Gå til innhold

Hva ville du valgt? Hytte eller leilighet varmere strøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du og familien kunne velge mellom å kjøpe en hytte 1 time unna der dere bor, eller en skikkelig fin feriebolig i ditt favorittland i sydligere strøk... Hva ville du valgt, og hvorfor?

Anonymkode: f8f34...1af

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ønsker meg begge deler, har startet med hytte i nærheten. Den kan vi bruke nesten uansett, en bolig i utlandet kan det fort bli trøbbel med (selv om jeg håper vi slipper flere coronarunder).

Eneste er at det er mulig det blir gode priser nå i f.eks. Spania (men jeg kan ta helt feil, var bare en tanke). Hytter har vel gått opp i pris. 

Etter hvert ønsker jeg en liten bolig sentralt her hjemme (liten toroms), hytta (som også er liten), og en liten leilighet i f.eks. Varna eller på Malta.

Det kan komme resten av familien til gode også, og så kan jeg leie ut noe utenom. Jeg er en rastløs sjel, samtidig ønsker jeg ikke lange strekker i utlandet hvis jeg skulle være heldig å få barnebarn etter hvert.

Anonymkode: a8b19...5d9

Skrevet

En hytte en time unna blir nok mye mer brukt enn bolig i et annet land. Kjenner noen med veldig god råd som reiser mye generelt som har leilighet i Spania, og den blir brukt 2-3 ganger i året. Da kjenner jeg litt på at det er lite vits, da kan man like gjerne bo på hotell eller Airbnb de få dagene i året det er snakk om.

Skrevet

Hytte

Anonymkode: 63ad0...d41

Skrevet

Hytte. Den blir mye brukt. Leilighet i utlandet er noe styr med vedlikehold og skattepapirer. I tillegg har jeg ikke lyst til å bestandig reise på ferie til samme sted og jeg vil ofte ha hotellfølelse når jeg har ferie. Da er det tid for nye opplevelser, ikke matlaging og husvask bare et annet sted.

Anonymkode: 423ba...c0e

Skrevet

Hytte! Utlandet er oppskrytt 

Anonymkode: 9e35b...dca

Annonse

Skrevet

Leilighet i utlandet er et styr med vedlikehold og sikkerhet. Vi har et hus i Italia og det er fantastisk å være der, men det er ikke fantastisk når vi har innbrudd (og det antakelig er en innsidejobb fra vaktselskapet), eller når det er vannlekkasje, osv.

Anonymkode: f3da1...b22

Skrevet

Hytte. 😊

Anonymkode: 2eeaa...19b

Skrevet

Helt klart hytte.

Anonymkode: 09d97...526

Skrevet

Uten tvil hytte.

Har en kamerat med leilighet i Spania, vi har lånt/leid den noen ganger og det er flott det altså, men jeg synes det virker som det er mer styr enn kos.

Anonymkode: 9a797...ff4

Skrevet

Personlig ville jeg nok foretrukket leilighet i varmere strøk, men er det en ting denne pandemien har lært meg og vist hva fremtiden vil bringe, så er det sikkerheten i å eie i eget land. 

Anonymkode: 74280...bc6

Skrevet

Vi har begge deler, dvs mine foreldre har hytte i Norge som vi disponerer. I tillegg har vi rekkehus et stykke utenfor Alicante. Huset i utlandet bruker vi som familie i vinterferien, påskeferien, fire uker hver sommerferie, høstferien og noen ganger i romjulen. I tillegg har mannen et par gutteturer i året og jeg noen jenteturer. Vi er heldige som har muligheten til å opparbeide oss mye fleksitid, samt at vi har hjemmekontor fra huset i Spania når ungene har skoleferier. 

Anonymkode: 05da3...b1f

Skrevet

Definitivt en helårshytte! Den ville blitt brukt mye mer, og jeg synes det å reise til samme sted i utlandet år etter år er oppskrytt. Vil heller ha en hytte jeg kan bruke ofte, og så reise på utenlandsferie hvor jeg kan reise og oppleve forskjellige land og steder. 

Anonymkode: 1f2f7...f0a

Annonse

Skrevet

Vi har feriebolig i utlandet. 

Det er selvfølgelig ordentlig kjipt nå i koronaperioden. dette året hadde vi helt løser hatt mer bruk for en hytte i nærheten. 

Men ellers er jeg veldig godt fornøyd med valget vårt. Vi reiser del følgelig ikke like ofte som vi ville gjort dersom vi hadde noe i umiddelbar nærhet. Men samtidig er vi lenger borte enn vi ville vært med en hytte. Vi reiser nok ikke mer enn 3 ganger i året, men når vi først reiser så er vi borte opptil 5 uker av gangen. 

Jeg elsker varmen. Ski og snø får vi her hjemme, så for oss ville det være rart å ha en hytte i så umiddelbar nærhet. Ungene har stor sett aktiviteter i helgene og da ville ikke en hytte blitt så mye brukt. 

skal jeg ha hytte i Norge måtte det bli ved sjøen. Men da ville det nok ikke blitt helårsbruk...

Anonymkode: 83973...232

Skrevet

Hytte. Elsker hytta vår, har vært gull, særlig i koronatiden. 

Anonymkode: abe97...e14

Skrevet

Jeg ville nok først gått for helårshytte. Den kan brukes oftere og det er utrolig greit med stueforanding av og til :) Vi har en del kronisk sykdom i familien og da er kontekstskifte veldig greit innimellom.

