Gå til innhold

Noen med peiling på pasientskadeerstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden fikk jeg gjennomført en full bukplastikk på et privatsykehus. Etter det mistet jeg følelsen på magen. Jeg tok det opp med sykehuset på etterkontroll, men de sa det var sånn som kunne skje, og at det følelsen muligens kom tilbake. Nå, noen år etter, er fremdeles magen nummen nesten over hele. Skal det være sånn? Har de rett når de sa at sånn kunne skje? Kan jeg ha rett på pasientskadeerstatning?

Anonymkode: fd0ff...26c

Skrevet

Det er en sjanse du tar ved bukplastikk, de kutter over nerver og det er ikke alltid de vokser sammen igjen. 

Dette skrev du under på før operasjonen. Ingen operasjon er uten risiko, og faren for å miste følelse er grunnen til at mange kvier seg for både bukplastikk og brystforstørrelser.

Du kan ikke få pasientskadeerstatning for dette.

Anonymkode: 06afd...f64

Skrevet

Regner med man ikke får dekket kjent risiko/kjente komplikasjoner/kjente bivirkninger. Det man får dekket ved pasientskade er om det er gjort en feil som du har blitt skadet av og selv det er vanskelig å få igjennom 

Anonymkode: f81c0...7ef

Skrevet

Det er en forholdsvis normal og helt ufarlig «bivirkning»

Jeg har hatt akutt keisersnitt og har også mistet følelsen flere steder rundt snittet

Anonymkode: 8e931...bb6

Skrevet

Og på hvilken måte er dette et hinder i livet ditt? Hva skal du ha erstatning for? At mannen ikke kan kile deg? 

Anonymkode: d1aae...393

Skrevet

At førligheten blir borte der man har operert er høyst normalt. Jeg mangler også førlighet etter bukplastikk, samt i hendene etter et par operasjoner. Du vet at pasientskadeerstatning er til alvorlige ettervirkninger? 

Skrevet

Øh nei selvfølgelig ikke.. 

Anonymkode: f5ab1...906

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

At førligheten blir borte der man har operert er høyst normalt. Jeg mangler også førlighet etter bukplastikk, samt i hendene etter et par operasjoner. Du vet at pasientskadeerstatning er til alvorlige ettervirkninger? 

Kan jeg spørre om du fikk dekket bukplastikk etter svangerskap? 

Anonymkode: d0a7c...5dd

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Hvordan mister man førligheten i magen? Hendene skjønner jeg, men ikke magen. 

Anonymkode: 13af5...590

Skrevet

Ok. Jeg er visst kjempeteit som våger å tenke i de baner. 🙄 Greia er at på npe.no kan man ta en test der man kan få en pekepinn på om man kan få erstatning. Ifølge den testen, er jeg kandidat for det. 
Jeg har altså ingen førlighet fra mellomgulvet og ned til lårene. Det visste jeg virkelig ikke kunne bli en konsekvens av bukplastikken. Og fyi, jeg tok ikke bukplastikk for det estetiske, jeg hadde 12-14 cm glippe. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ok. Jeg er visst kjempeteit som våger å tenke i de baner. 🙄 Greia er at på npe.no kan man ta en test der man kan få en pekepinn på om man kan få erstatning. Ifølge den testen, er jeg kandidat for det. 
Jeg har altså ingen førlighet fra mellomgulvet og ned til lårene. Det visste jeg virkelig ikke kunne bli en konsekvens av bukplastikken. Og fyi, jeg tok ikke bukplastikk for det estetiske, jeg hadde 12-14 cm glippe. 
HI

Klassisk dib! Fra nummen mage til ingen førlighet helt ned til lårene. 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

HI

Følelse eller førlighet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Klassisk dib! Fra nummen mage til ingen førlighet helt ned til lårene. 🤣

Hva er din definisjon på mage, da? For meg er det fra mellomgulvet ned til der lårene starter. Hoftekammen om du vil. Var det så gøy?

