Gå til innhold

Hvis munnbind er så effektivt og bra mot viruset, hvorfor er vi ikke kvitt det da?

Anbefalte innlegg

Jeg hater å bruke det. Jeg får ikke puste skikkelig, blir svimmel og kvalm, og føler meg kneblet av de som bestemmer. Jeg gjør det kun for å slippe spørsmål og kommentaren fra andre, jeg orker ikke det. 

Jeg har ingen tro på munnbind. Hvis alle hadde brukt det 100% riktig, så kanskje, men ingen gjør det. Og når man bruker det feil, øker visstnok sjansen for å bli syk selv, og da er man jo like langt. Noen som er enig?

Anonymkode: 308e5...ebb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis sikkerhetssele og airbag er så effektivt ved trafikkulykker, hvorfor er vi da ikke kvitt drepte i trafikken?

Anonymkode: 90076...4e8

Det kan da virkelig ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 96897...36e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis sikkerhetssele og airbag er så effektivt ved trafikkulykker, hvorfor er vi da ikke kvitt drepte i trafikken?

Anonymkode: 90076...4e8

Sikkerhetsbelte og airbag kan ikke potensielt drepe deg hvis du bruker det feil. 

Sikkerhetsbelte og airbag kan ikke potensielt drepe deg hvis du bruker det feil. 

Jo, det kan det. Det e en grunn til at airbaggen må kobles ut om det sitter små barn i forsetet og at barn må bruke bilstol eller pute. Ved utforkjøring der du ender i vannet kan duvdrukne fordi du ikke kommer fort nok løs osv.

Anonymkode: 09353...f88

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hater å bruke det. Jeg får ikke puste skikkelig, blir svimmel og kvalm, og føler meg kneblet av de som bestemmer. Jeg gjør det kun for å slippe spørsmål og kommentaren fra andre, jeg orker ikke det. 

Jeg har ingen tro på munnbind. Hvis alle hadde brukt det 100% riktig, så kanskje, men ingen gjør det. Og når man bruker det feil, øker visstnok sjansen for å bli syk selv, og da er man jo like langt. Noen som er enig?

Jeg er enig med deg. Avstand er uansett bedre enn å bruke munnbind, og jeg ser at endel folk er sløvete med å holde avstand til andre nettopp fordi de bruker munnbind og føler seg trygge på at de ikke smitter/kan blir smittet da. I tillegg bruker jo mange munnbind helt feil og øker dermed risikoen for å bli smittet. 

Anonymkode: 5cf0d...7ad

Annonse

Det er ikke veldig effektivt, men mye bedre enn ingenting. De fleste som smittes blir det så vidt jeg vet i situasjoner der munnbind ikke brukes, i familien, på fest, på skolen, på arbeidsplassen osv.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke veldig effektivt, men mye bedre enn ingenting. De fleste som smittes blir det så vidt jeg vet i situasjoner der munnbind ikke brukes, i familien, på fest, på skolen, på arbeidsplassen osv.

Så da løser det jo ingenting siden de fleste blir smittet av familiemedlemmer. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det hindrer kanskje 60% av den smitten som ellers ville vært i butikker for eksempel. Vi har ingen tiltak som alene løser alle problemer, men vi har flere tiltak som sammen bedrer situasjonen.

Om det ble brukt riktig ville det sikkert ha fungert, men hvor mange gjør det....2 av 10 mener jeg å ha lest. Jeg tror det med avstand og god håndhygiene er det beste. 

Anonymkode: c71e3...328

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Om det ble brukt riktig ville det sikkert ha fungert, men hvor mange gjør det....2 av 10 mener jeg å ha lest. Jeg tror det med avstand og god håndhygiene er det beste. 

Anonymkode: c71e3...328

Er det så mange som gjør dette riktig,  da? Dessuten er det omdiskutert hvor mye avstand hjelper innendørs uten god lufting, og svært lite av smitten ser ut til å spres via overflater. 

Anonymkode: 69f06...bac

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan de da virkelig? 

Jeg fatter ikke hvordan voksne folk kan sitte og sutre dag etter dag. Om ikke covid tar knekken på dere, er det fullt mulig at dere klarer å gremme dere til døde på egenhånd!

Anonymkode: 94e8e...b23

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En stor andel av smitten skjer i private hjem og blant skolebarn/-ungdommer fordi folk holder avstand og bruker munnbind, og dermed hindrer smitte andre steder. Hadde vi ikke fulgt forholdsreglene ville flere blitt smittet andre steder. 

