Gå til innhold

Får jeg feriepenger ut i fra 80% lønn, eller 40% lønn?💰

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hele 2020 jobbet jeg 80%. Jeg jobber 80% frem til juli 2021. Fra juli 2021 går jeg ned til 40%. I oktober (da jeg jobber 40%) skal jeg ta ut 5 uker ferie fra i fjor. Får jeg 80% lønn den mnd, eller 40%? 

Noen som vet? 

Anonymkode: 3b5a9...a28

Skrevet

Seriøst? 😱

Du får feriepenger ut fra den lønna du har mottatt. Rundt ca 12% av bruttolønna di fra i fjor.

Anonymkode: 0cc31...8ba

Skrevet

Feriepengene får du antagelig i juni,  da får du en prosent av hva du tjente i fjor.

Har du fastlønn er det vanlig å få bare feriepenger i juni og ha vanlig lønn når du faktisk tar ferie, da vil du i tilfelle få 40% lønn når du har ferie i oktober.

Anonymkode: 9b9ac...278

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Feriepengene får du antagelig i juni,  da får du en prosent av hva du tjente i fjor.

Har du fastlønn er det vanlig å få bare feriepenger i juni og ha vanlig lønn når du faktisk tar ferie, da vil du i tilfelle få 40% lønn når du har ferie i oktober.

Anonymkode: 9b9ac...278

Jeg får feriepenger i juni ja. Fastlønn. Men hvis jeg tar ferie i hele juli får jeg jo 80% lønn, nå får jeg 40% lønn i juli ettersom jeg velger å redusere.  Så da tjener jeg på å heller ta ferie før jeg reduserer min stilling? Hi

Skrevet

Du blir trukket lønn etter stillingsprosenten din. Jobber du 40%, får du også bare 40% ferie. Dvs jobber du to dager i uka, har du krav på 10 feriedager (forutsetter at du har krav på 5 uker ferie da). Ved å ta 4 uker sammenhengende ferie bruker du 8 dager, og har to igjen. 

Feriepengene dine tjente du i fjor, og de har ingen sammenheng med lønnsutbetalinger i år. Dersom du får feriepenger i juni, og ikke blir trukket i lønn ved ferieavvikling, er det vanlig at all ferien din blir trukket av feriepengeutbetalingen i juni.

Skrevet

Den måneden du får utbetalt feriepenger får du feriepenger du tjente opp året før og vanlig månedslønn. Så trekkes det for 5 uker ferie slik at du får utbetalt vanlig lønn de ukene du har ferie. Dvs at for deg som jobber 80% når feriepengene utbetales og 40% når du tar ferie vil du få utbetalt 80% lønn når du tar ferie uansett når du har ferie. 

Anonymkode: 8e747...d30

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Du blir trukket lønn etter stillingsprosenten din. Jobber du 40%, får du også bare 40% ferie. Dvs jobber du to dager i uka, har du krav på 10 feriedager (forutsetter at du har krav på 5 uker ferie da). Ved å ta 4 uker sammenhengende ferie bruker du 8 dager, og har to igjen. 

Feriepengene dine tjente du i fjor, og de har ingen sammenheng med lønnsutbetalinger i år. Dersom du får feriepenger i juni, og ikke blir trukket i lønn ved ferieavvikling, er det vanlig at all ferien din blir trukket av feriepengeutbetalingen i juni.

Jeg tenkte at, yes , nå forstår jeg greia. Men så begynte jeg å overtenke. Kanskje  du kan hjelpe.

i juni får jeg lønn, feriepenger også trekker de 80% av lønna mi. Jeg sitter da igjen med feriepenger + tillegg egentlig (helg, kveld, natt).

så i Jan,feb,mars, april, mai,( juni)=5 med 80% lønn (ikke inkl juni), og 6mnd med 40% lønn. 1mnd feriepenger.

Legger jeg ferien min i juli vil jeg få 80% lønn her.

dvs

jan,feb, mars, april, mai, (juni)og juli 80% lønn=6mnd med 80%, 5mnd med 40% lønn. 1mnd feriepenger

H or tenker jeg feil i forhold til at det lønner seg å ha ferie FØR jeg starter i 40%? Vet ikke om du skjønner problemstillingen min😅.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Den måneden du får utbetalt feriepenger får du feriepenger du tjente opp året før og vanlig månedslønn. Så trekkes det for 5 uker ferie slik at du får utbetalt vanlig lønn de ukene du har ferie. Dvs at for deg som jobber 80% når feriepengene utbetales og 40% når du tar ferie vil du få utbetalt 80% lønn når du tar ferie uansett når du har ferie. 