Og ja, den er nummen. Jeg har ingen følelse der når jeg tar på den. 
HI

Skrevet

For å kvalifisere til pasientskadeerstatning må du, i hovedsak, enten ha hatt et økonomisk tap, eller kvalifisere for menerstatning. Menerstaning kvalifiserer du ikke til da du må bevise medisinsk invaliditet på mer enn 15%, og et økonomisk tap pga følelsesløshet klarer jeg ikke helt å se at du kan ha hatt. 

Til sammenligning fikk jeg skade på stemmebåndsnerven, en feil gjort av kirurgen, og har varige problemer pga dette, men dette kvalifiserte ikke til menerstatning.

Skrevet

Men er du lam i magemusklene, altså mistet førlighet eller bare nummen? Nummenhet er helt normalt, men har du mistet førligheten så er jo det noe helt annet. Jeg har hatt en del operasjoner og er nummen i de områdene. Jeg kjenner når jeg tar/føler, men samtidig ikke. Det føles nummen ut og jeg kjenner det ikke på samme måte som andre steder på kroppen. 

Anonymkode: 9b6d0...b42

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre om du fikk dekket bukplastikk etter svangerskap? 

Jeg fikk dekket før svangerskap☺️

Hvordan mister man førligheten i magen? Hendene skjønner jeg, men ikke magen. 

Beklager, mente følelse. Man har ingen førlighet i mageregionen på dne måten. 

Hva er din definisjon på mage, da? For meg er det fra mellomgulvet ned til der lårene starter. Hoftekammen om du vil. Var det så gøy?

Og ja, den er nummen. Jeg har ingen følelse der når jeg tar på den. 
HI

Jeg er nummen noen centimeter over og under hele arret litt som går fra hoftekam til hoftekam. Det er helt normalt og det ligger i mulige bivirkninger av operasjoner. Du skjønte kanskje ikke omfanget når du ble gjort oppmerksom på mulige bivirkninger, men det er altså helt normalt. 

Skrevet
Optatium skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk dekket før svangerskap☺️

Beklager, mente følelse. Man har ingen førlighet i mageregionen på dne måten. 

Jeg er nummen noen centimeter over og under hele arret litt som går fra hoftekam til hoftekam. Det er helt normalt og det ligger i mulige bivirkninger av operasjoner. Du skjønte kanskje ikke omfanget når du ble gjort oppmerksom på mulige bivirkninger, men det er altså helt normalt. 

Stort vekttap eller slankeoperasjon da kanskje? Håper å få dekket etter å ha gått ned mye, men har ikke så mye heng at jeg får sår osv., så må nok eventuelt dekke sjøl. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Stort vekttap eller slankeoperasjon da kanskje? Håper å få dekket etter å ha gått ned mye, men har ikke så mye heng at jeg får sår osv., så må nok eventuelt dekke sjøl. 

Stort vekttap. Jeg gikk ned 40 kilo og hadde heng og delte magemuskler. Fjernet iver 2 kilo med hud. 

Skrevet
Optatium skrev (4 minutter siden):

Stort vekttap. Jeg gikk ned 40 kilo og hadde heng og delte magemuskler. Fjernet iver 2 kilo med hud. 

Så bra jobba! Hvordan måler man henget egentlig? Smertefull operasjon? 

Skrevet

Det kommer an på om konsekvensen er kjent eller urimelig. Du får opplyst om mulige komplikasjoner på forhånd, dersom dette er noe som med stor sannsynlighet kan inntreffe så er det lite sannsynlig. 
Du skal i tillegg ha økonomisk tap eller havne innenfor menererstatning.

Du kan jo søke.

Jeg fikk over en million i erstatning i fjor fra npe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så bra jobba! Hvordan måler man henget egentlig? Smertefull operasjon? 

Legen målte henget, så det har jeg ikke noe godt svar på. 

Tiden etter operasjonen var vond, men verst med de sydde magemusklene. Hadde det ikke vært for de hadde det vært helt greit! Jeg husker jeg tenkte at det ikke var verre enn at jeg gjør det igjen dersom det blir ille etter graviditet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...