Gå til innhold

Hvorfor er det problematisk med mRNA vaksine?

Anbefalte innlegg

Temaet ble tatt opp i en annen tråd her, men den ble slettet av moderator pga innholdet. Jeg prøver igjen, og håper vi kan holde det saklig, ønsker å forstå hva dette går ut på. 

Nivået på kunnskap her er kun overfladisk. Jeg vet at vaksiner normalt er basert på et virus som er dyrket frem, mens mRNA er basert på virusets arvestoff. 

Jeg blir usikker når jeg leser innlegg som dette: 

https://www.itromso.no/meninger/2021/03/07/«Dette-er-eksperimentelle-vaksiner-og-vi-vet-absolutt-ingenting-om-eventuelle-fremtidige-bivirkninger»-23607900.ece

Forstår selvfølgelig, vi har dårlig tid og viruset har fått fotfeste. Vi må velge og valget går på hva vi anser som størst risiko. Ingen av valgene vil være uten en viss risiko. 

Min usikkerhet er nok mest rundt ungene. Desto eldre og ved underliggende sykdommer, desto mer i retning vaksine. Men ungene, tenker spesielt på ene barnet som har flere alvorlige allergier, der er jeg usikker på om dette er riktig. Vaksine gir som kjent ikke en garanti mot å smitte andre igjen, derfor er ikke solidaritet et argument. Pr nå er ikke vaksine anbefalt for de yngste, men dette endrer seg stadig. 

Gi meg gjerne noen kilder som kan oppklare litt hva dette går i. 

Anonymkode: 15bbb...788

Fortsetter under...

Jeg deler bekymringen din. Jeg kan svært lite om vaksiner og måten de fremstilles på, men jeg er bekymret. Særlig dette er et godt poeng:

Og på tross av flere tiårs forskning, har man enda ikke lykkes med å lage vaksine som fungere mot andre virus som for eksempel Dengue-virus, Ebola eller HIV. Og man har heller ikke klart å lage en vaksine som fjerner influensaviruset selv etter 70 år med forskning på influensavirus. 

Litt merkelig at de da har klart å lage en vaksine mot et nytt virus på underkant av et år?

Anonymkode: 583ee...394

Uten å kommentere det andre du skriver vil jeg bare nevne at du har misforstått litt det med å kunne smitte andre. Selv om det ikke kan garanteres at du ikke kan smitte andre reduseres smittefaren betraktelig. Du kan tenke deg et tilfelle der en smittet gruppe tidligere smittet 100 nye personer og den samme gruppen hadde smittet 1 person hvis de var vaksinert. Da kan man ikke garantere at det ikke skjer smitte, men problemet vil være veldig mye mindre. (Jeg kjenner ikke tallene for redusert smitte, men så vidt jeg har forstått er det store forskjeller mellom vaksinerte og uvaksinerte).

Anonymkode: 16c48...48c

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut forbundsledelsen på Instagram, gå inn på livesending fra 8/2 og se sendingen med forbundsleder Sverresdatter i NSF og lege Nils Christian fra medeasy. Hvis du er innstilt på å lære litt er det veldig bra.

Anonymkode: c5c90...66d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Uten å kommentere det andre du skriver vil jeg bare nevne at du har misforstått litt det med å kunne smitte andre. Selv om det ikke kan garanteres at du ikke kan smitte andre reduseres smittefaren betraktelig. Du kan tenke deg et tilfelle der en smittet gruppe tidligere smittet 100 nye personer og den samme gruppen hadde smittet 1 person hvis de var vaksinert. Da kan man ikke garantere at det ikke skjer smitte, men problemet vil være veldig mye mindre. (Jeg kjenner ikke tallene for redusert smitte, men så vidt jeg har forstått er det store forskjeller mellom vaksinerte og uvaksinerte).

Anonymkode: 16c48...48c

Dette vet vi ikke om vaksinene ennå:

• Vi vet ikke om vaksinene hindrer at man smitter andre

Klippet ut fra informasjonssiden om koronavaksine fra helsenorge. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut forbundsledelsen på Instagram, gå inn på livesending fra 8/2 og se sendingen med forbundsleder Sverresdatter i NSF og lege Nils Christian fra medeasy. Hvis du er innstilt på å lære litt er det veldig bra.

Tusen takk 😃

Annonse

Nature publiserte en artikkel om mRNA vaksine tidlig i 2018. Teknologien har vi hatt en stund, men pandemien ble nok drivende for å få vaksine ut, da det ble et kappløp mellom legemiddelselskap. Det lå både penger og prestisje i å være blant de første som kunne presentere en vaksine. Fordeler med mRNA vaksiner er blant annet at det går raskt å utvikle dem. Denne teknologidrivingen vil vi nok få nytte av i kampen mot flere andre sykdommer. 

https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

Anonymkode: 690ee...b5f

Anonym bruker skrev (På 9.3.2021 den 9.19):

Må bare takke deg for denne, det var meget nyttig informasjon i denne 👌🏻

Anonym bruker skrev (På 9.3.2021 den 13.05):

Nature publiserte en artikkel om mRNA vaksine tidlig i 2018. Teknologien har vi hatt en stund, men pandemien ble nok drivende for å få vaksine ut, da det ble et kappløp mellom legemiddelselskap. Det lå både penger og prestisje i å være blant de første som kunne presentere en vaksine. Fordeler med mRNA vaksiner er blant annet at det går raskt å utvikle dem. Denne teknologidrivingen vil vi nok få nytte av i kampen mot flere andre sykdommer. 

https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

Anonymkode: 690ee...b5f

Takker. Ser den er litt for viderekommende, men skal lese den et par ganger, så skjønner jeg sikkert litt mer for hver gang 😅 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Må bare takke deg for denne, det var meget nyttig informasjon i denne 👌🏻

Ja, ikke sant? Jeg tenker at her som de fleste andre steder er kunnskap makt. Jeg fikk forøvrig Astra Zeneca sin vaksine i går og er veldig glad for det. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, ikke sant? Jeg tenker at her som de fleste andre steder er kunnskap makt. Jeg fikk forøvrig Astra Zeneca sin vaksine i går og er veldig glad for det. 

Helt enig. Svineinfluensavaksinen ga nok flere en viss skepsis til vaksiner, inkludert meg selv. Men skepsis er ikke samme som motstand og med kunnskap vil nok mange føle seg tryggere. Det er befriende å kunne lufte tanker uten å møtes med tinnfoliehatt eller saueflokk. Og liker fremføringen her, drar det ned på et forståelig språk og gir knagger jeg kan henge det kompliserte på for å forstå hvordan dette fungerer i ett større bilde. Så takk for saklig svar 🙏🏻

Jeg hadde aldri trodd for over ett år siden at jeg skulle frivillig sitte på fritiden og høre på noen prate om nanopartikkel og ribosomer 😂

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Helt enig. Svineinfluensavaksinen ga nok flere en viss skepsis til vaksiner, inkludert meg selv. Men skepsis er ikke samme som motstand og med kunnskap vil nok mange føle seg tryggere. Det er befriende å kunne lufte tanker uten å møtes med tinnfoliehatt eller saueflokk. Og liker fremføringen her, drar det ned på et forståelig språk og gir knagger jeg kan henge det kompliserte på for å forstå hvordan dette fungerer i ett større bilde. Så takk for saklig svar 🙏🏻

Jeg hadde aldri trodd for over ett år siden at jeg skulle frivillig sitte på fritiden og høre på noen prate om nanopartikkel og ribosomer 😂

He he he det er mye som har skjedd på et år...

• Opprett ny...