Vi har reist fra oss så for oss er leilighet i utlandet også flott. Det ville være som å komme hjem der man har det man trenger og kjenner området. Har sine favorittplasser og kjenner lokalbefolkningen etc. Så leilighet i utlandet passer oss veldig bra. Men vi har venner som aldri besøker samme plass to ganger og som er ute etter hotell-følelsen og for dem ville leilighet i varmere strøk vært helt feil. Det går fint an å ha leilighet i utlandet uten at det styr, men man bør ha avtale med et selskap som ser til leiligheten når man ikke er der (få luftet litt, ser at vanning av blomster går greit etc.) Jeg ville vært veldig skeptisk til å kjøpe noe i Spania med de sterke rettighetene okkupanter har der, men i mange andre land kunne jeg fint hatt leilighet (vil da hatt på et rolig sted og ikke i en storby).

Anonymkode: 9b43b...010

Skrevet

Leilighet i utlandet.Men nå er barna mine 15 og 19 år gamle, så jeg vet jeg hadde fått de med til utlandet og sol, bading og shopping. Men hadde sjelden fått de med på hytte. Jeg er selv og mer glad i sol og varme. Ikke hyteperson. Jeg er og ufør, og for meg er januar og februar her grusomme måneder. Og nå er barna mine så store, at jeg da snart kunne tilbragt da januar og februar i varmere strøk.

Det er jo drømmen, men som enslig ufør, så har jeg ikke økonomi til det. 

Anonymkode: ff12f...714

Skrevet

Hadde ikkje kjøpt leilegheit som eg måtte ta fly til fleire gonger i året. Det er lite miljøbevisst, både med tanke på flyreisene, og at ein brukar mykje ressursar på eit hus som mesteparten av tida står tomt. Dessutan likar eg å sjå nye stader når vi ca ein gong i året dreg på flyferie. - kan revurdere dette når eg vert pensjonist og har god tid.

Vi har hytte ved sjøen ca 1,5 time reiseveg heimefrå. Dit dreg vi ca ein gong i månaden, og vi møter familien min som bur på staden. Elles har mitt mantra vore at ein kan bu mykje på hotell eller leigehytte for det det kostar å eige ei hytte, og det hadde eg nok halde meg til, om ikkje familiehytta var til salgs. 

Skrevet

Leilighet, liker ikke hytter noe særlig uansett. 

Anonymkode: 0add7...a0d

Skrevet

Hytte.

Flybillettene vil uansett koste, så min tanke er litt sånn, da kan vi betale for hotellet også. En hytte kan dere reise til i helger, langhelger osv.

Investeringsmessig er det ikke hyttekjøpere sitt marked nå. Men, hvis du tenker på perspektivet om nytteverdien, så kommer dere jo til å ha mere tid til å være på ei hytte en time unna.

Skrevet
soleia skrev (40 minutter siden):

Hadde ikkje kjøpt leilegheit som eg måtte ta fly til fleire gonger i året. Det er lite miljøbevisst, både med tanke på flyreisene, og at ein brukar mykje ressursar på eit hus som mesteparten av tida står tomt. Dessutan likar eg å sjå nye stader når vi ca ein gong i året dreg på flyferie. - kan revurdere dette når eg vert pensjonist og har god tid.

Vi har hytte ved sjøen ca 1,5 time reiseveg heimefrå. Dit dreg vi ca ein gong i månaden, og vi møter familien min som bur på staden. Elles har mitt mantra vore at ein kan bu mykje på hotell eller leigehytte for det det kostar å eige ei hytte, og det hadde eg nok halde meg til, om ikkje familiehytta var til salgs. 

Enig! :)

Anonymkode: e9a0f...92f

Skrevet

Leilighet i et varmt land.

Anonymkode: fc8af...c80

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har begge deler, dvs mine foreldre har hytte i Norge som vi disponerer. I tillegg har vi rekkehus et stykke utenfor Alicante. Huset i utlandet bruker vi som familie i vinterferien, påskeferien, fire uker hver sommerferie, høstferien og noen ganger i romjulen. I tillegg har mannen et par gutteturer i året og jeg noen jenteturer. Vi er heldige som har muligheten til å opparbeide oss mye fleksitid, samt at vi har hjemmekontor fra huset i Spania når ungene har skoleferier. 

Anonymkode: 05da3...b1f

Flyr du til Spania 7 ganger i året?! Eller kjører dere, kanskje? 

Vi disponerer både hytte fire timer hjemmefra og leilighet i Portugal. Begge er mye i bruk av hele storfamilien. Jeg ville helt klart valgt hytta hvis vi skulle velge. 

Anonymkode: b80b4...987

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Flyr du til Spania 7 ganger i året?! Eller kjører dere, kanskje? 

Vi disponerer både hytte fire timer hjemmefra og leilighet i Portugal. Begge er mye i bruk av hele storfamilien. Jeg ville helt klart valgt hytta hvis vi skulle velge. 

Anonymkode: b80b4...987

Ikke meg du spurte , men likevel:

De fleste flyr. Og ja, det forurenser. 
Det gjør bilkjøring også. Hvis hver passasjer på flyet skulle kjørt egen bil, feks til en hytte 4 timer unna, ville det også generert mye utslipp. 

Anonymkode: 83973...232

Skrevet
Pobie skrev (10 timer siden):

En hytte en time unna blir nok mye mer brukt enn bolig i et annet land. Kjenner noen med veldig god råd som reiser mye generelt som har leilighet i Spania, og den blir brukt 2-3 ganger i året. Da kjenner jeg litt på at det er lite vits, da kan man like gjerne bo på hotell eller Airbnb de få dagene i året det er snakk om.

Men jeg synes det virker utrolig masete å dra på hytta hver helg, som mange gjør. Da kan man jo si at man ikke benytter seg av hjemmet sitt. Når man endelig har fri skal man alltid reise bort. Den skjønner ikke jeg.
Dessuten- med en hytte kommer det masse jobb, det blir det ikke med en leilighet i Spania. 

Leilighet i varmere strøk, uten tvil!

Anonymkode: d21e7...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...