Anonymkode: 8e747...d30

Yes. Akkurat dette jeg lurte på. For det er jo logisk å få 80% lønn da, samtidig vet jeg ikke hvordan regelen er😅. Er det slik over alt? Jeg jobber i offentlig sektor?

hi

Skrevet

Du har krav på å få betalt det du jobber, så uavhengig av når du får utbetalt feire og når du tar ferie skal du ha utbetalt 80% det antall måneder du jobber 80%. Enten skal de betale deg 80% når du har ferie eller så skal de kun trekke deg 40% lønn når de betaler ut feriepenger. Spør hvordan de gjør det, så slipper du å lure. 

Anonymkode: ae438...86b

Skrevet

Du har krav på 25 dager ferie uansett hva du tjente året før. Men, ikke nødvendigvis lønnet ferie. Det er her opptjeningen av feriepenger kommer inn i bildet. Det du har krav på i feriepenger er minimum 10,2% av feriepengegrunnlaget ditt opptjent året før.  Se linken under for bedre forklart. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Anonymkode: 58ff7...249

Skrevet

Ferietrekket gjøres i juni, Så det er din stillingsprosent den måneden som avgjør størrelsen på ferietrekket. 

Det vil si at i juni får du lønn for 80% stilling, pluss feriepengene du opparbeidet deg i 2020. Deretter gjøres et trekk på 5 uker i 80% stilling, siden der er den stillingsprosenten du har den måneden trekket gjøres. 

Når du da skal avvikle ferie i 40% stilling vil det dermed si at du blir trukket for mye i lønn i juni. Dette må du snakke med din nærmeste leder om. Vedkommende må gi beskjed til lønningskontoret at et ikke skal avvikle ferie i 80% stilling, men i 40% stilling og at lønnstrekket i juni derfor skal være ut fra en 40% stilling og ikke 80% stilling. Dette pleier å gå helt fint, ihvertfall i kommune og stat.

Anonymkode: ab0b0...604

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenkte at, yes , nå forstår jeg greia. Men så begynte jeg å overtenke. Kanskje  du kan hjelpe.

i juni får jeg lønn, feriepenger også trekker de 80% av lønna mi. Jeg sitter da igjen med feriepenger + tillegg egentlig (helg, kveld, natt).

så i Jan,feb,mars, april, mai,( juni)=5 med 80% lønn (ikke inkl juni), og 6mnd med 40% lønn. 1mnd feriepenger.

Legger jeg ferien min i juli vil jeg få 80% lønn her.

dvs

jan,feb, mars, april, mai, (juni)og juli 80% lønn=6mnd med 80%, 5mnd med 40% lønn. 1mnd feriepenger

H or tenker jeg feil i forhold til at det lønner seg å ha ferie FØR jeg starter i 40%? Vet ikke om du skjønner problemstillingen min😅.

hi

Egentlig så er det så enkelt som at de trekker deg tilsvarende det du jobber. Tenk at de potensielt bruker lønna di til vikar. Jobber du 40% i ferien trenger de bare 40% vikar, og trekker derfor 40% lønn. Tar du ferie i perioden med 80% stilling trenger de 80% vikar. 

Skjønte jeg problemet og forklarte det på en forståelig måte? 😅

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Egentlig så er det så enkelt som at de trekker deg tilsvarende det du jobber. Tenk at de potensielt bruker lønna di til vikar. Jobber du 40% i ferien trenger de bare 40% vikar, og trekker derfor 40% lønn. Tar du ferie i perioden med 80% stilling trenger de 80% vikar. 

Skjønte jeg problemet og forklarte det på en forståelig måte? 😅

Det er for såvidt rett, men trekket gjøres på bakgrunn av stillingsprosenten til den ansatte i juni, altså 80%. Derfor må nærmeste leder gi beskjed til lønningskontoret at den ansatte skal avvikle ferien når hun jobber 40% og at fetietrekket kun sksl være av en 40% stilling. 

Anonymkode: ab0b0...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...