

Jeg sliter selv med søvnproblemer /dårlige vaner.. og det har gitt dårlig utslag på psyke og diverse. Har slitt med det siden jeg var barn. Så for meg er søvn en stor prioritering. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vel forskning viser jo at dem beste søvnen har de på kveld/natt. Da er det dumt at de legger seg for natten sent, står opp tidlig og må ta igjen nattesøvnen i barnehagen. Virker mot sin hensikt. Rent praktisk trenger det ikke være et problem, men gode søvnvaner er greit å ha til de begynner på skolen og skal lære masse på dagen, som skal prosesseres i løpet av natten.

Når en 3-4 åring legger seg 21.30 er ikke det akkurat gode vaner til skoletid eller senere i livet. Til sammenligning er 10 åringen min i seng til kl 21 i hverdagene.

I andre land har de eksempelvis siesta noen timer på dagen også starter skole senere på ettermiddagen. De har rett og slett skole tilpasset kultur/søvnkultur. I Norge starter skolen kl 8-8.30 og det er ikke lagt inn lang siesta til hvile midt på dagen. Søvn er undervurdert hos mange.

Jeg sliter selv med søvnproblemer /dårlige vaner.. og det har gitt dårlig utslag på psyke og diverse. Har slitt med det siden jeg var barn. Så for meg er søvn en stor prioritering. 

Forskningen spriker alle retninger. 

Min erfaring er at en dagsoving gjør ettermiddagene mye greiere. Hun som slutta å sove tidlig i barnehagen var siten hadde det ikke like bra på hverdagene som hun som sov. I helgene derimot, når hun sov en times tid, hadde hun også fine ettermiddager.

Ingen av dem er morgenfugler, heller ikke nå som de er skolebarn og må legge seg 19.30-20 og blir vekt 6.45. Men det var null stress å justere leggetiden på kvelden da de slutta med dagsoving. Det var forøvrig lenge før de begynte på skolen. Første som toåring som nevnt og andre ved ca 4,5 år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forskningen spriker alle retninger. 

Min erfaring er at en dagsoving gjør ettermiddagene mye greiere. Hun som slutta å sove tidlig i barnehagen var siten hadde det ikke like bra på hverdagene som hun som sov. I helgene derimot, når hun sov en times tid, hadde hun også fine ettermiddager.

Ingen av dem er morgenfugler, heller ikke nå som de er skolebarn og må legge seg 19.30-20 og blir vekt 6.45. Men det var null stress å justere leggetiden på kvelden da de slutta med dagsoving. Det var forøvrig lenge før de begynte på skolen. Første som toåring som nevnt og andre ved ca 4,5 år.

Hmm jeg har enda ikke hørt forskning som tilsier at dagsoving kan likestilles med søvn på kveld/natt... men ja forskning kam sikkert sprike, men fortsatt ikke funnet det. Da vi biologisk sett ikke er «nattdyr» . Så har i såfall ikke kommet over sprikende forskning på akkurat det.

klart alle er forskjellige og noen trenger mer eller mindre søvn. Men tenker at dersom man tar «igjen» den søvnen man egentlig skal ha på kveld/natt på dagen. Så er det bedre søvnkvalitet på natten. Det er vel en biokjemisk greie. Sånn forklarte legen min det hvertfall i forhold til mine søvnproblemer. 

Men er ikke bastant 😊Har bare ikke funnet noe særlig forskning som motstrider at søvnkvalitet på dagtid kan likestilles mad nattesøvn 🧐😊Betyr sikkert ikke at det ikke finnes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI her. Jeg har også en eldre datter som kuttet dagsøvn da hun var 19 mnd. Det var ikke stas nei. 

Ja vi er helt for at barna skal få rolig stund og av slappning. Men den siste tida våkner de ikke før kl 07.30 på morgenen. Den ene sovna kl 22.05 I går den andre kl 21.15.  

Den som sovna kl 22.05 hadde heller ikke hatt noe utetid siste 3 dager. Så hun var rimelig full av energi kan man jo si. 

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

hadde ikke vert aktuelt her, begge slutte og sove når de var ca 2, skulle de sovnet til de var 3 og 4 år så hadde de vert oppe til minst 22-00

Anonymkode: c8044...2a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...