Anonymkode: 8bff6...c5d

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

En stor andel av smitten skjer i private hjem og blant skolebarn/-ungdommer fordi folk holder avstand og bruker munnbind, og dermed hindrer smitte andre steder. Hadde vi ikke fulgt forholdsreglene ville flere blitt smittet andre steder. 

Så man kan følgelig ikke hindre smitte slik at man vil fortsette å ha dette viruset og alt skal være stengt i flere år fremover. 

Så man kan følgelig ikke hindre smitte slik at man vil fortsette å ha dette viruset og alt skal være stengt i flere år fremover. 

Vi må vaksinere. Men enn så lenge er det essensielt at folk bruker munnbind og følger de andre reglene for å få ned R-tallet. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det har gjennom de siste 12-16 månedene vært jobbet hardt med noe som heter koronavaksine. Du kan Google det.

Anonymkode: e3f26...7bd

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det har gjennom de siste 12-16 månedene vært jobbet hardt med noe som heter koronavaksine. Du kan Google det.

Anonymkode: e3f26...7bd

Oj oj oj så tøff! Det hjelper lite at man har koronavaksine når Norge ikke vaksinerer. Til nå har 3,7 prosent av befolkningen blitt vaksinert, og det holdes fortsatt igjen på vaksinedoser, leveransene er usikre osv. Hva får deg til å tro at det ikke vil ta flere år å vaksinere hele befolkningen? I mellomtiden vil vi fortsatt ha restriksjoner. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi må vaksinere. Men enn så lenge er det essensielt at folk bruker munnbind og følger de andre reglene for å få ned R-tallet. 

Men nå er det nesten full stopp i vaksineringen, så man vil fortsatt ha inngripende tiltak i svært lang tid. Mens livet går forbi.

Men nå er det nesten full stopp i vaksineringen, så man vil fortsatt ha inngripende tiltak i svært lang tid. Mens livet går forbi.

Det er vel ikke akkurat «nesten full stopp», og straks får tilgang til mange flere doser. Jeg forstår at det er tøft, men vi må nesten bare holde ut denne kneika. 

Det er vel ikke akkurat «nesten full stopp», og straks får tilgang til mange flere doser. Jeg forstår at det er tøft, men vi må nesten bare holde ut denne kneika. 

Dette "straks" har vart siden slutten av desember, myndighetene har løyet om at vi er på oppløpssiden og at hele den voksne befolkningen vil være vaksinert før sommeren osv. Fortsatt noen som tror på dette tullet?

Dette "straks" har vart siden slutten av desember, myndighetene har løyet om at vi er på oppløpssiden og at hele den voksne befolkningen vil være vaksinert før sommeren osv. Fortsatt noen som tror på dette tullet?

Hvilke konkrete løgner snakker du om? Jeg synes det har vært mye snakk om usikkerhet og at det er vanskelig å si sikkert.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da visste vi mindre, nå vet vi mer. Uforutsette hendelser kan inntreffe, man da må vi ha tillit til fagekspertisen. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da visste vi mindre, nå vet vi mer. Uforutsette hendelser kan inntreffe, man da må vi ha tillit til fagekspertisen. 

Hvorfor skal vi ha tillit der hvis vi er blitt fôret med tull i ett år? 

Hvorfor skal vi ha tillit der hvis vi er blitt fôret med tull i ett år? 

Hva konkret mener du har vært løgn?

Hva konkret mener du har vært løgn?

Kjapt google-søk viser det. Først ble vi fortalt at munnbind var frarådet fordi det ikke hjalp, så var det plutselig påbud fordi det hjelper sååå mye. Så kom det en rapport som sa at munnbind hadde begrenset betydning. Så kom artikkel om at to munnbind var mer effektive enn ett. De lærde strides hele tiden, og regjeringen har flere ganger gått mot FHIs anbefalinger. Hytteforbudet var innført av grunner som ikke ble opplyst om. Tiltak som innføres av føre var- prinsippet. Store krigstyper og overskrifter som viser seg å være feil i ettertid. Stengning av landet etter jul på grunn av såååå høye smittetall, så viste det seg at det reelle tallet var halvparten av det som ble oppgitt som grunn for nedstengning. Informasjonen kom selvfølgelig etter at man var ferdig med nedstengningen. 

• Opprett ny...